{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
628 visninger | Oprettet:

foder og vitaminer {{forumTopicSubject}}

jeg har lige et spørgsmål.. eller to faktisk..
1: min vallak på 1 år og 2 mdr. Ca vil ikke tage ordentligt på, jeg har derfor de sidste par dage givet ham en smule havre i hans foder. hva tænker i PM havre til så unge heste? (:

2: han er en travl mand og har lidt problemer med at holde fokus på at spise. han går på døgn fold, men ville det være nok bare at give ham vitaminer her hen over sommeren?
jeg har det selv bedst med at give ham hans foder.. Han får horse lux grow (: men tænker at hvis han ikke har tid til at stå og spise det så hjælper det jo ikke ret meget (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder og vitaminer
  • #1   18. jun 2016
    1 - Havre er som en energidrik. Det er hurtig energi. Altså skal det ikke gives for at tage på. Og hvis hesten har rigeligt energi i forvejen, giver det heller ikke mening.

    2 - Hvis du gerne vil give hesten det, så tag den væk fra de andre, ind på boks, ud fra folden e.l så den har tid til det og ro til det. Del det evt. op til to måltider så det er lettere og holde fokus på.


  • #2   18. jun 2016 Han har ikke over drevet energi i forvejen (: så der tænker jeg ikke det gør noget han får lidt havre.. Men hvis han ikke tager på er der jo ikke nogen grund til jeg bliver ved at give ham det.. De går kun to sammen.. så skal de begge ind.. det er heller ikke noget problem (: men den anden kam bare godt finde ud af det.. (: han er en sær ung hest altså (; hehe men jeg prøver at tage ham ind.. Men ville det ellers ske noget ved at give ham vitaminer? eller har ham bedst af at få hans foder som han plejer? (:

  • #3   18. jun 2016 Hvis han skal have vitaminer skal han have mængden for hans fuldvoksne vægt.

    Jeg ville dog foretrækker at give Grow.

    Havre er som nævnt foder til energi, det er ikke til at tage på af, så hvis formålet er at tage på, ville jeg lade være. Og mangler den vægt, ville jeg især holde mig til Grow.


  • #4   18. jun 2016 så tager jeg havre fra ham igen og tager dem ind når de skal spise (: det er vist det nemmeste for at få ham til spise igen (; tak for svar (:

  • #5   18. jun 2016
    Og del det op over to gange, så portionen ikke er for stor.


  • #6   18. jun 2016 Han får både morgen og aften (: det har han altid gjort (:

  • #7   18. jun 2016 Linamix er rigtig godt at give som tilskud, hvis de er lidt til den tynde side. Og så giver det også en fin blank pels.
    Og fordelen er at der ikke skal gives så meget, og det ødelægger ikke balancen i de vitaminer/mineraler som den i forvejen får.


  • #8   18. jun 2016 Du kunne evt tilsætte sojaskrå. Det er næsten ren protein og er med til at opbygge muskler. smiley men bliv endelig ved med at give ham følfoder. Min der er en måned yngre end din får balance. Han har endelig begyndt at tage på, han var for tynd da han kom og fik health fiber hvor han kom fra. smiley

    Mvh TT


  • #9   18. jun 2016 før fik han balance og healt fiber fra equsana og der tabte han sig bare.. og han fik mere end han skulle .. så det fungere han ikke på.. der er grow fra horse lux bedre (: det stoppede ham i hvert fald i at tabe sig mere (: men super fedt i har så mange råd til hvad jeg kan give ham smiley

  • #10   18. jun 2016 Ingen havre!
    Og så kan du give en kur med maxirice. 14 dage til en måned smiley


  • #11   24. jun 2016 Mit råd:

    Linamix, majsflager feder os, og 1 dl.olie om dagen blandet i fodret svare til 1 foderenhed = mætter. Herved fik jeg min tideliger part til a tage tabt vægt på efter dårlig sommerfolde og mg. på strå foder. Håber du kan bruge det smiley


  • #12   24. jun 2016 3 dl olie svarer til 1 fe. Bare lige så fakta er korrekt smiley

    At hesten har svært ved at holde fokus skyldes enten at der sker for meget rundt om den - find et roligere sted at fodre. Eller at hesten reelt ikke er sulten. Mange heste på græs er ikke specielt sultne hvis de får masser af græs/strå. Men hvis kvaliteten ikke er super god så kan de ikke holde huld.

    Grow fylder meget. Jeg har til mine ponyplage kørt halv mængde grow og tilsat vitaminer for at de kunne spise op. Hvis det kniber med huld har jeg tilsat olie.



  • #13   24. jun 2016 problemet med fokus er løst (: flyttede dem om så de kunne se andre heste mens de spise for så havde den han går med ikke at travlt med at spise (: havde bare ikke lige tænkt over at det var derfor de ikke ville stå pænt.. det med olie er prøvet og syntes ikke det virkede så godt (:

Kommentér på:
foder og vitaminer

Annonce