{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.117 visninger | Oprettet:

Kunne dette være mavesår? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde her hen over vinteren, en hest der havde en meget underlig adfærd under ridning, og blev nærmest uridelig.
Det startede omkring midt i november, hvor hun begyndte at sparke ud og være meget uvillig, når hun skulle i trav. Når først hun var kommet i trav var der ikke noget. Det blev værre og værre, og til sidst ville den slet ikke skridte, og begyndte at stejle bare man satte sig op på hende.
Dyrlægen fandt frem til, at hun var halt på begge forben i bøjeprøven, og at det hjalp hvis der blev lagt blokade i kodeledende. Derfor blev hun ledbehandlet i begge kodeled 2 gange. Dog hjalp dette ikke. Jeg fik så kiropraktor, som hjalp og den er nu gående igen.

Nu er sagen så den, at hun hele vinteren ikke har fået stråfoder i boksen om natten, men dog på folden. Jeg ved godt at dette ikke er særlig godt, men det er sådan landet ligger. Hun fik kiropraktor omkring maj, hvor de også kom længere tid på fold pga. lyset, og der kom mere græs på foldende.
Det blev dårligere og dårligere med hende i ridning, jo længere ind i vinteren vi kom, og jo mindre græs og lys der var. Der ud over har hun været meget mat i pelsen hele vinteren, pæn hen over sommeren, og nu hvor de er kommet på boks er hun blevet mat igen.
Der ud over blev hun forrige vinter fodret på ren havre, og stadig intet grovfoder om nattetn, hvilket jo ikke skulle være særlig godt for hestens mave.
Jeg går med en tanke om, at det hele måske kunne være pga. mavesår? Jeg synes ikke hun lever helt op, til alle de symptomer som er beskrevet rund om på nettet. Så derfor er jeg lidt i tvivl om, om det virkelig kan være det. Er jeg helt galt på den her, eller kunne det måske være noget om snakken?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kunne dette være mavesår?
  • #1   29. sep 2015 Ville uden tvivl få hende kikkertundersøgt i maven!!

  • #3   29. sep 2015 Ville det være forkert af mig, ikke at lade hende undersøge, men istedet ligge hendes kost om, så der er minimalt med stivelse og massere af hø og wrap?
    Og hvis hun så lade hende undersøge, hvis ikke hun bliver bedre?


  • #4   29. sep 2015 Synes det uansvarligt som ejer ikke at lade hesten bliver undersøgt, når du mistænker den er syg.

    Hvis den er syg med mavesår og måske i alvorlig grad - så kan du ikk fodre dig ud af det. Der skal altså en form for behandling til.

    Derudover, så kan du omlægge kosten for at mindske risikoen og holde fordøjelsen igen. - MEN en syg hest skal altså behandles. Især når du kan se/fornemme der er noget galt men ikke ved om det 100 % er mavesår eller om der er andet i vejen.

    Så få dyrlæge ud, for hestens skyld (;


  • #5   29. sep 2015 Jeg tænker den faktisk kanhave gigt i forbene. Min gamle havde det, og det gør ondt på dem. Alt efter grad af dette kan de blive halt on off gøre lidt ondt meget ondt. Som du selv skriver det slet ikke ok at hesten står inde uden grovfoder. Max 4 timer uden noget at tygge på, ellers begynder mave syre at ætse i mavesækken. Og det er faktisk både dit og opstalders ansvar. Da han hun som sted har det grundliggende ansvar for hestene ikke lider overlast. Ville se at få rykket min hest med det samme hvis forholdene er som du skriver. Og husk når det som nu blir efterår skal hesten bruge ekstra energi på pelsskifte derfor giver langt de fleste ekstra b-vitamin så pelsen kan skiftes. Og ren havre er ikke foder det er overlevelse. Det dækker ikke hesten ind med mineraler og vitaminer. Og ikke at forglemme husk saltsten. Nu skriver du så kiropraktor har hjulpet på hesten, og disse ting kom og blev udpreget i ridning. Dette kunne være et rigtig tydeligt tegn til sin sadel aldrig skal op på hesten igen. Måske ikke gigt men reelt en sadel der klemmer trykker og ødelægger din hest. Men foder evt flyt og det skulle være sket for længe siden. Drop sadlen og hvis tvivl ville jeg få røngten på benene. God bedring til hesten lyder godt nok ikke sjovt.

  • #6   29. sep 2015 Min hest har mavesår og eneste symptom var at han ikke kunne tage på, på trods af jeg stoppede en masse fedende foder i ham..
    jeg fik taget en blodprøve hvor dyrelægen kunne se der ikke var mange røde blodlemmer eller hvad de nu hedder så kunne godt tyde på et blødende mavesår, men jeg havde ikke råd til at han skulle undersøges da jeg lige havde brugt 20.000kr på dyrelæge og ophold på hestehospital

    Så min dyrelæge foreslog at vi behandlede med pronutrin og lagde hans kost om til minimum stivelse og sukker samt alt det hø han overhovedet kunne æde døgnet rundt

    Du skal huske at du er nød til at behandle mavesåret det kan gøre med pronutrin, gastrogard og sikkert også mange andre ting, du kan ikke nøjes med at skifte foder det forsvinder mavesåret ikke af..

    og når du ikke ved hvor slemt det er og sådan i og med du ikke for undersøgt kan det komme til at koste rigtig mange penge i behandling for derefter at få tjekket den og så ny form for behandling, jeg tog et sats og var heldig at ramme den rette behandling fra start men kunne jeg på nogen måde have skrabet pengene sammen havde jeg fået ham undersøgt..


  • #7   29. sep 2015 Sagen er jo den, at vi har brugt 10.000 i foråret på at få tjekke (næsten) hele hesten igennem, uden at vi fandt frem til noget overhovedet.
    Og da det er "min fars hest", og jeg ikke selv har pengene til at få hende undersøgt, kan det være svært, at overbevise ham om, at vi skal få den undersøgt, specielt når den er gående lige nu.
    Der ud over er han ikke meget for at flytte hesten til et andet sted jeg har fundet, hvor de nærmest udelukkende bliver fodret på grovfoder og får kraftfoder efter behov, det er tilmed billigere men der er intet ridehus. Dog har jeg intet problem med dette, da jeg ønsker min hest trives, jeg må bare tage mere tøj på.

    Hesten er blevet røntegnet i forben, og der var intet at se, så jeg tror da ikke det er gigt. Jeg købte ny sadel 1 måned før jeg fik kiropraktor, så det er ikke den der gør det, og red ikke med sadel fra november til jeg købte den nye.


  • #8   29. sep 2015 Pronutrin koster ca. 2000kr om måneden i ca. 2måneder, der skal heste have 350-400g om dagen, efter 2 måneder kan man begynde at sætte dosis ned, hvis det vel og mærke har virket og til sidst kan man komme ned på 50g om dagen men de skal så have det resten af livet af at forebygge at det ikke kommer igen..

    Så det er mange penge at bruge hvis det så ikke virker så kan man prøve en anden handling som er lige så dyr som måske heller ikke virker det skal man bare være klar over..

    men ligegyldigt hvad, har den mavesår SKAL den behandles du kan ikke nøjes med at ændre kosten


  • #10   29. sep 2015 Min dyrlæge mistænker min for at have mavesår, han opfylder heller ikke alle kravende, derudover bliver han fodret uden stivelse og sukker og har altid hø til rådighed. Han skal have lavet en kikkertundersøgelse så snart han er rask nok til det.

    Synes faktisk det er en smule uansvarligt ikke at få tjekket hesten, hvis der er mistanke om det. Derudover så er det langt fra optimalt at hesten ikke får stråfoder i boksen.

    Jeg ville dog starte med at forhører mig hos en dyrlæge og hvis de mener der kunne være tale om mavesår, så tage den derfra.


  • #11   1. okt 2015 Anne-Sofie - du kan sagtens ligge kosten om og udsætte en kikkertundersøgelse smiley For kosten skal laves om lige meget hvad. Det er endda langt sundere for en hest at leve på hø/wrap end på fuldfoder.
    Undersøgelsen bekræfter egentlig bare det du allerede tror. Hvis du fodrer med minimum stivelse og SUKKER! og giver hende ALT det hø/wrap hun kan spise, så er du nået rigtigt langt.
    Jeg ville derudover også give et helende/forebyggende produkt mod mavesår. Der findes virkelig mange forskellige, og har selv brugt lidt forskelligt.
    Men som nogle af de andre nævner, kan det sagtens være andre problemer der spiller ind. Dårlig tilpasset sadel, ondt i ben eller ryg, ondt i muskulaturen, eller dårlig udnyttelse af foder pga. ubalancer i mave/tarm.
    Går hun med sko? I såfald kunne det være en ide at få taget dem af, og lade hende vænne sig til være barfod. En dygtig trimmer kan fikse rigtig meget.
    Men en mat pels, fortæller i hvert fald at der er noget som ikke helt fungerer.


  • #12   1. okt 2015 Undskyld mig Anne-Sofie. Men jeg ville hvis jeg var dig. Gå til min far og sige: Hvis du ikke sørger for at få (hestens navn) undersøgt og behandlet så afliv den!
    Det er simpelthen ikke okay at lade en hest leve i smerter!
    Ift at flytte den pga stråfoder så gør dog i stedet som mig. Tindur har ikke nok hø med i staldlejen så jeg køber hø udenom og fylder i småmasket hønet i boksen så han har hø ad libitum.
    Men få for guds skyld hjulpet den hest på den ene eller anden måde!

    Mvh TT


  • #13   1. okt 2015 Jeg kan lige svare på noget af det på vegne af Anne-Sofie(kender hest og rytter og fulgt dem på sidelinjen).

    Sadlen er købt og tilpasset i samråd med sadelmager, så den passer hesten.

    Anne-Sofies forældre er ikke så hestekyndige selv og stoler meget på erfarne hestefolk siger og gør(hestens opstaldningssted har haft hest i mange år). Dertil kommer at hesten pt. ikke viser tegn på smerter og derfor er det svært at overbevise om at der skal laves undersøgelser på en hest der har det tilsyneladende fint.

    Hesten har sko på alle fire, den er først begyndt at få bagsko på over sommeren. Efter ledbehandlingen i forbene, går hun med såler på begge forhove. Hesten kan nuværende tidspunkt ikke gå uden sko, da hun slider for meget og forkert på hovene.

    I forhold til fodring er der nogle begrænsninger på opstaldningsstedet, der fodres helst kun med det havre som er med i prisen. Der er modstand mod at staldejer skal fodre med andet foder. Der må ikke gives foder til en enkelt hest hvis de andre heste er inde, så det er svært at nå ud og give stråfoder i boksen. Derudover er prisen for at købe en balle grovfoder på stedet ret høj, og der må ikke fodres i net eller poser.


  • #14   1. okt 2015 Så se at få flyttet den hest! Det er simpelthen ikke okay at lade en hest leve under de forhold!

    Mvh TT


  • #15   1. okt 2015 Tak til Sabrine for at fylde ind for mig smiley

    Jeg havde min far med ude og snakke med opstalder i går, og jeg håber han kunne se nogle af de problemer der er, som han jo ikke ser, da han ikke er med der ude.
    Jeg fik en ordenlig omgang skæld ud for at ville ændre på hvordan det var der ude, og at bare fordi man læser noget på nettet, så er det jo ikke rigtigt. Staldejer var virkelig nedladende, og jeg vil gerne flytte med det samme, og det er stærkt min plan at det ske hurtigst muligt smiley

    Som sagt er hun på nuværende tidspunkt gående, og det der bekymre mig mest, er at hun bliver så mat i pelsen, når hun kommer på boks. Og jeg har jo tanken om det stivelsesrige foder og ingen hø i boksen i baghovedet.

    Tak for de mange inputs, det er dejligt at læse, at jeg ikke er den eneste, der ikke synes forholdende ikke er optimale derude smiley


Kommentér på:
Kunne dette være mavesår?

Annonce