{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Var i klar over det? - epigenetik {{forumTopicSubject}}

Jeg startede skolen hårdt ud med en dejlig omgang biotek med lidt hardcore genetik!

Men vi lærte om epigenetik, og om hvordan man kan påvirke og regulere gener gennem bla. træning. Dvs. Ved at fx løbe hurtigt kan man forbedre sine 'løbe hurtigt' gener, og videreføre endnu bedre gener, end man havde da man blev født!

Min lærer kom med et eksempel, hvor man i et forsøg med mus, havde lavet en lyd, og slået musene i hovedet. Dette gentog man indtil musene reagere som om de var blevet slået ved den samme lyd. Dvs de have altså fået et traume. Man parrede nu to traumatiserede mus, og adskilte dem fra afkommet, som man når afkommet var stort nok, udsat for samme lyd. Og afkommet reagerede som om det blev slået ved samme lyd, selvom den aldrig var blevet slået.
Er det ikke vildt?

Et vil altså sige, for at overføre det til heste, vil må få nogle afkom som er rigtig gode til det, som deres forældre er. Og især hvis deres forældre var meget aktive i sporten. Hvis man to en hoppe og hingst og parrede inden de var tilredet, og parrede dem igen efter 10 år i sporten, hvor deres talenter er udnyttet, vil deres sidste afkom med meget stor sandsynlighed være bedre end det første.

Jeg synes selv det er vildt spændende,mig jeg har aldrig hørt om det før, så jeg var helt 'wauw'! Jeg har ikke lige så mange kilder, da min lærer fortalte mig det, så det beklager jeg.

Så var i klar over at ved at bruge hesten i sporten før man avler på den, vil få et bedre afkom? Jeg vil ihvertfald selv gå efter ældre hingste, hvis jeg en dag har en hoppe jeg skal have et afkom efter!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Var i klar over det? - epigenetik
  • #1   4. jan 2016 Ja det vidste jeg godt - det er virkelig sejt! smiley

  • #2   4. jan 2016 Tak for info. Det er relevant for mig, da jeg er på udkig efter en hingst til min hoppe smiley

  • #3   4. jan 2016 Men der er også en grænse for, hvor meget man kan ændre det. Vores fibresammensætning i forhold til løb og hastighed er sammensat via genetik, og hvis du genetisk set har flest muskelfibre der er udholdende og derved egner sig til at løbe længe fremfor hurtigt, og derved har færre af de hurtigere fibrer. Så ville du aldrig kunne træne det så meget anderledes, at du ville få en overvægt af hurtigere fibre. Derved er folk altså også bestemt til at være sprintere eller langdistanceløbere, hvis træningen selvfølgelig også er der, hvor en del selvfølgelig kan ændrer fibresammensætningen, men det meste ligger nu i genetikken smiley
    Men det er vildt at det kan ændres ja, men det er nu et begrænset procenttal alligevel smiley


  • #4   4. jan 2016 Det vidste jeg ikke - men håber da vi skal lære mere om det, da jeg har biotek på A niveau smiley
    Men super sejt! Kunne dog godt tænke mig at se hvor stort 'omfanget' var - altså hvor meget det egenligt påvirker afkommet smiley


  • #5   4. jan 2016 Det skal man selvfølgelig også tage med! Det er jo begrænset, HVOR meget der kan ændres. Det er jo en balance om hvordan generne bliver udtrykt. Det hele ligger jo i genetikken, men hvis de rigtige gener ikke ligger i de 2 % som udgør fænotypen, er det jo lidt ligefedt.
    Men jeg tænker også at de ikke skal finde 'skjulte' egenskaber frem, men mere skal forbedre de nuværende gode egenskaber. Det er jo det, som ligger bag evolutionen, fx giraffen, som strakte sin hals for at nå de høje træer, fik længere og længere hals med tiden.


  • #6   4. jan 2016 Haha, skulle lige til at skrive at det mindede mig om giraffen og dens hals smiley

  • #7   4. jan 2016 Haha! Jeg ved desværre ikke omfanget, og jeg tror heller ikke der er viden nok omkring epigentik, til at kunne bestemme det. smiley

  • #9   4. jan 2016 Det lyder super spændende..
    Men hvordan i alverden har et traume noget som helst med generne at gøre?
    Et traume er jo noget psykisk og lidt personligt? Og så er det da lidt en stor forskel at sammenligne et traume med at løbe hurtigt?

    Tag det ikke ilde op, jeg er blot nysgerrig da det lyder lidt modstridende for mine ører? smiley


  • #10   4. jan 2016 Line: Det kan jeg ikke præcist svare dig på! Men jeg tænker at det har noget med end at gøre, at musene bliver overfølsomme over for høje brag/lyde. Altså det påvirker deres sind. Vi kom også ind på posttraumatisk stress, hvor min lærer sagde at hvis to med posttraumatisk stress fik et barn, var chancen for at barnet også ville have posttraumatisk stress til stede.
    Det er vel lige som at man avler efter hestes sind også? smiley Håber du kan følge min tankegang.
    Der må vil ske noget ved nogle bestemte gener, ved et traume. Nu ved Jeg ved ikke hvor meget du ved om dna, men DNA er viklet omkring nogle proteiner som kaldes histoner og sammen kaldes de nukleosomer, som har nogle små 'haler'. Disse haler kan påvirkes af forskellige grupper, fx methylgrupper, som gør at genet er bundet hårdere til histonen end ellers. jo hårdere et gen bliver bundet jo mindre bliver det udtrykt. Så man kunne forestille sige at nogle af disse grupper på halerne hopper af, grundet kroppens stress over fx at blive slået, og et bestemt gen kommer mere til udtryk og man derefter er mere tilbøjelig til at reagere over for lyde. Håber det er forståeligt. smiley Der skal dog siges at det er mit eget bud!


  • #14   5. jan 2016 Ej hvor cool! Det skulle jeg da have vidst, da jeg skulle have Dimma i fol smiley Ej, intet ville nok være ændret alligevel, er ganske tilfreds med mine mulige udfald smiley

  • #15   5. jan 2016 Det vidste jeg godt. Men jeg kom i tanke om noget lige nu som måske giver mig en forklaring..
    Mange her inde ved jo at Tindur er utrolig nervøs og lydfølsom. Jeg har måske lidt af forklaringen nu.. Da Tindur blev lavet var Tindur sin far ikke engang 2 år... Så han har ikke været ret moden og selvsikker... Så der har jeg måske forklaringen.. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Var i klar over det? - epigenetik

Annonce