{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
349 visninger | Oprettet:

Shetlænder ( Debat ) {{forumTopicSubject}}

Hvad mener i om at man rider Shet ?
- Jeg syns selv det er iorden.
Både små og store.
Altså bare man ikke er overvægtig eller rider den i længere tid.
- Der hvor Flicka skal stå, der har de den Herligste lille shet, Spidi - ham rider jeg da på her og der uden sadel.
- Bare for sjov og hygge ik ?

Hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlænder ( Debat )
  • #2   4. mar 2007 Ser slet ingen grund til at ryttere der bør ride pony/hest, rider på Shetlændere

  • #3   4. mar 2007 Okay hehe.
    - Altså jeg rider den da kun lidt her og der.
    Ser ikke noget ondt / dårligt i det.
    Han nyder at bevæge sig, er helt tosset hvis han har stået stille ( Var han idag )

    Hehe


  • #4   4. mar 2007 *Skal smutte nu, ses xD

  • #5   4. mar 2007 delme mange små shettere der er uopdragen xD

  • #6   4. mar 2007 ' jeg kender en pige på ni år, der har en shetlænder. Hun rider det hele på den og de passer bare så godt sammen!
    - jeg synes ikke, at det er synd, hvis personen vejer under 55 kg sætter sig op på dem, men dem, der vejer mere, det er sQ synd. smiley .


  • #7   4. mar 2007 » FoxySuua « : Skal det da se flot ud når man rider? smiley
    Jeg syntes selv at det er <b>helt</b> okay, da de er bygget til det. De skal jo også have noget motion. Bare man ikk springer på dem, altså medmindre man passer med højden og vægten til den lille pony, og ikke rider den total færdig.


  • #8   4. mar 2007 sjovt dem som bruger Shetterne meget ikke er i indlægget?

  • #9   4. mar 2007 » FoxySuua « : <i>Hm, hver sin mening :bb

  • #10   4. mar 2007 » FoxySuua « <i>Jeg mener at jeg bare ikke er enig i det du siger. Vi har jo ikke den samme menning alle sammen smiley

  • #11   4. mar 2007 Shetlændere er da helt almindelige heste, ligesom alle andre, og kan sagtens rides. Men de er ikke lavet til at være begynderponyer.
    De bliver fakstisk 'ødelagt' af det, altså de begynder at lave ballade, fordi de synes det er kedeligt at ride rundt og rundt, men en bombende nybegyner på ryggen.
    Det er selvfølgelig klart, at man ikke skal ride på den, hvis man kan nå jorden med fødderne el. lign., og det skal heller ikke være i længere tid af gangen, hvis man er stor til den. Men shetlænder er altså den stærkeste hesterace, i forhold til dens størrelse smiley


  • #13   4. mar 2007 Altså shetlændere er joi enormt stærke. MIndst lige så stærke hvis ikke stærkere end nogle af de der spinkel sportsponyer som man ser så mange af rundt omkring, på130 stykker, men med langt mere spinkle knogler end en shetter..

    Og er ponyen bare redet ordentligt, så den har muskler de rigtige steder og i rigtige mennesker, så er der intet i vejen for at fx en som mig sagtens kunne ride en af de shetter på ca en meter (nok ikke lige dem på 85-90 cm).
    Og jeg er så ca 163 og vejer nok ca 55 kg. Og nu i nævner piger på 13, tjaeh, jeg vejer altså det samme og er af samme højde som jeg var da jeg var 12.

    Jeg ved at min venindes mor som opdrættere shettere og som har en rideskole (for børn) med shettere har nogle ca mål der siger noget med en femtedel af vægten på en shetter eller lign. og også noget med højden i forhold til. (Er ikke helt sikker på det er helt rigtigt, men noget i den stil)

    Og problemet med at voksne rider shettere er ofte snarere at de slet ikke kan holde balancen på dem, fordi de rager så meget op over/under etc..


  • #14   4. mar 2007 Foxy S... - Øh.. Hov hov! Nu er shetterne bestemt ikke lavet til små børn. Shettere er avlet som mine heste! Dvs jo stærkere og jo mindre jo bedre!
    Og nu er de godt nok blevet lidt lettere og har fået mere luft under maven de senere år, men det ændre ikke på den kendsgerning at de altså er en race der er opstået for at være mineheste...


  • #15   4. mar 2007 Sandra - Ja mon ikke, og det samme gælder forresten også med små hunde. Store hunde er ofte bedre opdraget end små..


  • #16   5. mar 2007 Hvordan vil i have små børn og nybegyndere til at ride Shetlænderne, hvis der ikke er nogle ældre, stærkere og dygtigere til at ride dem til?

  • #17   5. mar 2007 Synes det er helt okay. Har selv en men rider ikke rigtig på ham, da min lille søster gør det. Men der er da nogen gange hvor jeg er nødtil at sidder mig op på ham for at sætte ham på plads fordi han tager "røven" på hende.. smiley

  • #18   5. mar 2007 » FoxySuua «

    Hvis tykke mennsker ikke må ride på islænder hva må de så ride på? Hvis hesten ksan holde til det er det da helt okay. Ellers kan man jo lige så godt side at alle tykke mennsker ikke på ride fordi det ser dumt ud.
    Vi kan os bare sige at grimme mennsker ikke må ride for det ville da os se dumt ud!!


  • #19   6. mar 2007 Bliver lige nødt til at kommentere lidt på den her debat.
    Alle jer som mener at shetlændere er avlet til kørsel: Har I overvejet om der var veje på Shetlands øerne dengang det var relevant at bruge ponyerne som transportmiddel? Jeg kan så fortælle at det var der ikke. Shætlændere er ikke mere køreheste end islændere. Det er rigtigt at shetlands ponyen blev importeret til Skotland og brugt i minerne da det ikke længere var lovligt at bruge børn og kvinder til det hårde arbejde med at slæbe vognene med kul. På det tidspunkt blev avlen mere målrettet og avlsmålet hed noget i retning af: Jo stærkere og mindre jo bedre. At de skulle være stærke kræver vist ingen videre uddybning og at de er små er smart i mange henseender; mineskakterne behøvede ikke at være større og en lille pony behøver bare mindre mad end en stor. Datidens mineejere så på de ting ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Jeg ved godt at mange af de relativt få shetlændere i Danmark der rent faktisk bliver brugt til noget fornuftigt fungerer som køreponyer, men det betyder ikke at de ikke er egnede som ridedyr. Problemet ved at bruge små ponyer som ridedyr til børn kan være at de ikke er blevet opdraget ordentligt. Mange forældre tror fejlagtigt at, fordi en pony er lille, det er muligt at overlade opdragelsen til det eller de børn der har fået den. Det er for dumt! Ingen kunne finde på at overlade et DV føl til at barn. En shetlands pony er måske lille, men kommer ikke destomindre til at veje ca 200 kg som fuldvoksen og det kan ikke engang en voksen person kontrollere med vold og råstyrke. Desuden tror jeg, at mange shetlændere har en del flere brikker at flytte rundt med end så mange andre heste, så de finder lynhurtigt ud af om de kan tage r.... på deres mennesker. Om man kan eller skal ride på dem er vel op til den enkeltes vurdering. Hvis man kender sin pony kan man nemt fornemme om de gider det eller ej. Man kan også sagtens finde en hest på 1.70 som har dårlig ryg og ikke engang kan holde ud at have sadel på... Jeg er for længst holdt op med at ride på shetlændere men lader mig da stadig af og til transportere rundt på dem. Det er ikke muligt at ride rigtigt på en så lille pony når man selv er ca. 1.80 balancen bliver fuldstændig forskudt og det bliver svært at give de rigtige signaler og i det hele taget at blive hængende uden at bringe sig selv og ponyen ud af balance. Men det med at lade sig transportere rundt i skridt kan jeg ikke se skulle være noget problem, hvis man ellers er opmærksom på om ponyen gider eller ej. Jeg har selv af og til ladet mig transportere på en shetlænder hingst som er ca 95 cm i stang og jeg er som sagt omkring 1.80 høj og vejer ca 70 kg. Han lagde nærmes ikke mærke til at jeg sad på ham. Hans skridt blev ikke en cm kortere og han vippede ikke med et øre da jeg satte mig op på ham. Jeg tror ikke man kan sige hverken at man kan ride på alle shetlændere eller ingen. Det er lige så individuelt som med alle andre racer.
    Puha.. Det blev langt...


  • #20   6. mar 2007 Hehe

  • #21   6. mar 2007 Nina: Præcis. Jeg tror ikke det kan blive sagt meget bedre.

    Vi har to shetter. En af dem er 80 cm h¢j og synes det er vildt sjovt hvis jeg sidder på ham i fem minutter. Han kan bedst lide hvis der er en bakke han kan spæne op ad så han kan bukke samtidig. Det er lidt sjovt at sige at de er til nybegyndere. Butler (ham på 80 cm) hader simpelthen dem der ikke kan ride. Hvis man trækker ham rundt og rundt med et eller andet barn på ryggen bliver han sur og bider den der trækker ham i hånden. Det er ligesom hans måde at sige at han ikke gider vade rundt mere.

    Der er vidst ikke nogen her der har sagt at man skal ride på shetlændere som om de var store heste hvis man er alt for stor til dem, men de overlever at man sidder på dem i et par minutter selvom man skulle have rullesk¢jter på.


  • #22   19. nov 2011 hvor mange gange om ugen må man ride en shetlænder på 1,00 i stang når man vejer 42 og 1,57 høj

  • #23   19. nov 2011 Undskyld jeg er 1,55 høj

Kommentér på:
Shetlænder ( Debat )

Annonce