{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
967 visninger | Oprettet:

Kørsel med Æsel, skyklapper ? {{forumTopicSubject}}

Jeg ejer det her skønne æseldyr. Han var 11 år da jeg købte ham og har haft ham i 2 år. Da jeg købte ham havde han INTET, SOM I INTET prøvet, udover at stå på en fold. Men han er generelt rolig og nem og har taget mange ting med ophøjet ro og kan nu færdes de fleste steder og håndteres af stort set alle.

Jeg har en drøm om at køre med ham. Derfor begyndte jeg for godt et år siden at lære ham at gå for lange liner. Alt det har været nemt, problemet opstod først da han skulle trække noget, så panikkede han. Med træning og atter træning kan han nu trække en trækælk bag sig, igennem grus ( som jo larmer ) og i sand. Om han nogensinde kommer til at trække en vogn, ved jeg ikke, men det største problem vi har, er at han er bange for skygger !!

Det er møg irretterende. Går vi gennem en stald, hvor der kommer sol ind gennem vinduer, er der skygger på gulvene og han hopper og springer. Ligger der vand på gulvet som jo giver en mørk plet, kan han være UMULIG at få forbi. Han kan stå lige så stille og blive striglet for at pludselig at kaste sig baglæns eller til siden, fordi han opdager en skygge på gulvet. Han har revet et par grimer i stykker på den måde og jeg er blevet klemt en enkelt gang. Dæksler i vejen kan han også reagere på.

Jeg fik en dyrlæge ud for at teste hans syn, fordi jeg var i tvivl om der var noget. Men hun sagde at han reagerede normalt og øjnene så normale ud.


Så vi har øvet og øvet og øvet, men det med skygger bliver ikke bedre.

Jeg går med ham langt vejene i lange liner, han er ikke bange for trafik eller hunde eller trailer eller noget, ligesom hvis han ser plastik i vejkanten eller andet, går han højst en bue udenom, det er generelt ikke sådan noget med at han løber eller reagere lige så voldsomt som en panisk hest, han stivner tværtimod og kan være næsten umulig at flytte.

Men men men, forleden havde vi en rigtig grim oplevelse. Jeg gik med ham ved vejen i lange line og der kommer en bil. Vi går langs en hæk, som kaster skygger af sig og pludselig kaster han sig ud foran bilen, som bremser hårdt op, mit hjerte sidder i halsen og jeg bliver rigtig vred og møg ærgerlig over at en skygge kan få ham til at gøre disse ting, da det simpelthen er for farligt.


Jeg har haft lyst til at give op og bare droppe det, men så var det en forslog skyggeklapper.

Det ville jeg gerne hører jeres erfaring med, hjælper det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med Æsel, skyklapper ?
  • #1   24. feb 2016 Som du beskriver hans reaktion ville jeg ikke fortsætte med at tilkøre. Heller ikke med skyklapper. Han kan jo stadig se frem og de skygger er der. Jeg forestiller mig at reaktionen vil blive endnu voldsommere hvis han kaster sig væk fra en skygge, mærker vognen bag sig og egentlig ikke kan se bagud hvad det er der følger ham.

    I det hele taget kræver det at køre med skyklapper på hesten/ponyen/æslet at dyret foran vognen har stor tillid til kusken. Kusken er jo reelt set blevet dyrets øjne til de bagudrettede ting. smiley


  • #2   24. feb 2016 også min tanke, altså at skyklapper kun er en symptom løsning smiley han burde jo lærer at være 100 % sikker og så kunne skyklapper jo være en fordel i forskellige situationer, og ikke en nødløsning, eller.

    Ja jeg ved det ikke, jeg tror desværre aldrig han bliver kører æsel. smiley


  • #3   24. feb 2016 Det bare så forbandende ærligt at sådan en dum ting skal ødelægge det. Han er hverken bange for biler, lastbiler, trailer, løse hunde osv, han reagere generelt roligt og er aldrig løbet løbsk, men lige præcis skygger kan få ham til at lave de der vilde reaktioner med at kaste sig til sinden eller baglæns og det dur jo ikke , det bliver for farligt i trafikken, og jeg aner ikke hvordan jeg skal træne det.

  • #4   24. feb 2016 Måske lave dine egne skygger derhjemme, i kunne træne? i en lukket indhegning? smiley

  • #5   24. feb 2016 altså egentlig træner vi det jo dagligt, på den måde at skygger er uungåeligt, bare det at der er mørke pletter på staldgangen, lidt vand, solens stråler gennem ruden osv, det er en daglig træning at få ham forbi og ofte går han store buer udenom eller tager et hop til siden og nogen dage må jeg opgive at binde ham på staldgangen fordi han river sig løs, hvis der er skygge eller noget reflektere.

  • #6   24. feb 2016 Hvad med at gå forbi den samme skygge flere gange, indtil han går forbi den nogenlunde roligt også give ham en masse ros smiley

  • #7   24. feb 2016 Ja det gør jeg også, selvom han nogen gange kan være UMULIG at få til at gå forbi, men synes jeg øver og prøver og roser, så godt jeg kan. Jeg ved virkelig ikke hvad det er for noget der trigger ham sådan omkring skygger. Har ikke oplevet det før hos andre dyr i sådan en grad.

  • #8   24. feb 2016 For mig lyder det som om at han simpelthen ikke kommer til at fungere som kørehest.
    En hest, æsel, pony whatever skal ikke være bange for ting som skygger o.l. når man skal kører med dem, det bliver for farligt for både dyret, men også kusk og folk der går samme sted.


  • #9   24. feb 2016 Skyklapper er ikke symptombehandling -de er i det hele taget ikke behandling af et problem og de løser absolut IKKE det problem du har med skygger.
    Skyklapper skal blot forhindre hesten (eller æslet) at at gå og fokusere på alt muligt andet omkring den... De er ikke beregnet til at fikse en hest der er bange for ting osv.

    Jeg ville ikke umiddelbart fortsætte tilkørslen af en hest (eller æsel) der reagerer så voldsomt overfor ting som skygger... Self kan osse en kørehest blive bange, de er jo ikke maskiner. Men det der lyder ikke hensigtsmæssigt, og fortsætter du alligevel, så hold dig hjemme på banen til du ved med sikkerhed at den ikke hopper ind i eller ud foran biler blot pga. en skygge. Og få noget hjælp til osse selv at lære at køre korrekt (mange problemer kan nemlig løses hvis man selv ved hvad man skal gøre i situationen)


  • #10   24. feb 2016 Hmm.. Det skader vel aldrig at prøve? Jeg ved godt at man kan sige det om mange ting, men noget så "harmløst" som skyklapper, skader jo ikke din lille ven. Jeg ville prøve - hvad nu hvis det var løsningen? Selvfølgelig ville jeg foreslå at du valgte et sted han er vant til at gå, med at venne ham til det smiley smiley Held og lykke med ham!

  • #11   24. feb 2016 Jeg ved absolut ingen ting om kørsel, min mening er set med mine uuddannede øjne. smiley

  • #12   24. feb 2016 jeg kender intet til æselser udover at de er da meget søde

    men måske noget hms ? " de 7 lege" er super godt. bare sådan at han vil blive mere sikker, og sådan at I samarbejder bedre. han skal jo gerne stole på dig, at du går forrest og at de der skygger ikke er farlige når du siger det.

    kender en som er indenfor konkurrencekørsel og han vil ikke bruge skyggeklapper på hans heste. i hans øjene er det mere synd for hesten end at der er noget man kan bruge til noget. det eneste rigtige i hans øjene er træning, træning og atter træning. og han er virkelig dygtig til det med heste


  • #13   25. feb 2016 Anja - jeg har endnu tilgode at se en hest uden skyklapper til et kørestævne. De findes sikkert, men de er godt nok ikke mange. Og nej det er ikke synd at bruge skyklapper.
    Men det er totalt misforstået at bruge dem til at lappe på en hest der umiddelbart ikke lyder egnet til kørsel


  • #14   25. feb 2016 Jeg kan ikke lide skyggeklapper.
    Hvis der sker en ulykke kan hesten ikke orientere sig ordentligt og den risikere derfor at vælte eller løbe ind i noget eller nogen smiley


  • #15   25. feb 2016 Bayern - man må jo opveje fordele og ulemper ved alt. Lige her mener jeg fordelene, for de heste vi har om ikke andet, opvejer ulemperne. Og orienteringsproblemer har jeg aldrig oplevet heller ikke når man lader hesten være løs.


  • #16   25. feb 2016 Har haft set nogle rimelig heftige videoer af hest med skyklapper på, så de ikke kunne orientere sig smiley
    Har dog også selv haft kørt med dem.
    Kan bare ikke lige se grunden til hvorfor man skulle bruge dem smiley


  • #17   25. feb 2016 Baysen -som skrevet bruges de for at hesten fokuserer på arbejdet og ikke hvad der sker omkring den.
    En løbsk hest ER voldsom og forvirret/desorienteret hvis den er i menneskemængder/omgivet af forhindringer, uanset om den er med eller uden skyklapper.
    Jeg har oplevet løbsk hest (gudskelov ikke en af vores) med skyklapper... og en væltet vogn på slæb (den var væltet i en forhindring, så hesten var selv nede at ligge og uden kusk og groom i vognen). Og ja, gu' var den bange, men det havde den altså osse været uden skyklapperne, og på trods af det skete under et stævne = både mange mennesker, afspærringer mm. omkring den, kunne den altså finde vej (og løb ikke ind i mennesker e.l. -den løb stort set ligeud i den retning den nu var flygtet i).
    Omvendt har jeg altså osse set heste både med og uden vogn (og uden skyklapper), der kartede rundt i menneskemængder, mellem biler osv.
    Det er ikke et must af have skyklapper på en kørehest, slet ikke og skyklapper kan heller ikke løse et problem med en hest der er bange for vognen, skygger på jorden e.l. Men det er altså ikke synd for dem at have dem på, og risikoen for panisk hest er ikke større med dem på.


Kommentér på:
Kørsel med Æsel, skyklapper ?

Annonce