{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
924 visninger | Oprettet:

Hvad tænker du? - Adfærd {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres umiddelbare tanker når i hører om denne adfærd?

Ekstrem bokssur (bidder ud efter både heste og mennesker der går forbi, samt naboer).
Sur på fold.
Står næsten hele tiden og stamper og sparker i boksen.

Altså er en generelt sur hest, med meget truende adfærd.

Lige først, vil jeg ikke komme med flere oplysninger, men se hvad i tænker, ud fra disse oplysninger. smiley
Derefter kommer jeg med et par mere. smiley

Jeg selv er 99% sikker på min mistanke og er ikke alene om den, men vil lige høre hvad i tænker, for at se, om vi er helt ude i hampen, eller om der kan være andet vi ikke har tænkt på. smiley

Og bare lige til en orientering, så er det ikke min hest, vi er dog noget bekymret for den. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad tænker du? - Adfærd
  • #1   5. dec 2015
    En hest der stamper og sparker, ville jeg i første omgang tænke havde skab :o)
    Bokssur hed kan der være vildt mange årsager til; som regel trives hesten ikke med et større sted, skal have faste rammer og ro og har bedst af løsdrift.
    Den surhed kan også komme af manglende grovfoder fx og andre årsager til at "forsvare/beskytte" dens sted.


  • #3   5. dec 2015 jeg har før set heste reagere på den måde fordi den havde smerter. det er vel frustration og stress over noget enten fysisk eller psykisk

  • #4   5. dec 2015 For mig lyder det som om at hesten står med smerter. Og det lyder også som om den har haft det et godt stykke tid når den fravælger alle former for kontakt. Hvad den fejler kan jeg selvfølgelig ikke gætte mig til.

  • #5   5. dec 2015 Der er umiddelbart ingen tegn på skab. smiley

    Hesten står en lille sted med få heste og massere af foldtid. smiley


  • #6   5. dec 2015 Spændinger steder fek.s og evt os mgl foder?
    Min gamle hoppe var noget lign det samme. Og hun var ekstrem boks sur os men hun kom fra et konkursbo så der var grund til med maden men det gik væk efter 1/2 år. Og så fandt jeg ud af hun havde ekstreme smerter i nakken og i venstre øre var alle nerver knust, da hun har fået vredet øre når hun sku klippes tidl sted Så det gjorde os ondt plus hun havde en Masse slidgigt og forandringer. Så en del pain for the lady smiley


  • #7   5. dec 2015 Generelle tegn på mistrivsel - især "surhed" og aggresivitet forbinder jeg altid med smerte.

    Det kan også være at hesten er sulten - at der ikke er nok stråfoder tilgængeligt. Men det vil jo igen føre tilbage til smerte.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   5. dec 2015 Jeg tænker straks smerte, evt. låsning i led.

  • #9   5. dec 2015 Smerter - måske mavesår ? Men i hvert fald ville jeg få dyrlægen til at kigge på hesten.

    Mvh Charlotte


  • #10   5. dec 2015 Havde engang en pony med gigt og om vinteren endte han også med at blive som beskrevet og derfor besluttede vi at han skulle have fred for han skulle ikke stå og sparke af ren smerte! smiley

  • #11   5. dec 2015 Har med vilje ikke læst andres svar og er spændt på at læse deres smiley
    Mavesår er min umiddelbare mistanke.

    Mvh TT


  • #12   5. dec 2015 Tak for jeres bud. smiley

    Som lovet vil jeg komme med lidt flere oplysninger. smiley

    Vores tanke er mavesår, og vi hælder endda til mavesår i den grimme ende.. smiley

    Hesten er omkring 165, 12-13 år og får en lille favnfuld hø om dagen (med mindre en anden giver den), boksen er møg klam (som i virkelig klam!) mindst 5 dage om ugen, så den kan ikke engang spise halm (hvilket jo ligesom heller ikke er optimalt).
    Den har ligeledes næsten altid tynd mave, som virkelig stinker...

    Hvor længe den har gået på denne måde ved vi ikke 100%, men vi tænker, at det er en del år... smiley


  • #13   5. dec 2015 Tænker mavesår, min egen er netop blevet erklæret rask i går, han havde grad 3 mavesår og har været igennem 2 måneder med medicin. Hans mavesår var ret slemt, hele maven var fyldt med ar efter gamle mavesår og han havde meget dybe sår i hele mavesækken.

  • #14   6. dec 2015 Uden grovfoder så ja ædes mavesækken op. Så kan sagtens lyde til det er dette. Og er det først kommet, kan korrekt fodring ikke blot rette det op. smiley ærgeligt folk har hest, men ikke passer ðm optimalt. Og hesten deraf lider ender i smerter og på tods af den siger så voldsomt fra som du skriver, fortsat ikke høres. Synd havde du. Ikke skrevet det med mangel på grovfoder, ville jeg stadig sige smerter. Men kunne så være andre steder. Men ja det en stor hest, og skal altså have grov foder flere gange dagligt.

Kommentér på:
Hvad tænker du? - Adfærd

Annonce