{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.017 visninger | Oprettet:

Måske der er noget, måske ikke {{forumTopicSubject}}


Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved mit ponydyr pt.

Det der dressur, det bliver vi uenige om hver gang vi forsøger - det bliver bare noget " æv ". Noget træls noget. En flad følelse.

I dressur er hun stiv/hård i den ene side - om det er munden eller halsen, pas. Men hård. Hun ligger sig ikke lige til, fortil hvilket gør at hovedet er uroligt fordi hun kører det lidt rundt. Ligger sig lidt til, gør ikke, ligger sig til, gør ikke - det er ikke så hun slår fra, det giver bare et "rodet" indtryk.
Hun er slet ikke igennem og blød fortil, som de to skrumler jeg rider. Det er noget helt andet.

Føler hun smider lidt bagpart ud, i galop føles det ind imellem som om hun kan lave en "stampende" bevægelse med bagbenene - ikke hele tiden, bare lige 1-2 gange pr. gang vi rider.

Efter galop har jeg 1 stk spændt hest. Hun vender fuldstændigt forkert, kramper op i nakken ( men på løs tøjle ), tygger på biddet ( fordi hun jo er spændt ), passer, stivner sig og er helt og aldeles hård i halsen.

Jeg synes hun tygger sjovt, i den ene side ind imellem hvis hun får en godbid e.l - men det er ikke hver gang. Hun HAR fået tjekket tænder af en kompetent dyrlæge der videre uddanner sig i november, ER lige blevet tjekket af en KST behandler der jævnligt kommer forbi.

Jeg har prøvet at skridte varm lang tid, kort tid, at hun har Back On Track på i 1 time før, at ride uden sadel, forskellige bid, uden næsebånd osv. osv. men det ændre ikke noget. Heller ikke hvordan jeg rider.

På tur er hun også hård i den ene side, men det bemærker man ikke på samme måde - da man jo ikke kræver det samme af hesten.

Jeg har ind imellem haft nogle gode tur på hende, men det er hver 3 måned eller sådan noget. Hun kan sagtens tingene; kontragalop, 10-12 meter volte i galop, changere over midten over nogle travtrin, schenkelvigning i skridt og trav.
Det hele er den fornemmelse fortil, der for mig er noget "mæææh "

Er ved at gå ud af mit gode skind, for det er en anelse irriterende. Er nået dertil hvor jeg kunne finde på at proppe en glidetøjle på for at sige til damen " det er okay, du må gerne slappe af " fordi hun jo fuldstændigt modarbejder sig selv.

Ved virkelig ikke hvor jeg skal begynde med det dyr der. Telepati har også været indover - men det var ikke noget brugbart i forhold til stivheden, jeg spurgte ind til det og efterprøvede det der blev anbefalet, men synes ikke det hjalp en dyt.

Vi duer faktisk aller bedst til at fise der ud af i fuld fart på tur - det er bedst!

Hvor var du startet/begyndt/hvad havde du tænkt?

Og hvis jeg skulle føles arrogant, bedrevidne og afvise alle råd e.l på svarene der skulle komme i tråden - så er det ikke for at være irriterende, men blot fordi jeg virkelig har prøvet såååå mange ting, fordi det har stået på i en del tid.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske der er noget, måske ikke
  • #1   26. feb 2016 Hm. jeg synes den er svær, men røntgen evt?

  • #2   26. feb 2016
    Jeg har tænkt tanken, men på den anden side også tænkt at; hvad skulle jeg finde der kan gøre ovenstående? Og hvad så hvis jeg finder noget, men som intet har og gøre med ovenstående - så er jeg 1 bekymring rigere. Og er det overgearet og gøre for "bare" en stiv hest?.


  • #3   26. feb 2016 Har du underviser ind over?? Hvis ikke tror jeg det ville være en god ide smiley

  • #4   26. feb 2016 Hm ja, det er jo lige det.
    Men tænker os at hvis hun stiver sig, så må det give nogle låsninger eller lignende andre steder i kroppen?


  • #5   26. feb 2016
    Hun er lige sådan uanset om hun har haft behandler 2 dage før eller ej. Hun får låsninger og skævheder, som vi andre skifter underbukser.

    Har ikke haft underviser ude, da jeg har ledt længe efter en der matchede. Har fundet en, men skal have aftalt en tid. Om end jeg er lidt skeptisk på at en underviser kan gøre noget, det det netop virker som noget fysisk.


  • #6   26. feb 2016 Følg din mavefornemmelse.. Din hest, dine følelser er som regel rigtige. Så få hende i røntgen.. Jeg har lige bestilt tid til Dorte da Tindur er stiv på højre side. Min mavefornemmelse er at han er låst. Havde jeg ikke lavet gulerodsøvelserne før ridning hver gang havde jeg aldrig opdaget det da der intet er at mærke når jeg rider ham (endnu, vi starter først i ridehuset med trav på mandag)
    Du har haft så mange udfordringer med hende i årenes løb, så se nu at få taget den røntgen.. At gå og ikke "vide" for at beskytte sig selv imod en evt. Dom er jo ikke fair imod hende. smiley

    Mvh TT


  • #7   26. feb 2016 Mindes fra dine tidligere emner enten her eller på facebook, at du har haft kiropraktor og fysioterapeut inde over? Ellers var det afgjort der jeg ville starte, da min første tanke er at hun må være låst. Har de set dig ride?

    Du skriver at hun modarbejder sig selv, og du overvejer en glidetøjle for at få hende til at slappe af - hvad med en fast chambon under longering? Det blev anbefalet af en hestefys. til en tændt hoppe, der stod samme sted som min pony, der havde tendens til at spænde op, få underhals mm. og havde vidst en positiv effekt. Mener hun (hestefys) nævnte at man kunne ride med den, hvis det skulle være..
    Det kunne måske også være en idé, hvis du ikke allerede har forsøgt det også?

    Kender godt lidt problematikken fra min egen hest af, og ved det er frustrerende, især når man ikke føler man kommer nogen vegne og ikke kan finde årsagen til problemet.


  • #8   26. feb 2016 Hm, hvad mener din behandler, det kan være?

    Umiddelbart, hvis det var min hest og når man tænker på hun gentagene gange får låsninger og skævheder, så havde jeg nok valgt røntgen. tror jeg.


  • #9   26. feb 2016
    Louise - Læser du hele indlægget, så skriver jeg at hun jævnligt har en KST behandler på :o). Når hun longeres, så foregår det med en fast chambon og det fungere super.

    Jeg vil langt hellere bruge en glidetøjle under ridning end en fast chambon - en glidetøjle kan man selv bestemme med, en fast chambon kan man ikke.

    Tindur - Jeg har intet imod at proppe hende i røntgen, jeg finder det bare en kende overgearet i forhold til problematikken. Kissing spines, spat, gigt o.l kan jeg ikke helt se kan give de problemer. Ligesom det er begrænset hvad man kan finde på røntgen.


  • #10   26. feb 2016 Man kan ride sig ud af rigtig mange ting, med korrekt ridning. Nogle gange er det i hvert fald rart at få en til se på det med friske øjne, fordi jeg kan godt forstå at du har set dig sur i det smiley Men har du prøvet massør, kiropraktor eller andet??

  • #11   26. feb 2016 Hvad med at spørge Lisette.. Det kunne jo være hun faktisk kunne give dig nogle gode råd.. smiley

    Mvh TT


  • #12   26. feb 2016
    Min behandler har jeg skrevet til - men det er weekend lige om lidt, så forventer ikke lige hun svare promte ;o).


  • #13   26. feb 2016 Har du begyndt at bruge hende? smiley

    Mvh TT


  • #14   26. feb 2016
    Kræet har være kontinuerligt brugt længe :o).


  • #15   26. feb 2016 Nå okay smiley ud fra de tidligere debatter her inde havde jeg bare på fornemmelsen at hun ikke lige var noget for dig smiley smiley der kan man bare se smiley jeg håber du er glad for hende og at hun kan hjælpe jer smiley

    Mvh TT


  • #16   26. feb 2016
    ... Jeg tror jeg misforstod dig. Troede du spurgte til om Fleur var redet længe.
    Men du spurgte så om Lisette? Pas, måske, ingen anelse, kan være.


  • #17   26. feb 2016 Så godt det med KST, tænkte bare at det jo ikke er helt de samme behandlingsformer, så måske kunne en fysioterapeut eller kiropraktor finde noget som KST terapeuten ikke har fundet. Selv folk der arbejder med samme terapiform arbejder jo forskelligt, massører tager ikke lige meget fat, og opdager måske noget forskelligt ved samme person fx. Hvem ved måske kunne de supplere hinanden, selvom det ikke just er billigt? smiley
    - min egen hest døjer også med låsninger mm. i den ene side af halsen og bagparten, og der har fysioterapeuten hjulpet meget ihvertfald smiley
    - Har KST terapeuten set jer ride? Måske der vil komme nogle ting til udtryk der, som man ikke vil finde bare ved at behandle den på staldgangen, og måske du kunne få nogle tips og øvelser der kunne hjælpe jer videre i træningen? Det er en ting jeg ved fysioterapeuten kan hjælpe med at se ihvertfald.

    Du har helt ret i at glidetøjle er nemmere at styre under ridning, det var primært ment som et forslag til longering, du måske kunne starte med, hvis du ikke allerede havde forsøgt smiley


  • #18   26. feb 2016
    Jeg har en sær dame. Hun er følsom, hvad angår alt. Hun får sår i munden af de bitte bitteste små tandspidser, har en lille mund, fryser af ingenting, en følsom mave, en følsom krop også - hvilket gør at jeg er endt med den her KST behandler grundet måden det bliver gjort på. Har prøvet både fys og osteopat, samt en fysisrugisk hesteterpeut - men KST duer bare bedst.

    Jeg har før skjøtet rundt i behandlere og fået forskellige ud, men det bliver bare rodet når de ikke kontinuerligt er ude til hesten og kender den. Har før haft 3 forskellige ude inden for 2 måneder, for at få forskellige meninger - men det bliver man bare mere forvirret af end det gavner.

    Min behandler bliver i hvert fald kontaktet, men det er weekend - såå vente, vente ;o).


  • #19   26. feb 2016 Røntgen og/eller ultralydsscanning af lændehvirvlerne, korsbenet osv.
    Jeg havde kæmpet rigtig længe med kiropraktiske behandlinger med Tonga, og selvom at hun "bare" var stiv, så var det den konstant tilbagevendende stivhed, der fik min dyrlæge/kiropraktor til at slå alarm. Det kan ikke være rigtigt, at hesten er stiv efter så mange behandlinger. Der var ikke de tætsiddende torntappe eller den skæve nakkehvirvel vi fandt, som var problemet.. Det var den manglende knogle mellem sidste lændehvirvel og korsbenet. Det var det allersidste vi tjekkede, så det kan altså betale sig, at tjekke alt hvad der kan tjekkes, også selvom at hesten umiddelbart bare er stiv.
    Tonga lignede en helt normal hest når hun gik, og så længe man ikke forsøgte at samle hende, var stivheden ikke forfærdelig - men den var der, og det var det største tegn hun gav, på at det gjorde ondt at gå til ridning.


  • #20   26. feb 2016
    Sara - spændende, det vil jeg have i baghovedet :o)!


  • #21   26. feb 2016
    Og når ja, så har jeg også en dame der bukker, stejler og sparker når noget ikke passer hende - inkl. når det er tid til at behandleren kigger forbi.


  • #22   26. feb 2016 Det har nemlig helt sikkert været rigtig spændende at kigge på og studere Tongas lænd og, ja, mangel på samme, hvis man kan sige sådan. Det havde jeg bare ikke liiige overskud til bagefter smiley
    Det var også mere for at fortælle, at noget så "simpelt" som en stiv hals, kan være tegn på et andet alvorligere problem (:


  • #23   27. feb 2016 Nu er det ikke for at male fanden på væggen, men, det lyder som de tidlige symptomer på min hovsenebenshest.

  • #24   27. feb 2016
    Jeg er åben for det hele, netop fordi jeg selv er kørt lidt sur i det og stirre mig lidt blind. :o)


  • #25   27. feb 2016 Lidt random, men meget af det du beskriver om hende er virkeligt typisk araber (ved godt hun ikke er helt ren, but still) smiley
    Lille (og sart) mund er typisk for racen, at araberne typisk kaster sig rundt, ligeså snart man prikker til dem har jeg hørt fra flere behandlere.. De kan generelt godt være lidt sarte smiley
    Det med at fryse og sart mave kender jeg også fra min araber dreng.. *suk*

    Anways: Godt at høre at du selv har fundet frem til hvad der fungerer bedst for DIN hest mht. behandlingsformer - håber snart i finder en løsning på jeres problemer smiley


  • #26   27. feb 2016
    Ja, det har jeg også kunne hitte mig frem til - at de der arabere er lidt sære og sarte generelt ;o). Og pasgangen er gør de også let.


  • #27   27. feb 2016 Jep, men alle deres særheder er vel bare en del af charmen smiley

  • #28   27. feb 2016
    Det kan man godt sige ;o) Jeg har i hvert fald en dame der nok skal sige hvad hun synes - på den ene eller anden måde.

    Gør det ondt - så stejler jeg da bare eller bukker. Forsøger du at bruge en pisk ( fx til schenkelvigning eller indparkering ) og jeg synes den er irriterende - så sparker jeg da bare. Rider du ikke i nogle dage eller skal forsøge det jordtræning, fordi det siger folk jo er så godt - så gider jeg da ikke snakke med dig eller fanges på folden!


  • #29   27. feb 2016 Hahaha, de har en meget stor personlighed de arabere der smiley

  • #30   27. feb 2016 Er hesten helt stiv til ene side, som jeg læser det, ja så må der være et problem. Om det så er en låsning, eller gigt der sidder og driller, om den måske bare har svært at ved at gå som du ønsker. Kan vi jo ikke vide se. Men lyder til i har kæmpet med det rigtig længe, og haft rigtig mange ind over.

    Kan sagtens forstå at hvis de ingenting kan finde, så det jo vildt frusterende. Er min øm spændt kan ostepath finde det rette det, og hesten er igen blød og smidig og mere glad efter. Men har så også en hyber mobil dreng, som ikke skal fjolle meget på fold, før tingene sætter sig. ( jep korrekt træning kan hjælpe, men gravid så blir ikke rigtig trænet)
    Omvendt har du af og til en skøn hest, og du skriver den har det bedst med tur og lidt fart. Har du prøvet at give en pause, droppe alle kravene og bare tage 3-4 måneder uden at kræve samling bare ride ligeud. Drop longe osv, kan også skade mere end gavne.

    Ikke sikkert det er vejen frem. Men lyder til i har mast på, og ikke haft held med det, og er hesten skæv, og du så sætter chambon og glidetøjle på. Avs men heste er virkelig skønne dyr, de bider rigtig meget i sig, for ikke at vise os svaghed. Var jeg dig, ville jeg trække vejret, give hesten mere fri og prøve en periode med masser ligeud tur ridning, hvor den kan strække sig frit.

    Regner naturligvis med sadel er tjekket i hoved og bagdel, tryk fra denne kan virkelig lave ulykker.

    Rigtig god bedring med den. Kom gerne med opfølgning hvis i får en positiv aha oplevelse med noget.


  • #31   27. feb 2016 Hesten går med en bomløs :o)

    Hun er ikke helt mursten - der bliver hun først efter galoppen. Men hun er ikke som jeg synes hun skal være fortil, den ene side er hård men den anden er mere ok.

    Så det er ikke fordi hun er et stift bræt som en rideskole hest godt kan være.
    Jeg kan godt tage i den ene side, give signaler - men der er er ikke den samme "fleksibilitet" som i den anden side, der er mere modstand.

    På tur er hun rigtig god til ikke og strække sig - dyret bliver en bette hidsig ;o). Såå de der med at skridte af det er overvurderet - den foregår i fuld fart skridt for løse tøjler hele vejen hjem ;o).

    Longere i forvejen ikke meget, jeg finder det kedeligt - så det sker en gang hver 2-3 måned.

    Giver jeg hende fri, så bliver hun irriteret - hun gider ikke snakke med mig og bliver "fesen" og se på i blikket og kroppen.

    Jeg rider også mest tur, eller andet end dressur fordi det med dressur ender i en omgang " mæh " fesen fornemmelse.


  • #32   27. feb 2016 har du prøvet at lade en anden ride hende, for at se om problemerne ligger ved dig selv? altså, at du har en god og en dårlig side.
    Ellers er jeg også ude i noget røntgen. smiley


  • #33   27. feb 2016 Jeg ville nok tænke i banerne "hvad forårsager spændingerne?" Da det lyder til der er tilbagevendende spænder det samme sted og det ofte indikerer der er noget der genere hesten hele tiden og derfor bliver spændingen skabt lige så hurtigt som den er løsnet.


    Jeg ville nok overveje røntgen af den ovennævnte grund og at spændingen er forsøgt løsnet og hesten rettet. Det kan jo være der er en logisk forklaring i knoglerne på hvorfor hun fejlspænder.


    Af egne erfaringer kan jeg kun sige man skal overveje hvor mange kontinuerlige KST, fys, kiro, massør og osteopati -behandlinger man vil give hesten før man begynder at lede efter en anden årsag end de man kan se udefra.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   27. feb 2016 kiropraktik er lidt en lorte behandlingsform. for er hesten låst, og har været det længe, så ordner kiropraktoren låsningen, mennfordi det kræver så enormt mange behandlinger og et helt bestemt bevægelses mønster før låsningen er helt væk - kan det være nær en umulig opgave at rette op på en låst hest (hvor låsningen har været der længe).

    en låsning, kan ændre hele hestens bevægelsesmønster, og muskulatur og sener uden det egentligt er noget man ville opdage.

    - jeg har kunne læse mig frem til at du har haft hesten behandlet rigtig rigtig mange gange, hvor det efter alligevel er gået tilbage til samme udgangspunkt - nemlig en låst hest.

    jeg kan vitterlig ikke se hvad røntgen skulle hjælpe, den viser jo ikke tegn på smerte - hesten er bare låst?

    Nu siger jeg noget som måske kan støde dig, men som bestemt ikke er hensigten, kan bare ikke forklare mig anderledes:

    men kan det ikke være at du bare er en af de uheldige som har købt katten i sækken, hvis man ser på hestens sundhed? at du har købt en hest som egentligt ikke er disiderwt syg, men heller ikke 100% velfungerende smiley


  • #35   27. feb 2016 Jeg tænker at en thermografering måske kunne hjælpe? Musklernes varme fordeling kan virkelig vise mange ting, og måske endda vise området den evt er gal med.

  • #36   27. feb 2016 Måske egner din hest sig bare ikke til dressur? smiley

  • #37   27. feb 2016 Prøv at vende det lidt om.
    Kig på dig selv, måske er du med til at forstærke hestens svaghed.
    Du har brugt mange penge på diverse behandler, uden det helt store held.
    Jeg ville finde en dygtig, kompetent underviser, som ville kigge på dig og hesten. Nogen gange er det bare en lillebitte ting, som at din skulder skal længere tilbage, en mere fleksibel hånd eller?
    Jeg har selv en dygtig traditionelt uddannet berider, som også er meget opmærksom på rytterens korrekte indvirkning på hesten.
    Hun har helt ændret min måde at ride på og heldigvis til det bedre.


  • #38   27. feb 2016 Jeg er ret enig med AMT - måske er der tale om en hest, som ikke er velfungerende som ridehest, og som muligvis aldrig bliver det. Der er jo chance for, at den er bygget på en måde, der gør den uegnet.

    Eller også skal du acceptere, at dressur ikke er noget, du kan bruge den til.. Jeg vil dog heller ikke bryde mig om at ride tur på sådan en hest, når man ved, hvordan den reagere når man prøver at ride dressur, for den må jo have et problem et eller andet sted i kroppen.

    Hvor lang tid har du haft den i, og ved du hvordan den blev redet inden du købte den? Hvis ikke du er klar på at opgive dressuren, så skal du helt sikkert have fat i en meget kompetent underviser, og så vil jeg lade den person tage stilling til, om en glidetøjle er nødvendig smiley Men udfra hvad du skriver, er jeg meget i tvivl, om den vil tage godt i mod hjælpen eller panikke over den ingen anden mulighed har end at samle sig..


  • #39   27. feb 2016
    Sabine - det har jeg også tænkt, om end hun bare lidt er typen der bliver skæv af at skvatte på folden, låst af at banke hovedet op i noget osv.
    Der skal ikke så meget til. Det samme med fx tænderne, lille, lille, lille bitte, bitte tandspids er = sår i munden.

    Det er dog altid forskellige steder hun er spændt, sidste gang var det halsen so behandleren kaldte at " hun har jo nærmest slået knuder på sig selv " og en anden gang er det måske bagparten. En tredje gang er der måske ikke så meget og komme efter.

    AMT - jeg kan sagtens følge dig. Det er også derfor jeg finder røntgen overgearet. Hvis kræet nu var halt, slog vildt og voldsomt med hovedet, var komplet umulig eller sådan - så ville det give mere mening.

    Jeg har overvejet det du skriver, om end min hukommelse, som ikke er så fantastisk mindes at det har været anderledes. Måske. Jeg kan ikke huske det. Lettere irriterende.

    Hun er ikke låst altid - hun er også ind imellem skæv. Sidst var det halsen der nærmest havde slået krøller på sig selv, så kan det være korsleddet, ribben e.l det er forskelligt. Skvatter hun ude på folden, så er hele kroppen fuldstændig ved siden af hinanden.

    Og jeg får også tydeligt af vide hvornår det er tid, eftersom hun begynder og stejle og bukke - og bliver møghamerende sur og sidde på. Derfor synes jeg hun kommunikere super fint hvornår hun har ondt.

    Og derfor kan jeg ikke helt finde ud af den her stivhed.

    Bettemus - Min erfaring siger mig, at så ville hun ikke opfører sig sådan. Jeg har redet to heste, der fandt dressur/ridebane yderst uinteressant. Fælles for dem begge var at de ikke var til at drive ud af stedet på en dressur bane, helt aldeles og fuldstændigt umuligt. Lige så snart man kom uden for banen, så vupti kunne kræet alt og fuld fart frem.

    Team Grafik - jeg har overvejet det! Men sidst der var en på Fyn, skulle man transportere hesten der hen -.-

    Karin - Jeg har tænkt på det, om end jeg rider to andre heste uden problemer. De er helt anderledes og ride. Jeg har redet forskelligt og er gået fra helt løse tøjler og hippie ish, over til mere traditionel - hesten har været den samme hele tiden.

    Jeg skal havde undervisning på den store på et tidspunk, hvor jeg regner med at bettefisen også skal med, bare for at se :o)


  • #40   27. feb 2016
    CAMI - Hesten har jeg haft siden april 2013. Jeg fik hende gratis, for at få hende. Havde hygget med hende i nogle måneder, da ejer kom og sagde hun skulle slagtes.

    Da jeg overtog hende kunne hun ikke rides og jeg vidste ikke om hun ville komme til det. Men jeg fik en behandler ud og det viste sig at hesten havde et møg skævt bækken, et der ikke lige var kommet igår.

    Den kære pony er, hvad jeg siden har fundet ud af blevet enten sat af på en rideskole eller taget i byttet for manglende opstaldning og er herefter blevet brugt til rideskole. Hvor hun har været kendt som en sur ged - det kan jeg godt forstå hvis man har rendt rundt med et skævt bækken og en forkert sadel.

    Men før det aner jeg ikke hvor hun er fra, om end hvis jeg regner rigtigt så er hun 3 år da hun kommer til rideskolen - medmindre jeg kender en forkert alder.

    Hun reagere slet ikke voldsomt i dressur - det er ikke noget jeg finder voldsomt i hvert fald - hun er bare stiv i den ene side.
    Og som nævnt tidligere, så siger hun pænt tydeligt fra når hun har ondt - buk og stjel til den store guldmedalje. Så jeg er ikke i tvivl. Derfor har jeg intet imod og fx ride tur på hende, fordi hun fint giver besked.

    Så jeg vil ikke kalde hende en hest, der ikke fungere som ridehest - også på grund af at jeg har en hest, der ikke vil fanges på fold eller ikke snakkes med, hvis jeg bare holder mig på jorden.

    Lige med en glidetøjle, ville jeg holde mig til det selv og ikke blande en underviser indover der ikke kender os særligt godt. Hun er en følsom dame. Hun har ikke noget imod en fast chambon under longering, men ved ikke hvad hun ville sige til det, det er svært og sige. Martingal gør hende ikke noget.


  • #41   27. feb 2016 Okay jeg havde forstået det som at det var samme sted spændingen vendte tilbage til og samme sted hun stivede sig. smiley

    Hvis det skifter så meget i placering så vil røntgen næppe gøre en forskel og ville nok være unødvendig.
    Gør du noget i dagligdagen for at mindske spændingerne?
    Nu skriver du hun godt kan gå lidt imod rytteren når der bliver forlangt noget, i den situation vil hun jo spænde op i kroppen og hvis hun så ikke formår at slappe ordentligt af igen så næste gang du kommer ud til hesten vil den jo være overspændt i musklerne.

    Jeg tænker om man måske kunne drage noget effekt at BOT til at hjælpe med at mindske spændingerne, jo mere irriteret hesten er af en lille spænding jo mere spænder den. Eller måske laserbehandle for at hjælpe musklerne til at slappe af og restituere.


  • #42   27. feb 2016
    Jeg bruger jævnligt BOT uden nogen effekt :o) Købte det netop, fordi jeg tænkte det kunne løsne noget. De gange hun har været laser behandlet, har der ikke været nogen effekt. Hun gaber da og smasker når det er på, men det har ingen synlig effekt under ridning.

    Ved ikke hvor jeg har skrevet hun kan gå imod hvis det bliver forlangt noget. Jeg kan godt få hende til at søge ned, keine problem - hun virker bare uens fortil og ikke så blød fortil, som jeg gerne ville have og føles spændt. Og efter galop dutter det så slet ikke.


  • #43   27. feb 2016 Du havde i tidl. svar skrevet den kunne finde på at bukke og små stejle hvis der var noget som ikke passede den og den sparkede ud når den blev korrigeret med pisk - det tolker jeg som at gå imod.

  • #44   27. feb 2016 Jeg tænker at hvis det var min hest ville jeg enten få den i røngten eller få taget et termografi da jeg tænker at når hun laver noget (falder eller vrigger om og lign.) kan være dråben der får det hele til at flyde over...

    det jeg tænker er fra mig selv (jeg har kroniske rygsmerter) er at man i hverdagen måske godt kan vænne sig til smerten (min behandler siger at jeg lukker ned og derfor ikke mærke de smerter jeg har før det sker noget nyt) men hvis så man får vrikket om eller får gjort et eller andet forkert så kan man få så store smerter det næsten ikke er til at holde ud og det behøver ikke at være samme sted da man kompensere i hverdagen og dermed har flere steder man har ondt. Foreksempel så når jeg nu har rygsmerter så gør det jeg låser i nakke og skuldre, og jeg får muskelspændinger i ben og arme... og lige pludselig kan der komme "det" der får det hele til at flyde over, måske deraf hendes voldsomme reaktion når hun trænger til behandling smiley


  • #45   27. feb 2016 Jeg kan se du ikke longerer så tit, men har du prøvet at tage hende i longe, og se om der er forskel på volterne?

    Jeg har lige været igennem en periode hvor hesten pludselig ikke kunne runde sig blødt til venstre. Hun er blevet behandlet med KST og det hjalp lidt, men hun var stadig ikke sit gamle bløde jeg.

    Ved et tilfælde opdagede jeg at hvis overdrev min rotation i overkroppen, så drejede hesten helt perfekt. Derfor er jeg nu igang med at kigge grundigt på mit sæde og især venstre sædeben, der åbenbart har tendens til at rotere bagud.

    Min hest er også über sensitiv, og for hende var det altså nok at jeg sad en lille my forkert. Og vi taler så lidt, at min CR instruktør ikke har bemærket det.

    Måske din pony reagerer på en lille skævhed hos dig?


  • #46   27. feb 2016 Heste agere jo forskelligt. smiley

  • #47   27. feb 2016 Man kan sagtens ride fint på den ene hest, og så knap så godt på den næste.

    Min hest får mig til at "falde frem" i skulderen, så jeg skal hele tiden være opmærksom på min skulder, så glider tingene lidt nemmere.
    Så det at der ikke er problemer på andre heste betyder ikke at det er hesten den er gal med smiley


  • #48   27. feb 2016
    Spændende med alle de indputs :o)

    Hun sætter sig dog ikke imod, kun hvis hun finder en pisk irriterende, eller hun har ondt :o). Og det må hun også gerne ;o).



  • #49   27. feb 2016 Ellers må du accepterer at din hest ikke fungere med dressuren. Min Marko fungere heller ikke som dressurhest, han kan ikke holde fokus på mig og finder samtidig dressuren "kedelig", ihvertfald har jeg en hest som har mere fokus på sin egen skygge og derfor er meget spændt i dressuren.
    Jeg har derved klart den seriøse dressurtræning på hylden, og træner kun dressuren for at få forbedret balance og smidighed, men intet vild og voldsomt og ingen tanker om stævner i dressuren.


  • #50   27. feb 2016
    Hun har været en del bedre - derfor min undren ;o).

    Får mit dressurbehov dækket på de to skrumler jeg rider, men det er jo ikke min hest, min egen bette mulle ;o). Glo tendenser har vi uanset hvad vi laver, så det kan jeg ikke give dressuren skylden for :D.


  • #51   27. feb 2016 Men hvis du får dækket dit dressur behov, hvorfor så ikke bare lade vær med forsøge på det på hende? Heste har jo som udgangspunkt ikke behov for andet end mad og vand, så de er jo ligeglad med, at de ikke skal gå dressur. Det er os, der skaber ambitioner/målene for vores heste og ikke hesten smiley

    Men kan godt forstå, at du undrer dig, så du kan jo få fat i en rigtig dygtig underviser, som vil hjælpe dig til at forstå din hest smiley Nu er det her indlæg blevet så langt, men mener, at du har skrevet, at hun er følsom, så du kan evt. forhøre dig lidt rundt i området omkring undervisere, og se dem undervise, og derfra bedømme om du synes, de er fornuftige. Det kan tage lang tid at finde den rette, og hvis hun er følsom, så er det heller ikke fair overfor hende, at der skal afprøves en masse undervisere af, som alle har nogen forskellige metoder og måder de underviser på.


  • #52   27. feb 2016
    Jeg har kigget en del efter undervisere, men jeg ligger et eller andet mærkeligt sted ridemæssigt hvor jeg ikke rigtigt passer ind nogen steder - desværre.

    Så jeg får en underviser ud, da jeg skal bruge en til det store skrummel jeg rider også vurdere jeg på om det er noget jeg vil bruge på bettefisen.

    Mit dressurbehov er dækket; det er bare ikke mine heste, ligesom jeg jo gerne vil med MIN pony. Min bette umulige pony der lignede en traver i ponyformat da jeg fik hende og som alle mente var noget bras og både fejlede det ene og andet.
    Hun kan sagtens dressur, men det er ikke det samme og føles ikke som at ride på de to store - men måske det heller ikke skal det.

    Lige nu tror jeg, at jeg roder rundt oppe i mit hoved et sted hvor andre ikke lige kan følge med fordi det ryger ind og ud med tanker hele tiden og måske ikke noget andre altid nødvendigvis forstår.

    Fleur er ligeglad, omend ikke ligeglad med om hun bliver redet eller ej.


  • #53   27. feb 2016 Min tidligere hest blev også ved med at få spændinger forskellige steder i kroppen. Uanset hvor mange gange vi fik ham ordnet og hvem vi prøvede, blev det ved med at vende tilbage. Til sidst kom han i røntgen, hvor det viste sig, at han havde en cyste fra en tidligere skade i hovbenet, som gjorde, at han havde ondt og derved kompenserede, som skabte spændinger og låsninger i kroppen. Han var ikke halt, så derfor var det ikke der vores tanke faldt først.

    Så var det min hest, havde jeg uden tvivl taget den i røntgen, for min erfaring siger mig, at det er ikke alt der kan ses med det blotte øje, heller ikke smerter.


  • #54   27. feb 2016 Jeg ville tænke at der måske sad noget fast smiley Hvad med at få kiropraktor eller hestefys ud og kigge? Har ikke så meget styr på det der KST, da jeg bare bruger min reservesøster der er uddannet menneskefys, hvis der er problemer smiley Det lyder nemlig lidt som om der er noget der sidder fast eftersom den er lidt stiv/låst i det....

  • #56   28. feb 2016 Jeg ville også få hesten tjekket. En hest behøver jo ikke være halt eller balstyrisk for at fejle noget. Som Tindur siger, skal man lytte til sin mavefornemmelse.
    Min hest gik kort på bagbenene, begyndte at stå småsært på bagbenene og fik balleforskydning på baghovene. Han var aldrig uren eller noget som helst og var altid sød under rytter, men jeg kunne mærke at noget ikke var rigtigt...

    Og jeg havde behov for at vide, hvad jeg havde med at gøre, da jeg ikke vil ride på en hest, som muligvis har ondt. Så jeg fik taget røntgen af ben, ryg og hals, fik lavet termografi, fik ham scannet i bagbenene, fik en sædstrengsoperation og han blev til sidst scannet i lænden. Det tog mig flere år at finde hans diagnose, men det viste sig at han har lettere gigt i lænden pga. et fald som yngre.

    Anyway min pointe er, at nu ved jeg, hvad min hest fejler og jeg har derfor kunne lave en træningsplan (hvilket bl.a. involverede en kortisonindsprøjtning, kiropraktor hver 2 mdr. i 1 ½ år samt tilskud i foderet + undervisning hver 2 uge), der gør at min hest nu er aldeles velfungerende og godt gående. Og han forventes at kunne blive lige så gammel som en sund og rask hest smiley
    Så har man på fornemmelsen, at der er noget galt, så kan det godt betale sig at få det undersøgt. For det er umuligt at få ro i maven og god træning, hvis man har på fornemmelsen, at noget er galt.
    Din pony er i sin bedste alder. Der kan være mange gode år i hende, hvis du kan finde ud af, hvad problemet er og derved hvordan du tager bedst hensyn til det.


  • #57   28. feb 2016
    Tak for indput :o)




  • #58   28. feb 2016 Så lidt smiley
    Og det gælder især, hvis din hest er forsikret! For hvis man ikke tæller sædstrengsoperationen (som jeg tvivler på din skal have smiley ) så har jeg måske brugt 5000 i alt på alle de undersøgelser, fordi forsikringen dækkede resten (inkl. kiropraktor, da jeg valgte en, der også var dyrlæge).
    Og hvis ens hest kan leve i 8-10 velfungerende år endnu, så er 5000 kr. jo peanuts.


  • #59   28. feb 2016
    Det er hun ikke :o) Jeg trækker lige vejret dybt en gang i første omgang og lader være med at gå i katastrofe tanker, da jeg egentligt synes hun trives.


  • #60   29. feb 2016
    I første omgang, har jeg afprøvet en glidetøjle ( det hører i fra hende der som teenager nærmest råbte dyremishandler hvis jeg hørte/læste ordet ).

    Og det fungerede faktisk super godt - især havde jeg ikke en hest, der var fuldstændig spændt i skridten som en flitsbue efter galoppen.

    Hun var også en del bedre fortil, mere lige.

    Så spændende i første omgang, spændende :o)


  • #61   1. mar 2016 En glidetøjle i de rigtige hænder kan være god til nogen heste, som en opfordring til at gå korrekt.. Og det kunne godt lyde som om, at det var det din har brug for, vil meget gerne høre nogen opdateringer, når du har brugt den i lidt tid smiley
    Jeg var dog selv en af dem der fik stukket en glidetøjle i hånden, som 13-14 årig af min tidligere underviser smiley Jeg var slet ikke i stand til at styre sådan et hjælpemiddel, og fortryder enormt meget min brug af den, da jeg slet ikke var klar over, hvor meget den trak i hesten, og min underviser burde bare have lært mig det rigtig fra en start af, altså hvordan en hest skal rides i holdning/samles.. Men som skrevet, så er den ikke altid så forfærdelig i de rigtige hænder og på den rigtige hest.


  • #62   1. mar 2016 Dejligt, at det virker for jer smiley Jeg håber, at alt flasker sig, det er ikke sjovt, at have en hest med udfordringer (kender det jo selv).
    Jeg er ikke selv fan af glidetøjlen; min underviser er Anders Chortzen, og du kender jo selv hans holdning smiley


  • #63   1. mar 2016
    Jeg havde heller ikke lige forventet at det ville matche, men dyret har aldrig været så afslappet efter galop. Og jeg har ellers prøvet 117 ting og metoder.

    Men den ryger forhåbentligt igen :o)


  • #64   1. mar 2016 Krikken: Dejligt at du har fundet noget der hjælper din hest.
    En glidetøjle er en hjælpetøjle og det er det den gør lige nu, altså hjælper smiley


  • #65   5. mar 2016
    Jeg kan da informere om, at jeg har haft den på to gange.

    Ville prøve en gang i dag, uden glidetøjle og resultatet var;
    En hest der strakte sig så fint frem og ned, selv tog kontakt fortil, var ens på tøjlerne, ikke havde samme skulder problemer og slappede mere af efter galop.


Kommentér på:
Måske der er noget, måske ikke

Annonce