{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
762 visninger | Oprettet:

foder til...? {{forumTopicSubject}}

heej smiley
jeg har fået mine to heste hjem er i ferien, og nu kommer alt det med foder jo...
altså jeg har en pony hoppe som jeg ikke rider. hvilket foder ville i give en pony (140cm) på 17 år? give hende en lille håndfuld lucerne, men hun blive sku lidt tyk alligevel?
så har jeg min ridehest en dansk varmblod 160cm og 12 år gammel. han er helt ny i familien. rider dressur på han og når vi får undervisning vil jeg selv sige det er ok seriøst?

fortæl gerne hvad i giver jeres, hvad i bruger dem til osv. :3


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder til...?
  • #1   10. aug 2016 Hesten du ikke rider ville jeg sørge for fik noget godt hø og så vitaminer og mineraler og ikke andet.. Selv konkurrenceheste kan klare sig på det diæt.. smiley

    Varmblodshesten kunne du give det samme, men hvis du vil have noget med lidt mere energi, så finde et fuldfoder med god tyggetid i.. F.eks. Aveve's Sports mix..


  • #2   10. aug 2016 Selv konkurrenceheste kan klare sig på det diæt

    Det kommer sandeligt an på hesten -vores den ene ville være et omvandrende skelet på den kost, selv hvis ikke han blev brugt smiley

    Ashlee -en hest der er tyk, har ikke behov for krybbefoder. Giv den en fornuftig vitamin/mineralblanding og ikke andet. Og pas på med græsset. Er hesten nøjsom, så kan den næppe tåle at gå på på godt græs 24/7.

    Den anden er svært at give et bud på, du skriver jo intet om dens foderstand eller hvor nem/svær den er at holde i huld. Hvis den også er en nøjsom type, vil vit/min sikkert også være nok, så længe de går på græs.


  • #3   10. aug 2016 Nu kiggede jeg lige ind på dit galleri, og så billeder af din smukke ridehest. Sådan lige af type virker han ikke som en, der er svær at holde huld på smiley

    Ridemæssigt er I jo først lige kommet i gang efter han har stået stille, så selvom jeg ikke er i tvivl om at I knokler til undervisning, så tæller det indenfor foder ikke som andet end vedligehold/let arbejde.
    Indenfor foder skal du op på middelsvært niveau og højere førend hesten går for at arbejde mere end let.

    Når det så er sagt, så har jeg selv to vidt forskellige heste hjemme hos mig.
    Den ene går MA/PSG på stævneplan, og træner højere i hverdagen. MEN han er en småfed bette easykeeper af en ollebolleblanding, og fx her om sommeren går han i starten af sommeren med mundkurv, og her i slutningen af sommeren på begrænset græs, for ikke at blive for fed. Han får om sommeren 1/2 ration af sin vinterfodring, og så bare vit/min tilskud ved siden af.
    Min åleslanke dv'er han kan så æde som en malkeko uden at han bliver andet end "pæn slank" at se på. Han går MB til stævner og træner lidt højere end det i hverdagen. Han får her om sommeren al det græs han gider at æde i 10-12 timer, herefter får han ad lib hø på boks, og så får han al det krybbe foder han plejer at få om vinteren om sommeren også.

    Da jeg kun har to heste har jeg valgt at fodre ens og "nemt".
    Om vinteren får de begge Horselux plus 1,8 kg dagligt, og så får den fede 6-8 kg hø/wrap dagligt, mens den slanke får 15-20 kg hø/wrap dagligt. Den slanke får så lige 1 kg MaxiRice risklid dagligt, og 1/2-1 kg havre oveni.
    Om sommen får den fede 0,75 kg Horselux plus + 100 g Horselux multivitamin. Nul hø/wrap, og som sagt mundkurv eller begrænset græs.
    Og den slanke får ALT det han gider æde.

    Jeg vil helst fodre med så meget så muligt grovfoder, og så juster krybbefoder ned. Men når de går på middelsvært plan så skal de have lidt energi at gøre godt med - men bliver de for fede bliver de også dvaske.

    Var dine heste mine heste, så ville jeg købe et vit/min tilskud som de kunne få begge, og så måske lidt lucerne til ridehesten - ham ville jeg give 300-400 gram lucerne oveni i vit/min, og så se om ikke det var nok. Og så sørge for at de fik hø/wrap så de var pæne uden at blive bollefede.

    Mvh Charlotte


  • #4   10. aug 2016 Tak for svarene smiley
    Da vi købte bennett var han noget stor :3 vi skar noget ned i det foder de gav han. Han har tabt sig en del og har ikke "æblerøv" mere smiley
    Vores ven sagde at vi kunne give ponyen lucerne da det ikke skulle fede... Men det gjorde det så ;3 De kommer lidt ind om aftenen hvor han så får sit foder... De får begge wrap (dårlige luftveje).
    Men ville i så bare give ham wrap + lucerne, vitiminer fx... ? Han skal have noget. Ellers bliver han FOR tynd smiley


  • #5   10. aug 2016 Min hest går ikke på græs - det kan han ikke tåle. Står på boks om natten.

    Derimod får han sit wrap; i slowfeeder, fordelt udover hele dagen. Derudover har jeg valgt et foder med lav stivelse/sukker indhold og med lille fordeling pr. Dag (600 g til hans str)

    Han bliver brugt ca. 4/5 gange om ugen. Har fint med energi.

    - samme tilgang ville jeg nok bruge hos din varmblod, såfremt den er nøjsom. Til pony'en ville jeg istedet for kryppefoder nok kun tildele den vitaminer/mineraler.

    Og så kan man justere op/ned, efterhånden hvis der skulle være behov for det (:


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   11. aug 2016 Pony kan jo godt lave motion selvom du ikke rider den det vil også sætte den insulin niveau op så den ikke bliver tykkere men taber sig ned til normal vægt smiley

  • #7   11. aug 2016 Jeg har en nøjsom dreng på snart 6 år. Og en plage på et år der er svær at holde huld på.
    De får begge græs og hø ad libitum.(høet er meget næringsfattigt) Den nøjsomme trænes let-moderat tre gange om ugen og får kun vit/min her om sommeren. (Equsana Grazing) om vinteren får han Equsana Rocky. Plagen får Equsana Balance og Linamix. Sådan så begge mine heste ud for nogle uger siden.

    Mvh TT

    Tindur


    profilbillede
  • #8   11. aug 2016 Rocky

    profilbillede
  • #9   11. aug 2016 JM
    ville skam gerne lave noget med ponyen det er ikke det...
    grunden til at jeg ikke rider hende er at hendes ben er forfærdelige smiley
    hun bliver halt lige så snart hun laver for meget.
    så hun er bare til selvskab smiley

    nu når jeg siger "tyk" hun har halm mave og så har hun fået lidt mere kød på bagdelen :3


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #10   11. aug 2016 Ja det er ikke så nemt kan jeg godt se smiley

  • #11   11. aug 2016 Struktur 100!! Med omega-3 fedtsyre så godt! det er fra dangro nordic

Kommentér på:
foder til...?

Annonce