{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
705 visninger | Oprettet:

Dækken - Skal, skal ikke??? {{forumTopicSubject}}

Åååha, tænke, tænke, tænke, igen, igen, igen... smiley

Jeg overvejer meget, om jeg skal smide dækken på Laban i år, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det...
Sagen er den, at han vokser rigtig meget, i både høje og drøjde, og har derfor været lidt svær at holde huld på.
"Problemet" er så, at han sætter rigtig meget vinterpels, og det er altså bare ikke særlig nemt, at holde styr på deres huld, med en 5 cm tyk og tæt pels.. smiley
Den gamle jeg havde, var intet problem, da hun bestemt ikke havde svært ved, at holde huld, så jeg har ikke skænket det en tanke..
Men jeg er jo selvfølgelig ikke interesseret i, at Laban skal blive for tynd, og han må ikke blive tyndere end han er nu.

Jeg er normalt ikke meget for, at smide dækken på mine heste, og har derfor kun ejet et fleece som det vildeste, haha. smiley

Så, what too do?
Og kan et dækken overhovedet forhindre den store vinterpels??? :S
Jeg er total grøn her, og aner hat om dækner.. smiley smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken - Skal, skal ikke???
  • #1   14. sep 2015 Vi har en lige knap 3 års ude ved os, som også har vokset meget det sidste år. Jeg tør slet ikke tænke på hvor høj den ender med at blive ...
    Men især sidste år ved den her tid, var den også noget kun slank at se på, fordi den havde taget så mange centimeter på så kort tid. Den gik uden dækken hele vinteren, satte god pels, men blev ikke tyndere. Det er bare vigtigt at der er mad på folden ALTID smiley Han fik ikke fed krybbefoder eller noget, men bare det at der altid er hø/wrap på folden, og at han får i rigelige mængder i boksen betyder rigtig meget smiley


  • #2   14. sep 2015 Jeg ved desværre bare ikke, om der kommer til, at være grovfoder på folden.. smiley
    Jeg leder pt efter nyt sted til ham, så det er jo umuligt at sige på forhånd, men nummer 1 er klart hø ad lib, både ind og ude, men igen, det er pt umuligt at sige. smiley


  • #3   14. sep 2015 min den ene 2 års, Leroy kan sagtens gå uden dækken hele vinteren i løsdrift, men den anden (Obi som er 60 fuldblod) kan ikke.
    Forsøgte sidste vinter, men når vejret blev for koldt stod han og rystede, så han får dækken på når det bliver skidt vejr.

    De har hø ad libitum og mange kvadratmeter mulighed for læ, men det er ikke nok for Obi. Han er som din sværere at holde i huld.

    Her fra nu af får han et regndækken på når det regner OG blæser, for så bliver vandet skubbet ind imellem hårlagene.
    Når kulden begynder at komme får han et flecetæppe inderst og et regndækken udenpå, og senere med mere kulde får han 200-300-400 g. dækken på.

    Det er et være hyr, da han så også skal have dækkenet af de dage solen bare brænder igennem, men ja sådan er det bare smiley


  • #4   14. sep 2015 Umiddelbart vil et dækken ikke kunne forhindre en vinterpels, det gjorde det i hvert fald ikke på min pony, selvom hun gik med 400 g. dækken, fra november til februar (selvfølgelig, alt efter temperaturen). Hun var en rigtig frysepind, og satte altid utrolig meget pels. smiley derimod er min hest Pascal ikke kuldeskær, og sidste vinter gik han uden dækken, og satte næsten intet pels, maks 2 cm.. Men i år giver jeg ham nok på, så hvis det en dag bare tisser ned så er han ikke våd og kold til når jeg skal ride, hvilket er en god ting jo. smiley Jeg er normalt heller ikke den store dækken fan, og grunden til at Pascal gik uden dækken sidst, var fordi der var en vallak i flokken som destruerede alle dækkenerne. Jeg skulle købe nyt cirka hver 3 uge og det bliver altså rigtig dyrt.. smiley ulempen var jo så også at man skulle bruge så lang tid på at tørre ham. Jeg havde nok givet din hest et dækken på, især hvis han ikke skal tabe sig. Ellers bruger han jo energien på at skulle holde varmen, og så risikerer du bare at han taber sig. smiley

  • #5   14. sep 2015 Han virker ikke til, at have tildens til at fryse. Der var ihvertfald intet sidste vinter da jeg købte ham.
    Men han er vokset 10-15 cm siden foråret, så det er der jo logisk nok blevet brugt en del energi på, hvilket jo så også er grunden til, at han har haft svært ved at holde vægten. smiley
    Og der er jeg så lidt bange for, at hvis han fortsætter, at han så bruger for meget energi på at holde varmen, at han så taber sig, for han må virkelig ikke tabe sig mere, tværtimod måtte han gerne tage 20-30 kg på. smiley

    Iih, hvem skulle dog have troet, at det skulle være så avanceret, at købe en "baby" hest.. xD


  • #6   14. sep 2015
    Dækken forhindre ikke hesten i at sætte pels - lidt gør det, men ikke helt. Det skyder tiden for hvornår man skal klippe, fordi hesten ikke får sat så meget pels.


  • #7   14. sep 2015 Hmm... Ville godt nok gerne undgå, at skulle klippe hvis jeg kunne.. smiley

  • #9   14. sep 2015 Som skrevet længere oppe, ved jeg ikke, om det bliver muligt, at han kan have grovfoder ad lib ind og ude, da jeg pt leder efter nyt sted, og det er rigtig meget begrænset med opstaldning her i området.. smiley

    Krybbefoder har jeg styr på. smiley


  • #11   15. sep 2015 7200 Grindsted. smiley

Kommentér på:
Dækken - Skal, skal ikke???

Annonce