{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.870 visninger | Oprettet:

Marksræs {{forumTopicSubject}}

Nu er der jo højsæson for store høstede marker, og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan I forholder jer til markridning.

Hvis I rider forbi en mark som er høstet, og i godt kunne tænke jer en god galop derude, vil i så ride direkte ud på den uden, at have spurgt om tilladelse af bondemanden?
Eller vil I ride hjem og undersøge hvem som ejer marken, og spørge om lov, om i evt kunne få lov til at ride på den?

Til jer der bare rider/har redet på marker uden at spørge om lov først, har I haft trælse situationer med bondemænd før?

Kunne godt tænke mig at høre folks meninger omkring dette smiley

Mvh Hyggerytteren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marksræs
  • #4   4. aug 2016 Man skal altid spørge, ellers svarer det til at jeg lufter min hund i din have uden at spørge... Derudover ville jeg aldrig ture st tage sådan en tur, selvom at jeg ved at mange gør det. Har set et par meget grimme styrt og nogle grimme kodeledsforvridninger grunden at der pludselig var et hul eller en lille klump jord og hesten så snublede smiley

  • #5   4. aug 2016 Jeg kunne aldrig finde på at ride på en mark uden at have fået lov af ejeren først. Det er direkte respektløst smiley
    Jeg er bare så heldig at min chef ejer langt det meste jord herude, og han har en meget åben rytterpolitik, så jeg må ride over alt smiley


  • #6   4. aug 2016 ride hjem og finde ud af hvem der ejer marken og spørge om lov, for at ride der ind uden at spørge er ulovligt, det er det samme som at trænge ind på privat grund...

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   4. aug 2016 Hos bonden er det altid bedre at få tilladelse end tilgivelse

    Så ingen ridning på andres marker uden tilladelse.


  • #8   4. aug 2016 Kendte engang flere der var pænt ligeglad med dit og mit når det galt marker. Men kan også være at synderne gemmer sig lidt herinde, for det er jo forkert at ride på andres private grund uden tilladelse, og nok ikke noget folk gider fortælle om. men lækkert der er flere der spørger om lov herinde smiley

  • #9   4. aug 2016 Jeg spørger pænt - og får altid pænt lov smiley

    Min veninde spørger også pænt, og får pænt lov - så vi har lidt forskellige marker der er gode til en god galop. Og kun glade og hjælpsomme bondemænd næste gang vi spørger om lov til et eller andet.

    Mvh Charlotte


  • #10   4. aug 2016 Man spørger selvfølgelig først smiley

  • #11   4. aug 2016 Jeg synes også man skal spørge. Nu rider jeg bare på egne marker, men jeg tror, at min far, der er bonde, ville blive lidt bitter, hvis alle mulige red rundt uden tilladelse. Det ville selvfølgelig være en anden historie hvis man spurgte om lov smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   4. aug 2016 man spørger selvfølgelig altid om lov.

    men ville lyve hvis jeg sagde at jeg ikke har redet på andres marker, uden at få lov - men kun da jeg var mindre og ikke tænkte over at marker faktisk tilhørte folk.


  • #13   4. aug 2016 Jeg må indrømme jeg selv er blevet lokket i fordærv før, hvis jeg har været med andre ude på tur. Den dag i dag er jeg dog mere moden, og vil altid spørge om lov. For der er ingen tvivl om at det er forkert ikke at spørge, også selv om det ikke er en have smiley

  • #14   4. aug 2016 Jeg tog kontakt til den landmand der ejer marken jeg ønskede at lave ræs på sidste år. Og jeg måtte gerne ride på marken, og når den blev pløjet skulle jeg bare henvende mig igen hvis jeg var i tvivl om hvilke andre marker jeg kunne ride på.. Jeg var så heldig at han også forpagter marken lige ved siden af vores gård (2km lang mark) så jeg må jo også gerne bruge den også smiley
    For mange år siden da jeg havde hest hos min veninde, havde vi fået lov af en af de store lokale landmænd at ride på deres marker også. Så vi red langs marken, (der var sået majs men vi måtte gerne ride helt yderst) denne mark grænsede op ad en anden bondes mark (en sur mand der altid var uhøflig og troede han var bedre end alle andre da han havde noget blåt blod i sig) vi kom ridende og han var et stykke nede på sin mark. Han hoppede i sin bil og kom drønende, hoppede ud og begyndte at skælde ud. Min veninde tændte fuldstændig af og bad ham klappe i da det ikke var hans mark, så han skulle absolut ikke blande sig, og så red vi bare videre...
    En anden historie handler om at jeg blev snydt..
    Jeg red på denne bondes (som vi gerne måtte) mark, og så opdagede jeg en bred "vej" op igennem en æbleplantage. Det så bare skide hyggeligt ud, og jeg vidste hvor jeg ville komme ud, så det var bare en perfekt ny rute. Jeg så en lille traktor lidt op ad denne vej med en mand i, han sad og små sov. Jeg red op til ham, og spurgte om jeg gerne måtte ride denne vej hvis jeg ikke ødelagte noget og kun red lige frem og ud på vejen i den anden ende. Det måtte jeg gerne smiley jeg red glad af sted og brugte denne vej nogle gange. Så inviterede jeg min veninde med og hun spurgte om jeg virkelig havde fået lov at ride her smiley ja forsikrede jeg hende om. Da vi var kommet næsten til enden af "vejen" kom der en pickup kørende, der hoppede en forholdsvis ung mand ud og begyndte at skælde ud.. For hvad fanden troede vi vi lavede ved at ride på hans jord... Jeg undskyldte men blev også vred og forklarede at jeg faktisk havde fået lov af denne mand der sad og sov i traktoren og beskrev ham. Vi måtte ikke ride på hans jord og blev jaget væk.. Vi må ikke engang ride til nærmeste udgang, vi skulle ride tilbage hvor vi kom fra... Jeg undskyldte men ikke bare uden at have forsvaret mig.
    Jeg går nemlig meget op i at ikke ride på andres marker uden at have spurgt først smiley

    Mvh TT


  • #15   4. aug 2016 man går aldrig ind på folks ejendom uanset hvad grunden er... det er ens pligt at spørge om lov først..

    vi har marker overalt rundt om os, jeg spurgte ham der har dem, da jeg så nogen af dem er høstet, jeg har tilladelse til at ride på markerne indtil de pløjes om 2 måneder.. alt det jeg vil, og i mit tempo, må også trække ponyerne der hvis det lystes smiley


  • #16   4. aug 2016 TT kan godt forstå hvis du har følt dig uretfærdigt behandlet, du havde gjort alt det rigtige og så bliver du alligevel skældt ud, og at han så efter du har forklaret dig stadig er en sur r*v, grr smiley

  • #17   4. aug 2016 Lækkert jer der har fået tilladelse. Der er også marker hvor min part står, skal da lige have fundet ud af hvem der ejer dem smiley

  • #19   4. aug 2016 Lige præcis - en stubmark er ikke nødvendigvis bare en mark der ligger og venter på at blive pløjet smiley
    Vi har også en del marker med græsudlæg i, både hjemme og på arbejdet. De må stadig godt rides på for min chef, men jeg kender sørme andre der ikke vil have det smiley


  • #20   4. aug 2016 Dingle, hvis man tjekker ruten man vil ride igennem, kan man jo undgå trælse huller. Åh ja og så ikke ride i fordybninger i marken når det har regnet, så kan man tit ikke se når der er sumpet, puha

  • #21   4. aug 2016 Man spørger naturligvis om lov

  • #22   4. aug 2016 Spørger altid om lov -og jeg har altid aftalt med bonden, hvornår jeg ikke må ride der længere smiley Det samme galt for foråret, da der var rapsmarker - ud og fange bonden en dag og spørge om vi måtte tage billeder ude i hans mark.

    Generelt er "vores" bonde ret så flink: En dag havde vores store krikke på over 170 rykket sig fri fra min far under udlukning, og gav den fuld gas ud over bondens mark (som han var igang med at så). Bonden stoppede traktoren og kom traskende hen over marken, hvor min far undskyldte mange gange for at hesten trampede på hans mark. Bonden kiggede på ham med et skævt smil: "Det skal du ikke tage så tungt, krikken får da noget motion idag."


  • #23   4. aug 2016 Hass. Wauw, dem kan vi lide smiley

  • #24   4. aug 2016 Jeg har altid været så pisse privilligeret at der har været brede græsstier langs, eller imellem markerne, hvor jeg har kunne tage en fræser. Eller strande hvor folk ikke gad bade pga sten/alger. Så jeg har endnu ikke oplevet at skulle spørge om lov, men jeg tænker at jeg ville spørge først. Det kan ødelægge så meget i et lokalmiljø, hvis man får gjort bønderne sure på rytterne.

  • #25   4. aug 2016 som der er skrevet kan der være sået oveni smiley sidste år måtte jeg undvære mit markræs da de høstede og såede lige efter, dette har de heldigvis ikke gjort i år smiley

    jeg har dog haft en anden træls oplevelse ved at ride på offentlig grusvej -_- en hund sprang frem og gøede af min pony.. ponyen blev bange og hoppede til siden.. jeg spurgte så min veninde om hun ikke ville holde hunden lidt væk, så den ikke blev sparket, hvis nu min pony blev bange igen smiley ud kom denne sure gamle mand og råbte vi ikke skulle slå hans hund.. (emh O.o) jeg forsikrede ham så om at det heller ikke er det vi ønsker, men at min veninde bare sikrede sig for at hunden ikke blev sparket... nej nej... vi var der udelukkende for at slå hunden -_- red ikke den tur igen.. og heldigvis står jeg heller ikke der ude af mere XD


  • #26   4. aug 2016 Vi står heldigvis hos en der har en masse marker, som ligger lige ved foldene, så vi har en sti ned til dem, og han kender dem godt nok til at kunne sige hvilken er mest optimal i forhold til at der ikke skal være huller, sten og for voldsomme stubbe smiley

  • #27   4. aug 2016 Jeg har faktisk altid redet på stubmarker jeg er kommet forbi. Da jeg begyndte at ride ture, var det altid med min daværende træner - og hun havde tilsyneladende ingen problemer med at ride på marker vi kom forbi. Også selvom vi var langt hjemmefra, og ikke vidste hvem marken tilhørte. Vi er aldrig blevet stoppet eller bedt om at ride væk.

    Hun fandt dog ud af hvem der ejede markerne i området, og spurgte om vi måtte lave en sti langs markerne, fordi vi på den måde kunne komme over til den grusvej vi plejede at ride på, uden at skulle ride for meget langs vejene. :o) Og det måtte vi gerne ;o)


  • #29   4. aug 2016 Man spørger altid om lov smiley også om det så er bare at gå tur med hunden eller lignende i marken.
    Det er og bliver privat grund.

    Derudover kan landmanden have sået efterafgrøder i marken, som han/hun ikke ønsker skal ødelægges.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #30   4. aug 2016 Bare en sjov oplevelse jeg havde for år tilbage

    Jeg stod opstaldet hos en bonde med ret meget jord til, vi havde lov hele året at ride i første sprøjtespor, de havde også forpagtet jorder omkring i lokalområdet, nå men nu kommer det sjove, vi var ude og ride med ejer af gården, hun skulle vise os hvor og på hvilke marker vi havde lov også for deres naboer til at passere, vi kommer ridende i skridt på en grusvej, vi ser godt en dame der sidder ligesom på spring inde i marken og da vi er tæt på springer hun igennem kornet og laver den helt store sene om hvad vi dog bildte os ind at ride på privat vej osv osv, da damen så havde gasset af så fik hun verdens største verbale røvfuld, for marken var gårdejers, grusvejen var de største lodsejere på og derved betalte de for renoveringen, behøver jeg at sige at damen var ca. 40 cm høj og kunne i øvrigt ikke redegøre for hvor hun selv boede i området smiley

    Behøver jeg sige at vi grinede hele vejen hjem til stalden, vi mødte hende aldrig mere og vi red der på daglig basis smiley



  • #31   4. aug 2016 jeg spørger altid bonden.. oftest får jeg lov, men nogle landmænd ønsker ikke man rider i deres mark. ofte siger de det er fordi det giver andre ryttere en idé om at hvis hun må, må jeg også og så ender det med marken er pløjet op.

    da det er en anden mands grund, skal man altid spørge om lov, før man spurter rundt på din hest eller pony smiley


  • #33   4. aug 2016 Jeg spørger altid.
    Har redet på en én gang, der skete intet. Men jeg spørger som regel altid!
    Mest fordi jeg ikke vil "ødelægge" noget, men har heller ikke lyst til ar blive skældt ud. :))


  • #34   4. aug 2016 Altså nu blir jeg jo lidt bange for at sige sandheden...
    Hehe - tror godt jeg kunne finde på at snige mig en på en stubmark hvis den lå parallelt med en vej, for at tage en lille galop- men ville kun gøre det hvis jeg var 100 på der ikke var nogen som så mig!
    Der er jeg nok ikke så godt opdraget- så længe jeg ved jeg ikke gør skade og jeg ved jeg ikke bliver opdaget, så ville jeg nok gøre det- hvis det var en mark jeg ville ride mere regelmæssigt på, så ville jeg spørge om lov smiley

    Dengang jeg var barn/ ung teenager havde vi en lille går på Langeland, og der havde jeg selvfølgelig spurgt den landmand der havde de nærliggende marker, om jeg måtte ride på dem.
    Men ind imellem tog jeg nogle ture længere væk, og sneg mig ind på et par stubmarker for at skyde genvej og lign. (Det ville jeg dog ikke gøre i dag, .. Tror jeg smiley )

    Blev engang "jagtet" af en mand i en pickup ude på marken (sådan en marksræs bil) og en anden gang var der en der løb efter mig med en skovl smiley
    Begge gange red jeg dog fra dem.

    Men nej, man må selvfølgelig ikke bruge andres marker uden lov.


  • #35   4. aug 2016 Bum.
    Jeg er skyldig! Jeg har før og så sent som i dag redet på marker jeg ikke er sikker på hvis er. Dog skal det siges at de marker jeg red på før hen, mente jeg at tilhøre en bonde, som havde givet lov til at vi måtte ride på markerne og de marker jeg har redet på i dag, tror jeg nok tilhører vores udlejer, som har opfordret os til at ride på markerne. Vi må også ride i sprøjtesporene på de såede marker, men kun i skridt smiley
    Så vi har masser af marker at boltre os på, i dag var det lige ved at koste en flyvetur da ponydyret var veldig frisk smiley

    Men jo, man bør spørge om lov. Så næste gang jeg ser bonden vil jeg lige sikre mig at det nu også er HANS marker og så vil jeg da også tage fat i ham der har markerne hvor jeg går med hunden (dog på vejen, men hun smutter nu en gang i mellem ind i marken) Tak for de opfordrene indlæg, der lige kan sætte os rebeller på plads smiley


  • #36   4. aug 2016 Haha Mia, trak lige lidt på smilebåndet af manden med skovlen, gad jeg godt at have overværet det. Den med bilen lyder lidt mindre sjov smiley

  • #37   4. aug 2016 Ej det var også lige dramatisk nok! Kan huske jeg var bange for om ham i pickuppen ville finde ud af hvor jeg boede fordi hestene gik på fold op af vejen (den eneste lidt større vej vej der går igennem Langeland) så var lidt paranoia en tid efter, men blev ikke klogere af den grund.

    Manden i pickuppen kunne dog ikke jagte os ret længe, da vi red/maste os igennem læhegnene der afskilte markerne- og ja ham med skovlen han var godt hidsig, har aldrig hørt en langelænder bande så voldsomt! smiley hihi


  • #38   4. aug 2016 Jøsses, alligevel utroligt du ikke "blev klogere" som du selv siger smiley

  • #39   4. aug 2016 Der må jeg desværre kende mig skyldig i jeg rider på marker uden at spørge om lov. Der er ingen dumme undskyldninger, det bare mig der er doven og dum og tænker "det okay, den skal alligevel pløjes op" jeg er aldrig blevet stoppet af landmændene ved jeg red på dem.

    Mere at jeg stod i et hjørne af deres marker og ventede på deres kæmpe traktorer som mine heste er bange for skulle forbi, så fik jeg saksusme afvide jeg skulle ride min vej, det har jeg prøvet 2 gange. og det nytter ikke forklare dem jeg ikke vil vælte ned i grøften fordi min hest er bange for traktoren, så jeg må bare "smutte" smiley Forstår dem også godt, jeg skal jo ikke stå på deres mark.. men hellere sure landmænd end at vælte ned i grøften eller hesten pludselig render..

    Og ja man skal spørge om lov, bare mig som er møg respektløs..


  • #41   5. aug 2016 Mason Fall. Uuh lidt spænding til debatten ! Ej gas;)
    Hvordan vil du forholde dig til at der bliver skrevet nu og længere oppe, at der kan være sået efter afgrøder ? Eller vidste du godt det?
    Jeg må indrømme at jeg selv aldrig har tænkt over det med efter afgrøderne, men at det nu alligevel er rigtigt at spørge om lov. Og jeg må sige efter denne debat vil jeg faktisk slet ikke så meget som tænke på at tage en tur hen over en mark jeg ikke ved om jeg må ride på. Også at det er en parthest jeg har, tænk hvis bonden lige ser hesten (ret afslørende Tinker) stå på folden, så får partejeren bare skylden smiley


  • #42   5. aug 2016 Hvis man ikke kan finde ud af at spørge om lov, så bør man slet ikke ride ud, efter min mening. For det første så er det ulovlig indtrængen og strafbart. For det andet, så er det da DYBT respektløst og det kan ødelægge så meget. Jeg kan blive så rasende, det er mangel på respekt for folks hårde arbejde og levebrød. Øv! Man spørger altid, ellers rider man der ikke. Og når folk så kommer efter en, så må man være mand nok til at modtage en skideballe, når man har opført sig sådan.

  • #43   5. aug 2016 Hyggerytteren, tjoe jeg syntes nu det har været rigtig nemt at holde øje med hvad for nogen marker man ved der bliver pløjet op og hvilket der ikke gør.
    Jeg ved det er super dumt af mig at jeg ikke spørger, og forhåbentlig er der ikke andre der gør samme fejl som mig fordi jeg ved det er ikke okay det jeg gør..

    Men jeg holder for det meste øje med de marker jeg rider på, og så er det nemt og se hvilken cyklus landmændene har på deres marker, jeg rider for det meste på de marker som der bliver sået majs på hvert år, dem ved jeg bliver pløjet op, så er der græsmarkerne, når det er blevet "høstet" eller hvad man kalder det og jorden er tør så sker der såmænd heller intet det og så plejer jeg at holde mig i det spor hvor traktorene alligevel kører.

    Ja det kan godt være jeg er dum og respektløs, men det betyder jo ikke jeg ikke tænker mig om.. jeg plører jo ikke ud på en våd nysået mark som jeg desværre har set nogen gøre.. for mig håber jeg at sådanne folk får en bøde..


  • #44   5. aug 2016 Må indrømme jeg ikke ved særligt meget om det der eftersøgning .. Gør nogen det direkte oven på stubene, så man ikke kan se det ?

  • #45   5. aug 2016 Kære alle.

    Den kommentar med høstede græsmarker illustrerer hvorfor det er essentielt at spørge før man rider på andres marker.
    "Græsmarker, der er høstet" er formodentlig Frøgræs.
    Dvs landmanden har sået græs af den ønskede sort og høster frøene. Det er meningen at marken ikke lægges om i en årrække.
    Dvs det er de frø, som andre sår ud.
    Det er ekstremt vigtigt, at frøene der høstes er uden nogen form for ukrudt. For det er jo værdiløst for køberen af frøene, hvis det ikke er rene frø.
    Man kan stort set ikke sprøjte sig fra ukrudt i frøgræsmarken, da moderplanterne (græsmarken) jo skal blive ved med at vokse der fra år til år. Det værste er kvikgræs. Der skal ikke mange kvikgræs planter til før frøgræsmarken skal pløjes op og bonden ikke kan bruge marken til frøgræs igen.

    Så ved at ride på marker, man ikke ved hvad indeholder, kan man gøre stor skade.
    Fuck de klumper jordknolde der fræses op.
    Men de ukrudtsfrø som der sad i hestens pels, trukket med ind fra grøften...

    Spørg bonden.
    De fleste synes det er fint. (Så længe man lytter til anvisningerne. Eller, hvis du spurgte min gamle far ville han da sikkert vide HVORNÅR du ville galopere over marken, så han kunne nyde synet.)

    Pointen er, det er ikke til at se hvornår det er harmløst at ride på folks marker.
    (Nåja, og så er det uhøfligt og ulovligt uden tilladelse).
    Men tilladelse er nemt at få. Spørg.


  • #46   5. aug 2016 Eftersåning :
    Man sår dobbelt på marken.
    Den ene afgrøde vokser op i den kommende sæson, og høstes.
    Den første skal vokse op og skygge, så det først er når den første afgrøde er høstet, at afgrøde nr 2 kan spire.
    Dvs afgrøde nr 2 spirer lige fra høst, så det kommer i vækst lige efter høst, dvs uden forsinkelse af at der skal pløjes og såes først.

    Eftersåning kan være næste års afgrøde.
    Eller, ofte bare til at binde næringen i jorden. Den næring som bliver optaget i de spirende planter bliver jo ikke skyllet ud af efterårets og vinterens regn. Og er der stadig næste forår, når marken pløjes og tilsåes. Smart.

    Igen, hvis det er en efterårs afgrøde, som kun har til formål at binde næringen i jorden, må i sikkert ride der hele vinteren.
    Endnu et argument for at spørge!
    Mm, frit lejde til markfræs, eneste pris er at være udadvendt og spørge...


  • #47   5. aug 2016 Se det er guldkorn. Det tror jeg der er rigtig mange hestefolk der ikke ved noget om, inkl mig selv. Godt nok rider jeg ikke på andres marker uden tilladelse, men man kan altid fortælle det videre til andre. nu har man en bedre grund end: "landmanden bliver måske sur", som mange tit er ligeglade med smiley

  • #48   5. aug 2016 Doktor who: Men altså siger du at hvis man rider på dette års stubmarker, kan man komme til at ødelægge næste års høst ?

  • #49   5. aug 2016 Du kan forurene mange års høst.
    Men hvor går grænsen for at forringe og ødelægge?
    Eller tvinge bonden til at pløje fx frøgræs op og opgive det som afgrøde på den jord fremadrettet, hvis man hiver ukrudt med ind, som er ubehageligt nok.

    Ukrudt i form af andre græsser kan man ikke sprøjte væk fra frøgræs. For dræber giften en græs, er det også giftigt for frøgræsset. Dvs skal håndluges.
    Enkelte ukrudtsarter er meget sejlivede, og hvis det først lægger i jorden, kan det give problemer årtier fremad.

    Måske spreder i bare noget ukrudt, der gør at bonden skal sprøjte med to midler. Det er ikke så slemt. Bare en ekstra dags arbejde og mange tusinde kroner for gift til markerne...

    Men den glade pointe ved, at man ikke kan se hvor det er harmløst at ride:
    Husk at spørg.
    Måske lyder svaret : Du kan ride langs skoven frem til marts. Men husk at sig når du er her, (så holder jeg en pause med motorsaven og lader brænde være brænde, mens jeg nyder synet af galoperende heste og glade ryttere på baggrund af en efterårs gylden skov)


  • #50   5. aug 2016 Ja men kunne jo risikere at komme hjem med en trebenet hest smiley
    Ej men jeg vil da lige løfte en ekstra pegefinger hvis jeg kender nogen der vil ride ud på en mark uden tilladelse.
    Tror desværre det er en uendelige kamp, da jeg tror nogle folk nok tænker ved den grund, at det ikke kan være mange frø der kan sidde på en hest, at det da umuligt kan ødelægge så meget. Men ja det er da så nemt lige at spørge bondemanden om tilladelse, meget mere behageligt end at få skæld og og blive uvenner med naboen, og være ulovlig indtrængen. Burde være grund nok smiley


  • #51   5. aug 2016 Hey..
    Bønder er bønder fordi de kan lide fornemmelsen af selvstændighed, og naturoplevelser.

    Spørg dog altid bondemanden.
    Der er ret gode odds, for at han (m/k) synes det er et smukt syn!
    Og ellers.. Marker er, set med bondens øjne, en meget stor urtehave. Jeg har kun en enkelt rose og lidt timian, men det er en lignende glæde de føler ved at se deres marker stå smukt og frodigt... Og lignende ærgrelse, hvis folk ikke respekterer det man prøver at skabe.

    Spred lidt god karma derude, og det vender tilbage.


  • #52   5. aug 2016 Nana E:
    Du skriver:
    Miab: Har i aldrig den betragtning med, at der kunne være sået udlæg i marken? Eller er i bare ligeglade med andre menneskers ejendom og ikke mindst levebrød?

    Rolig rolig! Jeg skrev jeg kun gjorde det når jeg ved jeg ikke gør skade- og det mener jeg selvfølgelig.
    ...-og jeg kan sagtens kende forskel på en stubmark og en mark der er sået eftersæd på, eller en dobbel såning smiley

    Jeg kom en gang da jeg var 13 år til at ride ind på en mark der var sået eftersæd på, da min hest løb løbsk, men der ringede jeg til den pågældende landmand og undskyldte.

    Så rolig nu smiley


  • #53   5. aug 2016 Til alle som bøjer regler:
    Jeg er vokset op på en gård. Og jeg kan ikke se forskel. Hvordan ser du, om det er en efterafgrøde, for at binde næringssalte?
    Hvordan ser du om det er næste sæsons korn? Find selv på flere spørgsmål. Kan du skelne, er du bedre end mig...

    Det er så nemt at spørge.
    Spørg!


  • #54   5. aug 2016 Så må vi ud og gå en tur sammen, så skal jeg vise dig det smiley

    Men nej det er ikke god pli at ride på andres jorde, helt enig smiley


  • #55   5. aug 2016 Helt seriøst.
    Jeg er en røv til at skelne imellem diverse kornsorter og græs sorter mv. især i de spæde stadier.
    Kan du skelne 5 cm høje planter, så ER jeg imponeret


  • #56   6. aug 2016 Jeg må også indrømme, jeg tager gerne en god galop på en stupmark eller sletmark (nyslået græsmark). også uden at spørge.

    Men er der udlæg i marken, så gør jeg det ikke, man kan godt se det. (er uddannet landmand, selvom jeg ikke længere bruger min uddannelse, har jeg ikke glemt min viden)

    Men på vej op på rideskolen er der en lang græsmark langs vejen, som er skønnere at ride på, end i rabatten, Der spurgte jeg landmanden om jeg måtte, da jeg skulle ride der jævnligt, og ikke kun 1-2 gange om året, og der fik jeg et ja. Jeg rider der kun når de der lige er taget slet, altså når græsset er slået, når det er langt, lader jeg være.

    Jeg kunne heller ikke finde på, at ride må en ny sået mark, hvor afgrøden kun er 5 cm. om det så er græs eller korn, jeg rider kun på veletableret græsmarker, og når jorden er tør, ellers bliver de ødelagt, og stupmarker uden efterafgrøde.

    I det område hvor jeg bor, er der ikke ret mange som rider, så presset på markerne er meget lille, derfor er landmændene meget tolerante, over for en galop tur på en slet (græs) mark eller stubmark, en eller 2 gange om året, end hvis man bor i et område med rigtig mange heste, hvor det er er mange som rider på markerne.


  • #57   8. aug 2016 Jeg er vokset op på en gård og min fars mark er altid sået med udlæg, så der er efterårsgræs til køerne og man er altså ikke i tvivl, hvis der er udlæg i. Hvis der er udlæg i, er marken tydeligt grøn, når marken er høstet, hvis ikke der er, er den gul.
    Jeg har til dato aldrig hørt om "dobbelt såning", hvor man ikke pløjer/harver i mellem såninger- jeg har hørt om såning med udlæg, men så vokser udlægget altså sideløbende med det såede og kommer tilsyne, når der høstes.

    Jeg kan ikke sige mig fri for, at skråne over marker, som er udyrkede/høstede. Jeg gør det dog aldrig lige op ad ejendomme, men hvis jeg er ude, hvor der ingen er at se, så kan jeg ikke se, at det kan genere nogen. Det hører dog absolut til sjældenhederne, at jeg kommer så langt omkring.
    Og jeg er måske også heldig, at være vokset op i et område, med knap så mange ryttere og derfor minimalt pres af sådanne, så der var plads til både ryttere og drenge på deres crossere på de høstede marker smiley
    Men som udgangspunkt, spørger jeg dog om lov og de marker som ligger lige omkring, hvor jeg bor nu, har jeg tilladelse til at ride på, når de er høstet. Frøgræsmarken må jeg ride i kanten af hele året, og jeg har flere sletmarker, som jeg også må ride på hele året. Jeg rider der dog ikke, når græsset har nået en vis længde, men det er fordi, jeg selv finder det ubehageligt, at jeg ikke kan se, hvad der er under.
    Men igen er jeg nok også heldig, fordi vi er så få ryttere i området, så at vi rider over markerne i ny og næ, det kan jo ikke ses.







  • #58   8. aug 2016 Doctor who: der er forhåbentlig ingen, der rider på marker med 5 cm. høje planter smiley

  • #59   8. aug 2016 What do I know?

    I min verden rider man slet ikke på andres marker. Delvist fordi det er uhøfligt men mest fordi det er nemt at spørge og få ja.


  • #60   8. aug 2016 Jeg kører ind i andres indkørsler, hvis jeg skal vende bilen. Hvis min hund en sjælden gang er smuttet ud og er løbet ind i en andens have, så går jeg ind og henter den. Nogle gange går min hund på andres grund når jeg lufter, fx fordi der er et stykke mellem fortov og hæk/hegn. Eller hun går en meter eller to ind i en indkørsel, når vi går forbi. Når min kærestes nevø/niecer spiller bold på farmor og farfars stillevej, så går vi ind i haverne og indkørslerne, hvis bolden ryger derind. Mine forældres kat fanger mus og rotter i naboernes haver. Jeg kan endda finde på at ride i kanten af en stubmark, i stedet for på vejen, hvis der kommer store køretøjer forbi, eller slå genvej over en mark.

    Jeg burde da spærres inde, for al den ulovlige indtrængen smiley


  • #61   8. aug 2016 CTS...
    Det lyder somom du kombinerer sund fornuft med hvad der er nødvendigt, hvis hunden fx taber halsbåndet, eller du trækker dig fra vejen for at undgå en mulig ulykke.

    For mig er der stor forskel på at anvende sund fornuft, som i ovennævnte eksempler, versus at man med fuldt overlæg ignorerer muligheden for at spørge, fordi man har mere lyst til at lade være med at spørge.


  • #62   8. aug 2016 Tja, det gør jeg måske.

    Men det er da ulovlig indtrængen uanset. Jeg håber da ikke, at dem der sammenligner en tur over en mark med at gå tur i folks haver, kunne finde på at vende sin bil i en fremmeds indkørsel.


  • #63   8. aug 2016 Det afhænger af hvordan man læser sammenligningerne.
    Hvis du går tur med din hund, den står stille da du går fremad og halsbåndet glider over ørene og den løse hund løber ind i min have.
    Jamen, værsgod, det er det eneste fornuftige at du følger efter for at fange den. Evt kalder du "heej, jeg render lige ind i din have efter min løse hund".
    Alle er sikkert enige om, at det er en fornuftig, acceptabel adfærd. For det er nødvendigt.

    Men at lave markfræs, fordi det ser lækkert ud, svarer til at jeg lagde spor og trænede hund i folks forhaver... Jeg kan bare styre min lyst og gøre det kun de steder det er aftalt.


  • #64   8. aug 2016 Nu er en have og en mark altså ikke det samme i min verden!


  • #65   8. aug 2016 Enig Mia B.

    Der ER forskel på en stubmark uden efterafgrøde, der alligevel skal pløjes, også min køkkenhave med afgrøder.

    Der ER forskel på en velfriseret græsplæne i en have, og en tør græsmark hvor der lige er taget slet.

    Der ER forskel på om der er 8 heste som dagligt tager sig en galop frem og tilbage på en sletmark, eller der galopere én hest få gange om året.

    Der er i min verden flere nuancer i det at "markfræse" end at slå alle over en kam.


  • #66   8. aug 2016 hvis jeg havde mistet bolden i en andes have, havde jeg banket på døren og spurgt om lov til at hente den..

    løber min hund over vejen til genboen (hvilket hun gør tit) har jeg fuldt ud tilladelse til at hente hende, har også fuldt ud tilladelse til at gå over til deres hund når hun er ude..

    har ikke kat, men en kat der render rundt er bare som det er, selvom jeg syntes det er træls at have dem på taget om natten, høre dem slås ude foran vinduet og de er overalt i sandkassen..

    ser jeg en mark som jeg lyster at ride på, finder jeg ejeren og spørger om lov...

    er jeg kørt forkert, og der ikke er andre udveje end at vende i en andes indkørelse, så gør jeg det..

    der er forskel på at gå i en have og hente en hund, bold eller noget, eller køre op i en indkørelse for at vende.. end hvis du rider ud på en mark du ikke aner om du må være på.. husk på at markerne kan have afgrøder.. det er det bonden tjener på..


  • #67   8. aug 2016 Jeg læser dem bare som de står, Doktor Who. Fx er der en der skriver "ellers svarer det til at jeg lufter min hund i din have uden at spørge". Hvis jeg skal være HELT ærlig, så synes jeg man skal være meget lovlydig eller bare rimeligt fantasifuld, for at mene at det at ride på en mark langs med vejen eller tage en fræser på en usået mark, er det samme som at gå ind i folks haver og lufte hund eller kaste bold.

    Jeg kan overhovedet ikke se sammenligningen. Men det er muligt at jeg bare ikke er helt så hys med hvor folk færdes. Jeg ville ikke bryde mig om at nogen kom ind på min grund og kastede bold med deres hund, fordi det overskrider min personlige grænser for, hvor tæt jeg vil have fremmede, og fordi jeg gerne vil have lidt privatliv. Jeg føler ikke, at folk der færdes 1-200 meter eller længere væk, er for tæt på min personlige grænser eller krænker mit privatliv.

    Jeg ved godt, at marker er privat ejendom og alt det der. Men JEG ville ikke føle mig krænket af, at nogen var på min grund så langt fra min ejendom - måske det er derfor, jeg ikke kan se, at det skulle være SÅ groft, som nogen herinde gør det til.

    Jeg kan såmænd også finde på at gå ind i en skov, når jeg går tur, hvis den fx ligger op ad vejen eller stien. Også selvom jeg ikke ved om den er privatejet eller ej.


  • #69   9. aug 2016 Hvor MÅ det da være rart at være SÅ lovlydig hele tiden smiley Jeg er ikke, og tvivler på at ret mange er.

    Jeg lærte såmænd også at lave en trepunktsvending. Men når man kører i små byer med smalle veje, i en lang bil, så kan sådan en vending ofte ikke lade sig gøre. NOGLE gange skal jeg også vende på en vej, hvor det simpelthen ikke er forsvarligt at lave trepunkts- eller uvendinger. smiley så må jeg være så ulovlig at køre ind på andres grund.

    Du kan da bare tage og læse folks svar - der er da faktisk kommet et par forklaringer på hvorfor folk gør som de gør smiley Jeg kan da sagtens ride ind til landmanden og spørge, og jeg spørger også hvis jeg er i nærheden eller jeg kan se dem. Det går der såmænd ikke skår af mig for. Ligesom der NOK heller ikke går noget som helst af nogen, for at jeg fx rider en meter inde på en mark i stedet for i vejkanten, eller slår genvej over marken. Naturligvis ikke marker med afgrøder. De fleste marker herude ligger så langt fra gårdene, at ingen som sådan bliver krænket eller stødt af det (i forhold til privatliv). Har aldrig oplevet sure landmænd, når de ser vi rider på deres marker.

    Tja, tror faktisk ikke det ville gøre mig så meget, så længe det ikke er folde der ligger helt oppe af min ejendom. Men synes nu alligevel det er noget andet, hvis man ligefrem går igennem hegn for det. Jeg tænker da også, at du må kunne se en forskel på det smiley

    Jeg kan godt se pointen i at give unge ryttere gode vaner. Men kommer en ung rytter forbi mig når jeg fræser rundt på marken, kan vedkommende så se forskel på, om jeg har spurgt lov eller ej? Eller vil vedkommende måske tænke, at hvis jeg må, så må hun vel også?

    Tror bare vi må erkende, at man har forskellig tilgang til tingene. Hvis det virkelig er så vigtigt for dig/jer at folk overholder loven punktligt, så synes jeg I skal starte med dem der kører alt for stærkt og hasarderet. Det er da trods alt til fare for en masse mennesker, og kan koste meget mere end bare penge, hvis det går galt.


  • #72   9. aug 2016 Jamen jeg er da fuldstændig enig i det meste du lister op. Ingen tvivl.

    Men KUNNE det tænkes, at andre måske har en anden opfattelse af god opførsel? At der måske er nogen, der synes at du gør noget som rytter, bilist, cyklist, whatever, som de ikke synes er god eller høflig opførsel? Kan det være muligt?

    Vi HAR ikke ens tilgang til tingene og vi HAR forskellige erfaringer, der er med til at forme den måde vi ser på verden. Men det er måske helt utænkeligt, at du gør noget, som andre ikke synes er god opførsel eller den bedste måde at gøre det på? Fordi de har andre erfaringer og en anden tilgang?

    Jeg oplever ikke de ting du nævner, her i området. Måske det er derfor jeg tager lidt let på det. Det kunne måske endda tænkes, at der er forskel på hvor i landet man befinder sig? Måske er det ikke lige slemt alle steder? Måske er der nogen der bor i områder, hvor folk faktisk er ret large med hvor man færdes? De fleste landmænd her omkring har fx også selv heste, så de er generelt ret large med det meste. Men jeg og alle andre skal stadig følge de "normer" som andre er nødt til at leve efter, for at få det til at fungere hos dem?


  • #73   9. aug 2016 Der er dem, der siger at mark og have ikke kan sammenlignes.
    Tjae. Det er der lidt om. Haven er til personlig rekreation og til pynt med videre.
    Marken er udsat til et formål.
    Så marken er måske bedre at sammenligne med en håndværkers værksted og p pladsen udenom. Nemlig et areal beregnet til et praktisk formål, også selvom man ikke er der lige nu og det ikke er låst af.

    Selvom en læser er sikker på, at p pladsen ikke tager skade af man dribler boldt der, og jeg tror på at min hund ikke gør skade ved at jeg tager den med ind i værkstedet, så er det god stil at spørge.

    Jeg mener at man altid bør spørge, før man gør noget, som gøres fordi det er lystbetonet og ikke nødvendigt.
    Prisen for ikke at spørge, er at man kan støde folk fra sig, og jeg gider ikke støde folk fra mig. Og måske kan man være til ulempe, selvom man ikke kunne se tegn på det var muligt, fordi man kan ikke vide alt.

    Det er ikke helt til at sammenligne lystbetonet adfærd versus hvis man gør noget pga det er nødvendigt. Så kan man bedre retfærdiggøre sig med, at det var rimeligt ift et værdigt behov.


  • #74   9. aug 2016 At gå ind på nogens værksted synes jeg mere kan sammenlignes med at gå ind i laderne eller være på marken mens der høstes. Det handler igen om privatliv. Men jeg ville ikke have et problem med at gå henover p-pladsen.

    Hvornår er det så et værdigt behov? Hvem bestemmer det? Er det dig, mig eller landmanden?


  • #75   9. aug 2016 Værdigt behov er vel et spørgsmål om sund fornuft.
    Er nødvendighed for dig, større end den ulempe man påfører andre uden at vente på samtykke?

    Det er jo grundprincippet.
    Vurderingen må gøres af dem der er til stede.
    Og så er der universalitet princippet: Og man må bestræbe sig efter at vælge, så man mener at alle andre i samme situation burde vælge det samme. Hvis andre ikke burde gøre det du gør i den situation, så tænk over hvor du har tabt logikken og hvad det så er man burde gøre i stedet?

    Nå.
    Men, bare vi alle opfører os godt nok til at vi ville være tilfredse med vores medmennesker opfører os på samme måde, så går det nok.
    At vi så når forskellige konklusioner, afspejler forskellige baggrunde og viden.
    Jeg vælger på baggrund af det jeg ved, og især det jeg indrømmer, at jeg IKKE ved, og derfor prøver at lade forsigtighed princippet komme andre til gode - er jeg sikker at jeg ikke er til ulempe? Hvis jeg ikke kan være sikker skal jeg nok tøve.


  • #76   9. aug 2016 "Men, bare vi alle opfører os godt nok til at vi ville være tilfredse med vores medmennesker opfører os på samme måde, så går det nok.
    At vi så når forskellige konklusioner, afspejler forskellige baggrunde og viden."

    My point exactly. Hvad der er forkert for den ene eller i et givent område, er ikke nødvendigvis forkert for en anden eller i et andet område.


  • #77   9. aug 2016 CTS...
    Når folk næsten er helt enige, så bliver trådene ofte længst.

    Vi er enige om at man skal opføre sig, så man selv synes det er ok andre gør det samme.
    Hvad man tænker kan gå galt og derfor være til ulempe er bare forskelligt.
    Og hvad der er nødvendigt er også forskelligt...


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #78   9. aug 2016 Det korte og det lange er hold jer fra andres ejendom uden forudgående tilladelse, det kan der forhåbentlig ikke være nogen tvivl om.

    De fleste landmænd siger faktisk som regel ja, men tager de dig i det uden tilladelse ja så har i nogen andre udfordringer, det er ulovlig indtrængen også selvom det "bare" er en mark.


  • #79   9. aug 2016 Det er du jo i din gode ret til at synes, JM. Faktum er bare, at der nok også er nogen paragraffer i de forskellige love, som du heller ikke overholder. smiley

    Så med mindre du aldrig i dit liv er gået et skridt ind på andres ejendom, vendt din bil i andres indkørsler, kørt for stærkt eller er gået over for rødt, så tror jeg man skal passe på med at formane andre.

    Herude hvor jeg bor, bliver landmændene ikke sure, hvis de ser man rider på markerne uden tilladelse. Hvorfor er det så i grunden nødvendigt at bruge min og hans tid på at spørge, når de alligevel har det fint med den måde det foregår på? Bare af princip, eller fordi det fungerer anderledes andre steder i landet?


  • #80   9. aug 2016 Lige præcis CTS - sådan et område bor jeg også i. Da vi flyttede her op for 11 år siden, var det første landmanden overfor os sagde, altså uden jeg havde spurgt! du må gerne ride på mine græsmarker.

    Og det er den generelle holdning her omkring.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #81   9. aug 2016 CTS du har mange ting som du mener du har ret til at gøre og fint hvis det virker der hvor du kommer fra, det ville ikke virke sådan hvis du var min nabo, din hund holder du hjemme, du holder den ude af min indkørsel for den er selvfølgelig i snor så du kan holde den på fortovet, du ville blive smidt ud hvis du rendte rundt i min have og jeg opdagede det uanset årsag og ja jeg overholder lovgivningen jeg har ikke min egne for mig rimelige regler smiley



  • #82   10. aug 2016 Jeg har faktisk lige et spørgmål..

    For mange år siden fik jeg engang fortalt af en af mine gode tur-venner at man kunne få en bøde for hver hovspor/hver afgrød der blev ødelagt. Hun fortalte bøden kunne blive enorm og den vidst lagde på 500 kr pr hovspor/pr afgrød.
    Passer det?

    Fordi nøj hvor sad der en indre angst i mig de gange hesten har hoppet ud på markerne med afgrøder når de blev skræmt.


  • #83   10. aug 2016 Jeg ved at de håndhæver den på den lokale golfbane.
    Siden golfbanen ikke kan sætte magt bag, antager jeg at en paragraf i lovgivningen understøtter at bøden kan håndhæves via ordensmagten.

    Ingen laver markfræs der.


  • #84   10. aug 2016 JM - Det er da bestemt ikke noget, jeg mener jeg har ret til at gøre. Det TROR jeg ikke står skrevet nogen steder.

    Dejligt at være så lovlydig, omend det nok er umuligt at være det komplet.
    Er dog glad for at jeg ikke har dig som nabo smiley
    Min hund er altid i snor. Men hun ER en hund, og vil gerne snuse - det er faktisk stort set umuligt at holde hendes snude fra at stikke lidt ind på folks grunde. Men så er det jo godt at mine naboer er meget venlige, og ikke ser det som dybt ulovligt, at hun stikker snuden ind på deres grund eller tilmed (Gud forbyde det) kommer til at sætte en pote udenfor fortovet smiley

    Så du vil simpelthen hellere smide mig ud, og dermed have min hund rendende i din have, end du vil have at jeg hurtigt render ind og henter den? Du vil også hellere give den lidt ekstra tid, til at grave halvdelen af haven op, mens jeg lige banker på og spørger om jeg må gå de ti meter ind og hente den, end at jeg hurtigt render ind og henter den? Hehe, sådan nogle mennesker har jeg aldrig mødt, måske vi bare er ekstremt overbærende, her hvor jeg kommer fra smiley


  • #85   10. aug 2016 Jeg vil nu altså også godt have folk lige banker på og forklarer hvorfor de er på min grund. Du kunne jo reelt set være en der var ude for at se om der var noget lækkert at stjæle. Og så er det sådan at render din hund fra dig, og ødelægger noget på anden mands grund, ja så skal du som ejer erstatte det. Der er det jo godt man har den forsikret smiley Det samme gør sig gældende med hesten. Ødelægger den noget, skal du erstatte det. Så bliver du nuppet til hest på en mark, kan det blive rigtig dyrt. Især hvis "alle" lige har snuppet sig en tur for du risikerer at bonge for deres ødelæggelser også. Og medmindre dit forsikringsselskab er meget large og tror på hesten stak af, så dækker de ikke den regning.

  • #86   10. aug 2016 Hvorfor er det enten eller? Hvor er nuancerne? Der er altså forskel op de områder vi bor i, antal galopperende heste på markerne, hvor vådt området er. (galop på en våd græsmark kan ødelægge den), hvordan stemningen generelt er i området til markridning, osv.

    Der er vel ingen der med fuld overlæg kan finde på at galopere inde på en kornmark, og lægge kornet ned? Det er stubmarker uden efterafgrøde, som alligevel skal pløjes, vi rider på. vi ødelækker ikke noget. Jeg kan simpelthen ikke se, hvorfor det er så forfærdelig. Det øjeblik landmanden harver sin mark, så rider jeg der ikke længere, det er kun de golde stubbe, uden anden værdi, end den smugle gødningsværdi de har ved nedpløjning. hvilket en galoptur ikke ændre ret meget på.

    Jeg er fuldstændig ligeglad med om nogle rider på mine slet marker, så længe græsset er kort, men jeg vil blive træt af det, hvis de gjorde det når græsser er langt.

    Altså med fornuften slået til og tager man hensyn til årets gang på marken, så tror jeg det er de færreste landmænd, som kan se problemet i at vi rider på markerne.

    Er man på langtur, og ser en galopindbydende stubmark, kan det være ret svært at vide, hvilken gård den tilhøre, hvis man skal spørge om lov til at ride der, eftersom landmænd, kan have marker flere km. fra hvor de bor. Men landmændene tæt på hvor man bor, og hvor man skal ride ofte, der ville jeg da spørge om lov. Igen nuancerne, der er forskel. Skal man ride der 1-2 gange om året eller er det ugeligt, der er forskel.


  • #87   10. aug 2016 HVIS min hund render ind i en andens have, vil jeg til enhver tid prioritere at få fat på min hund, fremfor først at banke på. På den tid det tager at banke på, vente på at nogen åbner og forklare at jeg bare lige henter min hund, kan den nå at ødelægge noget (måske uerstatteligt), rende videre til en ny have eller komme til skade. Det har overhovedet intet at gøre med, at jeg ikke vil erstatte evt. skader.

    HVIS jeg af en eller anden årsag rider på marker, hvor noget går i stykker og skal erstattes - hvad det så end kan være, på stubmarker - så må jeg jo erstatte det. Sådan er det jo.

    MEN jeg synes ærligt talt ikke der er nogen grund til at skulle ændre på noget, der faktisk fungerer fint her. Ærgerligt det ikke fungerer på samme måde hos jer, men det er jo i virkeligheden ikke mit/vores problem og dermed heller ikke noget, vi andre nødvendigvis bør indrette os efter smiley

    Hvad folk gør må være op til dem selv, så længe de kan leve med at andre gør det samme - som Doktor Who fint skrev.


  • #88   10. aug 2016 Når det gælder loven, så nej, CTS, så synes jeg ikke at folk bare skal og kan gøre som de gør. Meget overdrevet, men du kan heller ikke forsvare et røveri eller værre ved at sige, at hvad folk må gøre hvad der er op til dem selv og så bare må leve med det. Ens handlinger har ikke kun en konsekvens for ÉN SELV, men den går i den grad også ud over andre og gør den det, så er det bestemt ikke ok. Kan på INGEN måde forstå at man kan sidde og forsvare at det er ok at trænge ind på andres ejendom og bryde loven.

  • #89   10. aug 2016 Ja hvis min hund løb ind i en andens have ville jeg løbe efter, få fat på den og gå og banke på og undskylde. Tindur blev bange for noget og løb ind på en ret ny sået mark og det var svært at få ham ud af den igen smiley jeg kørte så og købte en æske chokolade, kørte hen til bonden og sagde undskyld og afleverede chololaden. For jeg ønsker ikke at ødelægge for hverken mig selv eller andre ryttere. Så det jeg gjorde er almindelig pli fra min side smiley

    Mvh TT


  • #90   10. aug 2016 Jeg er ikke "storbonden" eller noget som helst - MEN jeg blev faktisk PISSESUR da enelleranden mente det var i orden at ride på min nyetablerede græsfold, som jeg endnu ikke havde hegnet ind smiley

    Da en af naboerne mente det var HELT i orden at lufte deres uopdragne løse hund langs mine folde, og hvor hunden tre gange løb ind og jagtede mine heste rundt, der hjalp jeg første gang med at få fat i kræet ( det var jo vel et uheld...) - men tredje gang der fik jeg fat i de MØGUNGER og meddelt dem, at hvis jeg NOGENSINDE så deres køter igen på min grund, så blev den indfanget og kørt på politistationen. Samt at der ville komme en efterfølgende regning for dyrlægeundersøgelse af alle mine heste for evt skader, og at det ville komme til at koste i omegnen af 5-8.000 kr !

    Uheld kan ske - om det er en hund som smutter ind i haven, en vending i min indkørsel eller gårdsplads, at hesten hoppe ind i en mark fordi den er skræmt. Men at bevidst lade hunden jage hestene, bevidst at ride i min nysåede græsmark og pløje den op i et spor over 500 M, at lave "for sjov hjulspin" når nu man er inde og vende på en grusvej - DET er uopdragent, og jeg ville flippe skråt.


  • #91   10. aug 2016 øh - jeg troede det var markfræsen på stubmarker UDEN efterafgrøde det handlede om.

    Da vi alle vel kan blive enige om at ride på ny såede marker, golfbaner, og anden "fin" beplantning, er et absolut no-go.

    Og jeg er noget overrasket over at læse, at det kan være et problem, at man vender i en indkørsel. Lige som jeg skrev dette, var der en som vendte i min, (vores vej er MEGET smal, og en 3 punkts vending er så godt som umuligt) jeg har da aldrig overvejet at det kunne være at problem, det sker jævnligt.

    Men jeg vil lige som TCS prise mig meget lykkelig over, at jeg netop et endt i et område, hvor der tilsyneladende hærsker meget stor overbærenhed med hinanden. - Her må vi gerne vende i hinandens indkørsler,
    -vi må ride må markerne, så længe vi tager hensyn til årets gang og våde perioder.
    - kommer naboens hund på besøg, så sender vi lige en sms om, at hunden er her over, så naboen ved det, på et tidspunkt så går hunden jo hjem igen.
    - Vores katte må løbe over det hele.
    - De få gange mine heste har været ude af hegnet, og jeg har været på arbejde (50 km væk), så har mine naboer fanget hestene, og trukket dem hjem, på samme måde hjælper vi når naboens køer er på strøgtur.

    kort og godt, så hjælper vi hinanden så godt vi kan, der er INGEN der går i små sko, der er plads til alle. Hvor er jeg heldig, og hvor er jeg ked af at læse, at ikke alle har det så godt med deres naboer. (naboer skal i denne sammenhæng forstås meget bredt.)


  • #92   10. aug 2016 Dorthe - hvis du havde en hund der gøede hver gang der kom nogle på dens territorium, så ville nok du også blive træt af at folk brugte din gårdsplads som vendeplads flere gange dagligt.. Vi overvejer faktisk at sætte op hegn for at minimere det...

    Mvh TT


  • #93   10. aug 2016 Vi bor forskellige steder, og har forskellige forudsætninger her i livet. Det er i orden. At jeg på ingen nogen måde kan se problemet i det, gør jo ikke jeres problem mindre.

    Det er helt OK at du ikke vil have det og der er træls for dig, derfor må du gøre noget for at løse problemet, f.eks. et hegn. Men at sige at denne "lov" skal gælde for alle, fordi nogle få har et problem med det, synes jeg ikke er helt ok.

    Jeg kender faktisk godt til problemet. Da jeg var barn, havde mine forældre en gravhund, og langs baghaven, gik der en grusvej, hvor der jævnligt gik og cyklede nogen forbi. Hver gang gøede gravhunden højt og inderligt. Dette var ret træls.

    Løsningen blev, at hver gang at hunden gøede af nogle på vejen, blev hunden smidt i værkstedet i en times tid. Dette skulle han ikke prøve ret mange gange før han holdt op med at gø, hver gang nogle gik forbi baghaven. Dette resulterede så også i at hunden skiftede navn til: Emil smiley

    Vi løste problemet med i midler vi havde, altså opdrage hunden til at holde mund, da vi ikke mente vi havde handle kræft nok til at få byrådet til at lukke vejen. Da det heller ikke ved den danske lov er forbudt, at vende i en indkørsel, vil det være lidt op ad bakke, at få alle i hele landet til at lade være at gøre det. De få som må have et problem med det, må så løse problemet på anden måde. Et hegn, et skilt eller hvad ens kreativitet kan finde på.



  • #94   11. aug 2016 Sandra - Jeg skriver ingen steder, at man kan gøre hvad man vil og så bare må leve med det. Der er forskel på at gøre som man vil, og så at gøre som man synes andre bør gøre. Uanset hvad, så tror jeg ikke på, at noget er entydigt forkert. Det kommer an på øjnene der ser. Og sammenligningen med røveri gider jeg slet ikke kommentere, for vi ved godt begge to, at de to scenarier ikke er sammenlignelige. Måske du i stedet skulle spare din moralprædiken til dem der kører alt for stærkt - der er da ihvertfald tale om en risiko for at ødelægge noget for nogen, der er meget værre end den skade jeg evt. kunne gøre på en stubmark.

    "Ens handlinger har ikke kun en konsekvens for ÉN SELV, men den går i den grad også ud over andre og gør den det, så er det bestemt ikke ok"
    Jeg kan umiddelbart ikke være mere enig i dette. Det er ikke ok, at ødelægge noget for andre. At ride på en gold stubmark, som landmanden ikke har noget imod at jeg rider på (selvom jeg ikke har spurgt), går ikke ud over nogen, og ødelægger ikke noget. Jeg pløjer jo ikke ind gennem kornet smiley

    Og så kunne jeg i øvrigt heller ikke finde på at "trænge ind" nogen steder. At ride på en mark, er ikke ensbetydende med at man er trængt ind på det. Jeg kunne såmænd heller ikke finde på at opfordre nogen til det.


  • #95   11. aug 2016 Team Tindur - Jeg ville have gjort nøjagtig som du gjorde i den situation. smiley Jeg bryder mig bestemt heller ikke om at ødelægge noget for nogen.

  • #96   11. aug 2016 Dorthe - NEJ, kan du SÅ få sat en stopper for alle de ulovligheder! Du kan vel nok forstå, at det er ULOVLIGT, så det skal stoppe NU, for der er faktisk nogen steder i landet, hvor den slags IKKE er tolereret og SLET ikke kan fungere, så hvordan KAN du dog tro, at det er i orden! STOP DET SÅ!

    (læs med ironi smiley )


Kommentér på:
Marksræs

Annonce