{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.623 visninger | Oprettet:

Hvilket hest, bør jeg anskaffe mig? {{forumTopicSubject}}

Hej alle heste folk:)
Jeg har netop smidt min 5 års til salg da han er en alt for stor mundfuld for mig, meget bestemt hest, og lettere hingst (Opførsel, sent kastreret).
Han skal selvfølgelig først sælges, før jeg kan prøve nye. Men jeg kikker da lidt på markedet, overvejer krav osv.
Jeg ønsker en hest, som har nogle gode gangarter gerne uddannet til La, som kan springe på hygge plan.
100% trafik sikker (Også alene)
Gå lige i trailer.
Har været ude flere gange, til stævner.
Ukompliceret, og cool i alle situationer.
Fremadgående og villig til at arbejde.
Nem at håndtere for forældre, med lidt erfaring.

Skal kunne stå i 1 uge, og stadig gå lige så godt som jeg satte den.

Ingen handelsfejl eller lign.

Jeg er 162 cm. Hvilken højde ville i anbefale mig og hvilken race ville være god til mine krav, evt. Alder?

Hvad ville i tro en cirka pris ville være for sådan en hest?

Jeg har kik på DV og arabisk fuldblod. (Jeg vil gerne have røde papirer, og ikke en tung race) er det helt galt?

Min underviser vil selvfølgelig skulle godkende hesten, inden køb. smiley

Mange tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket hest, bør jeg anskaffe mig?
  • #1   16. jan 2016 Med de ting du skriver, så er DV og varme heste, flotte ja ja men varme. Så at finde disse racer, velredet og stabile osv osv så vi ude i noget som koster. Og er svære at finde.
    Hvis du derimod dropper ideen om race, og tænker blanding. Er chancerne for godt temperament, der til at betale noget større.

    Men ja har du en til salg, kan det jo være i morgen du ude og kikke eller om 6 måneder. Vigtigste er prøv den flere gange, vær sikker for rigtig mange ændre sig ved flytning. Så har man ikke skabt et godt bånd inden, kan det være rigtig hårdt, at købe en bund stabil hest, få den hjem og så den bare slet ikke stabil smiley

    Held og lykke jeg ville hvis jeg var dig, absolut ikke låse mig fast på de varme racer.


  • #2   16. jan 2016
    Kig på personlighed/opdragelse i første omgang og ikke race når nu den anden er blevet en for stor mundfuld for dig. Så ville jeg finde det vigtigere at du finder en hest der er rolig af personlighed og godt opdraget, end anskaffe sig en fordi den har Blue Hors i tavlen eller er DV.

    Heste er lige så forskellige som de er mange. Du kan finde møg uopdragne fjordheste med krudt i røven der er nervøs ved alt og man kan finde arabere der er kolde i bagdelen og helt rolige, godt opdraget.
    Så at gå efter race, skal man lade være med - hvis man altså generalisere ud fra at arabere normalt er hysteriske og fjordheste dovne.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   16. jan 2016 Ved hunde kan man sige hvilken race man kan anbefale ud fra de forskellige kriterier, men så enkelt er det desværre ikke ved heste. der findes så mange forskellige heste temperament mæssigt inden for hver race.

    Når du skal søge, så udfyld højde, niveau og pris, og tag så og læst om de heste der er tilsalg.

    er du opsat på at hesten skal have rødt pas (som iøvrigt er en super ide), jamen så skal det selvfølgelig også være en del af søgningen.

    under hver hest står der en beskrivelse, matcher det dine tanker og ideer om en kommende hest, så kontakt sælger og hør nærmere, evt tag ud og se på hesten smiley


  • #4   16. jan 2016 Vil gerne have de er lettere varme under ridningen, ham jeg har er nemlig virkelig langsom gående. Problemet er at jeg fra jorden skal have en stabil hest, som er velopdragen.

    Vil kikke nogle blandinger også, har massere af tid med at finde den næste. smiley


  • #5   17. jan 2016 1. Skal kunne stå i 1 uge, og stadig gå lige så godt som jeg satte den.
    - Det er der ingen heste som kan!! De bliver stive i musklerne af at stå så længe.
    Medmindre du mener de bare skal opføre sig ordentlig.

    Så vil jeg gøre opmærksom på at "varm" ikke er det samme som "fremadsøgende". Og tror ud fra det du skriver, så er det en fremadgående hest du søger. En "varm" hest, er typisk en med temperament.

    Jeg vil generelt anbefale dig at købe en ældre hest, og få en masse tillid, og en som du kan lære en masse af.
    En ældre hest er typisk også mere rolig at håndtere, og har opleveret mere, så er mere van til alverdens situationer.
    Held og lykke med salget og købet smiley


  • #6   17. jan 2016 Jeg mener bare at den skal opføre sig ordentlig, den kommer kun til at stå i tilfælde af sygdom/ferie.

    En ældre hest er jeg blevet anbefalet, vi tænker en alder mellem 9-15 år. smiley


  • #7   17. jan 2016 En hest på +8 år og omkring 160-165 cm. Det er svært at sige hvad det vil koste dig. Det kommer an på hvor meget kapacitet du vil købe dig til. Når den godt må være lidt ældre og bare skal kunne rende en LA1, er det klart, at det pynter lidt på prisen. Hvis du skal ride på stamtavle skal det selvfølgelig også medregnes.

    Du kan komme af med alt fra 30.000 - +80.000


  • #8   17. jan 2016 Super, det også den pris klasse jeg har fundet i. Vi går dog ud fra at finde noget, også ride den i en periode selv, men supplere op med videre uddannelse hos berider. smiley
    Jeg har kik på en der "kun" er 152? -Ville det være et dum valg?


  • #9   17. jan 2016 Når du kun er 162 cm, så vil det jo være oplagt at kigge på en lille hest - måske en forvokset DSP.

    Der er ofte forvoksede ponyer på 155-160 til salg for rimelige penge.
    Alternativt en lille forædlet oldenborg - de har ofte et arbejdsvilligt men roligt sind.



  • #10   17. jan 2016 Mette - Lyder som en god ide, tænker at nede i den højde, er de muligvis os nemmere for mig at have med at gøre. smiley

  • #11   17. jan 2016 At finde en bund stabil hest fra jorden, kan være problematisk hvis den skal have lidt tænding til ridningen også.
    De fleste "dressurstjerner" der har lidt gangart og tænding er netop fremavlet til dette. Derfor nogle tændte heste.

    Jeg kan i så falde anbefale dig en welsh cob.
    Min har tænding under ridning og gode gangarter.
    (De fås altså også i heste str. ) der er dog ikke så mange til salg rundt omkring.
    Til gengæld er min også at rar at være omkring fra jorden. (Syntes jeg i hvert fald)

    Men med disse krav skal du i hvert fald regne med at give en god portion penge for hesten.
    Og du skal kikke efter hestens kvaliteter og ikke hvordan den ser ud eller om den har rødt eller blåt, eller grønt pas.
    (Rødt pas er kun når de har fuld stamtavle. Ikke om den er varmblodet eller koldblod?)


  • #12   17. jan 2016 Det jeg mener fra jorden er, opstigning skal være uproblematisk og hesten ikke skal stejle, kaste med forben eller lign. At den er fremadgående, ikke altid gider stoppe eller bakke er ikke et større problem.
    Så længe den er styrbar, hvilket jeg aldrig har syntes er et problem at finde.
    Hesten skal med rytter ikke bukke, stejle, løbe osv. At der er nogle forsømte øvelser, gør ikke det store. Har en dygtig underviser, der kan tage den en måneds tid så. smiley

    -Har aldrig gået efter udsende, men jeg skal ingen tunge racer have. smiley


  • #13   17. jan 2016
    Det du beskriver, er hvilken som helst godt opdraget hest der ikke har smerter det er energisk/selvgående af personlighed - det kan være hvilken som helst race eller blanding.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   17. jan 2016 Du søger jo egentligt bare en "normal" ridehest. det du søger er markedet proppet af, både med og uden tavle, og til forholdsvis billige penge og det skyhøje priser.

    Det burde bestemt ikke være svært at finde sådan en type hest, for dine krav hænger fint sammen og er på ingen måde urealistisk - tvært imod smiley


  • #15   17. jan 2016 Mange af de "problematikker" du skriver kommer ofte til livs gennem opdragelse.
    Andre skyldes som regel at der er noget galt med hesten.

    Så med disse krav vil jeg mene at du skal have en gyngehest.
    Heste er dyr = utilregnelige
    Du finder ikke en hest, der ikke kan finde på at blive lidt utålmodig eller lavet et bukspring i ny og næ. Min kan også godt bukke hvis jeg får presset ham på en forkert måde eller simpelthen bare laver noget lort når vi rider.
    Mange gange er disse reaktioner hesten laver en afspejling af at vi ikke udfører opgaven ved at lede og ride hesten godt nok.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   17. jan 2016 arg line, det er måske også lige at overfortolke ts kriterier om hesten at mene at hun skal have en gyngehest.



  • #17   17. jan 2016 I har helt ret, en godt opdraget hest. Jeg har redet en del ponyer, som var problem ponyer. Fra ryggen kan jeg godt håndtere tænding, og fremad driften.

    Men fra jorden, har jeg svært ved det. Her vil jeg jo gerne have en nem hest, der bare adlyder. Jeg træner en del med dem fra jorden, men ham jeg har er simpelthen for voldsom. Derfor ønsker jeg en som ikke er voldsom, da jeg bliver nervøs ved at gå hos ham, og det vigtigt at jeg for en jeg selv kan håndtere. smiley

    Det kan godt være jeg skal droppe den røde tavle, kikker ihvertfald bredt. smiley


  • #18   17. jan 2016 Hvis man vil have en hest der ikke en gang (groft sagt) må vippe et øre? Jamen så mener jeg da helt bestemt at man skal have en gyngehest.

    Som sagt: heste er dyr = utilregnelige
    De reagerer blot det pres vi pålægger dem under træning.
    "Undviger" en hest med et bukspring skyldes det jo oftes fx. at rytteren får presset for hårdt på og måske holdt for meget igen samtidigt?
    (Med mindre den er i smerter self. )

    Men ja, det TS nok overordnet søger er en sund, rask, erfaren og velredet hest.


  • #19   17. jan 2016 Men han er også meget hingst (sent kastreret) - Det det jeg er vandt til på daværende tidspunkt.
    Det kan jeg ikke håndtere, han er en stærk hest (Barok), og han er også på samme tid kun 5 år.
    Han er først ved at lære at galoppere, og for mig er det blevet en alt for stor opgave. Derfor søger jeg en hest der er sød fra jorden, og også kan nået fra ryggen. smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   17. jan 2016 line: men du overfortolkes jo tydeligt ts kriterier.

    mon ikke hun godt ved at hest er dyr, og reagere ud fra instinkter.

    at hun søger en rolig, men fremadgående, godt opdraget hest, er der jo intet unaturligt i.. jeg har ihvertfald kendt en god håndfuld af disse heste, eller næsten alle heste.

    hun nævner jo intet om at hesten skal være død i totalt robot agtig


  • #21   17. jan 2016
    Bare fordi en hest er sent kasteret er den ikke umulig og vild - det er igen opdragelse der spiller ind :o)

    Heste er for det meste et resultat af deres ejer, derfor kan man sagtens købe en velopdragen hest og ende ud med et umuligt kræ fordi man selv belønner hesten for en dum adfærd, selvom man måske ikke selv ser det.

    Men det tænker jeg at trådstarter godt ved ;o).


  • #22   17. jan 2016 Problemet er ofte at folk sætter nogle kriterier som hestene der sælges lever op til.
    Men.. Nogle gange lykkedes det så folk på en eller anden vis at få fremprovokeret den uønskede adfærd i en hest.

    Præcis som Krikken lige skrev det smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #23   17. jan 2016 line: men det har stadig intet at gøre med at du mener at ts burde købe en gyngehest pga. hendes meget gennemsnittelige kriterier smiley

  • #24   17. jan 2016 Har 2 andre heste også som er utrolig velopdragende, så tror ikke det som sådan er mig. Mange har haft ved ham, og han kræver en rytter der er meget erfaren med de yngre heste, dette har jeg desværre ikke. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   17. jan 2016 Det vel noget ala dette du søger:
    http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/347462/
    (måske lidt ældre)


  • #26   17. jan 2016 Der ser vi så vidt forskellige på det.
    Selvom jeg fx havde en godt opdraget hest der skulle sælges, så ville jeg nok gå pænt uden om TS og lede efter andre købere.
    Nogle af TS kriterier lever simpelthen ikke op til at det rent faktisk er et levende dyr hun vil anskaffe sig. smiley

    Og når jeg skriver at hun burde anskaffe sig en gyngehest er blot for at fremhæve min pointe. Så der er ingen grund til at tage det så bogstavligt smiley


  • #27   17. jan 2016 Amt - Netop, noget i den stil. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #28   17. jan 2016 line: kan slet ikke se hvad du syntes der er så forfærdeligt ved ts kriterier.

    det jo ikke fordi at hun selv skriver at hesten skal være ud af beton og ikke kunne røre sig.

    Hun er da netop realistisk omkring hvad der er muligt at skaffe.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #29   17. jan 2016 ts: tænkte det nok.

    De heste kan man sagtens finde.

    Når man søger roligere heste, som stadig kan "tænde og slukke" efter behov, så er oldenborg et godt bud.


  • #30   17. jan 2016 Jamen skal vi så ikke bare lade den være der?
    Der er ingen grund til at diskutere noget, når det bare er for at sige du er uenig med min holdning og intet andet? smiley


  • #31   17. jan 2016 Line - Jeg er udemærket klar over det et dyr? Jeg er ikke ryttere der tuder over et buk, at den bliver forskrækket eller lign. Det dens måde at visse jeg forstår ikke, eller jeg var utryg ved det.

    En godt opdraget hest, er stadig en hest. Men jeg gider simpelthen ikke at have en der ikke er opdraget, eller ikke har grundridningen i orden. Jeg kommer med garanti, til at prøve en del. Men jeg har også massere af tid, til at finde min kommende dressur hest. smiley


  • #32   17. jan 2016 TS

    Nu studsede jeg lige over noget du skrev længere oppe.
    Du skrev bla. At det ikke var noget problem at sende den "nye hest" i ridning hos din underviser.
    Hvorfor så ikke gøre det med din nuværende? Er det mere fordi at den bare ikke lever op til dine forventninger eller hvordan?
    Står netop selv med en 5 årig der kan være super træls for tiden, fordi han prøver grænser af. Dog har efterhånden vi færre og færre dage af slags. smiley

    Dette er blot en tanke og for at få forståelse? smiley
    Har fuld forståelse for, hvis man ikke evner at overkomme en hest. Og derfor søger noget mere stabilt. Men det er bare i forhold til hvad du skriver der undrede mig lidt. smiley


  • #33   17. jan 2016 Det er det at jeg ikke overkommer ham, hun tager ham også 1 gang i ugen cirka og træner med ham sammen med mig, rider ham efter behov osv.

    Men når han er så stor en opgave, og ikke kan lære mig noget. Er det i vores øjne, bedre at få en lærehest. Det også synd for ham, at have en ejer, der har svært ved at rumme hans personlighed.

    På samme tid kan jeg ikke gøre de ting, som jeg har lyst til. På sigt ville det desværre kunne ende med jeg bliver bange for ham, når han spiller stor, også skal vi alligevel af med ham. Før vi når helt derud, er det bedre at jeg kommer af med ham, og forbliver i sporten.
    Dette er er sindssygt svært valg, da han har en stor personlighed.<3

    Men for både hesten og selvfølgelig også min skyld er det nok det mest fornuftige valg. Hvis han ikke bliver solgt inden for overskuelig tid, ryger han også i ridning. smiley

    Kan udemærket forstå dit undrende spørgsmål. smiley


  • #34   17. jan 2016 Okay, tak for svar. smiley

  • #35   18. jan 2016 Jeg synes det er en glimrende ide, at TS sammen med sin træner er nået frem til, at den unghest hun har, nok ikke lige bliver drømmehesten. Og når rytteren ikke synes man har drømmehesten, så er jeg sikker på at hesten heller ikke synes den har sin drømmerytter smiley

    Jeg synes det er nogle rigtige velovervejede ønsker TS har smiley Og som andre er inde på her i tråden, så kunne en oldenborg på 7-14 år være en god ide. Den som der bliver linket til ville jeg drøne ud at kigge på - uden at kende den - så lyder den rigtig fornuftig og med en god alder og erfaring.

    De ønsker TS har, er de ønsker hundredevis af andre rytter har - og heldigvis er der rent faktisk også en del heste, som kan leve op til det. Prismæssigt er det rigtig at man jo kan ligge fra alt mellem 30-250.000 kr for sådan en god lærerhest, men det som i min verden er en super lærerhest, kan jo i en andens verden være "for kedelig", "for sprælsk", "for stort rygsving", "for små gangarter" ect, så det er sådanne heste, hvor man må sætte sit budget, og så tage afsted og "kysse en masse frøer, før man finder prinsen" smiley

    Mht om der nødvendigvis skal være røde papirer på en god hest - nope, det behøver der såmænd ikke at være. Den bedste amatørhest jeg har i stalden er en lille lavstammet oldenborgblandingen med grønt pas - men han er en SUPER amatørlærerhest, og jeg nyder at træne med ham hver dag. Han var rigtig billig i indkøb(under 10.000 kr), men ville selvfølgelig koste en hel del i dag, hvor han går MA til stævner.

    Så den bedste hest er den, hvor man føler sig godt tilpas med gangarterne, og hvor man er tryg på både ryggen og fra jorden. smiley

    Mvh Charlotte


  • #36   18. jan 2016 Jeg syntes man kan undgå mange situationer ved at vælge hesten med det rigtige sind. Alle heste kan blive bange eller frustrerede, men der er rigtig meget forskel på hvordan de reagerer, når det sker.

    Jeg har en der stopper brat og fnyser, en der hopper til siden og en der nærmest eksploderer, hvis han blive bange. De første to kan jeg fint ride, selvom den første klart er at foretrække. Den sidste bliver på trods af mine planer aldrig min ridehest. Jeg magter simpelthen ikke sådan en hest.

    Det samme gør sig gældende fra jorden. Nogle bliver til en fnysende drage, andre buldrer afsted og andre igen fryser og bliver tøvende.

    Jeg har selv avlet mine heste, så har ikke kunnet vælge deres sind (udover at vælge forældre med fornuftigt sind) men skulle jeg ud og købe ville jeg tænke meget over, hvordan hesten reagerer på overraskelser eller nye ting, for det viser meget om, hvordan den bliver at arbejde med.

    Og ja meget kan trænes, men de fleste har et grundlæggende reaktionsmønster.

    Og så vil jeg som tidligere skrevet tænke lidt over højde, når du ikke er så stor. Det er belastende i længden, hvis alt foregår over hovedhøjde smiley



  • #37   21. jan 2016 Vil du gerne have en hest med tavle, som har en stor personlighed, er frisk uden at være nervøst anlagt og som er godt sat sammen, vil jeg anbefale dig at kigge efter en Knabstrupper. Kan du ikke lide pletterne, fås de også ensfarvet. Jeg har selv en fuldplettet en af slagsen på 5 år. Har haft hende siden hun var 1 år og har ikke brugt oceaner af tid på træning med hende. Og hun er den mest fantastiske, intelligente, nemme og lærenemme hest jeg nogensinde har mødt. Har en fantastisk gang, er let at sidde på og kan med alle andre heste. Og er skidesjov og en "bedste-ven".

    Så kigger du efter en let og flot race, så kig lidt på Knabben smiley


  • #38   21. jan 2016 Vil jeg prøve, min veninde havde en engang han var også fantastisk. smiley

  • #39   21. jan 2016 Hvem kan ikke lide pletterne på en knabstrupper!? smiley de er da så smukke og specielle smiley

  • #40   21. jan 2016 Uh.. De er skønne og se på, helt enig.;)

  • #41   21. jan 2016 Ja jeg må jo så tilstå at jeg er en af dem, der ville gå efter en ensfarvet, hvis jeg skulle have knapstrubber. Bryder mig simpelthen ikke om pletterne smiley

  • #42   21. jan 2016 Ja Knabstruppere spreder vandene, ha ha. Nogle synes (som jeg) at de er guuuudesmukke, andre synes de er tudegrimme smiley Det er lidt sjovt smiley

    Elsker min Bella smiley


    profilbillede
  • #43   22. jan 2016 Hej Lene.
    Hvad med en tysk oldenborg? smiley
    Jeg fik øjnene op for racen, da jeg, af samme grund som dig, måtte skille mig af med en MEGET varm ung DV hoppe.
    Jeg har nu to vallakker, som begge bliver 3 år til april og maj.
    Obi er tysk oldenborg (leroy er dansk.) Obi er 52 % fuldblod og resten er oldenborg. Han skulle gerne lande på et stg mål på 167-168 smiley

    Oldenborgere var for mig nogle tunge kørehesten, men man har faktisk gjort så meget ifht forædling, at det er en helt ny type hest.

    Så måske en tysk oldenborg kunne være et bud? smiley
    mvh Mia


  • #44   25. jan 2016 Jeg har faktisk kik på en oldenborg, med tavle.
    -Dog skal min egen væk først, men det er han formendtligt snart. smiley


  • #45   25. jan 2016 OB's der er forskel på dansk oldenbOrg, og tysk OldenbUrg.

    Den danske oldenborg hedder i Tyskland Sweres Warmblut ( tung varmblod), hvor Oldenburg betyder en "DV-type hest" altså en let ridehestetype.

    Grunden til at begge Mia's heste er oldenborgere, er fordi "den tyske" er lavet på en fuldblodshingst, som er kåret i Oldenburg.
    Fuldblodshingste og Sweres Warmblut er de to eneste racer, som må bruges i de danske oldenborgere - havde man krydset med en oldenburgerhingst, så havde afkommet fået grønt pas pga det ville være en blanding mellem to avlsforbund, som ikke anerkender hinanden.

    Men de danske oldenborg er super skønne heste - smukke, arbejdsomme og fornuftige smiley

    Mvh Charlotte


  • #46   25. jan 2016 Så lærte jeg noget nyt, vil kikke efter den tyske. smiley

  • #47   25. jan 2016
    Danske Oldenborgere kan nu sagtens være lette og " DV " agtige også - det kommer an på procenten af oldenborger og bygningen :o)

    Rider lige pt. to - halvsøskende, men vidt forskellige. Og den ene hoppe jeg rider på har også en datter i stalden, samt hendes mor er der.

    Og spadsere, det kan de dælmer uden der går overdrevet kadance i den :o).


  • #49   26. jan 2016 Hvad der angår araber, har jeg ofte oplevet de er meget friske, lidt for friske. smiley

Kommentér på:
Hvilket hest, bør jeg anskaffe mig?

Annonce