{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
723 visninger | Oprettet:

Problemer med ridningen {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har part på en unghest, og vi er kommet ind i nogle problemer.

Det startede en dag hvor jeg tog med ejeren og hendes dressur hest til undervisning, ca. 3 kvarters kørsel fra stalden. Min part har ikke kørt så langt i trailer før, så jeg havde heller ikke tænkt at hun skulle lave en masse. Det var bare for lidt træning og ud at se noget andet.
Men da vi havde skridtet rundt, så nægtede hun at sætte i trav. Det har hun ikke haft gjort før. Hun sparkede lidt ud med bagbenene og jeg kunne kun slippe afsted med skridt.
Dagen efter var vi i vores normale ridehus. Her kunne jeg trave rigtig fint rundt i 5 min, og så startede hun på det samme.
Dagen efter forsøgte jeg at lave lidt hjemme, men igen nægtede hun at gå frem.
Jeg tænkte så at det kunne være hun havde ondt et sted, sadlen generede hende måske og grundet personlige omstændigheder red jeg ikke i en måneds tid.
Nu en måned efter gør hun det samme. Vi har skiftet sadel, uden den store forbedring.
Idag har vi været på tur, og der var intet. Hun travede frisk frem og nød at være afsted. Da vi kom hjem tog jeg hende lige ud på banen, og igen nægtede hun at trave.

Tænker i at det er en ide hun har fået med at hun ikke gider på banen, eller hvordan?
Havde hun rigtig ondt ville problemet vel også være der på tur.
Jeg kan fint longere hende på banen, der går hun friskt frem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med ridningen
  • #1   9. sep 2015 Hvis den ikke er redet i så lang tid, så kan det være den ikke kan rumme mere. Min 4 års (der er helt nytilredet) kan heller ikke på bane længere. Så vi rider kun skov indtil videre smiley

  • #2   9. sep 2015 Jeg synes jo at det begynder at tegne sig et mønster.. Hun nægter at gå frem når hun ikke vil..og hun slipper afsted med det..ergo har hun lært at hvis hun ikke gider så gider hun ikke smiley

    Mvh TT


  • #3   9. sep 2015 Team Tindur: kan have ret- du kan ubevidst have lært hende at, hvis hun opfører sig "træls" så stopper træningen.

    Men det kan altså også sagtens være hun har ondt et sted, når det er så markant en adfærdssændring. At hun vil trave på tur er ikke ensbetydende med, at der ikke er noget galt. Dels er der større belastning på hestens led på en ridebane, hvor den næsten hele tiden er stillet/bøjet og dels så er der ikke så meget til at aflede den fra smerten, som der er på tur.
    Jeg synes du skal få hesten tjekket igennem. smiley


  • #4   9. sep 2015 Jeg tænker bare at der i longering er endnu større belastning, for der er hun på en mindre volte end hvad jeg beder hende om under ridning. Så der burde da være problemer der så. Og der har hun virkelig godt fremad, og bruger sig rigtig flot.

  • #5   9. sep 2015 Jeg har afbalanceret to heste med lignende probelemer: begge ville ikke sætte i trav med rytter på, men kunne fint longeres i trav, den ene kunne også rides i alle gangarter på tur. De havde begge låsninger i hofteleddet, samt hofte-korsbens led. Begge ville efterfølgende gerne trave med rytter igen smiley
    Så det er derfor jeg skriver, at bare fordi at din hest godt kan trave på tur/i longe, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke er noget fysisk i vejen.

    Men det kan som sagt også være at du ubevidst har belønnet adfærden, ved at stoppe ridningen, eller i hvert fald stoppe med at give signal til trav, når hesten opførte sig sådan og du derved har lært hesten, at når den gør sådan, så forsvinder presset = belønning- hesten tror den har gjort det rigtigt.


  • #7   9. sep 2015 Uha, har haft lignende problemer med min part - ad flere omgange.

    Og ja, det kan godt være det er en kombination af begge dele, har prøvet med min part hvor det både var oprigtigt ondt, og så egentligt bare at han ikke troede på det ikke gjorde ondt længere, efter han var blevet behandlet første gang.

    Dette fandt vi ud af ved at tage ham til en dyrlæge (ejeren og jeg), og da dyrlægen stod på midten med en longepisk (og min part dermed troede han skulle longeres, selvom ejeren var på ryggen af ham), kunne han godt gå frem! Det testede vi så derhjemme, og roste ham meget når han gik frem, og da han så fandt ud af det ikke gjorde ondt længere, gik han fint frem med rytter på.

    Meeeen, så kom problemerne igen. Og jeg er nu overbevidst om at der er noget galt, for det kan jeg nu mærke (efter ligesom at have været turen igennem med både oprigtige smerte og tillært adfærd). Så...den er tricky! Men få den undersøgt under alle omstændigheder, som regel gør heste ikke sådan noget for sjovt. Eller, de gør det aldrig for sjovt, men du ved hvad jeg mener


Kommentér på:
Problemer med ridningen

Annonce