{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

Gode trænere/undervisere? {{forumTopicSubject}}

Både her og på HN ser man jo ofte indlæg hvor folk ønsker hjælp til deres problemer i ridningen - hver gang undrer jeg mig lidt.

På den ene side synes jeg det er flot man spørger om hjælp og gerne vil have gode råd. Lige så at man kan se der er noget galt og gerne vil gøre det bedre.

På den anden side kan jeg ikke lade være med at tænke hver gang, at det jo er svært at komme med gode råd, når man sidder bag skærmen og aldrig har set hest og rytter sammen. Og at man nogen gange må få nogle forkerte råd med på vejen, fordi hestens problem sidder et helt andet sted end man skulle tro.

Oftest svarer jeg ikke på disse indlæg - jeg fristes til at skrive jeg synes de skal spørge deres underviser, men lader være, da jeg føler det svar kan blive opfattet hovent - men i bund og grund bør underviseren vel kende ekvipagen bedst og kunne se nogle ting fra jorden, som rytteren ikke kan se?

Jeg kan heller ikke lade være at tænke om folk har en dårlig træner, siden de ikke kan få disse svar ved træneren? Eller lige så slemt - en træner man ikke tør spørge når man ikke forstår? Er træneren måske så meget inde i fagsproget at de ikke kan omsætte det til daglig tale?

I Skive havde jeg en kanon træner - han snakkede meget og forklarede meget, men det var i et sprog man forstod. Udtryk som "halv parade" brugte han ikke - i stedet specificerede han det til hvilke hjælpere man skulle bruge og man fik en forklaring på hvilken effekt var ønsket og hvilken var uønsket - og hvordan man rettede den uønskede adfærd. Derud over kunne man spørge om ALT - intet spørgsmål var for dumt.

Dette har jeg taget med mig og bruger det når jeg underviser. Så da jeg i dag fik ros af et par piger for min måde at undervise dem på blev jeg sq lidt stolt - og sendte straks en taknemmelig tanke til min gamle træner Rune, som lærte mig at udse problemerne og gav mig redskaber til at rette det. Og hvor er det skønt at se at på blot 4 lektioner kan en pony gå fra uvillig og låst til dejlig smidig og let og energisk.

Nå i bund og grund var tanken vel -
Er folk alt for ukritiske når det kommer til deres trænere?
Stoler man for meget på at ens træner ved alt? Og hvad kræver I af en god træner?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode trænere/undervisere?
  • #1   17. mar 2007 hmm.. tjaeh. Tror nogle gange man spørger for at få nogle svar på spørgsmålet som man måske ikk har tænkt over ? evt.

    Jeg syns selv jeg har haft svært ved at finde en rigtig god underviser. Og efter et år så stoppede han sq med at undervise ! Nøøj, han fik balle xD hehe¨

    Så nu er der kommet en ny i rideklubben, syns han virker ok, men nu for vi at se. Ellers må vi køre til vilhelmsborg eller lign. for at få noget ordenligt. Men håber på at ham den nye der er kommet er god. det er lidt træls at bruge ½´time til 3kvarter på kørsel hver vej. ;s







  • #2   17. mar 2007 Tror det er forskelligt om folk er kritiske eller ej om sine trænere. Jeg ved bare at jeg er meget kritisk og sætter høje krav.

    For mit vedkommende vil eg stole på min træner, hvis jeg ikk bryder mig om nogle ting vil jeg da finde mig en anden? Det går jo alligevel ikke i længden hvis ikke man stoler på sin træner.
    Jeg har som "hovedkrav" ell hva man kan sige at jeg kan kommunikere godt med min træner og at vi forstår hinanden. Det vil sige han skal kunne lytte og lære fra sig. Han/hun skal kunne sætte mig ind i mit problem og forklare godt og grundet hvis jeg er i tvivl o.l.


    derudover er der da andre småkrav. men det jeg har skrevet ovenover er noget af det vigtigste for mig.




  • #4   18. mar 2007 Så er problemet jo bare lige hvis man ikke HAR nogen træner! :b

    Og desuden, kunne det jo være der var nogle som måske havde noget andre erfaringer med et problem..
    Ingen siger at bare fordi man har en god træner, så ved han/hun alt..

    Men du har ret i, at man kan ikke kan vejlede folk, bag en skærm.. Men man kan da prøve smiley


Kommentér på:
Gode trænere/undervisere?

Annonce