{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billede af fordrejet hovben.
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #2   2. nov 2016

    profilbillede
  • #3   2. nov 2016 Lisette, helst et "ude fra" for at se hvordan hoven ser ud når man ikke har et røngtenbillede. Det er nok ikke så tit at folk tager billeder af deres hests hov på den måde, men jeg håber!
    JM, mange tak! Har du evt. et almindeligt billede (fx. mobilbillede) af hoved også?

    Min ponys behov er blevet "tilgodeset" af vores opstaldningssted og et blevet forfangen. Jeg synes bestemt IKKE hans hove ser normale ud, men sådan har de set ud længe uden problemer (han var forfangen 2 gange ved tidligere ejere), men der er jo en grænse for hvor meget hovene kan tåle. Jeg kan lige selv prøve at tage et billede af dem i morgen.
    Tak for jeres svar. smiley


  • #4   2. nov 2016 Hej, det eneste tegn på drejet hovben, som kan ses udefra, er at hoven bliver fladere og længere, lidt alla snabelhov, dog i mindre grad, og denne forandring af hoven sker først når hovbenet er drejet/sænket forholdsvis meget smiley Det kan ikke ses udefra i begyndelsen, og det er derfor nødvendigt med en røntgenbillede, såfremt dyrlæge vurderer at der er behov for dette. Beslutningen tages udfra om hvor øm sålen er, og om hesten reagerer på trykning med tang mit i sålen, hvor hovbenet ligger smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #5   2. nov 2016 Har googlet lidt men tror ikke du som sådan kan spotte det udefra smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
  • #7   2. nov 2016 Hej Malene. Tak for dit svar! Det hjalp en hel del. Hvis hovbenet er "sunket" langt nok ned i hoved til at man kan se det udefra, vil det så næsten se ud som om at hovvæggen har trukket sig tilbage, og at sålen er længere nede end hovvæggen? Hvis man ser på hoven nedefra (som hvis man renser hove). Det er lidt svært at forklare, men jeg fandt omsider et billede som ligner min ponys hove.
    http://www.thelaminitissite.org/uploads/8/1/1/4/8114761/4121942_orig.jpg Det er svært at se, men det er lidt som om der er en rende mellem sålen og væggen, som normalt ikke er der?


  • #8   2. nov 2016 Tusind tak for det, JM!

    Jeg er bare rigtig meget i tvivl om hvor slemt det er smiley Hans hove har set sådan ud i lang tid, og han har ikke haft problemer med det. Vores smed har også sagt god for ham. Vi snakkede med dyrlægen for nogle dage siden da han fik endnu et udbrud fordi han af en eller anden grund var blevet lukket på græs uden mundkurv, og siden da er det bare gået ned ad bakke. Dyrlægen sagde at vi skulle give ham det smertestillende vi havde fået til rådighed og fortalte hvordan det skulle foregå med inde/udetimer. Men jeg synes bare hans hove ser slemme ud, så jeg er ved at overveje hvad man kan gøre ved det.
    KAN det overhovedet behandles, så han vil kunne bruges som almindelig hest igen?


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   3. nov 2016 Det lyder da ikke godt, du må tage en alvorlig snak med dyrlægen om fremtiden, det er vigtigt at du gør det helt klart at den ikke skal holdes gående hvis ikke fremtidsudsigterne er gode, den skal ikke gå på smertestillende, ved det er hårdt men tror desværre den er ved at være ved vejs ende, jeg håber det ikke, men dyrlægen må se på sagen og så må i tage en beslutning derfra smiley

    Håber det bedste for jer begge smiley


  • #11   3. nov 2016 Først og fremmest - æv, hvor er det synd for dig og din hest. Det er en frygtelig sygdom og forløbet er utrolig sejt at komme igennem. Jeg har selv været der.

    "KAN det oveehovedet behandles, så han vil kunne bruges som almindelig hest igen?"

    Ja, der er en chance for, at han bliver en helt almindelig ridehest igen (hvor der dog skal tages forbehold med fodring). Men det kræver en massiv indsats i forløbet og alligevel er det ikke altid, at det går godt.
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor slemt det er med din pony, men jeg kan dog alligevel fortælle en succeshistorie om min islænder, der var hårdt ramt, som måske kan give dig håb.
    Katla blev pludseligt forfangen af græsset i sommeren 2014. Jeg fandt hende på folden i 'klassisk' forfangenhedsstilling, hvor de strækker forbenene frem og lægger vægten på bagparten. Fuldstændig slukket i blikket og ude af stand til at bevæge sig. Til at starte med troede jeg, at jeg måtte få dyrlægen ud og aflive hende på marken, jeg har aldrig set en hest sådan - det var et frygteligt syn. Men på en eller anden måde fik jeg hende med ind i stalden og fik dyrlægen ud med det samme. Prognosen var ikke super god. Hun var forfangen på alle 4 ben, værst på forbenene. Hun fin smertestillende og blev stillet i isvandbad med sand i bunden af karrene (ja, det var et projekt at få stillet an!). Efter omtrent 6-8 timer kunne jeg ikke holde hemde deri længere. Her blev hun klodset op på forhovene, for at aflaste tåen, med gamle strømper og gaffatape (efter anvisning af dyrlæge og smed). Det var de første kritiske timer. Det er utrolig vigtigt, at hesten har den rigtige bund i boksen under sådan et forløb. Bunden skal køle og hesten skal have mulighed for at bore tåen ned i bunden, for at aflaste. Derfor er sandbund i boksen det absolut bedste. Jeg ved godt, at det er hamrende besværligt (udover bare det at skaffe og fylde boksen med sand, måtte jeg lægge gulv i Katlas boks, grundet tremmer fra et gammelt mugesystem), men det er utrolig vigtigt. Så Katla kom på sandbund. De næste uger stod den på boksro i sandet, smertestillende og afmålt hø og halm (det er meget vigtigt, at man ikke sulter hesten) blandet i hønet, her med jævnlige besøg af dyrlæge og enkelte af smeden. Efter omtrent en måned, fik hun taget røntgenbilleder af forhovene. Ganske rigtigt, var de drejet betragteligt, men da Katla tog det hele fantastisk og viste bedring grundet den store indsats, mente dyrlægen, at hun dog stadig havde en chance. Og lige så stille blev det hele bedre. Efter omkring1,5 måned kunne hun luftes på en lille jordfold og efter omkring 2,5 måned kunne hun komme på jordfold hele dagen. Hvis jeg husker rigtigt, var hun rentgående efter omkring 3,5 måned. Jeg mener, at hun var klar til at blive redet igen omkring 4-6 måneder efter. Smed og dyrlæge arbejdede sammen under forløbet.
    I dag er hun en helt almindelig ridehest. Bortset fra fodring. Hun må ikke komme på græs og hun lever af (tørt) wrap, lucerne og vitaminer (altså intet kraftfoder). Det er vigtigt, at man tager det alvorligt, hvis dyrlægen siger 'ingen græs'. Selvfølgelig skal smedbesøg også overholdes strengere, end før hun blev forfangen.

    Hvis man gør det rigtige og desuden er heldig, så kan hesten komme sig igen. Men det kræver meget. Det er et meget dyrt forløb, selvom jeg har min hest dyrlægeforsikret, så kostede det mig 8-10.000, på grund af smed, sand og gulv til boks, anlægning af jordfold, hø, slowfeeders, og sådan kunne jeg blive ved. Og så er det hårdt. Ad pommeren til. Hesten har ondt og det er hele tiden en vurdering, om man skal stoppe. Jeg havde ikke gjort det, hvis ikke det var fordi, Katla tog det så flot som hun gjorde. Hun tog boksroen med ophøjet ro og efter få dage havde hun livsgnisten tilbage i øjnene og var glad. Jeg er ikke spirituelt anlagt, men det var som om, at hun ikke var klar til at skulle afsted. Det virkede rigtigt at kæmpe. Og så er det hårdt for ejeren. Man er hele tiden i tvivl, man er ked af det - og så tager det meget tid.
    Derudover er det selvfølgelig også besværligt efter sådan en et forløb. Det er overraskende svært af finde opstaldning, hvor der er folde uden græs til rådighed. Man skal altid være opmærksom på stråfoderet, og så kræver det lidt flere smedbesøg.

    Jeg kan anbefale dig at blive medlem af facebookgruppen "hjælp - min hest er forfangen", der er mange gode råd og erfaringer.

    God bedring og trøstekram herfra, jeg ved, hvad du går igennem, det er ikke sjovt.


  • #12   3. nov 2016 I øvrigt.. Har lige fundet et gammelt indlæg frem, som jeg skrev, da hun blev forfangen. Her er også lidt råd at finde.
    http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1045837-akut__alvorlig_forfangen



  • #13   3. nov 2016 TUSIND tak for jeres brugbare svar! smiley Jeg er virkelig taknemmelig! Jeg har læst dem alle, men svarer lige på dem individuelt lidt senere.

  • #14   3. nov 2016 Ja, en hest kan godt overleve forfangenhed, og blive brugbar igen. Min egen nåede at blive forfangen 3 gange, før jeg fandt ud af at han både har EMS og PPID smiley

    Han lever endnu, og bliver brugt på samme niveau som inden han blev forfangen første gang smiley

    Når det så er sagt - et hovben der er drejet kan IKKE "drejes tilbage på plads", drejningen er altså kronisk, og derfor er det afhængig af hvor meget det er drejet, hvor godt den kan fungere (hvis den overhovedet kommer til at fungere)

    Jeg krydser fingre for dig og din pony, forfangenhed er noget værre lort smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   3. nov 2016 Lisette S, deri er fagkundskaben ikke enig

    http://www.netdyredoktor.dk/hest/sygdomsleksikon/k/kronisk-forfangenhed/


  • #17   3. nov 2016 JM, vi har haft fat i dyrlægen, hun har dog ikke set hesten, men sagde bare hvad vi skulle gøre for at få ham til at komme sig hurtigst muligt. Bliver han ved med at være halt får vi selvfølgelig taget røngten og så må vi se hvor slemt det er. Han kom ud i 7 timer med fri græs i går (ingen mundkurv) på trods af aftale med deres opstaldningssted, som egentlig også var grunden til at jeg skrev emnet - sådan en tur, den kan godt have alvorlige konsekvenser, ikke? Normalt opdager vi når han er ved at få et anfald og vi kan derfor nå at gøre noget ved det inden det bliver for meget, men når han pludseligt indtager meget græs på én gang kan det vel godt slå hans system ud af kurs? Han er pt. i bedring, men jeg må indrømme at jeg er noget tvivlsom, netop på grund af turen i går.
    Har for øvrigt fundet ud af at han er kronisk forfangen, hvilket jeg ikke vidste. Troede egentlig bare at han havde tendens til at blive det fordi han før har været det.

    - Vil også lige skynde mig at påpege at de svar jeg får herinde naturligvis ikke erstatter en dyrlæge, men det er meget rart at få forskellige holdninger og råd.

    Lisette, tusind tak for det! Det kan være jeg smider dig en besked. Pt. står han opstaldet et sted hvor de helt behandler alle heste ens og ikke "gider" tage hensyn til specielle behov. Ikke det mest optimale, men det fungerer når han ikke er ramt af forfangenhed. Jeg har lige et hurtigt spørgsmål jeg måske kan gøre brug af her mens han er syg; hvilken bund vil du anbefale i boks? Jeg ved at sand er det mest optimale, men hvad med spåner eller tørv eller noget lignende? Vi har sat ham op i ridehallen mens vi har været der, men det er jo kun en brøkdel af tiden. Ellers står han på boks, i halm.


  • #18   3. nov 2016
    Der er en god facebook gruppe " Hjælp - min hest er forfangen " hvor mange der har været igennem et forløb kan hjælpe :o)


  • #19   3. nov 2016 Mette, TAK skal du have! Både for at skrive din historie, og så for at tage dig tid til at skrive sådan en lang besked! Hvor er det dejligt at hun blev sig selv igen, og du kan bruge hende som du plejer smiley
    Det er ikke så slemt at han ikke har lyst til at bevæge sig - men det er jo selvfølgelig bare psyken. Indtil videre har han "bare" ikke ville støtte på det ene ben, og været stokhalt. Han har ikke prøvet af aflaste på andre måder (her tænker jeg den klassiske måde med udstrakte ben, som du også skriver), men jeg er så opmærksom fordi han nærmest altid har været forfangen. Jeg tror enten han havde været forfangen inden vi købte ham i 2005 eller også blev han mens vi havde ham. Så blev han igen efter vi solgte ham i 2011, to gange i løbet af de 6 år der gik før vi købte ham tilbage. Og så har han sikkert haft nogle andre små episoder udover dem.
    Puha, det lyder omstændigt! Og bestemt ikke sjovt..
    Nu skriver du at du ikke havde gjort det hvis ikke hun havde taget imod det så godt. Var hun bare afklaret med det hele? Det må have været fantastisk! - Pt. er pony ret træt af at skulle stå i boks hele tiden. Han er totalt understimuleret og prøver at komme af med sin energi på den ene eller den anden måde. Det betyder lige nu at han vader rundt i boksen, egentlig helst i trav, stejler, vrinsker, slår med hovedet, skraber osv, og sveder ret meget. Jeg håber selvfølgelig ikke det når så langt, men jeg vil helst være forberedt på det værste, just in case - opførte Katla sig også sådan i starten? Jeg spekulerer på om det går over, uanset om han skal stå i boks en uge eller en måned mere. Det er selvfølgelig meget individuelt.
    Igen, tusind tak! smiley Jeg tager lige et kig på både fb gruppe og link.


  • #20   3. nov 2016 Malene, mange tak! Det gav lidt håb smiley Han er allerede nu ved at gå ud af hans gode skind over ikke at skulle lave noget, så det er rart at høre at udsigterne på det punkt er gode!
    Jeg synes jeg har hørt/læst om at man kan få nogle sko specielt til forfangne heste - altså permanente sko - er det noget du kender til eller har erfaring med?


  • #21   3. nov 2016 Krikken, mange tak, den vil jeg lige kigge på!

  • #22   3. nov 2016 Jeg fik taget billeder af hans hove i dag. Hvor meget et erfarent øje kan få ud af det ved jeg ikke, men for mig at se ligner det slet ikke en almindelig hov.

    profilbillede
  • #23   3. nov 2016

    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #24   3. nov 2016 De ser godtnok ikke ud som normale såler hvad siger smed og dyrlæge

  • #25   3. nov 2016 Smed har faktisk sagt at de så fine ud - alt taget i betragtning. Vi har ikke haft dyrlæge ude endnu, vi har kun snakket over telefon. Vi ser lige hvordan det ser ud i morgen, ellers kontakter vi dyrlæge igen.
    Jeg synes nemlig heller ikke de ser så pæne ud..


  • #27   4. nov 2016 Det var så lidt. Jeg ved hvor desperat man er efter erfaringer i den situation - og hvor dejligt det er, når man også hører succeshistorierne og ikke kun dem, der ender med aflivning - det kan give lidt håb. smiley
    Katla var under hele forløbet helt rolig i boksen. Selv da hun var haltfri og kunne bevæge sig smertefrit traskede hun ikke rundt og blev urolig. Hvis hun havde været urolig under hele forløbet, så havde hendes historie nok været anderledes. Det gør også noget ved helingen, hvor meget de suser rundt (så vidt jeg ved), fordi lamellerne i hoven netop er beskadiget. Jeg ville ikke have sendt hende til de evige græsmarker uden at forsøge nogle tiltag først (en støttehest i stalden eller en lillebitte sygefold med sand ved siden af de andre), men jeg ville have overvejet det endnu mere end jeg gjorde.
    Hvor er det bare ærgerligt, at opstaldningstedet ikke tager hensyn. Det lyder desværre lidt til, at du nok er tvunget til at finde et nyt sted med fold helt uden græs. Med hans historie er græs i fremtiden nok fuldstændig udelukket. Det er selvfølgelig hamrendes surt og besværligt, men for hestens bedste. De kan sagtens have et lige så godt hesteliv på fold uden græs, så længe der selvfølgelig bliver fodret med stråfoder. smiley
    Som flere også skriver, og som du også selv skriver, så er dyrlægebesøg nødvendigt (i dag, det bliver for længe at vente til mandag). Forfangenhed er så smertefuldt for hesten, så det er enormt vigtigt, at de bliver smertedækket korrekt under sådan et forløb. Det skal ikke tages slm en løftet pegefinger, for jeg forstår godt, at du er i syv sind og får forskellige informationer alle mulige steder fra, som kan være svære at finde rundt i. Men det er alfa og omega for hestens fremtid, at han bliver korrekt behandlet. smiley
    Mht til, om der kan bruges anden bund, så ville jeg selv altid bruge sand, da jeg kunne se øjeblikkelig bedring og lindring på sandbunden. Jeg ved dog, at mange vælger andre løsninger, da sand er noget bøvl. Jeg kan bare ikke give dig andre erfaringer. Dog er halm ikke optimalt, da det er for 'sammenhængende', så hesten ikke kan aflaste og ofte er det også lunere end andre bundtyper, da halm har en utrolig isoleringsevne og holder godt på varmen.
    Sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål. Og endnu en gang god bedring herfra! smiley


  • #28   5. nov 2016 Jeg har ikke læst alle kommentarer, men der er mange faktorer der afgør hvorvidt hesten kan komme sig ovenpå forfangenhed eller ej. Som du nok er bevidst om, skal foderindtag (græs/hø/krybbefoder) gennemgåes og foder med mange FE bør undgåes samt foderanalyse på grovfoder vil være klogt.

    Det er desuden af største vigtighed at smed og dyrlæge er kompetente og har erfaring med forfangenhed. Desværre får jeg lidt for ofte nye kunder ind, hvor tidligere smed/dyrlæge ikke har været vågne nok. Der vil i 99% af tilfældene være adskillige tegn på hovene som kan afsløre forfangenhed: ødelagte lameller i form af bred hvid linie, blodudtrædninger i lameller og sål, tåvinge, voldsom og unaturlig vækst i både/eller tå og dragt, "riller" i hornvæggen der "bølger nedad i dragten", m.m.
    Derudover siger hestens afvikling af sine skridt rigtig meget og smed skal se hesten mønstret HVER gang inden og efter skoning, så der beskæres således at dobbelt hovslag minimeres.
    Dobbelt hovslag (dvs tydelig landing med dragt først) er et sikkert tegn i både den akutte og kroniske fase og bevidner ofte om rotation i større eller mindre grad (i akut fase er det ikke nødvendigvis tale om rotation, men akut hovbensømhed og undersøgelser viser at opkiling og nedkøling nedsætter risikoen for rotation betragteligt).

    Jeg har en kunde hvor der ved første røntgenbilleder var henholdsvis 16 og 17 graders rotation på forbenene. Skotype og beskæring var helt forkert set udfra at hestens sygdomsforløb og hesten kunne næsten ikke gå på trods af smertedækning. Jeg skoer hesten hver 4. uge og har skoet den 5 gange nu og de sidste nye røntgenbilleder viser at jeg har fået rettet rotationen til henholdsvis 9 og 10 grader!
    Dette er et tilfælde der virkelig viser vigtigheden af smed og dyrlæge har styr på det og hesteejer har virkelig gjort sit mht management.


  • #29   5. nov 2016 Min telefon hvor jeg har mine egne billeder, er løbet tør så har googlet lidt billeder:

    Billede af forfangen hov med disse "bølgede riller" er indtegnet. Disse riller kan dog også forekomme ved en hov i ubalance, men de buede riller -sammenholdt med et eller flere af de andre tegn = foorfangenhed/tidligere forfangenhed.


    profilbillede
  • #30   5. nov 2016 Her en nybeskåret hov med blodudtrædninger i både sål og lameller.

    profilbillede
  • #31   5. nov 2016 Billede af hov med ødelagte lameller -det kan være både værre og bedre end billedet her viser.


    profilbillede
  • #33   5. nov 2016 Her ses en temmelig bred hvid linie (se den røde markering der er indtegnet). Dog er det meget forskelligt hvor smertepåvirkede heste er kontra hvor meget -eller hvor lidt rotation der er. Uanset hvad kan graden af rotation ikke ses uden røntgen og ved røntgen er det vigtigt at dyrlægen markerer sålen (med fx en stump bly/noget metal eller lign), så smeden kan få en ordentlig information om hvor meget sål der er mellem hovbensspids og ydersiden af sålen, samt markerer tåen så der også her kan foretages en ordentlig måling. Nogle dyrlæger kan være lidt sjuskede med de her detaljer.

    profilbillede
  • #34   6. nov 2016 Tusind tak for alle råd jeg har fået smiley Selvom jeg ikke svarer før nu, har jeg læst og taget til mig.
    Han delte før boks med min anden hest, hvilket aldrig har været et problem, men er kommet over i sin egen boks så vi kan begrænse hans foderindtag yderligere. Han står på spåner og træpiller og får et minimum af ståfoder og grovfoder - selvfølgelig nok til at han heller ikke sulter. Grovfoderet er egentlig kun så vi kan få noget smertestillende i ham. Vores dyrlæge har anvist os i hvor meget smertestillende han skulle have, og har sagt at hvis ikke det blev bedre inden for få dage skulle han have taget røngten.
    Men i går vendte det hele og han var slet ikke halt! Kun to dage efter han havde været på græs, jeg er GODT nok overrasket! Han kunne gå op og ned af staldgangen uden at halte - godt nok gik han lidt stift i forbenene, men det var en klar forbedring! Han aflaster stadig en smule, men det er absolut minimalt og han viser ingen tegn på smerte. Vi satte ham op i rudehuset hvor der er dybere sand så han kunne gå der, og da jeg kom op med min anden hest for at øvenogle forskellige ting kom han endda og ville være med! Vi holdte det på et minimum (han fik lov til at gå med i skridt), men jeg lod ham være med for at give ham et formål - hvor hippieagtigt det så må lyde smiley
    Vi holder ham inde de næste par dage også for at være på den sikre side inden han kommer ud. Der er en lille fold han kan gå på hvis han ikke må få mere græs overhovedet, med minimalt græs han ikke kan nå med mundkurv på. Heldigvis er det sådan noget dårligt græs derude at han godt kan tåle det i begrænsede mængder. Det er perfekt til sådan nogle som ham, hvis ellers han får mundkurv på.

    Mht. smed er han heldigvis dygtig til det, og fortæller også hvad han gør og hvorfor mens han ordner deres hove. Min teoretiske viden inden for området er selvfølgelig begrænset, men det han fortæller lyder meget logisk i forhold til hvordan de bruger deres hove. Det kunne godt være jeg skulle undersøge hvad mulighederne er for at få en specialist ud i stedet, detlyder som en god idé, især lige nu.
    Igen, tusind tak for det hele! smiley Jeg håber det går i den rigtige retning fra nu af, og at det ikke bare er det smertestillende som, ja, tager smerten.


  • #35   6. nov 2016 JP The farrier TUSIND mange gange tak for billeder! Dejligt at have noget at sammenligne med. Hans hove ligne den på det sidste billede du sendte, men i en mild grad. Kan jeg lokke dig til at uddybe lidt mere om det billede?
    Det er godt nok noget af en forandring du har lavet med den ene hest du beskriver!


  • #36   6. nov 2016 Hvor er det dejligt, at det allerede går fremad! smiley

  • #37   6. nov 2016 Du kan tro jeg også er lettet! - Tak smiley

Kommentér på:
Billede af fordrejet hovben.

Annonce