{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Halt pony.. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

I går da jeg lukkede heste ind, opdagede jeg at min gamle pony var halt..
Det virker umiddelbart som om, når jeg trykker, at det er hasen der gør ondt.. Hun er heller ikke vild med, at jeg løfter benet og dermed bøjer det :3
Da jeg kom ud i morges var hun meget halt! Men ville stadig gerne ud - og efter at have bevæget sig lidt, er det ikke så slemt.
Jeg har lagt en video op, hvor hun er halt - det er en lille smule bedre nu efter hun har bevæget sig lidt mere :3
Hun er hverken varm eller har skræmmer!

Har tænkt, at jeg bare ville se de næste dage - men er det forkert?? Og kan jeg overhovedet gøre noget for hende? :3

Er super øv over det!



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halt pony..
  • #1   21. mar 2016 Er folden meget mudret el. glat?
    Løber den rundt ude på folden og leger el. lign. ?
    Så kan den nemlig evt. have lavet en forvridning, trådt forkert el. lignende...
    Er du sikker på at der hverken er hævelse eller sår på benet?


  • #2   21. mar 2016 Der er lige et sted hvor der er meget mudret, men det plejer de at holde sig fra.. Hun løber ikke meget, en lille smule. Tænkte nemlig også på en forvridning eller noget..
    Der er ingen hævelser eller sår - det er jeg 100% sikker på smiley


  • #3   21. mar 2016 Giv det 3 dage. Er der ingen forbedring eller det bliver værre så kontakt dyrlægen. smiley

  • #4   21. mar 2016 Gammel pony, ikke lyst til at bøje bagbenet og hasen gør ondt ved tryk. Det kunne meget godt lyde som spat. Vil sige som Bettemus, at hvis der ingen bedring er eller det bliver værre, så kontakt dyrlæge ellers giv det 2-3 dage

  • #5   21. mar 2016 Silver:
    Det kan mindst lige så nemt være at hesten har fået et slag eller er vrekket om.
    Spat plejer ofte at vise sig i mildere grad først. F.eks. svær at drive frem i galop. Sjov og lidt vraltende gang på bagparten. Begynde at nægte bestemte øvelser. F.eks spring.

    At hesten pludselig er halt tyder nærmere på en skade smiley


  • #6   21. mar 2016 Hvad med en hovbyld? Kender en der slet ikke vil støtte på benet hvis den for hovbyld smiley

  • #7   21. mar 2016 Camilla:
    Det er meget normalt at en hovbyld gør hesten stok-halt, og selve hoven vil blive varm.
    Derfor tænker jeg ikke TSs hest har en hov byld, da den kun er let halt og varm i koden smiley


  • #8   21. mar 2016 Bettemus: Øhm, skriver jeg det ikke kan være en forvridning? Jeg skriver da netop giv det lige 2-3 dage og se om det ikke bliver bedre. Jeg beskriver, at spat ofte viser sig ved de ting jeg fremhæver - der sker da ikke noget ved at TS har nogle plausible ideer til, hvad det kunne være udover en alm foldskade.

    Korrekt, spat viser ofte tegn inden, men den almindelige hesteejer har ofte svært ved at observere svage bagbenshaltheder + der skal ofte ikke meget til før spat blusser op og lidt badutspring i forårssolen kunne godt være muligt.


  • #9   21. mar 2016 Syntes bare det er at skræmme TS lidt unødvendigt smiley

  • #10   22. mar 2016 Tak for jeres svar!
    Hun er i dag meget lidt hævet nede ved koden og lidt varm - i går aftes ville hun ikke støtte på den bagerste del af hoven..
    Smeden kommer engang i dag og tjekker for hovbyld!
    Er dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal lukke hestene ud før han kommer? Han kunne ikke sige hvornår han kom, og Lotte står og vil gerne ud - men vil det gøre det værre hvis det nu er en hovbyld?


  • #11   22. mar 2016 Nej luk du bare hestene ud smiley

  • #12   22. mar 2016 Smeden kunne ingen hovbyld finde, men mener at det er en forvridning - så den står på boksro nu..

  • #13   22. mar 2016 Boksro er sjældent godt. En forvridning er ikke farlig og det er helt okay at hesten bruger den. Så luk du hellere hesten på fold. Skader opstår ofte pga. for lidt foldtid, så ud i det gode vejr. smiley

  • #14   22. mar 2016 Jeg synes du skal få dyrlægen ud at tjekke. En smed er ikke specielt god til at vurdere om det er en forvridning eller ej.... Først var hesten øm i hasen, nu hævet og varm i koden + støttehalt. Nu bør en dyrlæge tjekke op og ikke mindst give noget smertestillende + inflammationsnedsættende smiley

    Men ind til da, så synes jeg ikke det nødvendigvis er smart at sende hesten på fold. Hvis hesten kan slappe af på en sygefold/ridebane eller lign er det helt fint, ellers træk flere små ture, så hun ikke brænder inde med det. TS skriver at hesten ikke vil støtte på bagerste del af hoven, så lyder det til at gøre meget av. Hvis det er pga en forvridning, så er den halv-alvorlig + hesten kan ikke flytte sig i samme grad for de andre heste = det er synd at sætte hesten ud i flokken.

    Og husk på, at forvridninger er beskadigelse af ligamenter, som kun bliver svagere, hvis de ødelægges. Jo mere de belastes når de ér beskadiget, jo mere risikerer man at ødelægge dem.


Kommentér på:
Halt pony..

Annonce