{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.236 visninger | Oprettet:

Hvilken sadel - bomløs {{forumTopicSubject}}

Jeg rider et sted, hvor jeg har en 3-4 heste at ride.
de har flere sadler og umildbart er der en af sadlerne, som passer én af hestene.

Jeg har det selvfølgelig lidt stramt med, at skulle kaste en sadel på ryggen af hesten, når jeg ved den ikke passer.

Jeg overvejer derfor en bomløs, så den kan passe på alle hestene. Men er det sådan at det fungere? Kan en bomløs passe hvilken som helst hest? Men jeg er blank, og så skal det være en som godkendt til stævner.

Jeg håber der er nogle, som ved betydeligt mere end jeg, som lige vil give lidt råd smiley
Der ud over skal vi helst ramme en 18" og til maks pris på 5000, hvis det kan lade sig gøre, da det som sagt ikke er mine egne heste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken sadel - bomløs
  • #2   26. apr 2016 Tror ikke du skal regne med at det er muligt, da en bomløs også skal "tilpasses".

  • #4   26. apr 2016 den behøver heller ikke være ny, jeg kan sagten leve med at købe en brugt, jeg ser dem i hvert fald ofte til salg, problemet er bare hvad jeg skal gå efter smiley

    Men hvis de også skal tilpasses er det jo lige fedt.

    Så er spørgsmålet måske bare om jeg istedet må finde mig nogle billigere sadler, evt. nogle gamle kombi og så få dem tilpasset. Men så vil jeg maks gøre det til en enkelt eller to af hestene smiley


  • #6   26. apr 2016 mange tak for de gode svar smiley

    Men min meningen var jo at det kunne have været hamrende smart, hvis jeg kunne skulle invisterer i en sadel til alle 4 heste, men det er vel sådanne tanker man går og gør sig, når man ikke ved bedre smiley


  • #7   26. apr 2016 Er den pad stævnegodkendt, Z?

  • #9   26. apr 2016 stals Z, 2 af dem minder om hinanden i ryggen, men ikke i bredden og de andre 2 er også foreskellige.

    Jeg har nok faktisk mest kigget på barefoot, men der ville det formentlig også have været en kombisadel jeg gik efter, selvom de dog ikke er stævnegodkendt.
    Det er altså ikke nemt, med det sadelræs!


  • #11   26. apr 2016 En bomløs sadel skal ikke nødvendigvis tilpasses.. smiley
    Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tage de forskellige mål på hestene. Altså f.eks. hvor lang en sadel kan hver hest passe, hvor bredt kammeret mindst skal være, etc.. Jeg har faktisk set rigtig mange fine sadler på eBay, som også ligner dressursadler.

    Der er ikke nogle bestemte bomløse, der er godkendt til stævner. Det eneste krav er, at det ligner en almindelig dressursadel.
    Denne her sadel (som pt. er udsolgt i 18") ville jeg personligt hellere vælge fremfor nogle af de sadler, man ellers ser fra Danmark, fordi denne her har et kammer.. http://www.ebay.co.uk/itm/DRESSAGE-TREELESS-HORSE-RIDING-SADDLE-ALL-LEATHER-/141847878726?var=&hash=item2106cadc46:m:mWg3A9w7o99VAhReVfZPJtQ


  • #13   26. apr 2016 Sensation smiley skal selvfølgelig passe i længden smiley
    Men held og lykke med at finde en (jeg leder også efter en G4) smiley

    Mvh TT


  • #14   26. apr 2016 Hold da op, så er jeg da slet ikke med mere Ahaha smiley

  • #16   26. apr 2016 Madsen, er det mig der er galt på den, eller er vi henne i en bomsadel der?

    stald Z, nej altså som det ser ud lige nu, så er det bare ture i massevis der bliver redet, og på sigt kunne det være sjovt med lidt dressur stævner, en jagt og lidt spring, men jeg ved ikke om det er en realitet smiley
    der ud over har jeg før startet dressur stævner i springsadel, og så længe at niveauet er så lavt, syntes jeg ikke at det gør så meget smiley
    TT, åh tak, jeg kan godt se på det hele, at det ikke er så nemt smiley


  • #17   26. apr 2016 Både jeg og Tindur var rigtig glade for den smiley

  • #19   26. apr 2016 Tine
    Det ligner en bomsadel, ja, men "treeless" betyder bomløs. Den er bomløs, men ligner unægteligt meget en helt almindelig bomsadel. smiley


  • #21   27. apr 2016 du er nice jo! smiley tak.

  • #22   27. apr 2016 Velbekomme! smiley
    Er selv ret vild med de fleste af dem... Har sådan lyst til at købe sådan en! smiley


  • #23   27. apr 2016 haha, det kan jeg godt forstå smiley

    Det er altid bare sådan lidt når det ikke er egne heste, for hvor længe rider man dem endnu? smiley Jeg har ofte kigget på ebay, men aldrig "turde" købe noget derfra, men hvis bare det er inde for EUs grænser, er det vel intet problem?


  • #24   27. apr 2016 Ja, det kan jeg godt se er lidt problematisk! Så tænker jeg endnu mere at en bomløs sadel er det rigtige valg til dig. Den tager du jo bare med til næste hest, hvis det skulle være smiley

    Jo, altså inden for EU risikerer du ikke told. Udenfor EU risikerer du, at der kommer told på, hvis du køber for mere end 80 kroner.
    Jeg har dog læst mig til, at man ved ikke-EU lande blot kan skrive til sælgeren og bede vedkommende "sælge" dig det man nu end køber til f.eks. 70 kroner og så lægges resten over i fragtprisen, sådan at varens værdi ikke overstiger 80 kroner. Fragten tæller nemlig ikke med i de 80, og det gør ingen forskel for sælgeren. smiley

    Jeg købte selv en bosal på eBay fra Indien, og den gav jeg vist omkring 300 kroner for, den slap igennem uden told, og jeg gjorde ikke det med fragten, så.... man kan også være heldig!


  • #25   27. apr 2016 Jeg ville kigge på en easytrek hvis jeg var dig, jeg har ingen erfaring med sadlen men jeg har simpelthen set så mange nu på nettet der er så glade for deres easytrek sadler! smiley De koster vidst kun 3000+- fra ny. held og lykke!

    Jeg har selv en tysk preston bomløs, men ikke en sadel jeg vil anbefale til hverdags brug, men den passer perfekt til mig som kun er på lc niveau i dressur og rider masse ture! smiley


  • #30   27. apr 2016 Søholms hesteterapi - jeg tilred min tidligere hest i bomløs og har KUN haft bomløs til hende, så det var selvfølgelig det jeg red i til hverdag og hun blev redet ca 4-5 dage i ugen. Hun blev tjekket efter og hun havde en super muskuløs ryg og havde aldrig ondt smiley

    Men det kommer jo an på om sadlen passer, den skal jo også "tilpasses" og man er nødt til at vælge model efter ens hest smiley

    Selv red jeg i en barefoot barrydale, vel og mærket uden kopfjern, og så havde jeg er masterback smiley


  • #32   27. apr 2016 Jeg red faktisk lidt af alt smiley jeg red akademisk dressur, og vi var gået igang med galopchangementer, distance dog nåede vi kun at komme op på 20 km, lidt spring (dog ikke særlig højt, fordi jeg er en kylling smiley ) og så lidt western vi kunne spin og slidingstop.

    Det bliver lidt af en rundkørsel når man kun har én hest, men mange discipliner man gerne vil smiley


  • #33   27. apr 2016 Jeg synes at Heather Moffett sadlerne er ret lækre at ride i. Men masterback synes jeg også er et godt bud på en bomløs og stævneegnet sadel.

  • #34   27. apr 2016 Søholm - Tindur blev redet tre dage om ugen i let dressur. Han viste aldrig nogle tegn på øm ryg osv. smiley under mit album Tindurs tilridning kan du se den i brug smiley
    Ej heller min venindes pony viste øm ryg og hun havde haft sadelproblemer før denne. Hende red jeg også let dressur og skovture 6x ugentligt i en periode smiley

    Mvh TT


  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #37   27. apr 2016 Barefoot London er godkendt til stævnebrug. Du kan sætte deres bløde uld-kopfjern i og sadlen kan da bruges til heste af forskellig bredde. Du skal dog stadig være opmærksom på om sadlen ligge i balance for, bag og midt. Dette kan korrigeres med indlæg i det trygfordelende underlag.

  • #38   27. apr 2016
    INGEN bomløse er godkendt til stævnebrug som udgangspunkt.
    Kravet er at sadelen skal ligne en dressur sadel dvs. lange sadelklapper og tydelig for og bagsvidsel. Det er op til dommeren/TD'en og vurdere om sadelen lever op til kravene.

    Jeg har redet LC til stævner uden problemer i min Barefoot London, hjemme har vi redet LA og sprunget 50 cm samt redet tur. Har en følsom dame der hurtigt brokker sig hvis noget gør ondt, sadelen har ikke udløst noget af det.

    Har pt. en gammel hidalgo model der mere ligner en dressur sadel end en London og er smallere og sidde i. Jeg vil på et tidspunkt gerne ha' en endnu mere dressur ish bomløs sadel som Baloun e.l

    Du er nød til at kende anlægsfladen på de heste du gerne vil have sadel til, den skal stadig passe i længden. Der udover skal du huske at nogen sadeler fx Barefoots kræver trykfordelende underlag.

    Også skal du finde ud af hvilken prisklasse du er i samt hvad du vil benytte sadelen til. Jeg ville fx aldrig kunne ride dressur i en Barefoot Cheyenne ( eller de billige kopier der findes ) og generelt kan jeg slet ikke ride i dem.

    En Barefoot London er den mest dressur minded de har, men de flest skal vænne sig til at sidde i den da den er mere bred end en bomsadel og anderledes. Knæstøtter hjælper muligvis lidt på tilvænnigen.

    Der findes andre modeller end Barefoot fx Easytrekk fra england, har dog ikke siddet i en selv, men den ligner også en dressur sadel.


  • #39   30. apr 2016 Jeg har to Easy Trek Dressage sadler, og jeg er SÅ glad for dem.
    Jeg startede egentlig med at købe en som et sats, da jeg havde stået uden sadel i knap 4 år, da ingen sadler passede min runde korte fjordhest.
    Jeg endte med at bruge samme sadel på begge heste. Men da begge heste gerne skulle kunne rides samtidig, købte jeg en mere.

    Sadlens bund er opbygget af noget skum/gélé, og den tilpasser sig derfor hesten utrolig godt.
    Hvis det er en sadel man ønsker at bruge på flere heste, er det, i følge min erfaring, vigtigt at skridte hesten godt varm, og gerne for hånd de første 10-15 min ved heste-skift, for så har den tilpasset sig hesten.


Kommentér på:
Hvilken sadel - bomløs

Annonce