{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
663 visninger | Oprettet:

Manglende energi! {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg står i den situation at min pony er VIRKELIG doven... Når jeg rider dressur på banen skal jeg hele tiden sidde og drive ham frem af, og lige så snart jeg jeg stopper med at drive på ham falder tempoet fuldstændigt. Det betyder så at jeg skal sidde og drive ham frem hele! tiden.

Han er i fin form. Han har altid været ret "doven" men her i vinters var han ret fremadgående
(som de fleste heste er om vinteren) også er det bare irriterende at skulle starte på det igen...

(Han for havre i sit foder og er dækket ind med vitaminer osv.)

Så hvis der er nogle der kender en god opskrift på "energi" eller kender noget godt energitilskud (som ikke koster en formue) må i meget gerne skrive!

Mvh Oline og den dovne pony smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende energi!
  • #1   17. maj 2016
    Bare lige et par spørgsmål for at kunne svare bedre ;o).

    1 - Hvad får hesten af foder helt konkret? Dvs. mængde, navn, grovfoder, hvor meget osv.
    2 - Hvordan er hesten på tur?


  • #2   17. maj 2016 Hej Oline:-)
    Surt....
    Måske prøve nogle pony sporer, bare for at give et ekstra skub, og så du ikke ender med at gøre ham "døv" når du er nød til at drive hele tiden???? bare en idé. Det gjorde jeg i hvert fald med Lexus og det hjalp;-)


  • #3   17. maj 2016 Lige nu for han (ES pony foder) med havre og vitaminer 1,5 kop. Også får han astma foder + gulerødder.
    Også får han 5 kg wrap i døgnet + græs.

    På tur er han mere frisk end på banen, går med ørene fremme og er noget nemmere at få i gang (specielt hvis han er på tur med andre heste)


  • #4   17. maj 2016
    Hvad hedder mærkerne på astmafoder og pony foder og hvor meget er 1,5 kop? :o) Det er super relevant i forhold til at vide om hesten er dækket ind.

    Det kan dog også være tilfældet at din hest finder banen super umotiverende og være på, sådan nogle har jeg kendt et par stykker af. De gad ikke ridebanen, men havde ingen problemer med energien på tur.


  • #5   17. maj 2016 Hej Sara. Det er prøvet men han er sådan set lige glad.. smiley så vil jeg hellere ride uden også have at han ikke bliver døv for schenklerne.
    (Det var han da jeg købte ham)


  • #6   17. maj 2016 Når ok, bare en idé;-)

  • #7   17. maj 2016 Han er dækket ind med sit foder (har både ridelærer og dyrelæge ind over) smiley

    Og ja han gider ikke banen. Det er tydeligt... Men som jeg spørger ville jeg meget gerne høre om i kender noget (energi foder)


  • #8   17. maj 2016
    Hverken ridelærer eller dyrlæge har sjældent styr på det med foder.

    Hvis hesten ikke gider ridebanen, så hjælper det lige lidt, om du stopper mere energi i ham.

    Skulle der tilføjes noget, skulle det nærmere være mere grovfoder.


  • #9   17. maj 2016 Prøv equsana powerflakes. Det får min pony, og de heste vi har i ridning, og de tager ikke på af det!:-)

  • #10   17. maj 2016 Evt prøv noget afveksling. Det kan være noget så simpelt, som at ride over en bom hver 5 min.:-)

  • #11   17. maj 2016 Nå du bliver ved at sidde at drive på, så træner du også hesten til til sidst at blive døv for de signaler. Det kan selvfølgelig være svært at rette op på når man først er kommet ud på et sidespor, men det er værd at tænke over at udfase signalerne, selvom du måske mister lidt fremdrift i en periode. At putte sporer på hjælper ikke altid, dem kan den også blive døv for.

    Jeg vil altid få hesten tjekket af en kiropraktor først. En "doven" hest er et tegn på låsning i skulder eller brystben. Hvis den har de er der ingen andre ting du kan gøre, og den har sandsynligvis voldsomt ondt.

    Der er også nogle heste der bare ikke gider ridebane og så kan man ikke gøre andet end at acceptere det og finde noget andet at lave med hesten.
    Nogen gange kan man finde ridebane glæden frem igen hvis man lægger sin strategi helt om, kun rider maks et kvarter og med masser af trav og galop og evt nogle bomme eller spring ind i mellem. giv den fuld gas og læg dressur øvelserne lidt på hylden, der kan sniges lidt ind her og der, men ikke for længe og ikke for svært. Skridt evt. hesten af i skoven


  • #14   17. maj 2016 Tak for jeres svar alle sammen smiley

  • #15   17. maj 2016 Kender godt det med en doven pony, var den lykkelige ejer af en i 21 år.

    Fandt aldrig de vise sten, som kunne gøre ham lidt mere selvgående. Dog fandt jeg et par ting som hjalp lidt.

    Skiftet til St.hyppolyt mineraler Gemüse krauter, gav lige lidt mere energi, + en blankere pels, stærkere hove, mere liv i øjnene, og alt jeg skiftede var mineral blandingen. Dette har jeg også oplevet med min nuværende (han er dog det modsatte af doven), men han havde samme "bi-virkninger" ved skiftet.

    Olie i fodret, havde også en positiv virkning.

    At holde hesten slank og i virkelig god form, hjalp også lidt.

    Derudover har jeg afprøvet, mange forskellige slags foder, druesukker, melasse intet hjalp.

    Men han blev aldrig en fremdriftig pony. Men jeg blev rigtig god til at ride med mit sæde, for var jeg ikke 100 % med ham, så bevægede han sig ikke!!! Dette er jeg i dag utroligt taknemlig for. Så selv om det var frustrerende, meget frustrerende den manglende energi, så er det en gave at opleve.

    + Jeg kunne også stole helt på ham, han var ikke til at bringe ud af kurs, intet gjorde ham bange.

    Så elsk din pony, og nyd den læring han giver dig, den er værdifuld.

    Dette skal ikke forstås således, at du ikke skal gøre noget for at forbedre det, og du kan også gøre noget via ridningen, men nogle er bare meget rolige (læs dovne) anlagt, også er det bedste vi kan, er at elske dem for deres positive sider, i stedet for at fokusere på de negative. Mit Ponydyr (kærligt ment) og jeg nåede faktisk ok langt i dressuren på trods af hans manglende fremdrift. (og jeg fik virkelig flotte mavemuskler af at drive smiley )



  • #16   17. maj 2016 De kan også blive ekstremt trætte når de fælder/skifter pels

  • #17   17. maj 2016 Mit forslag vil nok være at ride så meget i skov som mugligt i lidt tid smiley og så når du rider på bane så lav noget han syntes der er sjovt! Feks spring eller rid lidt hurtigt galop hvis du kan

  • #18   17. maj 2016 Eller måske rid meget udensadel det kan måske også lette lidt på ham smiley jeg tror ihvertfald at en doven pony er en der keder sig lidt smiley men held og lykke<3

  • #19   18. maj 2016 Jeg rider næsten aldrig dressur men rider rigtig meget bid løst og uden sadel springer og træner HMS men det er også når man fx. Bare skal have Ham i galop.. smiley men jeg elsker ham skam stadig, og syntes han er en dejlig (lidt doven måske, men meget dejlig pony)

  • #20   18. maj 2016 Nå ok så har jeg DSV nok ikke rigtigt flere ideer men er glad for at du stadig elsker ham smiley

  • #21   18. maj 2016 Du kan fodre ham herfra og til næste år til påske, stå på hoved, ride omvendt, trave over 117 bomme. Og du vil kun kunne ændre lidt på hans temperament. Alle de ovenstående bud vil kunne hjælpe dig lidt, men i bund og grund har ponyen det temperament den har.

    Hvis han er dækket ind med mineraler, får det grovfoder han skal have osv. ja så er han som han er. (hvis ikke, så vil der være noget at hente der)

    Jeg er gift med en meget tålmodighed, jordnær, rolig, mand (og det er nok heldigt smiley ), men lige meget hvad jeg giver ham at spise, vil han nok aldrig skifte natur til en udfarende hidsig mand, der "danser på bordene".

    Så nyd din pony som han er, han er dejlig og din bedste ven.


Kommentér på:
Manglende energi!

Annonce