{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Bid str? {{forumTopicSubject}}

Hallihalløj, lidt mystisk spørgsmål måske, men i bund og grund kan det koges ned til: hvad ville I gøre?

Min lille pony går med et bid i str 11,5 - jeg troede egentligt at det var 9,5 eller 10,5 (fik det foræret af tidligere ejer) og det er en smule for stort, pt har jeg sat bidskiver på så det passer lidt bedre. Her den anden dag målte jeg så biddet og blev overrasket. Dernæst fik jeg overtalt ponyen til at tage en tommestok ind i munden, og fra mundvig til mundvig (uden ekstra plads udenfor) var der 9 cm.
Hvilken str bid ville i købe? 9,5 eller 10,5?
Pt går hun med et todelt og jeg vil ikke give hende et tredelt da jeg tror det bliver for "løst" til hende (rimelig følsom pony). Jeg kunne jo godt købe et normalt todelt i 9,5 eller 10,5 men jeg ville egentlig godt give hende sådan et med "stænger" i siden (har i skrivende stund glemt hvad det hedder) men det har jeg kun fundet i 10,5 og ved jo ikke om et 10,5 eller 9,5 er den rigtige størrelse.
Det blev rimeligt kompliceret, men hvad ville i gætte på? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid str?
  • #2   25. okt 2015 Du skal måle med et bitfit hvis det er smiley

    Måler du med en tommestok kommer biddet nok ikke til at passe. Da et 2-delt bid jo "knækker" på midten smiley prøv i stedet for bid i de forskellige str, der skal være et par millimeter til en halv cm ekstra bid i hvert side af mundvigen når biddet er i munden på hesten . smiley


  • #3   25. okt 2015 Et bridon-bid? Det er jo til brug med kandar så det må være ret tyndt? (Ikke at det behøver at være en dårlig ting) smiley

    Jeg ved godt hvordan man ser om et bid passer, men det er lidt svært når jeg ikke har den rigtige strørrelse liggende og ikke har adgang til en bidfit (og jeg får med garanti aldrig brugt den igen så vil ikke købe en).
    Jeg ved godt at et delt bid er længere, det er jo derfor jeg er i tvivl smiley


  • #5   25. okt 2015 Man kan sagtens måle med tommestok- det kræver bare at man holder godt fast med fingrene helt tæt ind til mundvigen uden at presse. Tag gerne 2-3 mål og lav et gennemsnit. Hvis du har målt hestens mund til 9 cm, ville jeg helt klart gå efter et 9,5 cm
    Jeg tror det Julie måske mener, er at de delte bid kan "snyde", de kan se ud til at passe, eller kun være lidt for store, fordi de knækker sammen inde i munden. Ligger man så et udelt bid i munden i samme str. vil man opdage at biddet er alt for stort smiley Derfor gå efter 9,5 cm. Og hvis din hest gerne vil have ro i munden, så er det fint med to delt- eller måske udelt ?, samt vælg et bid med faste ringe, fx D-ringsbid, muffebid, baucherbid, eller bid med stænger, som du selv er inde på. smiley


  • #6   25. okt 2015 Super, jamen jeg målte med tommestokken som du også beskriver smiley
    Jeg tror ikke helt jeg vil gå efter udelt, men holde mig til det todelte og se om jeg kan finde et med parerstænger (kom i tanke om navnet smiley ) Hun har haft et udelt i 11,5 før (det havde jeg helt glemt!) og tror todelt er bedst.
    Når jeg tænker på det 11,5 som var udelt så synes jeg heller ikke det var voldsomt stort, bare lidt for stort.
    Når jeg er i tvivl om type så kigger jeg i bogen "Bag om biddet", men den giver jo ingen præcise svar, men prøver at lade den guide mig smiley


  • #8   25. okt 2015 Jeg har som sagt selv bogen, så du behøver ikke beskrive den for mig smiley

    Jeg vil helst ikke smide en masse penge efter bid, for man kan ikke rigtig komme af med dem igen. Havde kig på et billigt 9,5 herinde men hun har endnu ikke svaret mig tilbage, men tror jeg prøver det først smiley


  • #10   25. okt 2015 Det kunne selvfølgelig være en mulighed smiley

  • #11   25. okt 2015 Hvis munden kun er 9, så bør biddet maks være 9.5. Læben må gerne følge med når du trækker i biddet, men selve bidstangen må helst ikke blive synlig. Er biddet for langt, kommer man nemlig bare til at save det hen over laderne, hvilket er ubehageligt. Plus, "nøddeknækkereffekten" kan opstå når biddet er for langt. Passer biddet, sker det ikke.

  • #12   1. nov 2015 Jeg har fundet et todelt muffebid i 9,5 og et tredelt fullcheek/med parerstænger i 9,5 - jeg kan ikke finde med parerstænger i todelt udgave. Ville i prøve fullcheek alligevel eller vælge muffe? smiley
    Hun er en følsom pony men virker ikke som om det behøver være helt stille smiley Faktisk forstod hun ikke helt det udelte jeg købte engang, men hun har også prøvet en udelt myler med port, og det var fint smiley


Kommentér på:
Bid str?

Annonce