{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.148 visninger | Oprettet:

Nogen der kender denne sadel - {{forumTopicSubject}}

Eller forstår svensk?

Hej HG. smiley

Jeg har på det seneste været på udkig efter den perfekte bomløse baroksadel, hvilke har være lidt problematisk, MEN! så faldt jeg lige over denne her lækre sadel på en svensk hjemmeside. Af hvad jeg har kunne google translate mig til, er den bomløs, dog kunne jeg ikke finde ud af om den var med fast kopfjern, udskifteligt kopfjern eller helt uden kopfjern...? Jeg er vildt dårlig til at læse svensk, så hvis der var en der kunne oversætte det for mig ville det være perfekt! Det kunne dog også være rart at høre om der er nogen med erfaring med denne smukke sadel? smiley

http://www.taur.se/produkter/sadlar/bomfria-sadlar/nyhet-nydesignad-star-trekk-espaniola-bomfri.html

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen der kender denne sadel -
  • #1   24. nov 2016 Den er med udskifteligt kopfjern - se her: http://www.taur.se/sidor/sadelguiden.html#3a

  • #2   24. nov 2016 Som jeg læser det, så kan den købes med fast kopfjern i 5 forskellige størrelser eller med et justerbart kopfjern smiley

  • #3   24. nov 2016 Okay, så det ville ikke være en mulighed at tage kopfjernet og ride den uden?

  • #4   24. nov 2016 Jeg har haft forgængeren til den du linker til, men opbygningen ser ens ud og den var ligeledes med udskifteligt kopjern i 5 bredder og uden mulighed for at ride uden/"softkopjern" som man kender det fra fx barefoot og Baloun.
    Har du set hidalgo-sadlerne? De fåes i modeller der er bomløse og uden fast kopjern.


  • #5   24. nov 2016 Så man kan både ride uden kopfjern og med softkopfjern? Hvad er et softkopfjern? Har ikke hørt om sådan et før.. smiley Kender godt Hidalgo sadlerne, de er dog ikke helt bomløse men med læderbom uden kopfjern, og ville helst have noget helt uden bom smiley

  • #6   24. nov 2016 Denne er jo også med en form for læderbom og samme system som hidalgo med flytbare puder. Men de er ret flexible -det var min ihverfald.
    Et softkopjern er af blødt materiale. Barefoot's er ligesom et stofkopjern med blødt fyld. Baloun har et af blødt plastik.

    Men det er ikke muligt med denne Deuber & Partner at ride uden kopjern.


  • #8   24. nov 2016 Umiddelbart er barefoot seville med et softkopjern i, nok det du kommer tættest på mht sadel med klassisk/akademisk udseende hvor der er mulighed for at ride uden faste dele i. Ja og så Zenobia som iøvrigt er en superfed sadel, men har selvfølgelig ikke så høje gallerie bag som Startrek Espaniola.

  • #9   24. nov 2016 Havde godt nok accepteret at skulle ride med læderbom, men så fald jeg lige over denne her sadel... jeg kan bare ikke forstå hvorfor den ikke er bomløs når der står den er??

    Så et softkopfjern 'viger' sig hver gang hesten tager et skridt? Altså at den udvider sig og gå 'trekker sig ind igen' for hvert skridt hesten tager?

    Forresten, hvordan var sadlen at ride i?


  • #10   24. nov 2016 Altså startrekk espaniola synes jeg er mere flexibel end hidalgo'erne, men har samme opbygning. Tror måske hidalgo bruger tykkere/stivere læder hen over ryggen siden den virker mere "fast i det".
    Barefoot derimod er "blødere" (man kan fx ret nemt "folde sædet bagover". Har ikke skåret en barefoot sadel over men tror de må bruge en type stof istedet for læder som "rygrad" i sadlen.
    Dog synes jeg ikke om at sidde i barefoot, da man nemt kommer til at sidde i stolesæde og så er trykfordelingen bedre med (læder)bom.
    Startrekk Espaniola var klart bedre for opstillingen. Zenobia sad jeg dog pænest i.



  • #11   24. nov 2016 Så den er altså opbygget af læder (men de kalder den bomløs) og så har den et softkopfjern (som jeg stadig ikke helt har fanget hvad er, dog forestiller jeg mig at det er et kopfjern, der følger hestens bevægelser, istedet for det bare er stift, eller er jeg gal på den?)

    Zenobiaen, er den helt uden kopfjern og bom? Og kan man få den i en læder version?


  • #12   24. nov 2016 Der vil jo altid være en form for "rygrad" i en sadel -hvadenten det er en flexbom, træ-/kulfiber-/læderbom med paneler. Der er så en hel del forskel mht hvor "fast" læderbommen er afhængig af mærke. Men langt de fleste med rygfrihed (kammer) har altså en form for flexibel bom af læder/stofagtigt materiale. Ellers ville den jo falde sammen som en klud og ikke have rygfrihed (som fx en lammesadel der jo intet fast har i sig, men til gengælde heller ikke nogen rygfrihed medmindre den har puder).

    De helt bløde, flexible sadler uden nogen faste dele er fx barefoot (med softkopjern: http://www.barefoot-danmark.dk/produkter/37-forsvidsel/719-bloedt-indlaeg/), sensation m.fl.
    Og så selvfølgelig før omtalte lammesadel/ride-on-pad osv.

    Startrek Espaniola har KUN faste kopjern. Den har en eller anden form for "rygrad" som sammen med de flytbare puder laver et kammer og dermed giver rygfrihed. Men om den lige præcis er af læder, kunstof af en art eller andet, kan jeg ikke svare på mht denne model.

    Definitionen af "bomløs" kan være lidt gråzone og der er meget forskel i flexibiliteten indenfor samme type bom/opbygning.
    Der fåes sadler med læderbom der er bløde og væsentligt mere faste. Barefoot og Sensation er lidt som en advanceret "ponypude" og virker mere fast og bedre trykfordelende end fx en lammesadel med paneler, men de hører lidt i samme kategori.


  • #13   24. nov 2016 Vent, sagde du ikke tidligere at Startrek Espaniola kunne fåes med softkopfjern?...

    Og er det du linker til et softkopfjern?

    Undskyld jeg spøger så meget, men jeg vil mægtig gerne forstå sadlen. smiley

    Var godt klar over at alle sadler havde en 'rygrad', men tror bare ikke jeg lige forstod hvad du mente før - men nu gør jeg! smiley


  • #14   24. nov 2016 Jeg har også læst SINDSYGT meget om bomløse og prøvet/haft rigtig mange forskellige og fandt ud af at det ikke er så "sort og hvidt" som nogen gør det til mht udtrykket "bomløs".
    Mange kalder jo sadler med læderbom/"rygrad" af kunstof eller lign. "Bomløs", hvilket de egentlig også er kontra fx flex-/træ-/kunstof-/kulfiberbom da de jo er meget mere flexible. Der er bare stor forskel i graden af hvor flexible de er og hvor godt de følger hesten.

    Det jeg linkede til var barefoots softkopjern.


  • #15   24. nov 2016 Her skrev jeg at det ikke var muligt at bruge noget flexibel kopjern i den sadel du linker til.

    profilbillede
  • #16   24. nov 2016 Det havde jeg lige overset smiley

    Jeg interesserer mig også vildt meget for sadler - især fleksible sadler!
    Men jeg viste ikke at alle fleksible sadler var baseret på læder - det er jo meget godt at vide smiley

    Nu skal jeg lige høre... Den model før den jeg linker til (den model du havde), kunne man få et softkopfjern til den?


  • #17   24. nov 2016 Ja læder eller kunstof/stof.;-)

    Nej Startrek Espaniola er kun med fast kopjern


  • #18   24. nov 2016 Når øv, så jeg på jagt efter en anden sadel...

    1000 tak for hjælpen smiley


  • #19   25. nov 2016 Ved ikke om du kender Heather moffets sadler.

    Men hun laver både nogle der er helt bomløse. Jeg har selv en Vouge ibirica.

    Hun laver også nogle med læderbom og kopfjern, som man dog kan tage af. Det er finesse og flexee serien.
    Du kan finde nogle videoer på YouTube med deres opbygning.


  • #20   25. nov 2016 Ja den har jeg set, og den lyder rigtig god, og skal også have den prøvet, dog er mit ønske mht udseende at sadlen skal ligne mere dem fra Hidalgo og DP osv. smiley Men skal have den på prøve og hvis jeg sidder helt perfekt i den, så må jeg jo tage den smiley

Kommentér på:
Nogen der kender denne sadel -

Annonce