{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Transport af hest? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
På søndag skal jeg for første gang læsse min hest i en trailer og min far skal køre med traileren ( har aldrig kørt med den før)
Men jeg kan ikke helt hvad jeg skal gøre,
Jeg ved at det er en lov at hesten skal have noget at stå på, også havde jeg tænkt at han fik noget wrap i et hø net. Men er der noget mere man kan gøre eller noget?
Min hest siger ikke noget til at køre i trailer, da han er vandt til det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Transport af hest?
  • #1   30. dec 2016 Husk at hesten skal stå i venstre side af traileren smiley

    Og så synes jeg at have hørt, at det strøelse som hesten står på, skal være sugende - så halm f.eks. dur ikke, det skal være spåner eller andet lignende smiley


  • #2   30. dec 2016 Okay tak for svar smiley
    Hvad med dækken kan den have et vinterdækken på uden at noget sider fast?


  • #3   30. dec 2016 Ja det kan den nok godt, men tror da næsten det vil være for varmt for den med et vinterdækken på - de fleste heste får det meget varmt i en trailer smiley

    Vi kører altid med ulddækken eller cooler på vores heste her om vinteren smiley Også selvom de er klippet, og de har aldrig haft problemer med at holde varmen smiley


  • #4   30. dec 2016 Okay tak for svar smiley

  • #5   30. dec 2016 Husk du aldrig må binde hesten i traileren før bagbommen er lukket. Og når du skal have den ud igen så spænd hesten løs inden du åbner bommen smiley

  • #6   30. dec 2016 Tak for svar, det husker jeg lige:)

  • #7   30. dec 2016 Og giv den endelig transport gamacher på! Og har du ikke det, så bandager i et tykt lag så langt op og ned af benene som du overhovedet kan. (Den skal dog stadig kunne bevæge sig) Skulle den blive forskrækket eller vælte kan mange grimme sår/skader ungåes ved at pakke benene ind. Og som nævnt, venstre side! Meget vigtigt i forhold til hestens og trailerens balance punkt når man laver højre/venstre sving.

  • #8   30. dec 2016 Hvis du har mulighed for det, så træn din hest og dig selv i at gå i trailer inden. Jeg ved godt du skriver at hesten er Van til det, men det kan alligevel være en god ide at have trænet siturationen lige op til, så ved du hvad du skal gøre, hvor du skal stå og træn evt. At hesten selv står og spiser i traileren imens du går ned og lukker bagbommen bag den. Det giver mindre stress hos dig og hesten den dag i så skal ud og køre fordi i har en positiv oplevelser med traileren.

  • #9   30. dec 2016 Tine S
    der er meget delte meninger om det med transportgamacher.. har været udsat for flere transport firmaer der fraråder den slags faktisk.. har noget med de kan sidde fast osv smiley

    Hvis jeg endelig putter noget på mine heste er det et par gamacher og så det kun for ikke at skulle give dem på når jeg ankommer hvis den skal have det på smiley det er lidt pest eller kolera med den slags, uden ja skrammer, sår osv, med sidde fast, skrammer sår osv.. risikoen er der ved begge dele, hvor der er størst risiko aner jeg ikke smiley


  • #10   30. dec 2016 Tak for svar allesammen smiley

  • #11   30. dec 2016 Jeg ville bestemt pakke benene ind! For flere pr siden tog næsten hele min rideklub til stævne, og dengang var der ingen i klubben, der brugte transportgamacher. Da en ellers garvet stævnepony skulle ud af traileren, blev den så hysterisk at den skar tre sener over i koden på det ene forben, og desværre måtte den aflives på stedet. Siden den dag har min hest ALTID kørt med transportgamacher på.

  • #12   31. dec 2016
    Transport gamacher er bløde, så de kan forhindre noget, men ikke forhindre at benet får skader hvis en hest sidder fast eller andet slemt sker.

    Der udover går de fleste heste sjovt på benene med dem og hvis hesten er utryg, ville jeg ikke ligge det på. Jeg plejer ikke og gøre det, selvom min hopper lidt ud af traileren fordi hun løfter benene ret højt.

    Så hvis hesten kommer til at træde på dem, stå fast e.l inde i traileren og det skaber panik - så duer det jo heller ikke.


  • #13   31. dec 2016 Der er mange meninger om transportgamacher, men hvis hesten ikke er vant til det, så lad være med at lægge dem på. Min hader for høje gamacher og går voldsomt sjovt med dem på, så hun er bestemt ikke hjulpet af dem. Til gengæld står hun pænt og roligt uden. Jeg har også oplevet en skade i forbindelse med læsning i lastbil hvor min hest gik i panik, trådte ned mellem rampe og lastbil og skar sig ret voldsomt. Det kostede 8 ugers boksro og en hel masse dyrlægeregninger, så der havde gamacher selvfølgelig været gode at have på, men det var også en hest der ikke kunne gå i trailer.
    Der kan altid ske uheld, men en erfaren trailerhest ville jeg passe på med at pakke for meget ind smiley


  • #14   31. dec 2016 Mange af de større transportører nægter så at køre med heste, der er påført transportgamacher. Det har vi været ude for adskillige gange.
    Men når man kører selv, er der jo frit valg.
    Men sørg altid for at start og stop foretages flydende, og ikke for hurtigt. Sving altid med en trailer med hest i med god rund bue, så hesten står optimalt deroppe og i meget moderat tempo. Men det sidder i hænderne, når du har kørt nogen gange med trailer og hest.
    Sørg altid for, inden du læsser af eller på, at de 2 lukkehåndtag er skubben helt ind under trailerens rampe, så hesten ikke ved et uheld kommer til at træde på den ene og evt. beskadiger enten den eller sig selv.
    Stå altid på trailerens venstre side, når hesten kommer ud og ned, så du evt. med en hånd kan guide den til at blive på rampen hele vejen ned og ud. Og sørg for selv at stå, så du ikke er i farezone for at blive trådt ned.
    Dækken ja - eller nej. Jeg ville måske nok nøjes med en fleece til en erfaren trailerhest. Dels hvis den sveder på vejen, så vil et tykt vinterdækken evt. være flere dage om at tørre igen efter sådan en tur og dels så har du en varmt og svedabsorberende dækken at lægge på, når i er færdige med at ride og skal hjem igen.


  • #15   31. dec 2016 Tusind tak for svar allesammen smiley

Kommentér på:
Transport af hest?

Annonce