{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om kopfjern {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg har lige nogle spørgsmål angående kopfjern.
Jeg ved at et kopfjern bestemmer bredden af sadlen, men andet ved jeg egentlig ikke om det, så ville høre både gode og dårlige ting ved det, og hvad hele idéen med et kopfjern er?

Og så har jeg set at på nogle sadler er der mulighed for at tage det ud, og bruge sadlen helt uden - hvilke fordele og konsekvenser har det? Og ville man kunne skrive en mail til dem der laver sadeler (hvis man nu ville have en bestemt sadel fra dem, men ikke ville have kopfjern i) og bede dem om at speciel lave en model uden kopfjern?

Håber at I kan svare på mine spørgsmål. smiley

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om kopfjern
  • #1   25. okt 2016 Et kopfjern er ganske rigtigt det der bestemmer breden på sadlen. På mange sadler er kopfjernet indbygget i sadelbommen og derfor kan sadlen ikke ændres i breden. Nogle sadler findes med udskifteligt kopfjern hvor man selv kan ændre breden på sadlen og nogle sadler kræver det at en sadelmager ændre det. Mange tror dog fejlagtigt at disse sadler kan tilpasses alle heste, men der er meget der spiller ind i tilpasningen af en sadel smiley

    Jeg er ikke så meget inde i bomløse sadler, men jeg ved at barfoot sadler har et rimelig stor trækopfjern som kan fjernes uden problemer. Og så findes der sadler som baloun hvor der er et fleksibelt kopfjern af kunstfibre i.


  • #2   25. okt 2016 Til dit spørgsmål omkring om man kan fjerne kopfjernet så er svaret som udgangspunkt nej. Er sadlen bygget til at have et kopfjern så skal der være et i og de sadler der er bygget op omkring en fast bom kan ikke laves uden kopfjern. Jeg kender kun til barfoot sadlerne og disse sadler fylder generelt meget i forsvislen og jeg ville kun bruge den slags sadel på heste med ordentlig muskulatur i ryggen til at tage presset fra sadlen. Men det er kun min holdning og jeg kender som sagt ikke meget til disse sadler.

  • #3   25. okt 2016 1000 tak for svar! Jeg skal lige høre, så kopfjernet tager presset fra sadlen?

  • #4   25. okt 2016 Kopjernet er for at stabilisere sadlens forreste del.
    Nogle sadler kan kobjernet skiftes eller tilpasses, så den ligge bedst muligt på den pågældende hest.
    Jeg er ikke bekendt med at man kan rid uden kopjern, i en sadel beregnet til kopjern. og hvis man vil forsøg på dette vil det højest sandsynligt resultere i at sadlen gnaver hesten på mankebenet, og/eller sadlen bliver ødelagt.

    Men mange forveksler det med bom/bomløs, dette har ikke noget med kopjern at gøre.
    Det er det stykke der ligger langs hesten ryg. der findes der en masse forskellige modeller fiber/jern/træ/læder og bomløs. med det har ikke noget med om sadlen også er kopjern løs. idet de fleste bomløse sadler har kopjern :0)


  • #5   25. okt 2016 Okay, så en sadel med indbygget kopfjern som ikke er udskifteligt, ville aldrig blive en god sadel uden et kopfjern.

    Jeg var godt klar over at bommen er en anden ting - det er fordi at jeg prøver at sætte mig lidt mere ind i sadler, da jeg syntes at de er ekstrem vigtige ifh til opbygning af muskler under ridning, men jeg kunne bare ikke finde noget om kopfjern (andet end videoer hvor folk som sælger bomløse sadler, fortæller hvilke skader det kan give, og jeg tænkte at der da måtte være et godt formål med siden næsten alle sadler har et kopfjern?) men 1000 tak for svar! smiley Bliver en del klogere på sadler! smiley


  • #6   25. okt 2016 Her er lidt om sadlens opbygning og hvordan de forskellige dele påvirker hesten
    http://www.sadeleksperten.dk/sadeltilpasning/sadlens-opbygning/


  • #7   25. okt 2016 1000 tak for linket! smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om kopfjern

Annonce