{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Panisk ansgt for dyrlægen {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har en hest, som virkelig er panisk angst for dyrlæger.
Hun er normalt en rigtig sød og venlig hest som ikke gør nogen noget, men når dyrlægen kommer, så bliver hun bare virklige gal.
Jeg havde dyrlæge ude for et par uger siden, da hun skulle have ordnet tænder. Dyrlægen skulle også lige lytte på hendes lunger, da hun havde hostet lidt på det sidst. Da dyrlæge ville ned på siden af Gossip for lytte til hende, lagde hun ører, trampede i jorden og kastede med hovedet. Det hjalp da der kom nogle gulerødder.
Da hun skulle bedøves blev hun også rigtig sur - hvilket hun plejer når hun ser en nål/kanyle- Hun prøver at bide, sparke med både for - og bagben. Dyrlægen er heldigvis rigtig sød og hun fik hende stukket ret hurtigt.
Jeg får en klump hver gang jeg ved at hun skal stikkes, for jeg kan se angsten i hendes øjne, og jeg vil jo ikke have at hun sparker dyrlægen (hun har en gang ramt mig). Hun bliver også bange, selvom det ikke er hende der skal dyrlæge til.

What to do?? Hun havde en dårlig oplevelse for nogle år siden, og det er det som har hængt ved.
Jeg prøver at tage hende ud fra folden hver gang dyrlægen er der og giver godbidder, så hun kan se at der ikke sker noget, men hun er stadig bange.
Kan man give urter, heale hende(ja, jeg tror på den slags) på en eller anden måde? Både for min og dyrlægens skyld, men ikke mindst for Gossips skyld, så hun ikke skal være så bange hver gang smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Panisk ansgt for dyrlægen
  • #1   1. nov 2015 Måske skulle du lade en anden fra stalden, som ikke er bange for nåle være ved din hest, når dyrlægen kommer.
    Du forstærker jo hesten i "at noget er forkert", fordi du selv bliver bange når hun skal stikkes.
    Samtidig forstærker du hendes opførsel, ved at give hende godbidder, når hun ligger øre og stamper i gulvet.

    Så jeg tror det er dit ubehag ved situationen, som hun reagerer på.

    En hest ved ikke, at en kanyle "stikker", og at blive stukket gør ikke ondt, hvis man slapper af. Har dit ubehag fået hesten til at spænde op, så bliver det ubehageligt - ellers ikke.

    Så bed enten dyrlægen tage en hjælper med næste gang, eller få en fra stalden til at hjælpe dyrlægen.

    Mvh Charlotte


  • #2   1. nov 2015 Det er ikke mig som er bange for nålen/kanylen, men hesten smiley
    Hun har altså op fattet, at når hun ser kanylen, så ved hun godt hvad der skal ske.

    Hun fik også først gulerødder, da hun var afslappet skal det lige siges smiley

    Jeg lader ikke andre tage min hest når der er dyrlæge.


  • #3   1. nov 2015 Man kan godt give nogle beroligende urter og jeg har hørt, at nogen har held m at smøre lidt (LIDT!) lavendelolie omkring næseborene smiley

    Men jeg ville øve det med hende. Hver gang andre i stalden får dyrlæge, så hør om dyrlægen lige har tid til at give Gossip en godbid.

    Derudover, så kan du selv øve det. Dyrlæger lugter ofte af sprit, så køb en håndsprit og brug den ind i mellem, så hun kan associere lugten med noget godt. Du kan også få dyrlægen til at vise dig hvordan hun gør, når hun tager blodprøve(helt frem til at du "staser venen op" og lader som om du stikker noget ind, fx brug en kuglepen), lytter hjerte/lunger, stikker i halsen, kigger tænder/slimhinder osv - og det kan du klikkertræne hende i mikrosteps til at accepere. De fleste heste synes ikke tingene er så farlige, når man først har vænnet dem til det. Personligt tror jeg ofte det er fordi de tager det som et "overfald"

    Min har aldrig været "farlig", men hun har altid været super ked af dyrlæger (trækker sig, store øjne, spænder op osv), men efter jeg er blevet dyrlægestuderende og øver procedurerne med hende (og selv har stukket hende m penicillin/smertestillende), så er hun blevet meget bedre.
    Jeg har også fundet ud af, at hvis man kradser "hårdt" hvor man skal stikke, så dulmer det nerveenderne i området, så hun opdager stikket mindre (kæmpe forskel når jeg glemmer det) smiley

    Håber du får has på det, så hun kan få nogle gode oplevelser med dyrlægen smiley


  • #4   1. nov 2015 Min spænder op hvis jeg spænder op, derfor står jeg aldrig selv med hende i situationer der har været dårlige for hende førhen ( specielt smed) og ind i mellem vælger jeg at gå helt væk, hvis hun reagere meget, så kan jeg tale med smeden bagefter smiley

    og min ved også udemærket hvad nåle gør, da hun fik sprøjter i halsen i en hel uge pga en skade.:)


  • #5   1. nov 2015 SilverFlake: Tak for svar smiley
    Dyrlægen gav og godbidder sidst hun var på besøg smiley Gossip var lidt skeptisk, men ville nu gerne have dem alligevel smiley
    Jeg vil prøve med sprit og kuglepen. Jeg har selv taget et kanyle kursus engang, så jeg har prøvet at stikke før, har dog ikke turde at gøre det ved min egen.
    Jeg tror bare ikke at hun vil sige noget til, hvis jeg kom med kulepen og lod som om jeg ville stikke hende.
    Jeg tror bare hun forbinder dyrlægen med noget skidt, lige så snart hun ser en.


  • #6   1. nov 2015 Kanyleskræk er desværre noget vi kender rigtig meget til - og jo hesten ved godt hvad der skal ske.

    Min ene hest flygter i vild panik, så snart dyrlægen nærmer sig halsen. Hun har præsteret at løbe ud af stalden med mig hængende i en bremse om mulen. Der er absolut ingen kontakt, når hun først har opfanget hvad der skal ske. Til gengæld kan dyrlægen sagtens lave kiropraktik på hende uden problemer.

    I erkendelse af at det blev for farligt for alle parter, anskaffede vi os en tvangsboks. Det har hjulper rigtig meget. Hesten hader det stadig, men har lært at hun ikke kan flygte, så nu kan vi komme til uden at blive løbet ned.

    Den anden har fået en byld på skulderen som vi af to gange har skullet skylle. Det betyder, at vi nu ikke kan komme til hals og skulder uden at hesten bider og stejler. Også selvom hun står i tvangsboksen. Her har bremse dog en god effekt, så det er det vi bruger til hende.

    Fælles for dem er, at jeg kan trykke og prikke alt det jeg vil, når dyrlægen ikke er der, så det er lidt svært at træne. Og dyrlægen kan sagtens komme til dem, hvis det ikke er dem der skal behandles.

    Heldigvis er min dyrlæge garvet, og har oplevet mange heste med nåleskræk. Og som hun siger, det er ufatteligt svært at ændre på.

    Mit bedste råd til dig TS er at bruge en dyrlæge der respekterer, at hesten ikke bryder sig om det og giver sig god tid.





  • #7   1. nov 2015 Min hest er også vænnet til det meste og var bedøvende ligeglad, hvis jeg prikkede hende mærkelige steder. Men hvis jeg stillede mig op til at tage en blodprøve, stasede venen og havde noget klar i højre ånd til at stikke med - så (troede hun, at hun) vidste hvad der skulle ske.

    Jeg var til et foredrag i Canada med en dyrlæge fra England, som har indført klikkertræning til at håndtere nåleangste heste på "hendes" universitetshospital - og det havde kæmpe effekt. Hun fik altid "problemhestene" og har vænnet heste der stejlende væltede bagover(m brems og vidst nok også skarpt bid) til at stå afslappet og blive stikket. Det var ret fascinerende smiley Hvis man har styr på de forskellige indlæringsmetoder, så kan man nå de fleste heste smiley

    God fornøjelse m træningen smiley


  • #8   1. nov 2015 Silverflake: hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, så var det dyrlægen, der klikker trænede hestene?

    Problemet er jo at os dødelige hesteejere ikke bare kan stikke i hesten. Jeg vil i hvert fald ikke stikke i venen på min hest. Og at lade som om er intet problem for mine heste. De ved udmærket om det er mig eller en rigtig dyrlæge.

    Jeg kunne så vælge at betale en dyrlæge med klikkertrænings erfaring om at komme og træne med mine heste, men det bliver vist for dyr en løsning.


  • #9   1. nov 2015 Ja, det var en dyrlæge og der er bestemt ikke mange dyrlæger der gør det i DK - jeg kender faktisk ingen specifikt i DK.... De bruger godbidder, men ikke struktureret. Jeg bruger meget indlæringsteori til at klare hestene på uni-hospitalet selv. Det har da fået mig til at tjekke og ordne ting som ingen andre har fået lov til smiley

    Men vi kan gøre rigtig meget selv. Jeg gjorde det selv (uden nål) - og det reagerede min på. Hvis man simulerer situationen tilstrækkelig: stiller sig rigtigt, staser venen, dutter lidt på venen(gør dyrlægen for at tjekke de er det rigtige sted), støtter kanten af hånden så "nålen er stabil", vinkler 45 grader og så "presser til", så tror de det sker. Det er jo derfor de spænder op før dyrlægen gør det. Den rigtig simulerede situation er dog målet, husk altid at tage det i skridt og se hvornår hesten reagerer det mindste og bræk så derfra ned i små bidder. Man kan evt også få en anden (som hesten ikke kender så godt) til at komme og gøre det, og gerne m sprit på hænderne - for det har jeg oplevet nogen reagerer kraftigt på.

    Jeg tror ikke det er alle man kan få til at acceptere situationen fornuftigt, men langt størstedelen.
    Da jeg lige var startet på den kliniske rotation ærgrede det mig, at jeg ikke havde tilstrækkelig nosser til at sige, at jeg gerne ville træne den "umulige" hest lidt inden de skulle stikke hende. De blev virkelig nødt til at lave "overfald" på hende for at komme til og det havde jeg det dårligt med - for meget lignede at det kunne trænes væk. Både for hestens skyld, men også for personalets sikkerhed.. Bagefter trænede jeg lidt(m kanyle-dut) og ved aldrig at presse hende ud over grænsen, så kom jeg næsten i mål (fra at kaste m hovedet, småstejle, kaste sig mod mennesket osv hvis de bare stirrede lidt for meget på venen eller røre underhalsen til at jeg kunne stase op og stå klar m "kanylen").


  • #10   1. nov 2015 Mette: men btw, nice I har fået lavet en tvangsboks - den er guld værd for en dyrlæge til dårlige situationer ! *thumbs up*

  • #11   1. nov 2015 Jeg har en dyrlægen ikke kan komme til, ikke min normale eller andre, så da hun fik et stort sår under maven blev hun ikke syet, når hun skal vaccineres gør jeg det selv og helst inden dyrlægen går ind i stalden og altid hende først, hun stejler og ønsker at ramme alt og alle, springer grimer og smider sig rundt.
    Jeg håber aldrig hun bliver syg, for så skal hun skydes.
    Hun vil heller ikke have smed, men er rigtig sød til at løfte ben.
    Tænk lidt over det og at hun er den blideste og mest opmærksomme og forsigtige hoppe på alle andre tidspunkter


  • #12   1. nov 2015 Min store frygt er også at en af dem skal blive syge en aften, hvor jeg ikke kan få fat på min normale dyrlæge. Det vil virkelig være krise.

    Pga. kanyleskrækken er mine heller ikke udelukket fra konsum. Tanken om at skulle aflive med sprøjte og det mareridt det vil blive, det magter jeg simpelthen ikke. Så hellere køre til slagteren, for de har ingen problemer med at folk rører dem i hovedet.

    (og ja dyrlægen kan aflive med boltpistol, men ikke mange har rutine i det, så jeg er bange for det kikser)



  • #13   1. nov 2015 Det har aldrig kommet så langt, at hun ikke har kunnet blive stukke, det har bare taget lidt tid nogen gane, men det er altid lykkedes smiley

Kommentér på:
Panisk ansgt for dyrlægen

Annonce