{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Skrå stigbøjleindlæg {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Til black friday købte jeg et par skrå stigbøjleindlæg, fordi jeg har hypermobile led i anklerne, og derfor har svært ved at pege tæerne fremad. Samtidig har jeg problemer med, at jeg vrikker om i stigbøjlerne.

Men jeg ved ikke, hvilken vej jeg skal vende dem. Skal den tykke side vende ind mod Mini eller ud fra Mini?
Her er lige et billede fra i dag. Sådan sidder min fod nemlig normalt i stigbøjlen. Altså, vægten ligger kun på den yderste del af foden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skrå stigbøjleindlæg
  • #1   1. dec 2016 Den tykke side væk fra hesten:-)

  • #2   1. dec 2016 Også med de problemer jeg har? Fortsætter det så ikke bare med at være vægten på siden af foden? Jeg er nemlig selv rigtig meget i tvivl.

  • #3   1. dec 2016 Hvis du vender den tykke side ind mod hesten forstærker du det mønster du har, hvor imod hvis du vender den tykke væk fra hesten bliver du mere tvunget til at sætte foden rigtigt - og bruge hele din fodbredde som kontaktflade. Din problem er i bund og grund at du skal lære ikke at vrikke ud ad i foden, så generelt vil det også være en god ide for dig at ride med alm bøjler uden specielle indlæg, men så være bevidst om hvordan dine fødder er vinklet.

  • #4   1. dec 2016 Jannie
    Ja, jeg ville ønske jeg kunne, uden at jeg brugte specielle indlæg. Men i alle de pr jeg har redet, har jeg altid forsøgt at pege fødderne fremad, men det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Altså, jeg kan virkelig ikke. Det gør ondt. Men jeg er helt sikker på, at det kommer af mine hypermobile ankler.


  • #5   1. dec 2016 Hvis du har hyper mobile ankler, vil jeg slet ikke mene at det er en god ide at bruge sådan nogle indlæg? Det kan godt være at du får mere "støtte" under fodsålen, men din vinkel i anklen vil jo ikke ændre sig?
    Der skal noget træning og undervisning til så du kan komme til at side korrekt. Ofte kommer det er en forkert vinkel i bækken og lårben.

    jeg ville få en centeret ridnings instruktør ud, og evt. snakke med en fysioterapeut, så du kan få trænet dine ankler.


  • #6   1. dec 2016 Jeg har også hypermobile ankler og har lidt samme problem som dig. Jeg rider bare uden stigbøjler

  • #7   1. dec 2016 Du skal ikke tænke på at pege tæerne fremad, men at vippe foden til den anden side. Det vil føles som om du har enorm meget vægt på storetåen, men det er fordi du ikke er vant til det. Derudover kan det være en god ide at træne stabilitet omkring anklen. Det kan gøres ved at stå på et ben gerne med lukkede øjne, anvende balancebræt mm.

  • #8   1. dec 2016 Havde samme problem som dig og vendte mine udaf og nu kan jeg ride ordenligt i alle slags bøjler jeg er hypermobil i alle min led smiley

  • #9   1. dec 2016 Den tykke side væk fra hesten, så du undgår det vrid du selv kan se på dit billede.
    Men hvis det hjælper dig bedst sådan som de er, så skid med hvad andre siger, det kan ikke skade hesten om de vender ind eller ud, du bør få noget fodtøj med mere støtte til dine ankler.
    Jeg har selv en sjælden lidelse i mit ene ben efter et overfald og har derfor ikke kontrol over min ankel, det gør det lidt svært på mange måder, men støvler der støtter op er en god løsning, på noget af det, for mig, jeg tror også at det vil hjælpe dig.


  • #10   1. dec 2016 Sanne Kusk
    Tjaaa... Det er nok den "nemne" løsning, men jeg har ødelagte knæ i forvejen, så det duer ikke at blive ved med at sidde sådan. smiley


  • #11   1. dec 2016 Mathilde E
    Ja, jeg kunne også bare ride uden, men hvis det kan løses med stigbæjleindlæggene, så ville det jo være fedt! smiley


  • #12   1. dec 2016 Jannie G
    Ja, jeg har faktisk godt læst, at jeg burde træne dem med et vippebræt. Specielt fordi jeg også vrikker om på fødderne dagligt.


  • #13   1. dec 2016 Julie&Surprise
    Var det med disse indlæg, at du gjorde fremskridtene? smiley


  • #14   1. dec 2016 Miss
    Ja, jeg har faktisk et par petriestøvler, som jeg normalt rider med. Jeg havde bare for mange lag under ridebukserne, at jeg ikke kunne psse dem smiley
    Men ja, det hjælper mig ikke at holde fødderne sådan. Det gør, at jeg nemmere vrikker om, og jeg har knæskade på i hvert fald det ene knæ, så det duer heller ikke at holde foden på den måde. Det tror jeg, at jeg ødelægger knæene endnu mere ved. :s

    Men okay, jeg kan forstå, at den tykke side skal udad. Jeg tænkte det nemlig omvendt, så det var da godt, at jeg spurgte! smiley


  • #15   1. dec 2016 Du ville have mere gavn af et par ordentlige støvler, som kan støtte dine ankler smiley

  • #16   1. dec 2016 Jeg har et par rigtig lækre petriestøvler :b Mine lægge kunne bare ikke være i dem i dag, fordi jeg havde for mange lag tøj under ridebukserne smiley

  • #17   1. dec 2016 Ja de indlæg og støvler der passer mig og mine behov bedst jeg elsker de indlæg og rider dressur med dem stadig på min hest men springer med normale indlæg jeg rider LA til stævne nu og kan M øvelser med rette opstilling og jeg er glad for jeg tog beslutningen smiley

  • #18   1. dec 2016 Og jeg har forresten knæ skade i begge knæ og mine knæ gør mindre ondt nu af en bedre benstilling smiley

  • #19   1. dec 2016 Nå, ej det er jeg virkelig glad for at høre. Hvad fejler du i dine knæ, hvis jeg må spørge? smiley

  • #20   1. dec 2016 Du gør virkelig dig selv en tjeneste, hvis du træner anklerne, og specielt, når du døjer sådan med dem. Det er ikke fordi det er noget der behøver at være særlig krævende. Det kan være at stå på et ben når du smørre mad eller børster tænder, står på vippebræt mens du ser tv eller forskellig hop på trampolin hvis du har sådan

  • #21   1. dec 2016 En trampolin har jeg ikke.. Men det kan være jeg skal prøve at kigge på at anslaffe et vippebræt..

  • #22   1. dec 2016 Gik til spring gymnastik da jeg var mindre og det holdet mine knæ ikke til så nu gør de ondt i tide og utide jeg bruger bare de indlæg og gode støvler og de værste dage BOT knæbind smiley

  • #23   1. dec 2016 ALDRIG hop på trampolin hvis man er hybermobil

    du skal lave nogle gode stærke og stabiliserne øvelser til dine led

    som du skal få ved din fysioterapeut så de passer til dig


  • #24   1. dec 2016 Ina hop kan være mange ting og ikke nødvendigvis hop en halv meter op i luften. Det kan eksempelvis være twist eller skift fra ben til ben

  • #25   2. dec 2016 Jeg er helt enig med Jannie G

    Du gør virkelig dig selv en bjørnetjeneste ved at anvende de der indlæg.
    Du skal træne dine ankler, især når du også har en knæskade. du skal forestille dig at dine fødder er base for hele din krop, og ved at du har sådan en vinkel i dine ankler giver, skal dit knæ konpensere for vinklen, og bliver derved belastet ekstra.

    gør nu dig selv en tjeneste og træn anklerne og lær at placere benene rigtigt. Det er ikke nemt. men det bedste for din krop på længere sigt.


  • #26   2. dec 2016 Få strikket et par uldbenvarmer, så kan du have dem uden på dine støvler og derved have færre lag inden under, det gør jeg faktisk

  • #27   2. dec 2016 Det er altså ikke alle der kan træne alt væk det er misforstået godhed, desværre

  • #28   2. dec 2016 Jeg er ved at se, om jeg kan finde mig et balancebræt. Og i dag red jeg med mine ridestøvler, det hjælper en smule.

    Men jeg må indrømme, at jeg ikke er sikker på, at jeg kan træne det væk. Jeg har haft det hele livet. Og f.eks. når jeg sover, så ligger jeg med fødderne på en uheldig måde, men det kan jeg jo ikke styre, når jeg sover. :b


  • #29   3. dec 2016 Selvfølgelig kan alt ikke trænes væk, men det er altid et godt sted at starte i stedet for bare at lade stå til og ikke prøve at gøre noget ved sine problematikker. Nogle gange kan det være at det er 50% forbedring, der er realistisk, men så er det stadig bedre end det er nu, og ja så er der selvfølgelig nogle forhold som ikke rigtigt bliver bedre og ikke er til at træne væk.
    Havde jeg været dig havde jeg nok taget kontakt til min læge og fået en henvisning til fys. Der vil du dels kan få nogle specifikke øvelser, men det kan også være en sådan har andre ideer afhængigt af, hvad vedkommende ser, når hun/han ser din krop.


  • #30   4. dec 2016 Jannie jeg skrev sådan fordi jeg er kronisk smertepatient, alle jeg møder siger så skal du bare træne, fordi det har de hørt er godt, det er det fx ofte med en dårlig ryg, men mine smerter stammer fra to diskusprolapser og et piskesmæld, jeg skal love dig at jeg har trænet og trænet, cyklet og cyklet, men jeg fik det kun værre, men jeg ville jo være rask og alle sagde så kloge som de var at jeg bare skulle træne.
    Når jeg cykler så kigger man op fra cykle , det belaster så både den ene prolaps og piskesmældet, så ville jeg gå/løbe, det gør det samme fordi man får sød op i hele kroppen, + jeg har den her skøre ting i mit ben, så jeg falder, og så når man går påvirker man prolapsen i lænden, det går altså ikke, faktisk er de kloge nået frem til at jeg kan /bør gå 25-50 m ør jeg ødelægger mere end jeg gavner, hvilken sport er det lige?
    Nej vel.

    Jeg syntes derfor at det er yderst vigtigt at lade dem der ved bedst om at råde til det der er bedst, jeg var fx også hybermobil førhen, min dejlig krop er nu så smerteramt at jeg får morfin dagligt til jeg dør, jeg får også andre ting, men en af de her ting har den bivirkning at jeg får meget ømme led, samtidigt med at jeg altså ikke kan bevæge mig helt så meget, så er jeg blevet noget stiv i det, særligt mine fingre er slemme, bare en blid berøring er nok til at jeg får kæmpe stød, meget ubehageligt, jeg har fx ikke findet en måde at skåne min krop mod "sjove" folk med meget faste håndtryk eller en måde at sige nej tak til et knus, begge dele gør så ondt, men gør jeg det ikke så er jeg mærkelig og sat på sidelinien fra starten af.

    Det er desværre farligt nå folk sidder og tror at de ved noget, fordi det har virket for dem, men sammen lidelse kan udmærke sig på så mange måder at kun de bedste har en chance for at vide noget om den pågældende persons lidelse, selv de må gætte sig frem, men de har en viden og er udd i at forklare patienten hvornår, hvordan og hvis noget skal stoppes straks, det er der ikke nogen andre der kan.

    Jeg gik med mine ting i 8 og 3 år før der var nogen der fandt de skader og satte en diagnose på, derfor var jeg i en del år fejlmedicineret, det har bestemt ikke forøget min livskvalitet, jeg kan derfor kun råde som jeg gør og er bange for at du kunne tage grueligt fejl, vel vidende at du ønsker det bedste, så er der stor chance for at det du råder om er farligt.

    Jeg har fået at vide af læger i mange år at jeg er pylleret, at jeg nok er mere syg i hovedet og at der ikke er mening med mine smerter, de selv samme læger undskylder nu for deres fejl, jeg har åbenbart en meget høj smertetærskel og derfor er det meget svært for dem at lytte, trods det at jeg netop har alle symptomerne på de lidelser jeg har, så har jeg som følge af slag i hovedet også en dårlig hukommelse, det betyder at jeg ikke altid får det hele med, glemmer hvor ondt jeg har det og har haft det, og det er der i gen der tager hensyn til.
    Jeg har været indlagt i 3 uger hvor i gen fik mistanke om diskusprolaps, jeg har været ved læge 1000 gange med smerter, jeg har gået ved fys, som ønskede Mr scanning fordi der var noget han ikke forstod, lægen ville ikke være med, så han sendte mig i røntgen, fordi han selv mente jeg havde skæv ryg, det havde jeg ikke og så måtte jeg være hypokonder, skiftede læge, det blev det ikke bedere af, kæmpede for at komme på Smertecenter, hvor de på 30 min havde sendt mig i Mr og fandt skaderne og fik sat en diagnose på mer ben, nu er der gået 1,5 år og jeg har endelig fundet den medicin der gør at jeg idag godt kan gå en tur på ca 3 km af og til, ride en skridttur uden at ligge i sengen i 3-7 dage bagefter, danse, stå op ca 5 min, strigle en hel hest, mv

    Bare pas på med at vær mere venlig end t henvise til folk der er rigtig kloge på området, fordi det kan blive meget fatalt for den enkelte person, og som modtager bør man søge den hjælp der er brug for, fordi nerver er ikke legetøj, det er sener, muskler og led altså heller ikke, vi skal passe på os selv og hinanden.

    Jeg kommer aldrig til at arbejde igen desværre


Kommentér på:
Skrå stigbøjleindlæg

Annonce