{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.515 visninger | Oprettet:

Høj hat og ridehjelm? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige læst på Ridehesten, at Sverige indfører "hjelmtvang" til stævner. Det er jo en hel diskussion i sig selv.

Men så opdager jeg alle kommentarerne om at høj hat er meget flottere end ridehjelm, det er elegant og flottere til jakken... og jeg tænker... hva?!?
Er jeg virkelig den eneste, der altid har syntes, at høj hat er grimt? Sådan en firkantet hat synes jeg er meget meget lidt elegant og ret kluntet, og det har ikke noget at gøre med min egen holdning ift. hjelm-debatten, men jeg har altid syntes ridehjelm er langt pænere og ser bedre ud til ridning.

Men åbenbart er holdningen hos mange at sådan en høj hat er direkte elegant - er jeg virkelig den eneste, der har haft en komplet modsat forestilling hele tiden? smiley Hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høj hat og ridehjelm?
  • #1   7. dec 2016 tja jeg har altid drømt om at ride med høj hat men er aldrig kommet op i det niveau smiley og syntes den er vildt elegant mere end en ridehjelm smiley

  • #2   7. dec 2016 Synes det kommer an på hvad hat det er, nogle af dem er virkelig grimme og præcis som du nævner. Men har da også set nogle pæne.

    Mener der på et tidspunkt er lavet en 2-i-1 hvor der var en slags hjelm inderst og har yderst, dog var den vidst ret dyr.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   7. dec 2016 jeg syntes også at den høje gat hører til toppen af dressur smiley

  • #4   7. dec 2016 Den høje hat er symbol på at man er nået til det svære niveau. syntes det er yderst elegant, simpelt og meget smukt med den sorte dressur kjole, sort hat og støvler og hvide bukser og handsker. Det giver hele 'dansen', som den svære dressur jo er, det komplette Look smiley

  • #5   7. dec 2016 Ej hvor er det sjovt, at man kan have så vidt forskellige opfattelser, jeg synes slet ikke den høje hat er noget nær elegant (har i hvert fald ikke set de elegante af slagsen), men gør looket mere kluntet og firkantet smiley Jeg tror det er fordi jeg associerer det til noget udklædning frem for ridning.
    Jeg fandt fx. et sammenlignende billede her, hvor jeg synes ridehjelmen fuldender "ride-looket" meget bedre. Gad vide om det bare handler om smag og behag?


    profilbillede
  • #6   7. dec 2016 Nu er jeg ikke meget for dressur. Er meget mere til spring.
    Men syntes nu den høje hat høre sig til og syntes den er langt mere elegant end ridehjelmen smiley


  • #7   7. dec 2016 Jeg syntes bestemt hatten er super elegant og fuldender looket smiley Men jeg ser da klart hellere at rytterne har en hjem på hovedet, så kravet fra Sveriges side af syntes jeg er super fedt smiley
    Og hjelme i dag er jo heldigvis også super flotte og elegante smiley


  • #8   7. dec 2016 Jeg har redet med kjole og høj hat og det er bare noget mere specielt, smukt og elegant. Hatten hører til kjolen.

    Jeg forstår sagtens dem der vælger hjelmen, havde jeg selv gjort hvis det var en varm eller meget tændt hest fx.


  • #9   7. dec 2016 Jeg tror det er smag og behag. Jeg synes selv mit lille hoved kommer til at se gigantisk ud når jeg har ridehjelm på. Har jeg derimod høj hat på så ligner det faktisk at mit hoved passer til kroppen smiley Har aldrig redet med høj hat da jeg foretrækker min ridehjelm som sikkerhed og så er jeg aldrig nået så langt i dressuren smiley

  • #10   7. dec 2016 Jeg synes, at hatten er det smukkeste. Det ser drønflot ud, når rytteren har kjole og hat på. At jeg så synes, at det er vanvittigt dumt at vælge hat fremfor hjelm, er en helt anden side af sagen. smiley

  • #11   7. dec 2016 Jeg synes, at det kommer an på, hvilken hat det er. For der er nogle af dem der ikke er så kønne, men andre er ret flotte og ser godt ud i dressuren smiley
    Men personligt synes jeg selv, at det er ligemeget om man rider med en hat eller en flot ridehjelm og jeg ville da klart foretrække hjelmen frem for hatten, men jeg udelukker ikke, at jeg synes det ser godt ud til nogen smiley


  • #12   7. dec 2016 Jeg synes at hatten er elegant. Det er del af klassisk festtøj.

    Når man er oppe i de høje klasser, bør hest og rytter være så rutinerede, at risikoen for uheld bør være lille - selvom ridning altid er lidt uforudsigeligt....

    Men hvis man ikke kan føle sig tryg på vegne af en rutineret ekvipage i festtøj, så er der mange andre ting der er højere risiko ved, men mange gør hver dag. Fx køre for tæt på de forankørende på motorvejen, ryge eller lege med rusmidler.
    De andre ting vil jeg hellere se folk vænner sig af med, da der er flere liv at spare, end ved at kræve kunstnere skal fremvise kunst med hjælm på.


  • #13   7. dec 2016 Jeg synes hatten er langt mere elegant end hjelmen. Jeg ser dog utrolig dum ud med hat.. Sådan, virkelig dum. Jeg ligner en idiot, så jeg kommer ikke til at ride med hat, hvis jeg får hesten til at nå op i de sjove klasser smiley

    Selvfølgelig er hjelmen mere sikker, men jeg ved sgu ikke lige hvad jeg mener om direkte hjelmtvang..


  • #14   7. dec 2016 Doktor who: Jeg er så på ingen måde enig i at risikoen for uheld er mindre bare fordi man er rutineret. Og selvom der er folk som gør ting som er farligere, betyder det ikke at man ikke bør vægte sikkerhed i ridesporten højt smiley Trods alt er ridning en farlig sportsgren.

    Melanie: DRF påkræver jo også at alle rideklubber under DRF påkræver hjelm. Sverige vil nu bare have kravet over til deres nationale ridestævner også. Det kan jeg virkelig ikke se noget galt i smiley Men jeg syntes så heller ikke det nogensinde kan blive forkert at fremme sikkerheden i sporten.


  • #15   7. dec 2016 Min underviser/berider, som starter mine heste på højere niveau rider med kjole og ridehjelm - jeg synes ikke det er så elegant, som det ville være med hat. Men hun har børn, og jeg har det selv sådan, at man skal være et godt eksempel overfor ens børn mht sikkerhed.

    Mht hvor velredet/veltrænet hestene er på højt niveau, så er de ofte en hel del mere tændte og vågne, og udsættes for omgivelser med flag ect, som kan få selv min søde rare ollebolle til at piafferer i panik. Så sikkerhedsmæssigt synes jeg det er fint at ride med hjelm - lige meget hvilket niveau man er på.



    profilbillede
  • #16   7. dec 2016 Ej jeg synes simpelthen ridehjelm ser SÅ bedre ud på hest, haha smiley De dér hatte kan godt se en del firkantede og "kluntede" ud, men kan høre jeg er i mindretal med min beklædningssmag smiley

  • #17   7. dec 2016 Jeg synes hjelmen er flottere. Der er intet elegant over åbent kraniebrud smiley

  • #18   7. dec 2016 Hippie:
    Hun spørger jo ikke om hjelm eller jerneskade.
    Hun spørger om hat og ridehjelm hvis vi ikke fokusere på sikkerheden smiley


  • #19   7. dec 2016 Hvis man ku påvise, at der var sket farlige ting under ridtet i hatteklasser, så er det egentlig fint nok.
    Men har intet hørt om det, der var heller ingen der kom med eksemler i en debat på FB.
    Dog ku folk komme med alle mulige andre situationer, som slet ikke omhandlede spørgsmålet.

    Jeg synes, at det ska være valgfrit.
    Og har man et problem med hatten, ka man jo bare ta en hjelm på.
    Så ka man lave opvarmning og præmieoverrækkelsen med hjelm.


  • #20   7. dec 2016 Nu er der jo også meget forskel på herre og damehatte... Herrehattene er ofte de der kluntede firkantede, men damehattene synes jeg er super flotte!
    http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2012/07/Anna-Kasprzak-Donnperignon-9T5U9745.jpg

    Og som der nævnes.. Hatten følger kjolen..


    Ikke at jeg ikke forstår dem der beholder hjelmen på.. Men synes stadig det ser forkert ud til f.eks. OL at langt de fleste efterhånden rider med hjelm..

    Jeg kan stadig huske da man måtte ride med hat allerede i LA5 og 6...


  • #21   7. dec 2016 Hat ser da fint ud, men vil langt hellere se på ryttere med hjelm end hat, da jeg synes det er fedt når folk går op i sikkerhed og sætter et godt eksempel smiley

  • #22   7. dec 2016 At børn ser op til dem der ikke rider med hjelm er efterhånden ved at være en lidt kliché kommentar.. Børn og unge ved godt der er forskel på hvad børn og voksne må.. Og når de bliver gamle nok til at må tage valget, så er det også blevet gamle nok til at kunne se konsekvensen..

    Så skulle sikkerhedsvest også være påkrævet i ALLE springklasser.. Men her bliver aldrig råbt lige så højt.. Og det er da fuldstændig det samme.. Når børnene er gamle nok til selv at bestemme, så er de også gamle nok til at tage stilling til konsekvenserne..


  • #23   7. dec 2016 Personligt synes jeg også at det er fedt, når folk rider med vest til stævner smiley



    Der er intet fedt, ved en brækket ryg eller åbent kraniebrud til gengæld.


  • #24   7. dec 2016 Men igen... Hvor mange gange er det sket til stævner hvor der er nogen der rider med hat, at der er nogen der er faldet af?


  • #25   7. dec 2016 Der vil jo altid være en risiko, når det er levende dyr, vi har med at gøre.

  • #26   8. dec 2016 Guldhesten:
    Der er altid en risiko uanset hvor meget sikkerhedsudstyr du tager på smiley

    Har du også hjelm på fra jorden? smiley


  • #27   8. dec 2016 Sanne K: Selvom der ikke er nogen konkrete ekspemler er det da stadig positivt at nogen ryttere vælger at sætte fokus på sikkerheden smiley Uanset om hatten er flottere sammen med jakken smiley
    Man må huske på at alle sikkerheds tiltag i sin tid er blevet indført, og det har sikkert - ligesom her, fået folk til at brokke sig smiley

    Bettemus: Selvfølgelig er der altid en risiko selvom man er pakket ind i sikkerhedsudstyr, men risikoen bliver trods alt mindre smiley Men jeg syntes så også at sikkerhedsforanstaltninger er vigtigere end en gammel påklædnings tradition.


  • #28   8. dec 2016 TG:
    Det handler lige nu om, at nogen syntes det er vås hjelmen bliver lovpligtig.

    Det er fint nogle vælger hjelmen, det skal de også have lov til. Men syntes det er synd at fratage folk valget. Bare pga en risiko som er ret lille siden der aldrig rigtig er sket et uheld smiley


  • #29   8. dec 2016 Hvis hesten er meget vågen, så tager jeg hjelm på, hvis jeg går med den. Men nu har jeg os prøvet at få hjernerystelse, efter min hest stejlede og ramte mig. Derudover, så er risikoen altså større for at komme slemt til skade, når man sidder på hesten end når man går med den.


  • #30   8. dec 2016 Guldhesten:
    Det er vel ikke anderledes end at dem med rolig hest rider uden hjelm og dem med vild hest rider med hjelm. Det er præcis det samme du stiller op her, bare fra jorden.
    Og nej måske risikoen er lille, men den er der stadigvæk. Ligesom folk der rider med hat til stævner. Hvorfor så ikke tage den ekstra sikkerhed? smiley

    Jeg bruger ikke selv hjelm fra jorden. Forsøger bare at flytte mit synspunkt over på noget du måske bedre kan sætte dig ind i smiley


  • #31   8. dec 2016 Der er jo helveds til forskel på hvor stor risikoen er, ved at ryge af og så komme til skade når man står på jorden. Forstår simpelthen ikke, den trang til at sammenligne disse to ting.

    Lige meget hvordan man end vender og drejer det, så ER risikoen for at komme slemt tilskade med hovedet, langt større når du sidder på hesten, end når man står ved siden af, det burde desuden være logisk for alle.


  • #32   8. dec 2016 Guldhesten:
    Nej. for mig at se er chancen den samme hvis vi taler om en rolig og stabil hest smiley


  • #33   8. dec 2016 Du mener altså at der er lige så stor risiko for fx at få kranie brud ved at stå ved siden af en hest, som at ryge af en hest?

  • #34   8. dec 2016 Guldhesten:
    Jeg siger at sandsynligheden for at en hest bliver bange og springer i hovedet på dig. og vælter dig og træder på dig. eller den stejler og rammer dig i hovedet. Eller sparker og rammer dig i hovedet. Er lige så sandsynligt som det er at falde af en stabil hest der aldrig vipper et øre. Og så enda lige være så uheldig at lande på hovedet. smiley

    Jah jeg vil mene sandsynligheden er den samme smiley


  • #35   8. dec 2016 Der er større chancer for at komme væk, når du står på jorden. Vælter hesten med dig fx. så kommer ikke bare væk.

    Nu har jeg redet i 23 år og har haft med MANGE forskellige heste at gøre og de gange jeg har oplevet folk er kommet slemmest til skade er uden tvivl ved at ryge af.


  • #36   8. dec 2016 Guldhesten:
    Du kommer ikke væk hvis hesten bliver bange og løber dig ned. Det går så stærkt så du ikke når at reagere. Tro mig har selv været der af et par omgange. smiley

    Så nej jeg mener sandsynligheden er den samme smiley


  • #37   8. dec 2016 Jamen, så burde alle jo os have hjelm på, når de håndtere hesten fra jorden, når nu risikoen for kranie brud er lige så stort, som hvis du ryger af en hjelm.

  • #38   8. dec 2016 I teorien ja. Hvis man går ind for at alle skal ride med hjelm altid. Så burde alle fra jorden også have det smiley

    Nu er jeg så frøken modsat og smider gerne hjelmen på billeder. Og har aldrig hjelm på fra jorden. Men går man ind for hjelm fra ryggen altid, uden undtagelser, så er det dobbeltmoralsk at tænke man ikke behøver fra jorden smiley


  • #39   8. dec 2016 Og lige det med at du så rider uden hjem, synes jeg er for dumt, for hvis jeg ikke husker helt forkert, har din hest det med at smide dig af? og du er bange for at ride?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #40   8. dec 2016 er der egentligt nogle statistikker over uheld, både fra jorden og fra ryggen?

  • #41   8. dec 2016 Ifølge sundhed.dk Er fald fra hesten med hovedskader det mest hyppige hesteulykke og hvert år er der flere alvorlige hovedskader pga fald fra hest.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #43   8. dec 2016 håndtering af hest går også under ride ulykker smiley

  • #44   8. dec 2016 Ja, men der står af der er flest fald fra hest smiley

  • #45   8. dec 2016 Guldhesten:
    Det er på tur hvis vi rider ud. - Så sørg lige for at have styr på Fakta i første omgang, i stedet for at tro du kender mig og min situation smiley
    På banen eller opstillingsbilleder er der ingen problemer overhovedet smiley


  • #46   8. dec 2016 Bettemus: Nej jeg syntes så stadig ikke det er forkert at fratage valget når der er tale om øget sikkerhed smiley Det er ikke anderledes end kravet for U18 ryttere og sikkerhedsvest eller militaryryttere og sikkerhedsvest i terrænet. Tro mig, hvis det var valgfrit her ville en del smide vesten. Derfor syntes jeg kun det er et skridt i den rigtige retning at fremme sikkerheden fremfor udseende smiley

  • #47   8. dec 2016 Samtidig kan jeg aldrig helt forstå FEI og DRF udtalelser om at dressurheste er for farlige til at rides bisløst, men man må godt ride uden hjelm på disse farlige heste xD Der er noget som ikke hænger sammen smiley

  • #48   8. dec 2016 'A' to the 'men' Grafik!

Kommentér på:
Høj hat og ridehjelm?

Annonce