{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.821 visninger | Oprettet:

Røde hove, forfangen, cushing, fold hest... råd søges! {{forumTopicSubject}}

Hejsa - jeg håber rigtig meget, at I vil læse til enden, ellers spring til "anden del"

Sagen er den, at jeg i dag havde besøg af smeden til min pony. Hendes hove er røde, som de også var i en kort peride omkring juli/august, hvor det gik i sig selv igen med kun en lille justering af græs indtag.
Da hun er mulitallergiker og stadig bliver vaccineret for dette (dog uden effekt...) er hun ikke redet de sidste år dvs. hun går på folden og kommer ind hver dag og bliver striglet. Hun virker meget tilpas med dette, og som sagt har det været sådan i i hvert fald halvandet år, hvor hun ikke har vist nogen tegn på forfangenhed. Hun har altid været overvægtig, og det har også været meget værre end det er nu, selvom hun stadig er tyk.
I foråret ville hun ikke tabe sin pels ordenligt, men efter en B-vitamin kur hjalp det. Henover sommeren så hun faktisk fin ud undtagen rødmen i hovene i juli/august + hendes allergisymptomer (næsen klør, løbende øjne og en smule hoste).
Nu har hun så fået rigtig, rigtig lang pels igen - dog er hun en blanding af islænder, så lang pels ligger selvfølgelig til racen...

For at vende tilbage til sagens kerne:
Hun bliver ikke redet, men kommer ud hver dag i mange timer. Hun får minimalt foder i krybben + wrap/hø. Hun er overvægtig, men har før været meget tykkere uden at have nogle symptomer på forfangenhed.
Nu har hun røde hove, en meget lang pels + et større fedtdepot ved halsen end tidligere set (heller ikke, da hun var på sit tykkeste)

Nogle i stalden har spurgt ind til, om hun ikke snart skal have mere motion og mener helt sikkert, at det er derfor hun har røde hove (de vil ikke rigtig acceptere, at hun lider af allergi, som er meget generende). Jeg har selv været bekymret for hendes krop grundet, at hun kun går på folden, men i september havde jeg fysioterapeut ude, som bestemt ikke så nogen grund til bekymring, da hun bevæger sin krop rigtig flot.
På grund af allergien har jeg ikke haft / har jeg ikke mulighed for at motionere hende. I dag siger fodermesteren, at hun ikke længere skal have noget i krybben dvs. hun får kun hø/wrap fra i dag af.

Jeg har overvejet, om hun kunne lide af cushing og får derfor dyrlægen ud hurtigst muligt, så hun kan blive tjekket.
Hvad tænker I om sagen? Hun skal vel have nogle vitaminer, mineraler og næringsstoffer?
Andre der har heste, der heller ikke bliver redet, men som trives fint på folden?

Vedhæftet er et billede af hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Røde hove, forfangen, cushing, fold hest... råd søges!
  • #1   24. nov 2016
    Du er nød til og give vitamin/mineraler - det skal hesten have.

    Med røde hove mener du så at der kan ses rødt efter beskæring eller altid ( da det skete ) ?

    For det kan også være beskæringen den går gal med :o).

    Jeg ville tage nogle gode billeder af hendes hove og smide op på facebook gruppen HEstens hove, der er smede og trimmere der kan hjælpe dig :o). Men husk og kig den fastgjorte tråd så du kan se hvordan man tager gode hovbilleder.

    Der udover; jeg vil mene hun er overvægtig - halsen har et vældig stort fedtdepot, som manen dog hænger ned over og skulderen også.

    Kost ændring kan gøre meget, men motion er nødvendigt.


  • #2   24. nov 2016 Et billede mere

    profilbillede
  • #3   24. nov 2016 Og endnu et

    profilbillede
  • #4   24. nov 2016 Det røde i hoven har kun været synligt efter beskæring

  • #5   24. nov 2016
    Det er meget tydeligt på det sidste billed, at der er et kæmpe fedtdepot på halsen.

    At det røde kommer til syne ved beskæring kan skyldes forskellige ting - jeg ville som nævnt nok tage nogle billeder og smide ind i facebook gruppen :o)

    Det kan være beskæringen den er gal med, det kan være noget sukker, forfangenhed ish noget :o)


  • #6   25. nov 2016 Jeg vil ikke blande mig i hovspørgsmålet. Det er jeg ikke klog nok til.

    Derudover er jeg enig med Maria. Den har fedtdepoter. Om det er noget stofskifte fx EMS eller PPID, kan kun en prøve reelt vise. Min egen er selvdianogstiseret med EMS. Altså jeg har ikke tjekket ved dyrlæge, da hans tegn (depoter), og øvrige historie taler for sig selv. Og en dyrlæge kan ikke gøre noget for ham udover at sige jeg skal tænke mig om når jeg fodrer, hvilket jeg altid har gjort.

    Det er mega vigtigt at din hest får sine vitaminer og mineraler. Og især nu, hvor den både har allergi og muligvis en stofskiftesygdom. Da skal den muligvis endda have ekstra tildeling af vitaminer og mineraler. Så det kan du sige til din fodermester at det skal h*n blande sig udenom og give din hest vitaminer.

    Derudover er motion selvfølgelig altid en god ting. Kan /vil du ikke ride, så en rask gåtur for hånd evt tilkøre den? smiley Man siger at en hest med stofskifte sygdom skal have pulsen op minimum 30 minutter om dagen. Og har man mulighed for det, synes jeg bestemt man skal gøre det smiley


  • #7   25. nov 2016 Nu har jeg forsøgt at forklare ham, at hun skal have sine vitaminer og mineraler.. argumentet er, at "den ikke har godt af mere" selvom hun nu ikke får andet end hø. Kan der være nok vitaminer og mineraler i græsset? Tænker bare at der ikke er så meget tilbage efterhånden...

  • #8   25. nov 2016 Uanset årstid er der ikke nok i græsset. Græs skal en i god stand heller ikke stå på.

  • #9   25. nov 2016 Nej. Der er ikke nok i græsset. Ikke engang om sommeren er græs nok. Simpelthen fordi der ikke er nok variation i græssorterne. Og heste lever også meget af urter jo smiley

  • #10   25. nov 2016 Din hest SKAL have vit/min. Det er ikke det den tager på af. Og tjek høet den får. For mange giver hø med for meget sukker i desværre smiley en tommelfingerregel er at tørt, gennemskrædet gulagtig hø, der dufter svagt friskt, indeholder mindre sukker og næring end grønt hø der ikke er skrædet og dufter kraftigt.
    Du kunne jo longere din hest, det gør jeg med den lille tykke jeg låner. smiley

    Mvh TT


  • #11   26. nov 2016 For det første var jeg stjænet totalt ud, hvis nogen mente de skulle bestemme over min hests foder.. De skal have deres vitaminer/mineraler, og rigtig mange heste stresser ved fodring, og får de ikke noget, så er det squ synd.. smiley

    Til dit egentlige spørgsmål. smiley
    Nu du skriver at det kun er efter smed, at hesten får røde hove, så ville jeg klart prøve en anden smed! smiley
    Og jeg er helt enig med de andre, den har store fedtdepoter. Gå evt nogle gode ture med den, det kan altså også gøre meget for vægten, når nu der ikke er de store trænings muligheder pga allergi. smiley
    Du kan altid få dyrlægen til at tjekke for stofskiftesygdomme, det skader trods alt intet, og så får du afklaring på det. smiley


  • #12   19. dec 2016 Det vil være en rigtig god idé at få din hest undersøgt af dyrlægen smiley dejligt at du tænker over din hests sundhed!

    Ift fodring: JA hesten skal have foder der dækker den ind med vitaminer og mineraler

    Der er lige kommet et nyt foder ud fra Amequ fra Dangro. Det er en urtebaseret foderblanding (med lucerne) som er fuldtdækkende. GMO fri. Udover at være fuldtdækkende med vitaminer og mineraler, så er den også dækkende ift sunde fedtsyrer. Min hoppe har været fodret på det nu i ca en måned og har tabt sig hva der svarer til 3-4 gjordhuller o:
    Det er genialt, det afbalancerer den enkelte hest. De fede bliver slanke, og de tynde bliver også pæne.

    Det hedder kraftur omega 3. Min den store på 700 kg koster mig kun 12 kr at fodre på dagligt når jeg fodrer med kraftur o: og så slipper jeg får pesticider i hestens foder smiley og de er dækket ind med ALT!

    http://dangro.com/produkt/omega-3-kraftur-2/


  • #13   19. dec 2016 Mange tak for dit svar!!

    Samme uge, som jeg skrev indlægget, fik hun taget blodprøver, som viste, at hun ikke har PPID / cushing. Hun har så fået tager nogle nye, som skal vise, om hun har EMS. Dem får jeg svaret på i morgen... håber selvfølgelig den er negativ, men så skal der søges andre steder for at finde ud af, hvorfor hun var rød i hovene, da smeden var her...

    Men mange tak for dit svar ang. foder. Absolut brugbart - især hvis hun testes positiv for EMS :)!


  • #14   19. dec 2016 Ida nu kan jeg se du er fra nordjylland!! smiley

    Der afholdes et foredrag i Januar om HOVSUNDHED!! i AALBORG!! smiley det er da en perfekt ekstra Julegave. Det er om alt lige fra fodring, boks/fold underlag, forfangenhed, hovsygdomme osv!! smiley

    https://billetto.dk/en/events/de-sunde-hoves-gang-dorte-rickert


  • #15   19. dec 2016 Mange tak! smiley det kigger jeg lige nærmere på!

  • #16   19. dec 2016 Blodudtrækninger fortæller at der er en ubalance. Det er en reaktion på noget ihvertfald.

    Har du overvejet at vejret er meget skiftende lige nu? Der er mange nye tilfælde af forfangenhed for tiden fordi temperaturen skifter fra omkring frysepunktet, og helt op til +10 grader. Det betyder at der er MAX gang i græsset lige nu. Så det kan sagtens være at din hest er følsom og derfor viser irritation pga for meget fruktan smiley


  • #17   19. dec 2016 Ja vi har godt snakket om det i stalden, men troede faktisk ikke det betød så meget...! Ny viden er altid godt

    Jeg har også haft mere gang i hende de seneste uger (især på de kolde dage, hvor allergi-symptomerne er på sit laveste), så det håber jeg selvfølgelig også hjælper lidt på det - hun får minimalt hø allerede, men går godt nok stadig på en nedgræsset fold... hmm - skal hun mon på jordfold indtil det bliver helt frost igen?


  • #18   19. dec 2016 Jeg ville sige - prøv lige at give det et forsøg med kraftur som foder vinteren over. Kender flere hvor fedtet er smeltet af hestene i løbet af få måneder (1-3 mdr).

    Men ja, jeg vil sige jordfold. Især når du har en hest der viser tegn på ubalancer (fedt depoter og blodudtrækninger i hovene). Medicin er også sjældent godt for fordøjelsen osv, så der har du selvf noget modvind du ikke kan gøre noget ved desværre smiley
    Det som er vigtigt med de her heste er at holde blodsukkeret stabilt, så ad lib hø med lavt sukker hvis hesten går i løsdrift er helt perfekt.

    Men altså min hoppe, en meget trivelig frederiksborg hoppe som har været FED i de 3 år jeg har haft hende, PUUF tabt sig 3-4 gjordhuller på én måned smiley Pelsen er ved at blive endnu finere på hende, fedtdepoterne ved skulder osv er ved at være væk og hendes fedtkam er blevet blød!!


  • #19   19. dec 2016 Vil helt sikkert snakke med min staldmand om det, når jeg selv betaler for foderet, og han derfor ikke skal bruge penge på det, kan der vil ikke være de store problemer der... igen tak for svar! Helt sikkert værd at prøve smiley

  • #20   19. dec 2016 Jamen det var da så lidt!! smiley der er ikke noget mere frustrerende end når hestens hove ikke vil fungere, og ja, tilmed når hesten ikke rigtig kan smide dellerne... been there o:

Kommentér på:
Røde hove, forfangen, cushing, fold hest... råd søges!

Annonce