{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Tarmbetændelse - pas på. {{forumTopicSubject}}

Halløj.

Jeg ville egentlig bare lave dette emne for, at huske jer på hvor alvorlig en gang diarré kan ende med at blive. Jeg var nemlig ikke selv klar over hvor galt det egentlig kan gå, og hvor mange det faktisk går galt for.

I torsdags havde min hoppe tynd mave, men kom på fold da hun virkede frisk nok. Om eftermiddagen ringede hendes part til mig og sagde at hun var i stalden og den var helt gal - så jeg kørte self derud med det samme. Hun var sløv, havde hvide gummer og havde fuldstændig sprøjtemalet væggen. Dyrlægen kom 1/2 time senere og tjekkede hende. Tarmbetændelse. Og her er så grunden til at jeg gerne vil advare jer - dyrlægen siger at i størstedelen af disse tilfælde ringer folk for sent, fordi det nemlig "bare" starter som diarré, og det kan jo i andre tilfælde gå i sig selv - og efter kun 5 timer var min hest altså gået fra frisk med lidt tynd mave til livsfarligt syg. Det går stærkt. Dyrlægen gav hende en masse masse vand gennem drop og slange og noget medicin. Enten blev hun bedre i løbet af et par timer, eller også skulle hun indlægges (av min pung) eller aflives. Dyrlægen vurderede det til en 50/50 chance, kun med så "gode" odds fordi hun selv havde drukket med masse vand og fordi jeg ikke ringede 1 time senere.
Efter 1 time begyndte hun så at hæve fuldstændig op omkring øjnene og mulen, og kunne næsten intet se, pga en allergisk reaktion overfor medicinen. Stakkels hest altså. Dyrlægen kom ud igen og gav hende noget imod det, og vi fortsatte med at holde øje med hende.

Hun fik det HELDIGVIS bedre i løbet af aftenen og har så fået noget medicin weekenden over. Men hvad der ikke gik gennem mit hoved af skræk og vilde tanker den aften. Tænk hvis jeg havde ringet 1 time senere? Tænk hvis det havde gået den anden vej?

Jeg var selv uvidende omkring hvor galt en gang diarré faktisk kan gå, og havde hun virket lidt mere frisk havde jeg nok ikke ringet til dyrlægen, og så havde hun ikke overlevet. Så jeg håber, at hvis der sidder nogen derude som har det på samme måde, så vil i alligevel give dyrlægen er kald næste gang - hellere en gang for meget end en gang for lidt.

Håber i forstår at jeg ikke prøver at belære nogen, men blot dele min historie og informere om noget jeg ikke selv var klar over, så andre forhåbentlig ikke laver den fejl jeg var ved at lave smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tarmbetændelse - pas på.
  • #2   23. okt 2016 Så godt du deler din historie tager hatten af for dig og takker dig mange gange:) håber så meget at din pruh bliver frisk igen god bedring:)

  • #3   24. okt 2016 Hvor er det fedt du deler. Jeg vidste ikke at noget så simpelt kunne være tegn på noget så voldsomt.
    Klart noget jeg vil tænke over en anden gang.

    På den anden side vil jeg dog aldrig ringe til dyrlægen med det samme. Hold nu op hvor kan man ofte ringe så hvis hesten ligger en lidt våd klat smiley

    Men vil da klart kigge til hende lidt oftere hvis jeg en dag oplever hun har tynd mave smiley


  • #4   24. okt 2016 Vores tidligere hest, Madonna fik også en omgang meget tynd mave, som blev forsøgt klaret med alle de gængse tips med tilskud, gærkultur samt oralt pasta, ordineret af dyrlægen, men det fortsatte, og hun endte med indlæggelse, og til slut aflivning pga kronisk tarmbetændelse..
    I dag ringer jeg hellere efter dyrlægen 1 gang for meget, end en gang for lidt..


  • #5   24. okt 2016 Fantastisk du deler! Gid det fandtes flere som dig smiley

Kommentér på:
Tarmbetændelse - pas på.

Annonce