{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.119 visninger | Oprettet:

Spat? Erfaringer? what to do {{forumTopicSubject}}

Hej!
Dyrlægen var forbi i dag og konstaterede rimeligt sikkert uden røntgen (hun sagde at det ikke var nødvendigt) at min bette pony har spat i højre has.

Jeg har 2 muligheder
1: Lade ponyen være foldbums
2: Oralt smertestillende og så sørge for at holde ponyen igang således at spatten i bagbenet vokser hurtigere, ponyen vil komme til at gå mere stift med bagbenet fremover men uden smerter, spatten gør kun ondt så længe den er aktiv. (hvis jeg forstår rigtigt burde hun fungere rimeligt normalt bagefter)

Ponyen er overvægtig og har allerede tabt sig en del takket være motion, men hun er ikke færdig og at lade hende være foldboms er jeg bange for at hun tager på igen. Og det tror jeg slet slet ikke vil gavne hende!
Hun går allerede i løsdrift så hun bevæger sig/har ikke stillestående tid i boks.
Vi har faktisk prøvet at give hende noget af min vallaks led-medicin og det gjorde, så vidt kunne ses, ikke en forskel.
Jeg hører meget gerne om erfaringer og tanker for at gøre det nemmere at vælge.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spat? Erfaringer? what to do
  • #1   16. sep 2016 Få taget røntgen! Spat heste har bedst af at lave noget. På billeder af hasen vil dyrlægen vudere om man skal give en indsprøjtning for det gror hurtigere sammen. Og hesten holdes igang igennem forløbet. Hvis du først lader den blive foldbums er det med henblik på ikke at skulle rides igen. Det kan være meget meget smerte fuldt. Her bør man vudere om hesten skal holdes i live. Jeg har selv en på 6 med spat. Det er groet sammen og vil mærker intet til det

  • #2   16. sep 2016 Som skrevet er det ikke det min dyrlæge anbefaler. Og jeg er ikke ny i det med at forberede mig på spat, man troede min store pony havde det og der anbefalede de røntgen, men han var ren.
    Jeg må indrømme at jeg længe har haft en drøm om at komme ud og køre med hende, og at få hende igang, for hendes talent fejler ikke noget. Hun er 11 år.


  • #3   16. sep 2016 Da jeg havde min den gamle hest, som havde spat. Anbefalede min dyrlæge at give trm stride først den gule https://www.hhcare.dk/trm-stride-30x50gr og derefter den blå https://www.hhcare.dk/trm-stride-mp-60x20gr til hesten ikke er her mere.
    Dette nåede jeg dog ikke at prøve da hesten blev aflivet pga anden skade.
    ellers er der nogle som køber glucosamin og msm hver for sig (bestiller hjem fra Tyskland)


  • #4   16. sep 2016 Det var da dyrt. Jeg husker det, tak. smiley
    Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på at min vallaks medicin ikke hjalp.


  • #5   16. sep 2016 Præcis! Du ved ikke om det er spat, før den har været i røntgen. Så du kan risikere at gøre noget værre.
    Jeg ville ikke turde ride på en hest på smertestillende uden at vide med sikkerhed hvad den fejlede.
    Det kan godt være din dyrlæge er 99,9% sikker men der er stadig 0,1% usikkerhed.
    Men det er min erfaring og det jeg ville gøre selv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   16. sep 2016 selvfølgelig skal hesten i røntgen/scanning.. det er den eneste måde man kan fastsætte om hesten har spat, og hvis, så i hvor slem grad.

    Først når du har fået foretaget røntgen, kan du vurdere hvad der skal ske med hesten. smiley


  • #7   16. sep 2016 Det handler ikke om røntgen eller ej, nu spørger jeg ind til de muligheder min dyrlæge er kommet med. Og erfaringer til hvordan andres spatheste har det.
    Jeg ved udemærket godt hvordan det fungerer med røntgen og jeg har været igennem det mere end en gang før.

    Jeg er rimelig frustreret over der hele, og jeres svar om røntgen hjælper ikke med at løse noget.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   16. sep 2016 mette: din dyrlæge er ikke særlig kompetent hvis hun anbefaler ikke at tage røntgen - eller mener at det er unødvendigt.

    intet menneske, kan fortælle hvordan hesten er stillet uden billeder af spatten. fordi at spat er så forskelligt, og i så forskellige grader - det er derfor at de fleste råber røntgen. .


  • #9   16. sep 2016 Jeg har utrolig kompetente dyrlæger som er engagerede og altid gør deres bedste.
    Og hvis du læste efter så har den samme af dem også før sendt min anden pony direkte i røntgen ved mistanke om spat.
    Og det var ikke det det handlede om.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #10   16. sep 2016 mette: men hvis de er kompetente, så ville de også anbefale røntgen som det Aller første, før de overhovedet tænker på hesten fremtid smiley

  • #11   16. sep 2016 Igen igen det var ikke det jeg spurgte om og du ændrer ikke noget. Mine dyrlæger gør det godt alle 3.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #12   16. sep 2016 Det giver bare overhovedet ingen mening at agere ud fra en diagnose som kun måske er korrekt..

    har hesten spat, og alt efter hvordan spatten sider så kan du gøre mere skade end gavn ved både ridning på smertestillende, og ved at lade hesten stå..

    hvorfor er det helt nøjagtigt at du ikke vil lade hesten røntgenfotograferet?


  • #13   16. sep 2016 Det sagde jeg heller ikke at jeg ikke ville, det var bare ikke det jeg spurgte om, slut.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   16. sep 2016 Du skriver at du gerne hører om erfaringer og tanker - Værsgod..

    du bør ikke tænke i nogen som helst baner inden der foreligger røntgenbilleder, så du ved hvad du skal arbejde med, og hvordan du skal gribe det an..

    du ved ikke engang om det er spat - hvad nu hvis det reelt set var et brud i hasen?


  • #15   16. sep 2016 jeg har haft en spat hest - jeg ville sørge for at lade den gå i løsdrift... og ikke ride den. Så længe den ikke er vokset sammen er det smertefuldt.
    Min havde meget ondt når den skulle ud af boksen om morgenen.
    Løsdrift fungerede hun meget bedre på


  • #16   16. sep 2016 Jeg er altså enig med AMT! Forstår ikke du ikke vil tage billeder af den og få et grundlag og arbejde ud fra nu. Jeg håber virkelig ikke der findes en dyrlæge der vil give den smertestillende for den rides uden at være 100% sikker på hvad dyret fejler. I så fald bør man omgående skifte dyrlæge.
    Nej jeg kan ikke svare om et eller to er bedst for igen der mangler regel info på status af dit dyr. Det er bare ærlig snak. Din dyrlæge har jo taget fejl før omkring spat, hvorfor skulle det ikke ske igen


  • #17   16. sep 2016 Ud fra hvad du skriver med dine 2 valgmuligheder kan vi jo læse du hælder til 2.
    Men der er vel ingen grund til at give smertestillende før det vides 100 % om pony har spat og i hvilken grad den evt. har det i. Dette kan kun gøres med røntgen som de andre er inde på.
    Det er lidt "hul i hovedet" at behandle et hvis det er noget andet som pony fejler.
    Ja trm stride er dyrt og det kan tage op til 3 mdr. eller mere før man vil kunne se om det har en effekt.
    ligeledes med det medicin du prøvede at give så vil man ikke kunne se det ud fra blot en enkelt gang


  • #18   16. sep 2016 Jeg har ikke sagt jeg ikke ville tage røntgen, det var bare ikke spørgsmålet. Nej ikke taget fejl, haft formodning og det blev tjekket, der er forskel.

    Ponyen går allerede i løsdrift.
    Og det var ikke en enkelt gang, det var længere tid.


  • #19   16. sep 2016 igen at give noget medicin mod noget den måske ikke fejler giver ikke mening. = spild af dine penge
    Få den udredt før du begynder at behandle og behandle når du har fået en præcis diagnose, ikke blot en antagelse


  • #20   16. sep 2016 Lidt ekstra til leddene kunne ikke skade uanset hvad. Også i betragtning af at ponyen er for tyk. Og sjovt nok ringede jeg jo til dyrlægen, gjorde jeg ikke.

  • #21   16. sep 2016 mht. hvilket? led medicinen eller hvad?
    Det er jo stadig blot en antagelse fra dyrlægens side at pony har spat, det er ikke blevet bekræftet via røntgen.
    Når pony er for tyk er der ekstra grund til at få den rette diagnose stillet, da det bestemt ikke gavner den hvis det er spat den har.


  • #22   16. sep 2016 forstår ikke helt hvad du vil med dit opslag...Du laver jo ikke andet end a forsvare dig selv og ikke tage imod råd?
    Uden røntgen ved man ikke hvad din hest fejler.
    Min fik stille diagnosen via bøjeprøve og røntgen.
    Hun har spat i mellemste og nederste glideled.
    Hvor slem spatten er er afhængig af hvor slemt leddet er!
    Så har den "kun" spat i nederste glideled så er det ikke så slemt som hvis den har i 2 eller 3 led.
    Og spat har de ofte i begge bagben og ikke kun et


  • #23   16. sep 2016 Jeg får ikke svar på det jeg spørger om. Jeg kan ikke rigtig bruge det til noget da jeg allerede kender fint til røntgen, og jeg må derfor åbenbart gentage mig selv. Sjovt nok bliver opslaget ikke rigtig læst og internettet ææælsker at tro det værste. Sandheden er at jeg altid har gjort alt hvad jeg kunne for mine ponyer uanset prisen.
    Det tætteste jeg rent faktisk er kommet på at få erfaringer er #1 hvor der kort blev fortalt om en hest der fungerede ganske fint med spat, #3 hvor der var forslag til medicin, og #15 hvor der kort blev nævnt en anden spathest i løsdrift.
    Det kunne jeg faktisk bruge.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #24   16. sep 2016 Hej Mette

    Jeg fik diagnosen på min for 13 år siden, jeg kunne have givet hende vinger men alternativet var at jeg "smed" hende afsted til Jylland hvor min veninde havde et lille husmandssted der gik hun i 1 år, i Løsdrift, derefter hentede jeg hende hjem genoptrænede hende, hun er nu 24 år og nu er alle ben stive smiley

    Hendes spat var 2/3 ophelet og chancen var 50/50 om hun ville blive haltfri, men det gjorde hun heldigvis, jeg har ikke givet nogen tilskud af nogen art, heller ikke efterfølgende.

    I dag får hun seniorurter til hele den gamle krop, der er flere løsninger jeg valgte den der hedder enten så heler det op ellers må vi give den vinger og i mit tilfælde lægede tiden sårene smiley

    Håber det bedste for din hyp smiley


  • #25   17. sep 2016 En dyrelæge der åbenbart har røngtensyn, og derfor ikke anbefale et røngtenbillede af hasen. så man reelt kan se hvad man har med at gøre?

    ..jeg havde fået en anden dyrelæge ud. Tænk hvis hun ikke har ret i sin teori?


  • #26   18. sep 2016 Min hest har fået det konstateret i hasen, i et glideled mener jeg det er.
    Hun bliver halt hvis hun ikke bliver holdt igang. Hun går med 4 sko og går i løsdrift. Min dyrlæges råd var at hun skulle lave noget, spat er gigt, og det bliver værre hvis hun bare skulle stå stille. Hun får tilskud fra hippolyt.


  • #28   20. sep 2016 Det lyder lidt farligt at begynde at kigge efter produkter til spat osv, hvis du ikke engang kan være sikker på at det netop er DET din hest/pony fejler.
    Jeg ved godt det ikke er spørgsmålet, men du tager da heller ikke på skadestuen med en arm der gør ondt, og bliver sendt hjem med den og får at vide den er brækket der og der uden du har været i røntgen...
    Folk skriver det jo netop, for at HJÆLPE dig, så du ikke ender med at behandle på en hest, der måske fejler noget HELT andet... smiley


  • #29   20. sep 2016 Som du selv skriver var det ikke spørgsmålet smiley

    Der er ikke rigtig tvivl. ALT passer på hende, røntgen ville blot bekræfte det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #30   20. sep 2016 mette: så fordi at alt passer, så dropper i røntgen, og regner derfor med at al spat er ens?

  • #31   20. sep 2016 Det har jeg heller ikke skrevet så stop nu dig selv.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #32   20. sep 2016 Mette: men hvorfor vil du ikke hører på folks råd?

    du skriver jo, ret tydeligt at dyrlægen har røntgen syn, og derved er røntgen ikke nødvendigt.

    hvilket er en stor løgn smiley


  • #33   20. sep 2016 Nej det gør jeg ikke, men jeg kan også fornemme at du har stor tendens til bare at antage ting. Helst det værst mulige.
    Jeg gider ikke høre noget gentaget som jeg vidste før jeg overhovedet lavede emnet.
    Så slap nu af. Og hold fokus tak, jeg kan godt tænke selv.
    Hvis det virkelig er så vigtigt for dig så kan jeg fortælle at jeg pt mailer med min dyrlæge om røntgen.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #34   20. sep 2016 mette: så sig det dog.. det ville være en del nemmere smiley

    for om du vil det eller ej, så bør du ikke begynde på hverken det ene eller det andet, får satte er diagnosticeret, og man ved graden af det, og hvilken type det er.



  • #35   20. sep 2016 Det kommer da ikke nødvendigvis andre ved, det var jo ikke det jeg spurgte om. Hold nu fokus.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #36   20. sep 2016 mette: glem det, du gider hverken læse eller lytte smiley

  • #37   20. sep 2016 I lige måde smiley

  • #38   20. sep 2016 Man kan nu ikke konstaterer spat uden billeder - men min spat hest går med heartbar sko på bagbenene også får han cortaflex. Dette holder han sig gående på, selvom han er blevet mere stivbenet med tiden.

  • #39   20. sep 2016 Kort og godt.. Svar på en røngten så de ved præcist hvor og hvad. Så kan de dele deres erfaring med dig og vejlede det.

    De holder sig faktisk til emnet..


Kommentér på:
Spat? Erfaringer? what to do

Annonce