{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Bidløs, stævne? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Det er sådan at jeg rider bidløst på min pony, og det fungerer rigtig godt for os. (Vi har tidligere redet med bid, hvilket også fungerede fint, men vi skiftede til bidløs.) Her for en 2 uger siden, smed jeg et bid på hende, i sammenhæng med at vi skulle til, at have dressurundervisning med (måske) formålet at ride stævner senere hen. Bare lige for at prøve det inden undervisning.
Men jeg synes slet ikke det fungerede med biddet, så skiftede tilbage til bidløs med det samme, hvilket hun går super godt på.
Vi får stadig dressurundervisning er en rigtig dygtig underviser, og jeg har talt med hende og, at komme ud og starte nogle stævner her på et tidspunkt (dressurstævner i første omgang).


Grunden til biddet blev afprøvet var pga, at det ville gøre det en del nemmere at starte stævne, for så vidt jeg kan læse mig frem til på DRF er det ikke tilladt at ride bidløs til dressurstævner? Nogle der lige kan bekræfte det?
Og der nogen som helst mulighed for, at man kan komme til det?

Obs: Hun fik raspet tænder 2 dage inden, jeg tog bid på hende. Nogen der måske har en idé til hvorfor, hun lige pludselig ikke er glad for bid? Det er det samme bid hun har redet med før, og det fungerede hun jo fint på, men så skiftede vi jo som sagt, og så efter det synes jeg bare ikke det fungerede optimalt. Hun gik mere afslappet med bid i hvert fald. (Skal ikke kunne sige om det var fordi det blæste meget den dag, vi afprøvede biddet, da det jo som sagt var en engangsforstilling.)

(Min part rider med bid, og hun siger det er fint, så er det bare noget jeg forestiller mig siden jeg er blevet vant til bidløs?
- Det er helt almindeligt 2delt d-rings bid.

Men tilbage til emnet, kan jeg overhovedet komme til, at ride bidløse dressurstævner? I så fald hvor? Det skal ikke være noget stort, bare et lille stævne, så vi kan få det afprøvet.

Det mest optimale ville helt klart være at vi kunne ride et stævne bidløst - misforstå mig ikke, vil kun min pony det bedste, men modtager også gerne idéer til, hvad der kan være med biddet. smiley

- Hun har som sagt lige fået tjekket og raspet tænder, så intet der.

Det blev lidt langt, håber nogen af jer vil tage jer tid til at læse det.

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs, stævne?
  • #1   23. okt 2015 På nuværende tidspunkt må du ikke starte bidløs i dressurklasser. Du har dog muligheden for at starte uden for konkurrence. Du skal snakke med klubben der afholder stævnet smiley

  • #2   23. okt 2015 Det er imod DRFs reglement at ride bidløst i dressur. Du kan i alle(?) andre discipliner hos dem, men ikke dressur.

    DHE Træf (denheleekvipage.dk) holder træf på jylland og sjælland en gang om året. Der må du starte med næsten hvad du vil, og de bedømmer alle på lige fod. Super fedt stævne smiley


  • #3   23. okt 2015 Jeg tænker at den jo kan være lidt øm efter at have fået ordnet tænder og du måske fokuserede meget på at i nu red med bid og derfor red anderledes og det forvirrede din pony

  • #4   23. okt 2015 I teorien så nej - så kan du ikke på nogen måde starte dressur uden bid... Det er ikke tilladt uden bid, og det er i realiteten heller ikke tilladt at starte udenfor konkurrence til et stævne hvor der er klasser du er startberettet i...

    MEN når det så er sagt - så ses det i ny og næ at klubber giver tilladelse til at man kan starte udenfor konkurrence uden bid...

    Du kunne også kontakte den klub du gerne vil starte stævne i og komme med en forespørgsel om at de kunne udskrive en såkaldt "show klasse", for der må de selv sætte deres regler... På den måde gøres der også opmærksom på at det er et stigende ønske fra rytterne smiley


  • #5   23. okt 2015 Sandie har meget fint beskrevet stævnemulighederne, så det vil jeg ikke kloge mere i - men jeg tænker, at du skal lægge bid på, når du får undervisning i stedet for at eksperimentere selv.
    Hvis din part kan ride hesten med bid uden problemer, så kunne det godt lyde som om problemet ligger hos dig - enten i din hånd eller dit hoved smiley - og det kan din underviser formentlig hjælpe dig med. Det er jo sådan noget vi betaler undervisningspenge for: at få hjælp til vore problemer.


  • #6   23. okt 2015 Der kan være flere årsager til den ikke fungerer med bid som at det er for bevægeligt ( hvis det er et alm. tre delt eller 2 delt) det er for langt eller kort, det trykker på tungen eller sidder for højt/lavt i munden.

    DRF er ved at tage stilling til om det skal være tilladt at starte stævner i dressur bidløst.

    Men der er alternativer til de almindelig stævner Bl.a.

    DHE holder træf både på Sjælland og i Jylland en gang om året, hvor der er valgfri udstyr. se mere på http://www.denheleekvipage.dk/cms/ eller finde dem på facebook

    Der ud over så holder hestevelfærd et årlig stævne. Næste år i 2016 er det den 3-5 juni se mere på deres hjemmeside http://www.hestevelfaerd.dk/netvaerk-for-hesteviden. Eller finde dem på facebook

    Derud over er der begyndt at komme flere mindre steder som afholder stævner hvor man må ride bidløst.
    Bl.a. Camilla Stormont afholdte i år et endags stævne måske hun gentager det til næste år, hvem ved. Du kan fælge med på hendes hjemmeside http://camillastormont.dk/ eller finde hende på facebokk


  • #7   23. okt 2015 Jeg har redet min bidløst i omkring 3 år, fordi han var enormt strid med bid. For godt og vel et års tid siden, købte jeg et udelt gummibid, som jeg brugte i forbindelse med tilkørsel - og her til sommer har jeg anskaffet endnu et udelt gummibid med metalwire i midten, så jeg kan starte med det. Sjovt nok, er han blevet enormt glad for bidet, og er begyndt at tage sine bidløse trenser i munden. Han er blevet lige så blød med bid, som han er uden.
    Det første skridt var dog for mig, at lære ikke at være bange for at tage i ham. Jeg brød mig absolut ikke om at give ham nogen signaler på tøjlen, når jeg red med bid. En indgroet ting, som jeg egentligt ikke troede jeg havde. Men min underviser bekræftede det for mig - det var mig der var fejlen en stor del af vejen.
    Nok om min historie, men det var blot for at sige, at selvom hesten ER strid med bid/stivere/ar det ubehageligt etc. kan den godt komme til at gå med bid igen. Self. har min været tjekket op på alt muligt for t afinde ud af, om det var bid generelt osv. Der var ingen ting - han har massere plads i munden, og der burde ikke være noget der irriterer ham mht. tænder osv.

    Men passer bidet til din hest? Har du prøvet noget forskelligt? Min blev redet med et 12,5 todelt, fordi det var det han gik med da jeg købte ham(Spørg mig ikke hvorfor). Han er herefter blevet målt, og går nu med et 14,5(!) udelt bid.
    Er bidet tykt? For mange heste har ikke plads til tykke bid, og skal helst have noget smallere.


  • #8   25. okt 2015 Mange tak for svar alle sammen!
    De er alle læst og bliver grundigt overvejet - og tænkt over smiley
    - Mange tak for de forskellige forslag!

    Lige pt har jeg dog valgt at jeg beholder det bidløst, da det er jeg og min pony føler os bedst tilpas med. smiley


Kommentér på:
Bidløs, stævne?

Annonce