{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Irettesættelse af fjollet hest.. {{forumTopicSubject}}

Idag kom jeg til at stå overfor et spørgsmål jeg egentlig har tænkt lidt på det sidste, da jeg syntes det er et emne som folk hidser sig meget op over .. Irettesættelse ..
Min hest får nogle gange den ide at hun lige pludselig ikke vil op i traileren, selvom hun altid går lige op. Det er i mine øjne rent fjolleri, da hun plejer bare at gå op. Jeg hidser mig ikke op eller noget, men jeg dasker altid til hende og siger "nu stopper du", og så går hun også lige op.
Jeg ved der er forskellige syn på hvad man må gøre overfor sin hest - og her tænker jeg - er jeg den eneste der tænker det er iorden at daske(IKKE SLÅ) sin hest når den trænger til irettesættelse?
Jeg er ikke ude i at jeg tæsker min hest, det kunne jeg ALDRIG gøre - det er min baby! smiley Men jeg har en dominant hest, hun er leder hoppen på og prøver ofte grænser af med mig.
Men jeg kom så i en lille diskussion med min veninde, da hun ikke syntes det var passende jeg gjorde det i offentlig forum, da der var andre mennesker der kunne se det og melde mig for dyremishandling. Og dette pissede mig virkelig af, for hvordan kan man sige jeg slår min hest ved at daske til den og sige noget til den?
Er jeg den eneste med denne holdning? Og hvordan er jeres syn på irettesættelse overfor fjolleri?

ALT SKAL HOLDES I GOD TONE, DA DETTE ER FOR AT FÅ NOGLE MENINGER FRA ANDRE - OG INGEN SKAL HÆNGES UD!!! DET ER ÆRGELIGT MAN SKAL SKRIVE DETTE, MEN OPLEVER VIRKELIG FOLK ANGRIBER ANDRE! MENINGEN MED DENNE TRÅD ER AT FÅ LIDT FORNEMMELSE FOR HVOR DETTE SYN PÅ AT MAN MISHANDLER SIN HEST VED AT DASKE DEN STAMMER FRA.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Irettesættelse af fjollet hest..
  • #1   4. okt 2015
    DU HJÆLPER IKKE PÅ TONEN VED AT SKRIVE SÅDAN HER, DET BIDRAGER IKKE LIGEFREM TIL EN POSITIVT STEMNING OG GOD DEBAT TONE OG STARTE UD MED AT SKRIVE MED CAPS LOCK NEDE!!!!


  • #2   4. okt 2015 Irettesættelse er i mine øjne i orden. smiley
    Men til en vis grad. At tæske sin hest og direkte hidse sig op, vil KUN forvirre hesten. Men et lille "Hey, nu styrer du dig altså" er der bestemt intet i vejen med.


  • #3   4. okt 2015
    Men btw - så vil jeg ikke kalde det " behov for irettesættelse, men tit så er det små ting der gør at hesten ikke går op, selvom de plejer at gøre.
    Min egen går fint op - hvis jeg altså slapper af, ikke stresser og tager det stille og roligt. Hun har ikke behov for irettesættelse, men bare ro og tydelige signaler.

    Man kan sagtens understrege eller forstærke et signal - uden det er at irettesætte, det er bare negativ forstærkning - man øger signalet, hvis man ikke får en respons.


  • #4   4. okt 2015 Din hest dominerer dig ikke.
    Og så er jeg lidt usikker på hvad du mener med "trænger til irettesættelse", jeg har ikke oplevet at hesten er fjollet bare for at drille mig. Hvis det er det, du mener. Er enig med Krikken smiley


  • #5   4. okt 2015 Jeg studser også lidt over ordvalget "irettesættelse"... Det betyder jo, at du vil rette på en opførsel, som hesten har tillært sig - vel at værke en opførsel, man som ejer har lært sin hest. En hest er ikke i stand til at "prøve grænser af", så der er jo en grund til, at den ikke går op i traileren, som den plejer. Det kan være noget så simpelt som hvis du f.eks. er en smule mere anspændt, det blæser eller der løber en hund rundt bagved hesten. Altså behøver det ikke være noget, man tænker over, og man tror derfor, at hesten har "behov" for irettesættelse.

    Jeg er selv mere til de ordvalg Krikken også bruger (og her kan vi muligvis være ude i noget ordkløveri). At man forstærker sit signal, for at fremme en opførsel. Og det gør jeg også selv brug af - både i form af dask, klap, lyde og prik. Når jeg står på jorden, vil jeg f.eks. have, at min hest flytter sig for mine armbevægelser. Det vil sige, at hvis jeg vil have min hest til at gå til siden, vil jeg kunne gøre det ved at tage min arm ud til siden, i den side, hesten skal flytte sig væk fra. Gør han ikke det, prikker jeg ham i siden. Gør han det stadig ikke, får han et jap med pisken, hvis jeg har sådan en. Men i sidste ende bruger jeg kun pisken for forståelsensskyld og jeg vil gerne nå dertil, hvor jeg kun behøver mit kropssprog for, at min hest forstår mig fra jorden. Når jeg rider er det lidt en anden sag.

    Men ordet "mishandling" har jeg det lidt svært med. Som der for et par dage siden, blev oprettet et emne om, så er det et ord, der er gået hen og blevet lidt en trend. Selvfølgelig er det ikke mishandling, at man har en pisk i hånden, når man går med sin hest - ej heller hvis man bruger den. Jeg har (desværre) set heste halvvejs blive banket op i en trailer eller en hest blive overbrugt på en opvarmning, hvor den endte med at blive uren. Og de her tilfælde vil jeg nok ikke engang kalde mishandling, men nærmere overgreb. Og jo, det kan hurtigt blive tolket som overgreb, hvis man bruger en pisk i offentligheden - f.eks. på en stævneplads - men jeg tror i bund og grund, at det handler lige så meget om, hvordan man bruger den. Man kan sagtens signalere, at man bruger pisken kontrolleret, fremfor bare at slå for at slå. F.eks. at man slår, når hesten stopper op, men roser og "giver fri", når hesten går og lignende. Andre tilfælde ser man jo, at nogen bare slår - også når hesten egentlig gør noget rigtigt, og de i de tilfælde, virker det jo ikke kontrolleret.


  • #6   4. okt 2015 Jeg kan da også godt daske en hest, den kan lige få enden af torvet svunget ned mod sin bagpart hvis den hellere vil æde græs end at gå videre, eller den kan få et dask hvis den bider i mig (her med tanke på plagene) Eller hvis hesten bare vader ind i mig og ikke rykker når jeg beder den om det uanset hvor stort et pres jeg ligger i torvet, så får den da også et dask med torvet på bringen.

  • #7   4. okt 2015 Nogle heste har altså brug for en irettesættelse og JO, det kan sagtens ske at hoppen bare ikke lige vil høre efter/vil noget andet den dag og så skal den self have en dask, så den forstår, at den ikke bestemmer dagsordenen, når det er mennesker, der håndterer den..

    Og hvorfor skriver jeg så sådan? - det gør jeg fordi, at jeg selv har sådan en hoppe..

    Min hoppe kan med måneders mellemrum, her snakker vi altså halve år eller længere komme i en periode, hvor hun pludselig ikke vil den samme vej, som jeg beder hende om på en ridetur eller gå i vandet, når jeg beder hende om det.. Hun stiller sig op med aller fire ben solidt plantet i jorden og så begynder hun ellers at sparke skiftevis med den ene og det andet bagben og jo mere jeg insisterer på, at hun skal gå den vej, selvom hun ikke vil, jo hårdere flyver de ben bagud - kun et ad gangen.. Efter at vi har "diskuteret" det et lille stykke tid, går hun den vej jeg vil som om intet var hent.. Dette kan stå på et par gange i løbet af nogle få uger og så oplever jeg det igen ikke i flere måneder.. Det er fx et halvt år siden hun sidst havde et lille "flip"...
    Hun er også, ude på folden, en af de mere dominante hopper..

    Jeg synes bestemt at det er helt ok.
    Man ser alt for mange "uopdragne" heste, fordi ejeren ikke tør at sætte sig igennem med et dask eller et ordenligt klap, hvilket kan være nødvendigt ind i mellem..


  • #8   4. okt 2015 Så mange gode pointer og argumenter! smiley

  • #9   4. okt 2015 at daske er det samme som at slå. hesten har ikke brug for irettesættelse, men tydelig vejvisning, tydelige signaler, og genkendelighed.
    det der lige springer mig i øjnene er at din veninde mener ikke det er ok at daske i offentlighed, mener hun så det er okay, hjemme privat???


  • #10   4. okt 2015 Lea:
    ja, det er ordkløveri, for du går jo selv ind for samme metoder, lyder det til, hvis hesten ikke reagerer som ønsket..



  • #11   4. okt 2015 Folk er efterhånden så pylrede med sådan noget -_-
    Selvfølgelig må man irettesætte sin hest, og jeg er sikker på at vi alle kender grænsen mellem ondskabsfulde tæv til en løftet pegefinger/opdragende klask!
    Så længe man kender den grænse, er det op til en selv hvordan man omgås sin egen hest! smiley


  • #12   4. okt 2015 JH:
    Det er i bund og grund rigtigt, hvilket jeg jo også skrev smiley Det er lige så meget betydningen af de ord, der bliver brugt og så det faktum, at en hest ikke behøver irettesættelse, fordi den vil prøve grænser eller er dum. Der er en grund til, at den gør, som den gør, og det kan derfor være nødvendigt at forstærke sit signal smiley


    Jeg tror generelt der er kommet så meget fokus på hestevelfærd og det her med at være en "god hesteejer", at det er blevet romantiseret lidt for meget. Hvis vores heste ikke kommer hjem og bliver striglet hver dag, eller hvis vi slår vores heste, så er vi pludseligt ikke gode nok. Og hvis vi slår vores heste, skal vi i hvert fald også lige påpege, at det ikke er ret hårdt, det ikke er ved knogleudspring og det i hvert fald ikke sker mere end en gang om måneden. For hvis jeg kun skriver "jeg bruger en pisk på min hest ind i mellem", så vil alle jo forstå det som om jeg gennemtæver min hest flere gange om dagen, som om jeg gjorde det i stedet for at gå i fitness...


  • #13   4. okt 2015 Selvfølgelig er der en grund til at den gør, som den gør, hvad enten det er drevet af motivation eller instinkt, men derfor kan en irettesættelse stadig være ganske på sin plads. Og så kan du for min skyld bruge det ordvalg du vil om irettesættelse.. Jeg tør godt at sige irettesættelse, jeg behøves ikke at vende og dreje orderne...

    Forstærkning af signal kan lige så vel betyde et lag tæsk, som en irettesættelse kan - i princippet.. Det kommer an på hvad den enkelte ligger i ordet..
    Deraf kan vi så konkludere, at man ikke skal læse mellem linjerne, men bare læse hvad der står, så undgår vi alt det andet ordkløveripjat, i hvert fald langt det meste af tiden.

    Folk er nogle forfærdelige kværulanter herinde, så man skal tage det med et gran salt, det der bliver skrevet


  • #14   4. okt 2015
    Nu behøver man ikke læse mellem linjerne for at tolke irettesættelse forskelligt.
    Jeg bruger fx ikke leder, det at være leder for hesten i min beskrivelse af træning eller andet - ganske enkelt fordi jeg ligger noget negativt i ordet, selvom jeg godt ved at andre ligger andet i det.

    Det samme med irettesættelse og mange andre ord - man bruger de ord, man synes passer bedst ind. Og i og med vi alle har lært forskellige ting, ser forskelligt på tingene mm. - så duer forskellige ord bedre end andre for folk.

    Det er sådan set ganske normalt.


  • #15   4. okt 2015 JH:
    Okay, så vi konkluderer nok bare, at du irettesætter dine heste og jeg forstærker signaler med mine smiley hvad end det er med stemmen, kropssprog eller en pisk er jo underordnet.


  • #16   5. okt 2015 Jeg synes faktisk det er et rigtig godt spørgsmål. ..
    jeg ville nok blive stemplet som mishandler hvis jeg lavede en video af sådan en dags samvær med min plag... ja eller en voksen for den sags skyld... for jeg ved nemlig hvor hårdt en hest kan både bide og sparke og så hårdt kan jeg slet slet ik slå. .;) hvad jeg kalder det?? tjaa almen heste opdragelse. .. hvis jeg står og strigler og en flue kilder min hest på maven og han sparker op under sig når jeg står og ordner hove eller børster ben så får han et klap i røven... ikke fordi han ikke må hage fluen væk men fordi det er potentielt farligt for mig hvis han sparker op under sig og mit hoved tilfældigvis er i vejen.. så det tolerere jeg ik.. ingen løftede ben på staldgangen. .. det har de en hale til... hvis han skraber på staldgangen er det samme princip.. går jeg med ham og han vil glo ind foran mig får ham min albue i kæben da han blokere mit udsyn og dermed mit overblik . igen en potentiel fare situation.. og jeg er ikke en gang det mindste flov eller ilde berørt over at jeg gør sådan... for det er mit ansvar at han lære at begå sig over for mennesker.. og en hest skal ikke tro et menneske er en hest for det ved de holdt vi ik er og derfor skal der være forskel . at der så er som en nævnte nogle der har ladet betydningen af ordet heste velfærd kravle helt uden på tøjet er jo et spørgsmål om romantiske idéer. .. jeg elsker mine dyr over alt på jord. og vil aldrig gøre dem ondt.. jeg roser HVER gang min hest gør noget jeg ønsker.. også hvis det er uheld.. jeg er blevet alverdens ting fordi jeg gør som jeg gør af dem med de romantiske briller på... og det er helt fint. . jeg ved heldigvis selv hvad sandheden er og mine dyr bære tydeligt præg af det ?? glade sunde heste med gnist i øjnene og masser af personlighed ??


  • #17   5. okt 2015 A S jeg er enig langt hen ad vejen, jeg mener bare at man kan opdrage uden brug af vold, og det at slå eller give albuer, ser jeg som en voldelig adfærd, også selv vi ikke kan slå lige så hårdt som hestene bider og sparker.
    selvfølgelig kan vi komme ud i situationer hvor, vores reaktion vil være meget voldsom, men at bruge det til opdragelse sker ikke i mit samvær med heste, og jeg er ikke en af dem der romantiserer, tilgengæld blander jeg mig heller ikke i hvordan andre træner og opdrager deres heste.


  • #18   5. okt 2015 Hvis hesten skraber efter mad eller lignende på staldgangen er det da ikke nødvendigt at give den et klap i røven eller en albue i kæben, det er sandsynligvis en adfærd du selv har tillært den. Synes det er en del ureflekteret bare at give den et klap i røven når den løfter benene, totalt uvidende om hvor stor en rolle man selv spiller i hestens adfærd. Men derudover er jeg enig i, at jeg også giver hesten et klask hvis det er potentielt farlige situationer. At give den en albue i kæben er bare ikke en del af min opdragelse på staldgangen. Og så har vi nok bare forskellige syn på hvornår det er en så tilpas farlig situation at man skal blive fysisk.

  • #19   5. okt 2015 Btw. så synes jeg tit det er en stor misforståelse at man er nødt til at være fysisk fordi hesten er et stort dyr.
    Ja, hesten er stor og man kan blive fysisk i potentielt farlige situationer, men det kan have ret stor betydning konstant at være fysisk og truende i sin adfærd over for hesten.


  • #20   5. okt 2015 Jeg er ikke bleg for at give min hest et dask i ny og næ. det er et stort og stærkt dyr, og den skal dæleme høre efter når jeg beder den om ting som den har gjort hundrede gange før - her tænker jeg på fx at gå i trailer og så stille på staldgangen. mim hest har en dum vane med at skrabe hvis jeg går fra ham på staldgangen. for det meste hjælper det at skælde ud verbalt, andre gange fortsætter det til jeg er kommet helt hen og har givet et let ryk i kæden eller et klap på benet. og jeg har IKKE lært den det - den har aldrig fået noget når jeg er gået og så kommet tilbage.
    det er det samme med vores ungheste, de skraber fx også hvis de kan se en fodervogn i den anden ende af stalden, eller igen; hvis vi går fra den. det gider jeg simpelthen ikke, og det skal den have at vide.

    så er det beriget og ikke et direkte smæk, synes jeg det er okay. smiley


  • #21   5. okt 2015 Hehe netop det her er årsagen til der opstår fnidder... nu valgte jeg netop ikke at gå i detaljer med det for at se om det ville blive fordrejet og mostolket og et gjorde det:)
    lad mig rette fejlen.
    1. jeg slår ikke min hest med en albue i Kæben på staldgangen. . går han ind foran mig når vi træner skubber jeg ham væk med hånden eller løfter den anden hånd for at få plads..
    2. Når han skraber på staldgangen får ham først en verbalt nej .. hvis han ikke holder med det så berører jeg ham på benet og gentager nej. ig tredje gang får det en konsekvens i form af et klask ved den skulder... men ingen undtagelser hvad angår at de spjætter med bagbenene .. det vil jeg sgu ik have... og igen bruger jeg altid ros og nus med mine heste og de er hverken hovedsky eller trykker sig eller lignende. . for jeg smadre ik løs på dem for for godt befindende. .??


  • #22   5. okt 2015 Vil aldrig daske min hest. Har det dog ok med at andre gør det. Jeg vil hellere bruge lidt længere tid og så undgå det.

  • #23   5. okt 2015 Jeg er selv af den skole at jeg har observeret min hest på folden, og hvordan hun sætter de andre på plads. Dette tager jeg med i den måde jeg omgås hende på. Jeg bruger meget verbalt, men når dette nogle gange bliver "ignoreret" efter mange forsøg så kommer der en konsekvens. For det er det samme hun gør på folden.
    Der er mange forskellige meninger på dette punkt, men jeg må indrømme at jeg er enig med jer der mener det med hesteopdragelse er blevet meget romantiseret.
    Hvorfor min veninde ikke ville have jeg daskede min hest offentligt var fordi der var andre mennesker som højst sandsynligt med deres uvidenhed kunne melde mig for dyremishandling fordi jeg daskede min hest og sagde noget til den. Og der var en der spurgte om jeg gjorde det derhjemme, ja da! jeg behandler min hest som den behandler andre heste på folden, og min hest har det største gnist i øjnene når den ser mig og hun vil gå gennem ild og vand for mig. smiley


  • #24   5. okt 2015 Eftersom at alle mine heste og de andre heste, jeg har trænet, yderst sjældent opfører sig ekstremt uacceptabelt (som i at det faktisk storset aldrig sker), så vil jeg mene, at jeg har fat i "den lange ende".

    Mine heste er meget glade og veltilfredse heste, men de ved også hvor grænsen går og det skaber ro i omgangen omkring dem. Og det er bestemt ikke de nemmeste heste, jeg har haft i min varetægt, måske er det også derfor at jeg ind i mellem himler lidt med øjnene, når folk romantiserer det for meget og så derefter har diverse problemer de først får løst, når hesten er tilpas gammel til at den bare er faldet til ro af sig selv - hvis de overhovedet får det løst..


  • #25   5. okt 2015 A S, jeg mente nu heller ikke du stod og slog albuen ind i fjæset på hesten smiley

    Jeg er ikke en der romantiserer hesteopdragelse. Nok snarere tværtimod smiley Men det giver absolut ingen mening at ville opføre sig som en del af hesteflokken.
    Jeg gør ligesom dig, Omø, at når jeg ikke bliver hørt så forstærker jeg mit signal. Men man skal også have selvindsigt nok til at tænke over, om det så er det rette (altså et tydeligt og forståeligt) signal man sender, afhængig af situationen.

    Men at ville være "en hest på folden", det giver så absolut ingen mening i og med at man for det første er i en anden situation, og for det andet altså ikke er nogen hest. Vi indgår ikke naturligt i en flok med hesten.
    Ja jeg synes det er uvidende når jeg ser folk der begynder at "nappe til føllet" fordi "det er ligesom moderen" smiley


  • #27   5. okt 2015 Jeg kunne aldrig drømme om at irettesætte mine heste, der er en grund til alt hvad de gør. Sjovt nok er ingen af mine heste "uopdragne" smiley Jeg syntes at det er det samme som at man heller ikke giver sit barn et dask, fordi det behøver støtte og vejledning smiley

  • #28   5. okt 2015
    Omø - bare lige husk, at du aldrig nogensinde kan give de samme signaler som en hest og at hesten aldrig vil opfatte dig som en anden hest ;o). Så det hjælper ikke meget og kigge på, hvad de gør på folden.


  • #31   5. okt 2015 Helt enig Lock Horses. smiley

  • #34   5. okt 2015 Jeg har ikke læst ét eneste opslag udover TS første.

    Jeg er selv af samme type - at jeg godt kan finde på at give et dask, hvis hesten ændrer på noget, som den normalt kan/gør - og bare fordi at det ikke lige er dens dag. Det er fair nok at ikke alle dage er gode, og ind i mellem, hvis der ikke er noget vigtigt, jamen så lader jeg den hellere få fri, fremfor vi skal være uvenner den dag. Dog gider jeg altså bare ikke bruge 1 time på en hest, som altså ikke lige føler for at den ikke heeelt gider i traileren dén dag, hvor den altså skal flyttes.

    Jasmin tog ikke mere end 15 min, og hun havde aldrig rigtig prøvet det mange gange før, så der fik hun kun et lille dask - da jeg godt vidste at hun KUNNE godt, og så gik hun også helt op.

    Aram derimod var en lille herre som godt kunne lide at tingene gik i hans retning. Så han prøvede at snærde sig udenom traileren ved at græsset var mere interessant osv. Altså ikke nogen adfærd som indikerede på en lille smule problem over for traileren. Vi havde ikke en pisk, så vi tog en kost og proppede den på røven af ham til sidst og så gik han op. Han bakkede ikke ud, drejede ikke udenom.

    Jeg har den mening at det afhænger af hvilken type hest der er snak om. Jasmin skulle man ofte bare bruge stemmen til, men der har også været gange, hvor jeg bare har måtte give hende én med pisken på numsen og ordentlig hak med benene, for at få hende til at gå frem når hun stopper op midt på en trafikeret vej og begynder at bakke hen mod kørende bil. I denne situation er der altså ingen "vi må træne" - nej, her er det et "Du hører efter!". Men nu sørgede jeg jo selfølgelig også for at det ikke skyldtes af frygt, eller smerter - men udelukkende fordi at hun ikke gad væk fra hendes nye bedste foldkammerat. Kan man mon kalde det for en snært af seperationsangst? Måske, men her vil jeg igen ikke give det måneder i træning. Det var aldrig sikkert hvornår hun gjorde det. Ind i mellem efter 50 meter, indimellem efter 2 km, det kom an på. Hun gjorde det også kun i knap en måned, og så fandt hun ud af at hun altså egentlig ikke bliver sat tilbage på folden.

    En seperationsansgt har kun succes i hvis man vender hesten om FØR den får den paniske adfærd. Ellers får den forbundet det med at når den opfører sig sådan, så får den i sidste ende lov til at komme tilbage. Den er noget tricky, og man skal kende sin hest godt (eller trænet MANGE), før jeg synes man egentlig kan udtale sig om at det virker. Jeg kender kun min egen hest nok til at træne det, fordi jeg kan bemærke bare den mindste adfærd, som en skulder der lige skyder lidt ud, eller et hovede som drejer mere bagud, end til siden - men ikke andres. Jeg har dog ikke noget imod at træne det en måned eller tre, hvis det ikke var så slemt at jeg ikke kunne færdes på området i en times tid, uden der var noget, og hvis der ikke var noget vigtigt som bestod i uden for området.

    Mht. Cody skal man være lidt midt i mellem. Han kan ikke klare nogle fysiske irrettesættelser - såsom en hånd på halsen, men retter en pisk på bringen, der lige dapper til ham. Jeg er stadig ved at finde ud af hvor grænsen er bedst, men jeg ved med sikkerhed at det ikke hjælper kun udfra stemme og træning på mange områder. Han bliver meget mere usikker, fordi hans grænse ikke bliver helt og aldeles tydelig for ham.

    Som jeg altid har sagt - så handler det også om energien i ens irettesættelser. Jeg har tydeligt kunne mærke at Aram kunne mærke hvornår nok var nok, og hvornår jeg f.eks. daskede efter en flue på ham. Når det omhandlede fluer, så rørte han sig meget sjældent, men kunne altså stå og gumle sit hø samtidig og ikke have den mindste "hvad gjorde jeg fejl" i øjnene - og når han blev irrettesat, så drejede han også sit hovede for ikke at kigge på mig og stoppede øjeblikkeligt med hans opførsel. Han kendte altså godt til min energi - og jeg kan garantere at jeg halvdelen af gangene nok har dasket hårdede når det omhandlede fluer end irettesættelse.

    Men så kommer det tricky spørgsmål - hvornår mener folk et dask er et slag? Mine dansk er med sikkerhed ikke 0,1% hårdere, end når dressurfolk klapper deres heste efter en stævne på halsen/bringen. Det er nogle store klasklyde, men energien er jo helt afgørende.


  • #36   11. okt 2015 Daske... slå, same smiley Potato, Potato, du svinger stadig håndfladen ud.

    Altså hvis vi snakker blidt sving med træktovet, som hvis man vil forstærke et pres er okay i mine øjne. men at daske, ja det forskrækker stadig hesten, giver en forvirring over hvad den skal gøre og ja... vil sige det skader mere end det gavner.

    Jeg lærte sgu meget hurtigt selv efter jeg fik sonny at det med at "Daske" ikke var vejen frem. Ja Sonny var og er stadig en meget sensitiv hest hvad der angår piske, store håndbevægelser og store materialer, hvad der er sket før han er kommet til mig har jeg kun fået lidt viden om. Men i bund og grund var det en hest som lærte mig og tolerer min vrede og "Dask" Hvis i vil kalde det det smiley Det nyttede jo ikke at daske ham for så løb han væk, at ride med pisk var uacceptabelt og at få ham ind på en vaskeplads krævede sgu stor tillid (pga fortid ) så ja, sonny lærte mig at sådanne signaler var ikke vejen frem, han aldrig rørt et ører på den hest siden. vi tager det stille og roligt i afslappet tempo, og er der noget han vil fortælle mig gør han det i HANS kropsprog som jeg har lært at forstå de sidste mange år jeg har haft ham.

    Hvis folk håndterede sonny ville de kalde ham uopdragen og drilsk, men han er bare sensitiv og nervøs pga traumer smiley Alle burde lærer den kropssporg jeg har lært igennem Sonny, han har virkelig lært mig meget! smiley


Kommentér på:
Irettesættelse af fjollet hest..

Annonce