{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.504 visninger | Oprettet:

Noget foder med god tyggetid til Koldblod {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg skal til at fodre med Regulator complete til min jyde og hende foderforhandleren anbefalede jeg gav noget lucerne med i fodret så hun kan få noget tyggetid. Men har bare hørt at lucerne ikke er godt til koldblods fordi der er meget protein i.
Mit spørgsmål er, er der andet der giver god tyggetid eller hvordan og hvorledes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Noget foder med god tyggetid til Koldblod
  • #1   9. okt 2015
    Giv hesten grovfoder ad libitum - så har den rigeligt tyggetid.

    Men roepiller kunne være et bud :o).


  • #2   9. okt 2015 Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor må koldblodsheste ikke få protein??

    Men ja, roepiller kunne være et bud,,


  • #3   9. okt 2015
    Fordi det ofte har sammenhæng med skab og kløe :o).


  • #4   9. okt 2015 Hvad?? Så mere protein vil fremprovokere skab og kløe??

  • #5   9. okt 2015 Ja det har jeg også godt hørt. Og min jyde har jo desværre skab så jo mindre protein jo bedre. smiley

  • #6   9. okt 2015
    Ja, det er erfaringen fra koldblods folk.


  • #7   9. okt 2015 Hvad med fiber piller egentlig. Kan det gå?

  • #8   9. okt 2015 Er det noget det er lavet undersøgelser på?? Tænker bare det jo ofte er fx ræve der har skab, og de lever jo af kød.. Altså protein,

  • #9   9. okt 2015
    Der er mindre i fiberpiller fra Horselux, end der er i mange af deres fuldfoder produkter. Men ved ikke umiddelbart hvor grænsen går.

    Eftersom fiberpiller primært består af soyaskaller og soya er kendt for at indeholde protein.


  • #10   10. okt 2015 Årh okay. Roepiller skal blødes op ikke?
    Jeg læste lige lidt om det og der står at til 8 liter vand skal der 1 kg til men min jyde spiser jo slet ikke så meget. Hvor længe kan det holde sig når det er opblødt.


  • #11   10. okt 2015
    Du kan evt. købe speedibeet - det er roeflager, de opblødes på 20 minutter, hvor alm. roepiller skal bruge et døgn næsten :o)


  • #12   10. okt 2015 Hvor længe kan de egentlig holde sig når det er blødt op

  • #13   10. okt 2015
    Hvis det er koldt, kan det godt tåle og stå - men ikke i sommervarme.


  • #14   10. okt 2015 Okay. jeg blander nemlig til morgen og aften næste dag da hun står opstaldet så hun kan få foder sammen med de andre heste smiley

  • #15   10. okt 2015 jeg blander roepiller 1:5, og der har jeg til 3 dage, det kan godt stå i de 3 dage



  • #16   10. okt 2015 hvad er det for mogle roepiller.. der er jo så ,ange forskellige

  • #17   10. okt 2015 jeg bruger dem fra land og fritid, mener jeg giver 63kr for 15 kg

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #18   10. okt 2015 Den her giver lang tyggetid http://shop.equidan.dk/shop/dengie-healthy-tummy-313p.html

  • #19   10. okt 2015 Kris - nu snakkes der ikke om ræveskab, så hvad ræve spiser er jo lidt ligegyldigt smiley

    Jeg forstår ikke hvorfor fodringen skal gøres så kompliceret. Går udfra hesten motioneres let til moderat. Medmindre det er en meget atypisk jyde, burde den derfor kunne holde huld på hø ad lib og vitaminer.
    når nu den får alt det hø, er tyggetiden på evt krybbefoder jo ret ligegyldig. Men man kan da vælge roepiller eller hvis der er brug for lidt ekstra, fiberpiller, at give vitaminerne i, hvis man synes det er meget vigtigt


  • #20   10. okt 2015 Ej hold nu op.. Skab er små mitter der æder hud/hår. Hestene får det som regel fordi der har været ræve på folden.

  • #21   10. okt 2015 det passer ikke kris.

  • #22   10. okt 2015 ræve skab er overhovedet ikke det samme som heste får

  • #23   10. okt 2015 kris -nej det er ikke korrekt. Det skab vi snakker om her i forbindelse med koldblodsheste er IKKE ræveskab.

    Det er ganske korrekt at en hest (eller hund eller alverdens andre pelsede væsner) kan få skab hvis de kommer i kontakt med en ræv der har det. Men det er altså ikke den slags skab vi snakker om her.

    Det er en anden art/type skabsmide som mange koldblodsracer har tendens til. Den er ikke smitsom i samme omfang som ræveskab -den kan nærmere sammenlignes med hårsækmider som f.eks. hunderacen mops lider af.

    Der findes ikke ret meget konkret viden om hvorfor nogen koldblods døjer med skab mens andre ikke gør (de får det nemlig IKKE via kontakt med andre heste med skab, omend det anbefales ikke at bruge samme strigler osv.), men det virker som om der kan være en arvelig faktor (muligvis det hænger sammen med et ringere immunforsvar som jo kan være arveligt) -i hvert fald kan man se at skab forekommer hyppigt i nogen linier, mens det stort set aldrig findes i andre.
    Vi havde f.eks. en hoppe der aldrig har haft skab og som er ud af en hoppestamme hvor skab er ikke-eksisterende (ved desværre ikke hvordan hingstelinien ser ud).
    Omvendt har vi haft en vallak der døjede med det, og som var ud af en hoppestamme og hingstelinie der begge havde mange heste med skab.
    -så det er altså noget man skal overveje når man avler osse.
    Man ser det osse oftere i heste med meget grov behåring, mens dem med finere hår mere sjældent har problemet, omend man ikke kan vide sig sikker ved blot at købe en hest med fint behårede ben.

    Koldblods der døjer med skab, vil have tendensen hele livet -det er altså ikke som med ræveskab, hvor man behandler, det går væk, og så får de det ikke igen, medmindre de smittes påny.

    Så vil du kommentere med, så er det nok en rigtig god ide at undersøge hvad skab ved koldblods er for noget, istedet for blot at tro at skab kun kan være ræveskab.


  • #24   22. nov 2015 Dette billede er taget, da jeg ikke havde viden om hvad for meget protein kunne gøre ved min daværende Belgier.
    Jeg lærte det ret hurtigt på den hårde måde smiley
    Ville være "god" ved hende og gav hende sojaskrå for at hun kunne få lidt ekstra proteiner til at sætte muskler af, hun fik det i to uger, det samme gjorde min shire.
    Begge slog ud i benene, med revner i hasen smiley
    Dog slog min shire slet ikke så voldsomt ud som min daværende Belgier.
    Derefter har jeg været meget påpasselig med protein.
    Der er meget protein i Suregrow, Lucerne og kløver b.la
    Hvis din Jyde kan holde huld på fri wrap(uden kløver og lucerne) eller hø, ville jeg nøjes med at tildele vitaminer evt. salvemin rød, rød salvemin fordi der er ekstra c vitaminer i.
    Ellers Salvemin grønvitaminer.
    Begge dækker hesten godt ind smiley
    Hvis det er nødvendigt med krybbefoder, er alm.roepiller et godt valg siden af fri hø/wrap, da der er lav protein i.
    Ellers er der også Omega 3 easy fra Dangro+ vitaminer da du ellers skal give enorme mængder for at hesten er dækket ind med vitaminer.
    Omega 3 easy er lav påstivelse og sukker, men høj på foderenheder, og overkommelig i pris.
    Hvis den lider af skabsmider er sebacil (købes ved dyrlægen) meget effektivt.
    Til revner i hasen har jeg/mange gode erfaringer med pigoil, som er parfinolie blandet med svovlblomme, købes på nettet fra England.
    De fleste smørre hestens ben ind 1 gang om ugen, og så holder det, det nede.
    Jeg er ret hys med mines Shires ben, og tillader ikke at det "kun" holdes nede, så min ene Shire får pigoli i 2 gange om ugen.

    Men når dette er sagt vil jeg give Michelle ret, nogle heste er mere disponible for at få skab end andre.
    Min ene Shire får kun skabsmider i udbrud1-2 gange om året, imens den anden får det ca. hver 2 månede.
    Når han får det, vasker jeg alle strigler i sebacil, da de "kloge" siger det smitter igennem striglerne også.

    Jeg synes ikke at roepiller eller fibrepiller giver lang tyggetid, men det fylder meget når det er blødt op.


    profilbillede
  • #25   22. nov 2015 Hvis det kun er for at få mere tyggetid i krybben kunne græsoli måske være en mulighed https://www.landogfritid.dk/hesteblandinger/equsana_grovfoder_grass_oil_15_kg/v401115

    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #26   22. nov 2015 Hvis hesten får nok hø så har den al den tyggetid den har brug for og du spare en masse penge, husk på at div. Foder butikker lever af at sælge foder og derfor gerne Anbefaler ekstra krybbefoder istedet for hø.

    Fiberpiller bruger vi til at holde huld så det ville ikke være mit valg, og der er et højt indhold af protein, vi bruger roepiller og de er opløst efter max 2 timer i koldt vand 20 min i varmt, ved ikke hvorfor alle lader dem stå i så lang tid ??



Kommentér på:
Noget foder med god tyggetid til Koldblod

Annonce