{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opfordring fra smed.
  • #1   28. okt 2016 Kommer vidst også an på smeden, hvordan de vil have hesten eller om de kan leve med de ikke er knastørre smiley

    De smede vi har haft hos os, har vi lavet en aftale om hvordan de vil have hesten. Selvfølgelig skal de ikke være drivvåde og have vand løbende ned ad benene. Men hvis jeg børstede mudder af ben og hove, samt tørrede så godt som muligt efter med et håndklæde så var det fint nok.
    Har desuden altid været flink og skifte dyrets dækken når det har været vådt, så smeden ikke står og bliver våd af det.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   28. okt 2016 sabine: men så er der heller ikke længere tale om en møg beskidt hest smiley

  • #3   28. okt 2016 Hvordan er billedet?

  • #4   28. okt 2016 Hvad var der sket med hesten? smiley

  • #5   28. okt 2016 Kan hundrede procent sætte mig ind i at de ikke gider arbejde med en klam hest.

    Men som jeg læser smeden opslag, så det ikke nok de er afmudrede de skal også være tørre smiley derfor lige opslaget om man må tage en snak med smeden om hvor meget de 'vil gå med til', da det jo heller ikke er sjovt at stå i vinterkulden med et vådt hesteben der giver kolde hænder


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #6   28. okt 2016 caroline: billedet viser hvad der sker når et hesteben kommer i kontakt med en hovkniv.

    jeg vil ikke ligge det ind, da der er blod smiley


  • #7   28. okt 2016 Min smed har altid arbejdshansker på og har aldrig klaget over våde ben. Men jeg kan sagtens forstå de ikke gider mudder.

  • #8   28. okt 2016 Jeg kan sagtens forstå at de ikke gider mudder osv.. Men hvad hvis man ikke har en boks... smiley
    Så kan man jo ikke tage hesten ind..

    Mvh TT


  • #9   28. okt 2016 Man har da vel altid mindst én boks? Hvis hesten pludselig står med nyreslag, eller er dømt boksro, kan den jo ikke bare traske rundt i en løsdrift. den skal ind og have ro og varme

  • #10   28. okt 2016 Nej.. Ingen boks hos mig..

    Mvh TT


  • #11   28. okt 2016 TT - så må man jo gøre så der kan sættes et par planker på åbningen så den er lukket inde i løsdriften. eller hegnshåndtag og hegn.

  • #12   28. okt 2016 Dingle - der er meningen at vi skal sætte en port i. smiley den er bare ikke lavet endnu smiley

    Mvh TT


  • #13   28. okt 2016 Her kommer porten så de kan lukkes inde i voldsomt vejr, til nytårsaften osv. smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #14   28. okt 2016 Jeg forstår slet ikke man har lyst til at tilbyde smeden en våd hest?! Det handler nok også meget om, hvad man er vokset op med. Jeg har altid lært at våde heste er et no go. De skal være tørre - som i helt tørre. Har hesten våde ben er det svære for smeden at holde fast om benet, og så bliver risikoen for utilsigtede hændelser altså større.

  • #15   28. okt 2016 TT Så må du jo lukke af eller binde hesten(e) op indenfor med en god portion hø.

    Jeg forstår godt smedene. De når jo at blive godt våde og mudret, igennem sådan en arbejdsdag, hvis alle trak deres heste ind 30 min før smedebesøg. Derudover slider det jo også rigtig meget på smedens udstyr. smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   28. okt 2016 Vi tager ind i god tid så de er tørre men da vi har en stor platform til vores hønet så er det kun hovene og de tørre hurtigt i boksen, man skal passe godt på sin smed smiley vi gør nok lidt mere ud af besøget med grøntsager og æg samt altid varm kaffe på kanden smiley

  • #18   28. okt 2016 Jeg kan se det fra alle sider. Det er sikkert ikke sjovt at arbejde med en hest der kommer direkte fra en fold, med knæhøjt mudder uden den i det mindste er tørret over med et håndklæde.

    Men så må smedene også være mere fleksible med deres tider top kunderne.
    Jeg ville ikke lade mine stå inde en hel dag, for at de skulle være tørre og perfekt rene.

    Nu har jeg heldigvis ikke den problematik, da min trimmer accepterer at jeg bare tørrer dem så godt som muligt.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   28. okt 2016 jeanette: en smed har vel også et liv, og andre kunder.. hvordan skal det være muligt med fleksible tider??

  • #20   28. okt 2016 Ja det har de. Men hvis jeg har en tid ved smeden fx klokken 16, som oftest er det der jeg har fri også. Så min mulighed ville være at tage dem direkte fra fold, eller lade dem stå inde hele dagen. Sidstnævnte er ikke en mulighed smiley

    Derfor må der være noget fleksibelt fra begge parter vil jeg mene.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #21   28. okt 2016 jeanette: det er en mærkelig holdning at have..

    smede har oftest arbejdsdage som alle andre mennesker - og lige som dig.


  • #22   28. okt 2016 Og egentlig er arbejdstiderne for alle blevet så diffuse, at man ikke længere bare arbejder fra 8-16. Så en smed kunne vel også en enkelt dag eller to i ugen tilbyde aftenarbejde, til de kunder der ikke har mulighed for at være der i dagtimerne.

  • #23   28. okt 2016 Jeg synes ikke det er mærkeligt at have en holdning om at mine dyr ikke skal stå og glo i en boks en hel dag.

    Men igen, jeg er så heldig at min trimmer har forståelse for at mine dyr har bedst af at være ude. Så der er ingen problemer her.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #24   28. okt 2016 jeanette: så kan man jo blive ved..
    folk vil have og have..

    smedene burde faktisk kun have aften arbejde, så ville folk jo være gladest.

    men smedene har også familie, og andre ting at se til - lige som du pg jeg


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #25   28. okt 2016 jeanette: det er en mærkelig holdning at have, at man næsten kun selv vil være fleksibel hvis modparten er..

  • #26   28. okt 2016 Og hvem er så "top kunderne", som skal have det bedst, jævnfør #18? Helt ærligt smiley
    Min smed kommer ofte 16.30 eller 17.00, så det går helt fint med at tage hestene ind i god tid. Men nu har han heller ikke små børn længere - da han havde det, var det ikke en mulighed, så da måtte jeg tage fri efter det.


  • #27   28. okt 2016 Min trimmer og de smede jeg har haft brugt gennem tiden, har heldigvis ikke krævet en knastør hest, de har forståelse for at nogle heste fx. går i løsdrift og at det ikke er hestevenligt at lade den stå inde en hel dag, fordi smeden kommer.
    Jeg har min i løsdrift og skuret ligger bagerst på folden og for at komme ned til bommen, så skal man igennem hele folden så det ville ikke nytte noget at lukke ham inde der.
    Vi har heldigvis ingen mudder, men hvis min hest skulle være knastør, så ville han skulle stå bundet i flere timer nede ved bommen, hvilket ikke han ikke kan.


  • #28   28. okt 2016 AMT, ja det kan man. Og sådan er det i langt de fleste erhverv. Jeg synes da heller ikke det wr fedt at arbejde til klokken 23, men det skal jeg altså nu engang engang imellem. Jeg har både mand og barn på vej. Men det er min arbejdsplads da ligeglad med.

    Før i tiden havde jeg også en trimmer der både kom lørdag og søndag.

    Men igen. Jeg har noget der fingrer for mig og mine dyr. Så kan min holdning være nok så mærkelig for dig smiley


  • #29   28. okt 2016 Nana - ja jeg kan jo sætte de raske heste på en anden fold.. smiley

    Mvh TT


  • #30   28. okt 2016 Kunne aldrig drømme om at lade min smed komme til en våd og mudderet hest.. Syntes ikke man kan være set bekendt overfor smeden.
    Min hest går ude 12-14 timer hver dag så om hun skal stå inde en halv dag hver anden måned betyder ikke noget som helst!
    Det er ikke værre end hun står inde en halv eller hel dag fordi vi skal til stævne fx.

    Når hun får så mange foldtimer til dagligt har jeg slet ikke dårlig samvittighed over at lade hende stå inde når smeden kommer og lette hans arbejde!


  • #31   29. okt 2016 Jeg har en aftale med min smed om at han ikke skal have mudrede ben, og er de våde så skal jeg bare have tørret de med et håndklæde smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #33   29. okt 2016 Nu har jeg muligheden for at være der uanset hvad tid han kommer, vi har allederede datoen for næste besøg når han forlader stedet og dagen før skriver han hvornår han ca er der dagen efter, så der er rig mulighed for at komme lidt ud hvis det er midt eller sidst på dagen, selvfølgelig er der taget udedækken af så der ikke er mudder heller ikke fra dækken.

    Hvis jeg ikke kunne være der ja så er de inde den dag, mine heste tager ikke skade af en boksdag, den gamle og DV en har været boks bumser i mange år indtil de flyttede hjem smiley for løsdrifts heste bliver det jo heller ikke en hel dag allerhøjst en halv dag så er de ude igen.

    Mht aftentider så er det helt sort at man som smed skal lægge sine tider senere på dagen fordi ejer VIL være til stede, der må man altså have tillid til at han hun gør sit arbejde godtnok uden man er tilstede.

    Ellers må man få en tid til næste besøg med det samme så man kan arrangere at holde fri hvis ikke smeden kan komme før man har fået fri.

    Jeg har brugt den samme smed i over 12 år så kan jeg ikke være der så kender han hesten og arbejdet bliver det samme om jeg er der eller ej men vi hygge pladrer og vender verden når han er der og forkæler ham, smeden en vigtig så det gælder om at det virker begge veje smiley


  • #34   29. okt 2016 Hvis smeden/trimmeren kan sige et ca tidspunkt, så sørger jeg gerne for at hesten tages ind for at tørre.
    Desværre oplever jeg mange, som har meget svært ved at give et tidspunkt, men ringer når de er på ved. I sådanne tilfælde bliver mine heste ikke taget ind. De skal ikke stå inde og stresse fordi en smed/trimmer ikke kan finde ud af at planlægge.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #35   29. okt 2016 mette: hvordan skal en smed kunne komme med et ca tidspunkt??

  • #36   29. okt 2016 AMT: det kan nogle af dem, så det må vel være et spørgsmål om planlægning.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #37   29. okt 2016 AMT; det kan min smed og sådan har det altid været det kan være +- 30 min men så sender han en SMS at han er det om feks 20 min men når man har ca, tidspunkt dagen før fordi ruten er planlagt dagen før så er det faktisk muligt smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #38   29. okt 2016 jm: ved jeg.

    men nogle kunder kan tage længere tid, eller der kan komme nødsituationer. de er svære at tage med i planlægnong


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #39   29. okt 2016 Har aldrig oplevet det som værende et problem, oftest kommer han før tid, han har sjældent tabte sko så kører ikke en masse småture, han gider så heller ikke besværlige heste og det er jo også et valg, men mangler ihvertfald ikke kunder i butikken og hvorfor tage de svære hvis man kan nøjes med de lette smiley

    Han tager selvfølgelig sine kunder i nødsituationer men tror ikke jeg til dato har oplevet at blive brændt af som mange andre bliver


  • #40   29. okt 2016 Hvis min hest havde mudder helt op til knæene, som nogle beskriver, så ville jeg slet ikke have den skulle gå på sådan en fold. Foretrækker folde der selv i flere dages regn osv, kan holde til det og bestemt ikke er så mudrede at hestene har det helt oppe til knæene... Kan ikke være sundt for nogen hest at gå i så mudrede og dybe folde, som jeg ved at nogen gør.. Det er altså ikke altid fordi hesten lige har været nede og ligge..

    Så det er sjældent at vores heste er mere mudrede end til omkring koderne, dermed har vi ikke rigtig sådan et problem. Hvis de er våde af regn tørrer jeg dem af, for jeg kan altså ikke bare smutte en time eller to før fra mit studie, så min hest kan komme ind og tørre.. smiley


  • #41   29. okt 2016 Nanna
    Det kan jeg også godt.. Men har ingen boks til at lukke de fuldstændig væk fra hinanden.

    Mvh TT


  • #42   30. okt 2016 Jeg troede det var den største selvfølge i denne verden, at man passede godt på sin smed.

    Min hest, der egentligt ikke helt kan finde ud af at stå i boks det sekund, der er den mindste uro på staldgangen kommer ind og stå.
    Jeg synes smedens sikkerhed kommer før alt andet. Da især fordi jeg faktisk kender vores smed ganske godt. Og jeg har egentligt ikke noget imod bokse. Det er faktisk mere min hest, der har fortalt, at det bryder han sig ikke om.


  • #43   30. okt 2016 Vores heste går i løsdrift og vi ejer vitterligt ikke en boks. Så her forgår det altså med beskidte fusser. Dog bliver de renset og striglet først. Men det er også det smiley
    Vores smede har aldrig brokket sig. smiley


  • #44   31. okt 2016 renser altid hove og vasker ben og hove og tørre dem med håndklæder ingen smeden kommer.

    skidt og møj slider meget på smedens værktøj og det kab være svært at bedømme helheden.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #46   31. okt 2016 lisette: hvor ved du fra at det er smedens eget billede??

    det kunne være en illustration, for hvad der kan ske smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #48   31. okt 2016 lisette: du sagde da ellers lige at det ofte var nemmere hvis benene var våde?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #50   31. okt 2016 lisette: og her taler smeden om glatte pg våde ben

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #51   31. okt 2016 Lisette hvad foreslår du så der skal ske ?

    Det er når dagen er gået altid hesteejerens ansvar, hvis jeg var smed var hesten ikke blevet ordnet og hvis det ikke blev det fremadrettet så måtte de finde en anden smed.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #53   31. okt 2016 Enig i at det ikke er smart men du svarer ikke på mit spørgsmål hvad skal smeden så gøre ?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   31. okt 2016 lisette: jeg gider aimpelthen ikke skulle forsvare en smed, eller en smed bag et billede som jeg ingen anelse har om hvem er..

    du eller jeg ved ikke engang om billedet er som følge af en beskæring


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #57   31. okt 2016 lisette: tja, nogen skal jo åbenbart sætte spørgsmålstegn ved alt, også selvom at de på forhånd godt ved at de spørgsmål ikke kan besvares.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #59   31. okt 2016 lisette: jeg deler bare en simpel opfordring, for at hjælpe de kære smede som smadre deres kroppe for at kunne ordne vores hestes hove smiley

  • #59   31. okt 2016 Hvis min smed nægtede at beskære min hest pga sand, mudder, jord, vand. Eller hvad nu hans undskyldning måtte være. Så ville det være helt okay. Det gør han bare. Han skal bare ikke forvente jeg betaler for hans tur her ud. Og han skal bestemt ikke forvente at blive kaldt her ud igen.
    Som skrevet tidligere. Så har vi aldrig haft problemer. Med at få beskåret en mudret hest. Og det på trods af vi har brugt 4 forskellige smede igennem tiden smiley


  • #60   31. okt 2016 Jeg har været inde og se det billede i diskutere og for mig ser benet altså ikke hverken vådt eller glat ud. Det er nærmere tørt og rent.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #61   31. okt 2016 sarah: det er svært at vurdere.
    vi ved jo inteorien ikke engang om det er noget der er sket i forbindelse med et smede besøg, eller om det bare er et "skræmme" billede


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #62   31. okt 2016 og nu kan jeg se at smeden selv "opdigter" senariet, og hvordan det kan ende hvis det går galt smiley

  • #64   2. nov 2016 Tjjaa

    Min smed få squ ikke heste med rene ben. Dog er det sjældent at mine har mega mudret ben da de mest holder sig til der hvor der ikke er særlig mudret.

    Dengang jeg havde bokse så stod hestene gerne inde så de havde fine tøre ben.

    Nu stå alle mine heste i løsdrift.

    Og nej har ingen bokse. Vi er ved og lave stald MEN. der kommer kun 3 bokse. og har 12 heste =) sååå nå smeden kommer og tager 5-6 heste af gangen så kan ejg ikke få alle ind alligvel. men ja håndklæde of tøre det væreste af. så har det aldrig været et problem.

    Ville da klart hvis jeg kunne holde hesten på¨boks nå der kommer smed men kan desværre ikke alt. =) men mine er så heller ikk mudret til helt oppe over knæ. det maks til koden hvis det overhoved er så meget. da de normalt holder sig til flis stykket eller i det store lødrift skur og nej kan ikke lukkes af


  • #65   3. nov 2016 Mine smede ringer ca 30 min før de kommer da det passer dem bedst med den løsning, og da jeg arbejder hjemme fungere det fint, så ergo, de kommer altså til et par heste der er våde og muligvis en anelse mudret ?? Jeg tørre det værste af og lægger et par håndklæder de kan bruge og har endnu ikke hørt noget brok ??

  • #66   3. nov 2016 Jeg har faktisk aldrig hørt en smed ytre ønske om tørre og rene ben. Jeg har aldrig rigtig tænkt over det, så jeg tager bare mine heste ind, lige før han kommer, så ordner han resten. Men som én nævner så står mine heste heller ikke i mudder til knæene. Det er da skod at udsætte sin hest for det. Så er smedens arbejdsstillinger kun én del af problemet smiley
    Hvis smeden bad mig om at have dem rene, så ville jeg skylle og frottere med et håndklæde. Mine heste skal ikke stå inde hele dagen. Så vil jeg dælme hellere stå med håndklæder og en føntørrer, hvis det skal være det.


  • #67   4. nov 2016 Personen der trimmer min den stores hove, har hest opstaldet samme sted som mig, så hun skriver blot når hun synes det er ved at være tid, så aftaler vi en dag, og så gør hun egentlig som det passer hende:) Om hun tager ham ind lidt før, eller henter ham direkte ved jeg ikke. Men at stå inde flere timer er uhørt for mit vedkommende.
    Angående beskidte ben og hove, så ved jeg ikke hvad hun gør, om det bare er med håndklæde eller hvordan, for jeg var kun med derude de første ca. 3 gange, derefter har hun selv stået med ham:) Han kan i øvrigt ikke lide at blive vasket (ej heller på benene), han bliver helt panisk (ja, dette trænes når der er varmt nok til det), så vask af ben med en slange er i hvertfald ikke en mulighed:)

    Mine øvrige små hypper ordner jeg selv, så der gør jeg lidt som jeg nu vil. Dog er de meget dårlige til at stå stille smiley


Kommentér på:
opfordring fra smed.

Annonce