{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

"Alternativ" vs "klassisk" ridning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Ja, i må hellere gå ud og sætte popcorn over med det samme... Der her bliver en lille diskussion, måske? smiley

Fordi! Er det bare mig, eller er det blevet lidt:
Enten rider man bidløst, bomløst og ens hest kan faktisk ikke tåle at få et bid i munden.
Og ellers er det dressur, spring, dressur, spring, stævne osv... Altså meget seriøs ridning.

??

Jeg syntes det er liidt dumt, fordi jeg syntes netop at alt det alternative forbedre ens resultater på stævnepladsen og i det hele taget...
Det fede er jo at kunne begge dele... er det ik?

I hvert fald får jeg det nogen gange helt dårligt over at så nogen behandle deres heste, efter min mening, hårdt.... og samtidig bliver det nogen gange for meget med der helt hellige.

Husk! Det der er bare min mening, hvad er jeres? smiley

Med de venligste hilsner Kristine smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Alternativ" vs "klassisk" ridning?
  • #1   30. okt 2015 Det er svært at få lov at deltage i stævner, hvis man ikke vil ride med bid smiley
    Det betyder ikke, at man ikke træner seriøst.


  • #2   30. okt 2015 Hvis DRF gjorde, så det var tilladt med bidløs optømning i stævner(dressur), så tror jeg man langsomt ville se mere og mere "alternativ" ridning rundt omkring på stævnebanerne.

    Men mange "alternative" ryttere holder sig generelt til andre "alternative" ryttere, og deltager derfor mere i de alternative og "anderledes" stævner udenfor DRF-regi, som fx DHE-træf.

    Men man kan finde mange "alternative" ryttere, som rider 100 gange grimmere og dårligere end "traditionelle" ryttere og omvendt - ingen er perfekte i denne verden, og derfor er den ene gren af hesteverden ikke nødvendigvis bedre end den anden (:


  • #4   30. okt 2015 Jeg er langt hen ad vejen enig med dig, TS. Jeg synes lynhurtigt, det bliver "enten eller". Enten er man stævnerytter, eller også er man bidløs/bomløs/alternativ/hyggerytter. Og er man stævnerytter, så pacer man hesten, man bruger gerne hjælpetøjler i flæng og sporer kan ikke blive lange nok. Og er man hyggerytter, kan det jo ikke blive naturligt nok. Havde man muligheden, ville man jo hellere slippe hestene løs og lade dem leve frit i naturen, for det skal være på deres præmisser det hele. Det er jo faktisk hesten, der skal sætte dagsordenen for resten af verden. Enten er man hestemishandler eller også er man super-duper hellig. Og åh, hvor bliver jeg hurtigt træt af, at det skal være sådan (eller at det ER sådan, for det skal det jo netop ikke)! Og det er jo egentlig på trods af, at jeg vil gætte på, at de fleste herinde alligevel inderst inde er klar over, at det ikke hænger sådan sammen. Alt hvad man ytrer sig om, skal pensles ud. Og sådan er det med alt; enten eller. Hvis jeg siger, at jeg godt kan finde på at bruge en pisk for at fremme forståelsen af noget, jeg vil have min hest til, er det som om, at det første man antager er, at jeg gladeligt gennemtæver min hest dagligt. Det værst tænkelige antages. Hvis jeg siger, at jeg er stævnerytter, så er jeg helt sikkert også en af "dem", der lader målet hellige midlet. For hvis jeg er stævnerytter, må det vigtigste for mig jo være, at jeg vil hurtigst muligt op og ride de højeste klasser, koste hvad det vil. Hvis jeg derimod siger, at jeg rider bidløst, er jeg lige pludselig blevet en helligrøv, som forbander DRF og alt hvad resten af hesteverdenen står for. Og det er jo klart, at fordi jeg rider bidløst, så har jeg fundet det eneste rigtige svar på alle verdens problemer og kan kun være ked af, at ingen andre er blevet så oplyste, som jeg.

  • #5   30. okt 2015 Det er overhovedet ikke mit indtryk - synes efterhånden jeg møder mange konkurrenceryttere, som bruger rigtig meget tid på miljøtræning og jordarbejde (her tænker jeg at især Anna Blomgren og Will Rogers går lidt i spidsen, på det høje plan). Ligeledes synes jeg også at mange er mere opmærksomme på at det bare ikke er alle heste, som fungerer med bid, og som derfor træner uden bid det meste af tiden og kun rider med bid til stævner. I den anden retning synes jeg også at der er en del alternative, som begynder at søge mod stævneverdenen (måske igen).

    I det hele taget er det mit indtryk at "de to verdener" begynder og mødes lidt mere. Jeg får langt færre skæve blikke når jeg fortæller om mit hestehold, ift hvordan jeg blev mødt for bare få år siden smiley

    Og så TROR jeg at mange "alternative" (måske især bidløse) også har valgt at ride uden bid fordi de ikke interesserer sig for konkurrencer. Personligt er jeg ikke et konkurrencemenneske - var jeg det, og ville jeg ride stævner på min unghest, havde jeg jo redet ham med bid.

    Synes det er spændende så forskelligt man kan opleve tingene smiley


  • #6   30. okt 2015 Jeg rider alternativt, men skifter stadig mellem at ride med og uden bid. Jeg synes det er sørgeligt, at det er som om det ene udelukker det andet, for det er langt fra virkeligheden. smiley

  • #7   30. okt 2015 Jeg tror det er "enten eller" fordi at DRF har de regler de har. Jeg tror der ville være langt mere sammenhold og en langt mere afslappet stemning hvis rideforbundet ikke var så firkantede :).

    Jeg ville ønske alle stævner var som DHE i forhold til hestevelfærd og stemning. Husker stadig i år i Dressur Øvet, der var 2 deltagere. En der red med kandar og en der red med cordeo. Det var fandeme fedt at se en dejlig afslappet hest på kandar, og i takt, også bagefter se en flot balanceret hest i cordeo.

    Jeg elsker at være til DHE fordi at der er SÅ langt imellem grim ridning, og jeg tror netop det er fordi folk inspirerer hinanden på nye måder, der er 100% positiv stemning og ingen "bagtaleri" og "fingerpejeri" og har nogen problemer jamen så træder man til.

    Glemmer aldrig da jeg var dommer til Sjælland sidste år og en pige i Agility Junior bliver sparket af sin pony, der var folk ikke for fine til hurtigt at løbe ind og tilbyde hende en sød og rolig hest hun kunne gå banen med i stedet. Fantastisk fed stævneånd!

    Jeg er ikke det ene eller det andet. JEg har intet i mod bid, spore og andre ting. Jeg syntes bare folk bør have en sund kritik overfor alt de ser, og at folk burde interesserer sig mere for biomekanik end de faktisk gør. Er chokeret over hvor lidt nogen DRF (bemærk: NOGEN) dommere ved om muskler, biomekanik og hestens krop. Man bør vel vide bare lidt om muskelgrupper? Det er endnu en ting jeg elsker til DHE. Dommerne kan give en detaljeret forklaring af præcist hvilke muskler på hesten der fungerer/ikke fungerer, hvad de hedder, hvor de sidder, hvorfor de skal arbejde som de skal og hvordan man får dem til det... Respekt for det! smiley

    Jeg tror vi kan blive "en"... Men det kræver at DRF hopper ned fra sin trone og indser at ridning ikke handler om bid, ikke bid, sadel, ikke sadel, cordeo, kandar, pisk, spore, rebgrime... Det handler om rytteren kan samarbejde med hesten.


  • #8   30. okt 2015
    Tjo, tja. Jeg synes også tit at enten så er man det ene eller andet. Samt at der tit bliver klaget gevaldigt over DRF og deres mangel på bidløse muligheder eller måder at gøre tingene på - istedet for at starte det man kan også vise hvordan man synes tingene bør gøres.

    Vi afholdt i stalden et stævne hvor det var tilladt med bidløst, samt cordeo - TRE jeg siger TRE starter ud af 25 i dressur var bidløse. Jeg havde virkelig forventet større tilslutning bidløst, når vi nu tillod det og folk skriger så voldsomt op omkring at de mangler stævner til det.

    Jeg er heller ikke enig i med alt hvad DRF siger og gør, eller dommerne - men istedet for at sidde hjemme på min flade og bare brokke, så kommer jeg ud og viser verden hvordan jeg synes det også kan gøres uanset om det er dressur eller spring eller noget andet.

    Men omvendt mener jeg også at man ikke bør være så firkantet - hverken som konkurrence rytter eller bidløst, at der skal være plads til folk og andres måder og gøre tingene på.

    Jeg har ændret ridestil 117 gange og har været både ultimativ hippie og er nu mere hen imod konkurrence rytter og startede ud som uviden rideskole rytter.
    Og har fundet ud af at der er masser af måder og gøre tingene på, at selvom andre ikke gør tingene som mig, så kan de sagtens accepteres og være lige så gode.


  • #9   30. okt 2015 Var der virkelig ikke flere der startede bidløst i dressur, Maria?

  • #10   30. okt 2015 Maria, har i reklameret for det stævne, for det undrer også mig med så lille en tilslutning smiley

  • #11   30. okt 2015
    Argh okay fire når jeg tæller efter, men der startede 33 i alt - har talt de med der startede to gange, måtte man jo gerne i dressur. Men fire forskellige startede bidløst. ud af 33 starter. Det er fesent synes jeg, når folk skriger på bidløse muligheder.

    Vi regner dog med at holde igen til foråret, så er jeg spændt på hvor mange der kommer både af den ene og anden slags :o)


  • #12   30. okt 2015
    Line - Vi havde en kæææææææææææmpe tilslutning, måtte lukke for efteranmeldelser. Det har været på facebook og her på HG.



  • #14   30. okt 2015
    Som nævnt, vi har reklameret en masse og der kom mange folk :o) Men jeg tror næppe folk kommer fra Jylland og Sjælland for at starte stævne, men derfor synes jeg stadig tilslutningen er fesen fra den bidløse side :o).


  • #15   30. okt 2015 Fedt, helt sikkert en god ide! Hvordan får i stævnet til at fungere, holder i det uden for drf med egne programmer eller? smiley

  • #16   30. okt 2015 Så må jeg komme næste år med Pony (og Tinka, hvis hun er klar) og ride lidt bidløst dressur 8).

  • #17   30. okt 2015
    Ja, programmerne er lavet om, så de ikke er ens med DRF :o). Og reglerne er anderledes i og med man måtte starte bidløst, uden sadel og med bomløs eller hvad man lige ville. Man måtte i og for sig også starte i cordeo hvis man ville det.

    Men som nævnt kæmpe tilslutning - der blev reklameret i samtlige relevante grupper på facebook, inkl. nogle om horsemanship og bidløs ridning, men derfor var der stadig flest bid tilmeldinger.

    Samt vi havde succes med vores klasse hvor opråber eller trækker var tilladt og agility :o)


  • #18   30. okt 2015 Mega fedt intiativ! smiley

  • #19   31. okt 2015 Min rides og køres bidløst.
    Ikke fordi bidet er ondt men fordi hun ikke fungere med bid. Skal hun til at fungere med bid igen. Så skal der ligges virkelig meget træning i det og den interesse har jeg bare ikke. For mig betyder det ikke noget.
    Dog udelukker dette og hendes størrelse os fra stævner.
    Men selv hvis det ikke gjorde så ville jeg aldrig støtte DRF så længe de tillader den slags ridning der forgår mange steder. Selv i toppen. smiley

    Det betyder ikke jeg er hellig for NØJ hvor kan jeg følge dig med det der alternative PJAT!!!
    "Sæt dig ned og glo på din hest, så lærer du hestens adfærd at kende. Og så skaber det tillid"
    "Træk en masse ture med din hest, det er det eneste der skaber et godt venskab"
    "Nå så din hest bider når du soænder gjord... ud og gå så den kan få noget tillid til dig"

    Bahhh... Det er fint andre vil gøre den slags men lad være med at presse det ned over hovedet på os andre tak.

    Derfor hader jeg også at blive kaldt Horsemanship træner. Alternativ rytter og alle de andre fancy navne. For lynhurtigt bliver du set ned på af "stævnemenneskerne"

    Jeg har min lækre bumsadel.
    Jeg rider gerne på min hest. (Hvis jeg ikke lige led af rideangst PT) smiley

    Jeg træner en del fra jorden men kun fordi det interassere mig. Jeg træner altid løst fordi det er blevet en vane.
    Men en ting er sikkert. Jeg er lige så målbevidst som en der starter stævner. For jeg vil noget med min træning. Ikke bare der hjemme. Jeg vil ud og lave shows. smiley

    Så derfor er jeg ked af at blive sammenlignet med de der helligfranser. For hvis man ikkr kigger på diciplinen. Så har jeg lige så meget stævne rytter i mig som enhver anden! smiley


  • #20   31. okt 2015 Jeg forstår ikke behovet for at sætte folk i boks hele tiden. Og endnu være at folk sætter sig selv i boks.

    Alt det her med at man rider bidløst, hvilket forhindrer mig i at starte stævne, folk tror jeg er useriøs osv. Det giver mig knops! Hvorfor vil man, hvis man er så utilfreds, sætte sig selv i en boks af uretfærdighed og lidelse, når man vel og mærke selv har valgt det?
    Eller man rider konkurrencer på sin hest, og så kan man ikke ride bidløst, for det er ikke tilladt i et dressurprogram, så det "må" man ikke. Endnu en latterlig boks, som man kan låse sig godt og grundig ind i.

    Jeg har redet og rider stadig bidløst, men det skal da ikke begrænse mig, og jeg tænker ærlig talt ikke over det. Nu har jeg ingen drøm om dressurstævner, men jeg ville da gerne ride med bid, og kunne ride med det rigtigt engang. Det er sgu da for dumt at begrænse sig selv. Man har da en mere uddannet hest, hvis man kan ride med begge dele end kun med 1 slags.

    Anyway, min pointe forsvandt lige lidt i min frustration. Hvis man har valgt bidløst som sit "det er det eneste, der fungerer for pony og mig", så er det helt fair, men lad være med at sætte dig selv i en boks og brok dig over det. Jeg er mere end overbevist om at man kan træne sig til at kunne ride med bid - og at hesten kan trænes til at acceptere det.

    OG dertil kommer, hvorfor er det altid bidløs/bid, der bliver diskuteret? Er det vitterligt fordi der sidder så mange og har ondt et vist sted, fordi de ikke kan starte stævner (hvilket de har mulighed for, hvis de kigger de rigtige steder)? Det er min hypotese i hvert fald.


  • #21   31. okt 2015 Ja jeg startede op med bid på Tindur. Han begyndte at vise konflikt adfærd så vi forsøgte med nogle forskellige typer af bid. Konflikt adfærden blev ikke bedre så jeg valgte at forsøge med bidløst. I dag har jeg en hest der står pænt med hovedet nede når hovedtøjet kommer. Før skulle der kæmpes for at få det på.
    Jeg er ikke den vilde konkurrence rytter så for mig betyder det intet. Dog går jeg vildt op i min træning da jeg har nogle mål med min ridning. Til morgenen lå jeg og brækkede mig pga. Hangover. .til trods for at jeg er dårlig så tog jeg ud at træne i eftermiddag da det er træningsdag. .. så jeg rider bidløst, med bomsadel, og bruger BBH underviser der også har undervist og redet akademisk i mange år. På sigt skal vi ud starte jagter og ride et enkelt eller to dressur stævner bare for at have resultater.
    Jeg trives og er stolt af den rytter jeg er. Jeg ser op til enkelte andre ryttere pga deres forståelse for hesten og ridningen. Om de rider med eller uden bid er for mig fuldstændig ligegyldigt så længe de rider pænt og med fokus på hestens biomekanik og indlæring.

    Mvh TT


Kommentér på:
"Alternativ" vs "klassisk" ridning?

Annonce