{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.066 visninger | Oprettet:

Bruger du hovlak? {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen

Bruger I hovlak - og hvorfor/ hvorfor ikke og evt. hvor ofte? Alle kan vel være enige om at det kun er ved sjældne lejligheder eller...?

Min datter skal starte på hendes nye pony i weekenden, og derfor kom vi til at tale om det. Vi blev lidt forskrækkede af at læse Jan Kroghs indlæg om skader som følge af overdreven brug af hovlak.


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207404333014946&set=a.1230884500664.2036568.1485681049&type=3&theater

Nogen der har oplevet noget lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bruger du hovlak?
  • #1   5. feb 2016 Har aldrig brugt hovlak, og det kommer aldrig nogensinde i nærheden af mine ponyers hove! Specielt ikke den der nye "fancy" en med glimmer, som skal fjernes med sandpapir eller neglelaksfjerner.

    Jeg bruger til stævner og kåring en ganske almindelig hovolie, det er hundrede gange bedre for hovene, og den jeg bruger kan på ingen måde skade hovene, da det er den fra Nathalie Horsecare, og den er lavet med 100 % ren lakseolie. Hovene bliver flotte og blanke, men der er ingen "farlige" ting i det smiley


  • #3   5. feb 2016 Nej aldrig. Kan ikke se det smarte i at putte glimmer lak på hovene - eller bare generelt lakker som skal fjernes med acetone eller files af.

  • #4   5. feb 2016 vil personligt klart bruge hov olie og ikk lak tror ikk lak kan være sundt for hovene uanset hvad men ved det ikke

  • #5   5. feb 2016 Har tidligere overvejet at købe til vi blev klar over det kunne være så skadeligt. Holder op til rengøring og så olie eller fedt. Tørrer så evt det overskydende af og hovene er fine!

  • #6   5. feb 2016 Jeg synes det er vildt flot med rene, skinnende hove, men - uden at have læst om det - jeg kunne ikke forestille mig, at det er ret godt for hovene. Jeg selv bruger almindelig hovolie, når jeg skal til stævne. Det har ikke den samme "lak-effekt", som hovlak kan have, men jeg forestiller mig, at det er bedre og sundere for hovene smiley

  • #7   5. feb 2016 jeg bruger/har aldrig brugt hovlak da jeg ikke tænkte at det var så sundt for hestens hove så jeg bruer altid hovolie smiley

  • #8   5. feb 2016 Nej jeg bruger ikke hovlak, men hovolie eller hovfedt smiley :) smiley

  • #9   5. feb 2016 Bruger også kun hovolie..
    for det første alene lugten af det gør at det ikke skal i nærheden af min hest..
    men også fordi jeg ikke kan se grund til det, jo måske hvis der skulle tages billeder, men ellers er det nyttesløst for hey et skridt ud på en sand bane, tur, fold, ridehus osv så kan man ikke se det alligevel for så er hovene beskidte igen..

    bruger dog hovolie til stævner men det er kun fordi at ja så så de da pæne ud indtil smiley intet andet.. jeg er til vand, vand og vand smiley


  • #10   5. feb 2016 Jeg tænker meget over, hvad jeg putter på min hest, både af plejemidler men også af materialer ift dækkener og underlag. Jeg har førhen altid brugt alm hovolie og hovfedt, men så fandt jeg den her fra Waldhausen:
    http://www.pegasusrideudstyr.dk/produkter/4-til-hesten/1300-biologisk-hovolie/
    Den bruger jeg udelukkende, da jeg er fan af at produkterne (her snakker jeg generelt) er nedbrydelige og ikke skader hesten. smiley Jeg synes den er rigtig god og fungerer ligeså god som en alm hovolie gør.


  • #11   5. feb 2016 Jeg bruger hovlak. Jeg bruger absorbine supershine klar lak

    1 gang om året til Roskilde dyrskue på en minishet. Jeg holder mig dog stadig 1 cm fra øverste kant. Og så blev det brugt den dag hun blev kåret.

    Jeg kendte/tænkte ikke over konsekvensen ved brug før jeg læste hans opslag for et stykke tid siden. Jeg må dog indrømme at med mit beskedne brug, så har jeg ingen skrupler. Jeg købte "bøtten" da jeg fik min egen første hest for hvad? ca 7 år siden

    Udover det bruger jeg selvfølgelig olie eller balsam ved tørre hove... men ikke noget bare for syns skyld som med lakken


  • #12   5. feb 2016 Jeg bruger ikke hovlak, men bruger hovolie i stedet. Nærmere bestemt Strong Step fra Innordic. Jeg bruger det også til kåringer, dyrskuer mv, da det giver lidt shine, men selvfølgelig ikke på samme måde som hovlak smiley

  • #13   5. feb 2016 Nej det kunne jeg ikke drømme om, slet ikke det med glimmer.. det hører ikke til på en hest!
    Hovfedt/hov olie bliver kun brugt når vi er i byen, hestene står hjemme, så det er der ingen grund til. Hovene er sundere uden..


  • #14   5. feb 2016 jeg har brugt hovlak og det var en meget stor fejl, det har hovene ikke godt af!
    og jeg måtte fjerne det med neglelak fjerner for at få det a igen ??


  • #15   5. feb 2016 JA har brugt det flere gange, til shows, i sort, men bare en tur på sandbanen og det er slidt af i spidsen, så på dagene er det blevet smurt på et par gange og har fået hårlak ud over for at skinne når vi var på banen

  • #16   5. feb 2016 Ja, jeg bruger det en gang imellem, når jeg ska ta billeder.
    Det egner hovolie sig bestemt ikke til, hverken skovbund, eller halbund.
    Når man tar billeder med lyd, eller i sol, ser det lækkert ud med rene og blanke hove.
    Det blir til mellem 0-10 om året, hvilket ikke er overdrevet brugt, hovene er der hvert fald endnu.
    Jeg bruger Absorbine, og det er ret hurtigt af igen.


  • #17   5. feb 2016 Jeg bruger det aldrig!
    Normal vis bruger jeg heller ikke nogen former for hovolie, fedt osv. smiley Min hest har fine hove af sig selv.
    Hvis jeg skulle bruge noget, så skulle det være Strong Step.


  • #19   6. feb 2016 Det er ikke korrekt, Maja, det er ikke alle hovolier der gør dette.

    Den jeg bruger, har jeg valgt specifikt ud fra det krav, at den ikke skulle lukke hoven inde.

    Jeg bruger Nathalie Hoof Oil
    NATHALIE Hoof Oil er hovolie fremstillet af 100% ren lakseolie, der trænger ind og beskytter hoven. Lakseolie har den særlige egenskab, at den ikke indkapsler hoven, og derfor sikrer NATHALIE Hoof Oil, at hoven stadig kan optage fugt og dermed bevare sin elasticitet.

    Nathalies gode råd:
    NATHALIE Hoof Oil forhindrer ikke hovens naturlige evne til at optage fugt fra omgivelserne. Det er derfor ikke nødvendigt at påføre olien på våde hove – den kan sagtens bruges på tørre hove. Børst det værste snavs af og påfør olien.

    Og så plejer man ikke at sige 2-3 cm afstand fra kronranden, men derimod 1 cm - hvis man skal holde 2-3 cm afstand vil det ikke blive ret meget af hoven man egentlig får smurt noget på, og så ville det være ret irrelevant at smøre noget på smiley


Kommentér på:
Bruger du hovlak?

Annonce