{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.611 visninger | Oprettet:

Mavesår? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har erfaring med symptomer og behandling af mavesår? Vi har en mistanke om at en af hestene har det, men det bygger mest på at min moster som har nogle særlige evner fik en fornemmelse af det efter at have snakket med hesten. Og det giver god mening fordi den har haft en stressfuld flytning med en del omvæltninger.

Nogen der kan fortælle lidt om det? Jeg vil selvfølgelig også ringe og snakke med dyrlægen om det, men jeg vil godt høre nogle forskellige erfaringer også smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavesår?
  • #1   8. mar 2016 jeg har haft en mavesårshest, hun var dog ikke helt efter bogen, men jeg snakkede meget med dyrlægen osv omkring normale symptomer

    noget af det mest normale er at de går fra deres foder, dog kan de godt blive ved med at spise stråfoder alt efter hvor slemt det er.

    De bliver sløve, og kan få en lidt træls pels at se på
    ved nogle af dem kan de få en dårlig lugt i munden, og hvis det er rigtig slemt kan de have blod i afføringen

    min havde et gammelt mavesår der sprang i maven på hende, så der var hendes puls høj, hendes temperatur lav, også var hendes gummer hvide pga blodmangel, men der var det meste af blodet i maven


  • #2   9. mar 2016 Min hest har i efteråret haft grad 3 mavesår.

    Han var stresset, nervøs og havde on/off dårlig mave, pruttede meget og lugtede lidt ud af munden, og til sidst tabte han sig 100 kg på to uger og gik helt fra maden. Han havde både stress og foder relateret mavesår.

    Han fik lavet en gastroskopi og fik medicin i 2 måneder. Medicin er ret dyr, men min forsikring dækkede heldigvis..


  • #3   9. mar 2016 Dyrelægen kan i første omgang tage en gødningsprøve af frisk aff. som viser om der er blod i tarme og mavesæk.
    Den koster ca. 400 kr. at få taget


  • #4   9. mar 2016
    Mavesår kan ikke ses andet end gastropi, i en aff. prøve kan det kun ses hvis det er blødende mavesår. Og det er det ikke altid, det kommer an på graden.


  • #5   9. mar 2016 Min fys troede at min hest havde mavesår, men den var "bare" låst i ribbenene. Det eneste symptom han havde var at han var tynd og opkneben i bugen. Det hjalp heldigvis at få løsnet ribbenene. Hun anbefalede at give pronutrin for at se om der skete en forbedring hvis det ikke havde hjulpet at løsne den.

  • #6   9. mar 2016 Nogle af symptomerne kan være voldsom gaben, træthed/sløvhed, og hurtigt vægttab. Kan også miste lysten til at spise. smiley

  • #7   9. mar 2016 Puha, det lyder godt nok slemt! Gjorde i andet end at behandle med medicin? Skulle der laves nogle ændringer derhjemme i forhold til fodring eller stald/fold forhold?

  • #9   9. mar 2016 Her har du en dyrlæges forklaring og råd

    http://horsedoc.dk/mavesaar/


  • #10   9. mar 2016 Jeg har lige været igennem 1 års forløb med min hoppe, som reagerede kraftigt på berøring af maven.
    3 forskellige dyrlæge har smidt håndklædet i ringen og det var først da jeg selv tog mavesår op, at hun blev undersøgt.. Hun passer nemlig ikke ind i "mavesårskassen", hun har hø ad libitum og går ude 24/7..

    Nr. 3 dyrlæge sagde så at man kunne prøve at give hende mavesårsmedin og se om det havde nogle bedring, hun reagerede positivt allerede efter at have fået 2. pasta, så hun havde mavesår.
    Dog kom symptomerne igen efter et par måneder og jeg ringede til 4. dyrlæge og fik foretaget en gastrokopiundersøgelse, det kostede 7.000,- inkl medicin til 3 uger. (Det er den bedste måde at finde ud af om det er mavesår, men også den dyreste)

    MEN dyrlæger behandler oftest i for kort tid (inkl min 4. dyrlæge som kun gav til 3 uger), de skal behandles mindst i 2 måneder før behandlingen er effektiv.
    Smerterne kommer igen efter et par måneder, hvis behandlingen er for kort..

    Min hoppe får pt Succed Oral Pasta fra Gærum dyrlægeklinik, og ja det koster 1400,- men hvis din hest har mavesår er det kun en brøk del af hvad det ellers kommer til at koste, hvis ikke man bare kommer igang med behandlingen til at starte med..
    https://gaerum-dyreklinik.dk/butik/hest/mave-tarmprodukter/succeed-oral-pasta/

    Se evt her hvad Gærum dyreklinik skriver her:
    https://gaerum-dyreklinik.dk/mavesaar-og-diarre-hos-hest/


  • #11   9. mar 2016 Jeg har måtte lave en masse ændringer for min, da han var ved at dø af det.

  • #12   10. mar 2016 https://www.facebook.com/cavalor.il.5/videos/265616323584763/
    Denne video er fantastisk. smiley


  • #13   16. mar 2016 Jeg ville få en kikkertundersøgelse på den. Det er den letteste måde at finde ud af det på.

Kommentér på:
Mavesår?

Annonce