{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.538 visninger | Oprettet:

Pris på part? {{forumTopicSubject}}

God formiddag derude smiley

Jeg går og leger lidt med tanken om at få en part til Emil, men jeg har ikke noget erfaring med det.
Jeg har egentlig aldrig troet, at det skulle komme på tale, men grundet nogle problemer, kunne jeg altså godt bruge hjælpen.
Hjælpen kunne også være dejlig om et år, når jeg skal starte i gymnasiet..

Lidt om hesten:
14-årig Fjordvallak, som står opstaldet i Hatting, tæt på Horsens. Han er blevet brugt som "hyggehest" - ment på den måde, at jeg har fået undervisning på ham osv., men det har bare altid været ham og jeg i vores egen lille verden.
Men lige før faldet var vi egentlig begyndt at træne for alvor.. Dvs. at det skal jo også gerne vedligeholdes...
Han er generelt en rolig fyr, men man skal sætte sig i respekt, og han kan altså godt have krudt i r*ven.
Han skal have noget balancetræning, vi er godt i gang, men det er noget af det, som skal arbejdes meget på.
100% traffiksikker.
Han er overvægtig, og han skal tabe sig omkring 80 kg. Vi var egentlig godt i gang, men så faldt jeg af og har ligget med en hjernerystelse lige siden. I den tid (en god måned) har han ikke fået motion. Han ødelagde så også sin mundkurv lige efter faldet, og i den tid den nye tog om at komme, tog han meget på igen.
Dog har han tabt sig 15-20 kg igen..

Lidt om stedet:
Det er som skrevet i Hatting.
Det er for øvrigt en maskinstation.
Jeg betaler 800 kr. pr. måned for at stå der.
Der er en udendørs dressur sandbane, og så er den lille fold lige blevet lavet om til en minispringbane.
Hyggeligt lille sted med få opstaldere (der er lige pt. 5 heste).
Den ene er ejers hest, den anden er ejers datters hest, så er der min venindes hest (som før var ejet af ejers datter), en hest, som bare står på sommergræs, han bliver flyttet igen inden vinter, og så er der min smiley
Der er okay tur muligheder.

Forventninger til part:
- Ansvarsfuld, og kan finde ud af at overholde en aftale.
- God ved min hest, og selvfølgelig passer på mine ting.
- Minimum 13 år, og gerne ældre. Og med forældreopbakning!
- Jeg tænker umiddelbart 2-3 gange om ugen.
- Erfaring i ridning, og meget gerne erfaring i de større racer.
- H*n skal hjælpe med at træne hesten, altså der skal ikke bare pjattes rundt!
- Springning kan MÅSKE komme på tale, men ikke med det samme, og man skal ikke have parten for at springe! Og det SKAL foregå med en anden til stede, hvis part er under 18.

Ellers tror jeg ikke der er noget...

Men hvad kunne jeg tage af pris for det? smiley

(Beklager det blev lidt langt...)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på part?
  • #2   18. jun 2016 Jeg betalte 500kr om måneden dengang jeg havde part. Jeg havde hende 3 gange om ugen, og der havde jeg hende som min egen fuldstændig. Grundet at det er noget som du har brug for hjælp til (altså med vægttab) og det er ikke sikkert at man må springe, ville jeg sige 200-300kr

  • #3   18. jun 2016 Okay mange tak.
    Personen vil ikke få ham for sig selv.
    Det er ikke pga. vægttabet jeg skal have hjælp, det er bare et vilkår, at han er overvægtig smiley


  • #5   18. jun 2016 Det var også noget deromkring jeg tænkte, da jeg godt er kar over, at det ikke er meget, jeg kan tilbyde.
    Og som du skriver, så er det ikke en dyr opstaldningspris smiley

    Jeg kan også godt klare udgifter uden, men jeg vil alligevel gerne tage noget for det, da det jo altså ikke er gratis at have hest...


  • #7   18. jun 2016 Thomine:

    Lige præcis. Jeg håber inderligt, at jeg kan finde en ordentlig part.. ://


  • #9   18. jun 2016 Parten skal give noget for det smiley

    Og nårh ja, så er der jo selvfølgelig og det almene staldarbejde..


  • #10   18. jun 2016 forstår ikke en skal give penge for at hjælpe med at motionere ens hest :I lære jeg nok heller ikke at forstå, for du kan finde lige så seriøs en part om vedkommende betaler eller rider gratis..

    tænker bare lidt.. hvis din hest skal i ridning hos en, så giver man jo selv penge..

    Måske jeg bare ser forkert på part verden?


  • #11   18. jun 2016 Men når man søger part til sin hest sender man den jo heller ikke i ridning.

    Jeg har det sådan, jeg udbyder min hest til ridning, og nogen kan "leje sig ind" på den, hvis de ikke har råd til deres egen. Jeg vil ikke betale for andres hobby.
    Rideskoler betaler jo heller ikke eleverne for at komme og ride deres heste?


  • #12   18. jun 2016 som regel når nogle ønsker part på deres hest er det tidsmangel, generel bare en der vil hjælpe med at holde den igang, eller hjælpe med at uddanne den.. hvis det er tid eller lysten man ikke har til sin egen hest, eller såmænd vil have en til at uddanne den (eller hjælpe med) så giver det mindre mening at en skal betale for det..

    En rideskole er et sted du lære, du bliver uddannet, så self. koster det, en part du skal hjælpe ejer med at holde igang er ikke fordi du får undervisning..


  • #13   18. jun 2016 Ser nu sjældent det er fordi de vil have hesten uddannet.

    Ja, tit er det på grund af tid. Men som privat part lærer man ofte langt mere end at komme som elev 1 gang om ugen, derfor jeg sidestiller rideskole og privatpart.
    Jeg vil som sagt ikke betale for at andre kan ride. Der bliver samtidig slidt på både hest og udstyr, og derfor mener jeg kun det er fair at man som part betaler. Kan/vil man som ejer tilbyde gratis part på sin hest, så go for it! Det er da fedt. Men det kan og vil jeg bl.a. ikke.


  • #14   18. jun 2016 Fin part annonce,du har lavet her ....mange bruger efterhånden forum til annoncer, så de slipper for at købe vip smiley

  • #15   18. jun 2016 250kr ville jeg sige var okay for 2-3 gange i ugen.

    Jeg har part på en araber (ved siden af de to jeg selv har), jeg har hende op til fire dage i ugen (hvis jeg har tid) og får gratis undervisning af ejer (super dygtig kvinde som startede hestevelfærd). Jeg giver intet for det, hjælper blot med alt staldarbejdet og sørger for at hesten har det godt smiley det er et sted med både bane, ridehus og gode tur muligheder.


  • #16   18. jun 2016 Liselund - Man bliver jo nødt til at vide noget om hesten etc før man kan komme med et forslag til en pris.

  • #17   18. jun 2016 Det er måske rigtigt men det ligner nu mere en annonce : lidt om hesten, lidt om stedet, forventninger til part -og det hele er beskrevet i teksten.

  • #18   18. jun 2016 Liselund:

    Jeg hader selv når folk laver annoncer i forum, så om jeg selv ville gøre det.
    Folk skal jo vide noget om stedet, muligheder, folk derude osv. for at vide, hvad de ville give.
    Og jeg vil sådan set gerne betale for VIP. Jeg har været det til indtil for en måned siden, da jeg ikke havde brug for det.

    Men der står ikke noget om at det er en annonce, så hvis du ikke har et forslag til, hvad jeg egentlig spørger om, hvorfor så helt præcis komme med sådan en træls kommentar?


    Tak jer andre for svar smiley


  • #19   18. jun 2016 Vip kan man altid købe igen smiley du skriver selv det blev langt...det kunne være kort. Men det er nu bare min mening sorry!

  • #21   18. jun 2016 Med den hest og de krav du har til part, så vil jeg tilbyde 1 mdr. som gratis prøvemåned og derefter 300 kr/mdr.

  • #22   18. jun 2016 Jeg kan da ikke forstå hvorfor folk ikke mener at en part skal dække sin del af de daglige udgifter ved at have hest. Og jeg snakker ikke kun om sin del af staldlejen, men også smed, udstyr osv. Det er da kun rimeligt at hesteejer lægger disse faste månedlige udgifter sammen og deler dem med 7, og så må parten betale for det antal dage h*n skal ride pr uge. Og skal det være helt rimeligt skal det vel egentlig også deles med 6 så der er råd til at give hesten en fridag.
    Det koster mange penge at købe og holde hest, og det er da de færreste parter som er professionelle nok til ligefrem at kunne forøge hestens og udstyrets værdi.


  • #23   18. jun 2016 Gitte B: hvis en part skal betale på lige vilkår som ejer, ja så burde vilkårene for ridning også være lige ikke? Dvs. part burde have ret til selv at bestemme om han/hun vil fjolle med hesten, springe osv., men det er ikke tilfældet her. Her vil ejer have seriøs rytter til træning af sin hest - noget andre betaler en professionel træner for fx. Du får i hvert fald aldrig mig til at betale smed og dyrlægeregninger til en partshest når jeg ikke har medbestemmelse om hvorvidt den skal gå med sko, hvordan jeg må ride eller hvornår samt hvilken dyrlæge der bruges.

  • #24   18. jun 2016 Jeg skrev ingenting om dyrlægeregninger, ej heller forsikring, for det er de merudgifter der er ved at være ejer af hesten. Hvorvidt den skal gå med sko, er op til smeden at vurdere og ikke noget man som part kan eller skal blande sig i. Gider man ikke at betale det, må man finde sig en anden part!

    En part skal først have samme vilkår som ejer når h*n betaler halvdelen af ALT. Herunder også indkøb af hesten, udstyr, forsikring, dyrlæge, evt. andre behandlinger, ekstra tilskud og self, vedbliver at betale mens hesten evt. står skadet gennem længere tid.


  • #25   18. jun 2016 Og btv.: hvis man mener at man bare kan fjolle rundt med en hest efter forgodtbefindende og springe 7 dage om ugen hvis man lyster, eller gemme den hen i et hjørne når man ikke lige "har lyst".
    Ja, så skal man slet ikke have med heste at gøre!!!
    En hest er ikke legetøj, så selvfølgelig skal ejeren blande sig i om man behandler hesten ordentligt og tager sit ansvar og sin ridning seriøst.


  • #26   19. jun 2016 Nu har jeg selv haft flere parter, ud fra det du skriver hesten kan og du forventer af rytteren ville jeg ikke betale for det. Hvem for mest ud af dealen - dig eller parten? Man kan sagtens finde seriøse parter/ryttere der ikke betaler for det.
    Personligt ville jeg gerne betale for en part hvis jeg var den der fik noget ud af dealen, altså hvis hesten gik LA dressur, men hvis der til en start skal ligges en masse grundridning i hesten vil jeg ikke betale 2-300,- for at uddanne din hest.


  • #27   19. jun 2016 Lovise:
    Hvis du ikke kan se at DU har mest ud af "dealen" så skal du vist have dine skolepenge tilbage:

    *ALLE heste skal der rides grundridning på
    *Du lærer noget af alle heste du rider, uanset hestens niveau
    *Du skulle nok betale mere for at ride en bovlam rideskolebuk een gang om ugen
    *Du skal ikke ud og investere mange penge i hest og udstyr
    *Du kan slippe for pludselig at stå med en dyrlægeregning på +10000 fordi kræet er blevet syg/skadet
    *Du skal ikke betale forsikring
    *Hvis du vil af med udgiften eller have en anden hest behøver du ikke at vente til der dukker en køber op
    *Hvis hesten bliver skadet kan du hurtigt sige aftalen op og finde en anden
    *Du har ingen økonomisk risiko for værdiforringelse af hest eller udstyr

    Du kan jo frit gå ud og vælge dig en hest på LA niveau hvis det er det du ønsker, men så skal du nok ikke kigge på en som er opstaldet til billige penge på en maskinstation. Sandsynligheden for at sådan en hest er opstaldet på et ridecenter med alle faciliteter er en hel del større. Og der vil en rimelig partpris nok komme op over 1200 kr om måneden + krav om at du skal købe undervisning så den ikke bliver ødelagt!

    Kan man ikke lide lugten i bageriet står det jo een frit for at vælge noget andet, men det kan ikke være rigtigt at hesteejerne skal betale for parternes hobby!


  • #28   19. jun 2016 Det kan da heller ikke være rigtigt at en part skal betale for træning af en hesteejers pony fordi at den skal tabe sig, få balancen i orden og styr på grundridningen.

    Derfor vil mit forslag til TS også være at første måned er gratis prøveperiode for at se om der er kemi mellem hest og rytter - på den tid vil hesten også komme i bedre form og så synes jeg en sådan part vil ligge omkring de 300 kr.

    I mit område kan man få part på et ridecenter til 5-600 kr. og parter på mindre, private opstaldningssteder ligger gerne omkring de 300 kr (hvis ikke de er helt gratis).


  • #29   19. jun 2016 Malli:
    Hvis du er så dygtig at du kan klare den opgave uden at skulle øve dig, så synes jeg du skulle sætte en annonce på hvor du tilbyder ridning mod betaling, for så må du jo nærmest være professionel.
    Jeg kender kun en el. to dygtige amatører som kan klare den opgave uden selv at begå fejl, og de gider da kun at ride på topheste uden at få betaling.
    Der er en stor læreproces i at lære at ride grundridning på forskellige heste med forskellige problemstillinger - og læring koster penge!

    Nu er det jo også sådan at det gerne skulle være for rytterens fornøjelses skyld at ride. Men hvis man bare synes det er hårdt arbejde hvor man ofre sig for andre, så skulle man nok finde sig noget andet at bruge tiden på.

    Det er yderst sørgeligt at hesteejerne er nød til at udbyde parter til så lav priser som du nævner, for det kan da aldrig tilnærmelsesvis dække de udgifter der er ved parten. Men sålænge der hersker sådan en indbildsk holdning til at ride andres dyrebareste eje, er det desværre en realitet.
    Det ville klæde rytterne med lidt mere ydmyghed og selvindsigt.


  • #30   19. jun 2016 Gitte B: Jeg er helt enig med dig i at læring koster penge og selvfølgelig kræver det flere års korrekt uddannelse hos professionel underviser/berider, før man kan sige at 'nu kan jeg de basale ridekundskaber.

    Vi bliver nok aldrig helt enige mht. hvad prisen på part skal koste, men det er jo også helt op til TS at beslutte. Er prisen for høj, så er der bare ikke nogle der henvender sig, men er den tilpas, så er det intet problem. Prisen kommer naturligvis også an på hvor i landet man bor samt udbud og efterspørgsel i området. jeg vil ønske dig TS al mulig held og lykke - håber du finder en rigtig sød part til din pony.


  • #31   19. jun 2016 200 kr vil jeg sige smiley

    Jeg tilbød part på min DV, der går LA4 på C-plan, hun er springhest og jeg er springrytter, så derfor var det kun mig, der sprang (Jeg er lidt sart på det punkt smiley )
    Men parten havde hende 2 gange om ugen, sommetider mere hvis jeg fx var på weekend/ferie/eksamensperiode. Hun står et sted med 2 ridebaner, dog intet ridehus og da man ikke kan ride hende på tur, så betalte parten ikke i perioder med frost, men de var stadig velkomne til at komme og strigle.
    Dette tog jeg 250 kr for smiley


  • #32   19. jun 2016 Ja Bumle det kan da kaldes symbolsk. smiley
    Faktisk helt til grin vil jeg sige. Det dækker jo knap nok slid på udstyret! Men hvis du har råd til at sponsorere andres ridesport, så fred være med det. Du må jo have penge nok, men det er nu ikke det indtryk jeg har af de fleste som søger part. Tværtimod...
    Til den pris kan man jo ikke engang gå på rideskolehold en gang om ugen, hvor man kun sjældent får lov til at springe eller ride tur... Og der har 9 ud af 10 heste med garanti ikke gået LA4 el. lign.
    Jeg synes ts skal bede om ½ opstaldning og ½ smed hvis parten skal ride 3 gange om ugen. Alt andet kommer kun til at koste hesteejeren ekstra penge (og det gør det stadigvæk til denne yderst rimelige pris).


  • #33   20. jun 2016 Tak for svar smiley

  • #34   20. jun 2016 Prisen afhænger bla af hvem som får mest ud af det, hvad hesten kan, hvilke faciliteter der er osv smiley

    Selv "har" jeg en pige som kommer og hjælper og hygger om mine jyder, nogle gange får vi lavet meget med hestene andre gange går der vist mest tid med at snakke og drikke cola smiley

    Hun har hjulpet mig i ca 1 år nu og hestene er glade for hende (jeg er også) smiley
    Hun er 14 år og har selv 1 fjordhest som står på en rideskole.
    Det er forskelligt hvad vi laver når hun er her, nogle gange bliver der trukket ture med nogle af hestene.
    Sidste år hjalp hun med at tilride en af hopperne og har trænet med hende indtil december, hvor hun ikke kunne holde til så meget pga hun var med føl smiley men nu er hun ved at være klar igen smiley

    Pigen giver ikke noget for det, og vi har heller ingen faste dage hun kommer, vi aftaler fra gang til gang og over sms


  • #35   20. jun 2016 lene a:

    I min verden er en part = en rytter som kommer nogle faste dage om ugen med det formål at ride/bruge hesten til noget bestemt, på det niveau den nu er. Parten skal derudover sørge for hesten i det omfang ejeren ellers ville gøre det de pågældende dage, alt efter hvad staldlejen inkluderer.

    Der er altså ikke tale om tilfældige aftaler, ekstra dage, tilridningsheste, genoptræningsheste eller salgsheste. Men derimod en aftale af længere varighed, hvor man kan se frem imod en udvikling i den retning man nu har aftalt at arbejde, eller bare nogle dejlige dage med motion, skovture og hyggeridning - alt afhængig af den hest man har valgt og den aftale der nu er. Men man skal nok ikke regne med at få nogen til alene at lave staldarbejde og strigle mod betaling. smiley


  • #36   20. jun 2016 I min verden er en part en service til hesteejer fordi vedkommende enten ikke selv har tid eller penge nok til at holde hesten. Og så er det jo dejligt hvis man finder en der vil hjælpe - evt. mod betaling afhængigt af hestens uddannelsesniveau og kapacitet. Ligesom ved salg af heste kan man godt skrue prisen helt i vejret og er der ingen der henvender sig jamen så må man enten ned i pris eller selv beholde den (inkl alle udgifter) selv.

  • #37   20. jun 2016 Malli:
    Det kan da på ingen måde kaldes at skrue prisen helt i vejret at bede om de forholdsmæssige daglige udgifter dækket af parten.
    Så trist at høre at du har sådan en arrogant holdning overfor hesteejere som tilbyder deres skønne dyr til andres fornøjelse.
    Det kunne jo være at din "hjælp og service" i virkeligheden var en stopklods for en lovende udvikling. Der er nemlig ingen hest som kan blive ved med at være 100% skarp på hjælpen, når den bliver redet af flere forskellige ryttere. For ikke to ryttere rider ens. Så der koster det altså noget der ikke kan gøres op i penge, at lade andre ride deres heste, uanset niveau!


  • #38   20. jun 2016 Gitte B: jeg synes også det er trist at folk som dig har behov for at nedgøre andre fordi de ikke lige har samme mening - hvis nogen her er arrogant er det dig.Måske du selv skulle lære noget om ydmyghed og selvindsigt.

  • #39   21. jun 2016 Der er ikke nogen der nedgør andre her, men jeg kritiserer din indstilling til at hesteejerne nærmest skal være taknemmelige for, hvis du gider at bruge din tid på deres heste. Jeg håber ikke denne indstilling breder sig yderligere.
    Hvis tilfældet er, at du er en langt dygtigere og mere erfaren rytter end hesteejer selv, så er det da et drømmescenarie, men i 90% af parterne er det bare ikke tilfældet. Så selvfølgelig skal hestejere derfor, som minimum have de daglige driftsudgifter dækket.
    Om du personligt er en dygtigere rytter eller ej, har jeg ingen mening om, men hvis du er, kan du, som tidligere skrevet, jo tilbyde ridning mod betaling. Så skal dine kunder nok afgøre det... smiley


  • #40   21. jun 2016 Gitte - det hele handler om perspektiv. Du har en forståelse, vi har en anden. Dette forum handler om at TS gerne ville vide hvad hun kunne tage for en part på sin pony, og har fået de svar hun skal bruge. Sådan tolker jeg hendes "tak for svar smiley ". Dette emne handler derfor ikke om man som rytter er dygtig nok til at tage penge for at ride folks heste, som de er gode nok til at kunne ride gratis, eller om de skal betale for det. En del af billedet er også, hvis vedkommende ikke kom, ville hesten blive redet 3 gange om ugen eller overhoved ikke redet. Men dette er ikke en samtale i dette emne. Hvis det er noget du gerne vil have diskuteret, er du velkommen til at oprette et emne omkring det smiley

  • #41   21. jun 2016 Lovise:
    Overskriften på emnet hedder: "Pris på part?" og det er stadig den røde tråd i denne debat, med argumenter for og imod.
    Jeg kan godt se at trådstarter har fået det svar hun søgte, men nu er forum jo for alle. Så der er ingen grund til at oprette en ny tråd med samme emne, når det nu er her der er så mange svar som folk kan have glæde af smiley


  • #42   23. jun 2016 Jeg har lige fået en part på min og hun har ham 3-4 gange om ugen det betaler hun 550kr for og vi har lavet en part kontrakt så vi er enige og så det står sort på Hvidt.

Kommentér på:
Pris på part?

Annonce