{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.408 visninger | Oprettet:

Hest gider ikke spise... {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har denne syv års DV hoppe, som er halv fuldblod.
Hun ligger af natur til den slanke linje, hvilket gør hende svær at ride muskler på når hun intet har at tage af...

Sagen er den at hun er MØG kræsen.

Hun fik førhen foder fra Brogaarden, som hun glædeligt spiste - men når jeg supplere op med lucerne (uanset lucerne type, mærke osv.) så sortere hun det fra og i værste tilfælde gider hun ikke æde det.

Grundet økonomisk besparelse, samt at hun var vild med prøven jeg fik med, har jeg skiftet til Ameques foder, Struktor 100 Omega-3. Hun spiste det med glæde i starten, men nu gider hun ikke.
Hun vil heller ikke spise tilskuddet MaxiRice eller LinOcrunch som skal hjælpe på hendes huld og muskelsætning...

Hun vil kun have sit wrap!

Jeg er ved at blive sindssyg. Jeg har prøvet alt føler jeg, blandet op med lækre sager som gulerødder, æbler, mash osv. Men alligevel formår hun at sortere det fra hun rent faktisk skal spise.

Jeg har købt ind for foder til to måneder, og der er gået en måned og hun æder ikke sine ting. Kun i få perioder af to-tre dage.

Det største problem er... at hun skal kåres om to måneder, så det går bare ikke at hun leger "anoreksi"-hest nu...

Hvad fodrer I med på en hest der har svært ved at holde huld, og/eller skal sætte flere muskler? Noget som måske ikke slår fejl som en kræsen hest også vil æde... hjælp!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest gider ikke spise...
  • #1   26. apr 2016 Jeg har faktisk fodret på præcis det samme som dig. Struktur 100 er til nøjsomme heste, så den vil jeg bestemt ikke anbefale dig at blive ved med at fodre med. Der er simpelthen ikke nok i til en tynd hest smiley
    Jeg har samme problem med kræsne og tynde heste som dig, og det eneste der glider ned er brogården fase 9 (build up), og det holder hun nogenlunde huld på. Så supplerer jeg med linamix når hun er til den tynde side, og det vil hun også gerne have smiley
    Maxirice, salvimin grøn, fiberpiller og lignende har jeg også prøvet og det nægter hun at røre. Brogården er dyrt foder men det er det eneste der virker her.
    - Min vil ikke spise de mængder hun skal have af brogården, og hvis der er for meget i krybben går hun slet ikke i gang med at æde, så jeg giver halv ration og supplerer med Blue hors feed complex for at give hende nok vitaminer smiley


  • #2   26. apr 2016 Tusind tak for svar Ballonfisken! Det er en stor hjælp smiley

    Skræmmende nok lyder din beskrivelse fuldstændig som min hoppe. Tror bare det hedder Brogaarden fra nu af, og så må jeg se det an om jeg kan få lov til at proppe tilskud i hende.


  • #3   26. apr 2016 Det er så træls med kræsne heste smiley
    Min har tendens til ikke at ville spise tilskudsfoder hvis hun først har besluttet at hun ikke kan lide der. Det er samme problem med godbidder smiley
    Men jeg har haft stor held med at få feed complex i hende, underligt nok da det lugter underligt smiley


  • #5   26. apr 2016 Jeg har allerede prøvet at give hende havre i også, men det hjælper bare ikke rigtig. Problemet med kun at give hende havre er at jeg forlanger rimelig meget af hende, så det ville ikke være fair i forhold til hvis hun skal have noget at sætte muskler af (proteiner, vitaminer og mineraler) smiley

  • #6   26. apr 2016 Har du prøvet med valset majs som tilskud til hendes alm. Foder? Majs er noget af det mest fedende foder du kan hælde i den.
    Hvis du blander det med melasse (som er ren slik) plejer de at æde hvad som helst


  • #7   26. apr 2016 Faktisk er der poppede majs i hendes foder lige nu, og dem sorterer hun også fra smiley

  • #8   26. apr 2016 Det lyder lidt som min hest smiley Halv fuldblod og forbandet kræsen... smiley
    Jeg brugte MaxiRice til at fede hende op på et tidspunkt, hvilket virkede fint. Og har også hørt godt om Dangro HorseSpeed smiley


  • #9   26. apr 2016 Hvad med valset havre, olie og soya skrå?
    Olie er enormt godt til at øge huld, og soyaen er lidt "usynlig" hvis den blandes i havren. smiley


  • #10   27. apr 2016 Anne-Sofie problemet er jo netop at hun nægter at spise MaxiRice smiley

    Mia B, jeg er ikke så vild med kun at fodre med havre som grundfoder, da hun bliver lidt bims i hovedet til tider hvis hun er på havre når hun får sine humørsvingninger smiley går som regel efter noget havrefrit foder smiley


  • #11   27. apr 2016 Ååh, det så jeg ikke lige i farten. Jeg synes horsespeed er et lækkert produkt, som også dufter rigtig godt smiley

    Du kan også prøve at blande olie i maden, hvis du har et foder der ikke giver nok huld smiley


  • #12   27. apr 2016 Jeg tror jeg har fundet noget, men hun er bare lidt besværligt smiley Prøvede med olie her den anden dag og så gad hun først ikke røre ved det smiley

  • #13   27. apr 2016 Min fik også olie i maden i går. Der gik et par time inden hun spiste af det smiley hvis olien bare er smagsneutral, tror jeg man kan komme langt smiley

  • #15   27. apr 2016 Jeg har ikke haft gode erfaringer med at fede hest på på sorthavre. Min gik på det i 2 år, og ja, den var da ikke bims, som man kunne forvente når de går på havre. Men for at hun kunne holde huld, hvor der ikke blev krævet så forfærdeligt meget af hende, skulle hun op og have MEGET store mængder.

    Hvis hesten kan lide det, vil jeg anbefale at tilsætte olie, for at få noget energi og fedt til at tage på af smiley Derudover skal man så også finde vitaminer, som hesten vil spise smiley


  • #16   27. apr 2016 Lizzy; Sort havre fik hun da jeg startede med hende, og det gik jeg væk fra det jeg kun ønsker at bruge havre som en energikilde smiley
    Skal i Ringsted, men hun skal ikke overnatte smiley


Kommentér på:
Hest gider ikke spise...

Annonce