{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næsebåndets funktion
  • #1   5. maj 2016 Mener jeg har læst et sted at det var lavet til ridderne, så de kunne holde hestene. Når der blev skudt og det hele smiley

  • #2   5. maj 2016 Uhh, det vidste jeg faktisk ikke:)

  • #4   5. maj 2016 Stald Z; er det ikke også til at holde biddet på plads? Har ikke så stor forstand på det område:)

  • #7   5. maj 2016 Bruger 3 delt muffe bid på ham, for at skåne hans mundvig også, men strammer slet ikke næsebåndet så luftvejene lukkes. Har mindst plads til 2-3 fingre under hagen. Men kunne helt klart prøve at ride uden næsebånd de kommende dage!

  • #8   5. maj 2016 Stald Z; er helt enig! Det er derfor jeg flyttede rideskole! Da jeg gik på rideklub og ikke havde egen hest, kom jeg gang efter gang og skulle på en hest som var brugt timen lige før (indså meget tidligt at det var rigtigt synd for de gamle krikker som skulle rende rundt med nybegyndere, hver dag hele deres liv), og hver gang skulle jeg sadle om inde på banen, fordi at trensen sad forkert + næsebåndet var stammet så hårdt som overhovedet muligt, og sadlen lå jo nærmest på nakken af hesten. Er så glad for at have skiftet ride klub/skole.

  • #10   5. maj 2016 Hvad mener du med at det 'ikke ser sådan ud på billedet på din profil'?:)

  • #13   5. maj 2016 Er sikker på det enten er billedet som snyder, eller så spoler han næse borene op, for han var rimeligt vågen på det pågældende tidspunkt billedet blev taget. Og kunne aldrig finde på at spænde det så stramt! smiley

  • #14   5. maj 2016 Du skal ikke kan have to-tre fingre under hagen, men oppe på næseryggen smiley

  • #16   5. maj 2016 Jeg forstår ikke næaebåndets funktion. Men ved at det har så mange bivirkninger.
    1. Det kan lukke for luftvejene
    2. Det sidder lige over et nerveudspring i kraniet
    3. Det mindsker hestens evne til at synke.
    4. Det lukker munden på hesten så denne ikke kan undvige presset fra biddet, som de gør ved at åbne munden.
    5. Hvis hesten har tandspidser danner næaebåndet friktion over tandspidser og kan give sår.

    Så næaebånd, skal virkelig anvendes med omhu. Hvis der er 2-3 fingres mellemrum mellem oversiden af næseryggen og næsebåndet er det ok at ride med, men det er jo bare ikke det man lære.

    Du kan læse mere her og evt skrive under på at FEI burde måle næsebåndet inden konkurrence, med en standardiseret "målepind" for at alle heste kan bruge kæben undrer stævner.


  • #17   5. maj 2016 Næsebåndet er lavet for at have 2 funktioner.. 1 til at binde hesten, så man ikke bandt den i bidet.. Det er de færreste der bruger det til dette Idag..
    Og 2 ved styrt så hesten ikke åbnede munden da der var større risiko for slemme skader (fx brækket kæbe).. Men nu rider de fleste jo mere roligt og efter forholdene.. Det var mere dengang man red "rigtige" jagter osv..
    Så Idag har det ikke den store effekt ud over pynt


  • #18   5. maj 2016 jeg ridder med et næsebånd på grund af 2 grunde.
    Den ende er at man skal ride med næse bånd til stævner, det andet er at min pony altid går og åbner munden hvis han ikke har det på smiley
    (Altså jeg strammer jo ikke næsebåndet og tvinger ham til at lukke munden men han kan ikke rigtig finde ud af at gå uden det) smiley smiley


  • #21   5. maj 2016 Den blå pony Og co: ja, det er det jeg mener med at holde biddet på plads, mener ikke at man skal stramme den så hesten ikke kan få luft. smiley

  • #22   5. maj 2016 Jeg skrev på et tidspunkt til DRF for at høre om jeg kunne få dispensations til at starte dressurklasser uden næsebånd, da jeg også er meget tilhænger af INGEN næsebånd. Dette kunne jeg IKKE

    Da jeg så bad om en faglig begrundelse for deres krav om næsebånd, var svaret: "fordi vi siger det"!!!!!! - virkelig god faglig begrundelse or NOOOT - og den ønskede de ikke at uddybe.


  • #23   5. maj 2016 Altså syntes ikke det er forkert at bruge næsebånd, så længe man bruger det med respekt overfor dyret.

  • #24   5. maj 2016 Dorthe: Det var nok ikke den bedste faglige begrundelse.. Men på den anden side kan jeg godt forstå deres svar. Ellers kunne de jo ikke lave andet end at give dispensation for det ene og det andet.

  • #25   5. maj 2016 Men DRF kunne da godt, give en faglig begrundelse for at det var et krav at ride med næsebånd. Jeg har nemlig intet steder fundet noget positivt ved brug af næsebånd, men læst om rigtig meget negativt i brugen af næsebånd. - hvilket var grunden til jeg udbad mig en faglig begrundelse.

    og ja, folk skal have lov til at ride med næsebånd, hvis de ønsker det og synes det ser pænt ud, heller hvad nu deres grund er til det. mit ønske var bare at det fra DRF- side gjorde det frivilligt, da det ikke i mine øjne, vil kunne give en fordel for rytteren at ride uden, altså ud over vise at hesten kan holde munden lukker uden tvang.

    og ja jeg rider med næsebånd i dag i dressuren pga. DRF, for hvis jeg i perioder rider uden, bliver min hest skide sur og tvær over at få det på igen, og denne tværhed kan tage op til 2 måneder, inden han acceptere det. Så løsningen her på matriklen er, næsebånd på dressurbanen, men ingen på en tur.


  • #26   5. maj 2016 Men hvad så med spore og pisk? Kandar? Altså så kan man jo blive ved.. Det er jo samme debat som bidløs til dressurstævner.
    Syntes ikke DRF skylder en faglig forklaring på hvorfor næsebånd er obligatorisk..


  • #27   5. maj 2016 Spore er med til at give en finere hjælp, hesten mærker den lille prik som kan gives mere præcis end med den fulde hæl.

    Pisken er et hjælpemiddel i oplæring, f.eks. i schenkelvigning, kan den i begyndelsen være rytterens forlængede arm.

    Kandar har jeg ingen positive ting at sige om, det er et virkelig kraftigt magtmiddel, og kræver men meget øvet hånd. og ja jeg har redet dressurklasser på kandar - men foretrækker trensen.


  • #28   5. maj 2016 Men bare fordi du finder spore og pisk som gode hjælpemidler kan der jo sagtens sidde en mene det er det rene tortur.. Og det er jo bevist flere gange at man sagtens kan ride sin hest i de svære øvelser uden, så det er jo i princippet ikke nødvendigt.
    Det er ikke fordi jeg skal sidde og være hellig på nogen måde for bruger selv spore, spisk og næsebånd..
    Men jeg siger bare jeg godt kan forstå DRF ikke kan behandle alle de forslag rytterne kommer med.


  • #29   5. maj 2016 Man kan jo blive ved.. selv det at generelt at ridde på hesten er unaturligt, og enhver hest ville altid vælge at gå frit end at have en ryttter til at sidde og komandere på dens ryg.

  • #30   5. maj 2016 I kan læse mere her og evt skrive under på at FEI burde måle næsebåndet inden konkurrence, med en standardiseret "målepind" for at alle heste kan bruge kæben undrer stævner

    https://www.change.org/p/international-olympic-committee-international-olympic-committee-help-our-equine-olympic-athletes-now?recruiter=42704350&utm_source=share_petition&utm_medium=facebook&utm_campaign=autopublish&utm_term=mob-xs-share_petition-reason_msg&fb_ref=Default


  • #32   5. maj 2016 Fylla: Kan godt forstå dit argument.. Men så kan man man jo hive alle de danske traditioner ind som absolut ingen mening giver!
    Du vil jo også gerne holde fri i påsken ik? Men hvorfor? Det er jo ikke fordi du er troende og skal opfylde nogle krav ifølge din religion.. Men fordi sådan er det bare! nogle ting er traditioner og "sådan er det bare".. Det kan godt være det ikke er optimalt men "sådan er det bare".
    Jeg kan tydeligt huske det ramaskrig der kom da en politiker foreslog at vi alle skulle arbejde på kristi himmelfartsdag.. Det ville give utrolig mange millioner til samfundet, men folk gik helt i koma for det var jo en helligdag.. hvorfor? Fordi "sådan er det bare"


  • #33   5. maj 2016 Syntes ikke det handler så meget om emnet mere..

  • #34   6. maj 2016 Præcist Fylla smiley rigtig godt formuleret.

Kommentér på:
Næsebåndets funktion

Annonce