{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

Hest vokser {{forumTopicSubject}}

Hvad gør i, og hvordan forholder i jer når jeres ungheste vokser?
Min hoppe som lige er blevet 5 for to uger siden, har nu stået i 5-6 uger... Når hendes røv falder, så rider jeg hende en dag, en dags pause, og så rider jeg hende igen, men når jeg så kommer dagen efter har hun skudt røven i vejret igen... Så går der en uge eller to så ser hun normal ud igen, men lige så snart jeg starter hende op, så begynder hun at blive høj bagtil...

Hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest vokser
  • #1   20. jun 2016 Jeg har aldrig taget mere hensyn, end helt alm ridning med udgangspunkt i hvor hesten er på dagen.

    De unge på 5 år blev dog ikke redet specielt intenst - jeg nøjedes med at have dem gående i remonteholdning det meste af tiden som 5 års. Og så rendte de lidt ld-lc stævner. Så de blev absolut ikke overbelastet.

    Mvh Charlotte


  • #2   21. jun 2016 Har heller ikke taget hensyn til min dame, da hun var unghest. Meeen... Vi red dog også kun 2 gange om ugen fra hun var 3 år til hun blev 6 år. Desuden stod hun stille hver vinter, da vi kun havde en udendørsbane.
    Jeg læse forrige år en artikel ang. ungheste og vokseværk. Utrolig interessant læsning.

    http://www.heste-nettet.dk/nyheder/11161/


  • #3   21. jun 2016 Diana interessant læsning, min egen hoppe har lige været afsted til kiropraktor og massør her for 3-4 uger siden, den luksus har min hest 1-2 gange fast om året, eller efter behov hvis det er noget der skal følges op på.

    Charlotte, jeg rider også frem og ned, men man hører jo så meget forskelligt med hvad man skal og med hvad man ikke skal. Dig og Diana har f.eks. ikke taget hensyn, men i red dog lidt og ikke fuld skrue, men det er en videnskab i sig selv at finde ud af hvad man skal gøre...


  • #4   21. jun 2016 Husk nu at det gør ondt at vokse!

    Lad den stå til den ser mere færdig ud, eller rid den let 3 gange om ugen. Som i virkelig let.


  • #5   21. jun 2016 Jeg tror simpelthen, at du skal stole lidt på dig selv smiley Du er jo helt sikker ikke i tvivl, hvis din hest virker lidt mat/træt, og så skruer du bare ned for det i forvejen lave ambitionsniveau - skridt en tur i stedet, giv den nogle fridage.

    Generelt rider jeg efter - hesten er aldrig dum bare for at udfordre/generer mig e.l. Hesten må godt blive træt, men ikke udmattet af min træning. Masser af skridt, helst så når man tager tøjlen op så vil hesten gerne fremad og har ørene fremme = glad for at skulle lave noget.
    Jeg ligger mærke til om hesten "vil mig", virker den glad for at blive trukket ud af boksen, ligger den meget ned og hviler, så er den nok træt og måske øm ?

    Mine heste var "langsomme" mht stævne og volumen af træning . Vi red fra start meget hurtigt sidebevægelser, men ellers red jeg forholdsvis lidt 3-4 gange om ugen i 1/2 times tid.
    Da de var 5 år gik de LD og LC - klasser uden den store succes smiley Da de blev 6 år gik de i løbet af 2 måneder fra LC med placering, til LA1-3 med placering på c-plan. Og som 7 års gik de deres første MB-klasser.
    Som 8 års var de begge B-heste i dressur. Og ham på 9 år går 2-3-4 serier i ch'er og er påbegyndt ettere. Begge er opstartet piaff og passage træning i det helt små. Og jeg satser på at de bliver "gode" som 10-12 års smiley

    Så skynd dig langsom - og husk, det vigtigste er at holde hesten glad for at gå til ridning smiley For det skal nok give bonus på lang sigt - hvis du ser ifht hvor mange heste som hurtigt går la1-2, men så heller aldrig kommer længere.

    Her en lille video af Caspian som 5 års - som du kan se, er jeg også urutineret i ridning af ungheste, så jeg læner mig lidt for langt forover, og tempoet er nok en anelse for højt smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=4_AQrEAtEWw

    Mvh Charlotte


  • #6   22. jun 2016 Jeg vil hellere have at hun vokser ud, for som Cecilie siger, det gør ondt at vokse, men det ser heldigvis ud til at hun er stabil med "lav røv" nu smiley Så starter stille op et par gange om ugen, men tak for jeres input.

Kommentér på:
Hest vokser

Annonce