{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

sælge/ ikke sælge? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg folk.

jeg er havnet i den situation at jeg er i tvivl om jeg skal sælge min hest smiley

Sagen er den at jeg for næsten 4 år siden købte min drømmehest, som jeg rider ture og ringridning på.
han er rigtig sød og der intet i vejen med ham, udover at han er sensitiv og utålmodig og jeg er en rytter som hurtigt bliver usikker, og det mærker han hurtigt, hvilket resultere i han bliver ret urolig. Dette er ret uhensigtsmæssigt når man rider ringridning, da der er mange heste omkring en.

Jeg er derfor usikker på om vi får den glæde ud af hinanden som vi burde, eller jeg bør sælge og finde en hest med et mere rolig temperament der passer til mig? eller er der noget jeg kan træne med ham? føler om egentlig mere det er mig som ikke er den rette rytter for ham.

Har i stået i samme situation, eller hvad ville i gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sælge/ ikke sælge?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   1. feb 2017 sælge. smiley

  • #2   1. feb 2017 jeg ville også sige sælge søde. smiley jeg har selv haft et par stykker, hvor jeg ikke følte matchet var der, fordi de lynhurtigt mærkede når jeg var usikker.
    Du skal have sådan en som Kaja, hun er næsten idiotsikker, en virkelig god konehest, det ikke reagere når jeg bliver nervøs. smiley
    Det vil du få meget mere glæde ud af, det gjorde jeg i hvert fald. smiley


  • #3   1. feb 2017 Åh, den er bare så hamrende svær, den der... og i virkeligheden er det kun dig selv, der kan mærke efter, hvordan du har det inderst inde, og hvad der derfor vil fungere bedst for dig.

    Men lad mig prøve at dele mine egne erfaringer/oplevelser... Jeg har det nemlig ligesom dig; jeg bliver også forholdsvis let nervøs og utryg, og jeg kender også kun alt for godt det der med at have en hest, som er meget følsom og derfor reagerer med det samme, man selv bliver utryg.

    Min tanke mht. min egen nervøsitet var, at jeg "bare" skulle have hesten helt fra føl, så vi ligesom kunne udvikle os sammen. Det gik vældig godt, indtil han opnåede en vis størrelse og netop viste sig at være ekstremt følsom. Jeg kæmpede i 7 år, før private omstændigheder tvang mig til at skære ned i mit hestehold. Idet han var en af de heste, jeg - uanset hvor meget han betød for mig - fik mindst ud af pga. min utryghed, valgte jeg at sætte ham til salg. Han er nu kommet i langt mere rolige og kompetente hænder i forhold til det temperament, og den følsomhed, han nu engang har og er i færd med at blive en super ride- og kørehest. Jeg selv, derimod, kan koncentrere mig om min Fellpony, som er en helt, helt anden støbning - selv om han er unghest, er han bundsolid i temperamentet og reagerer heller ikke voldsomt på, hvis jeg bliver utryg. Samtidig er han væsentligt mindre, hvorfor jeg bedre føler, at jeg har "styr" over ham og heller ikke så let bliver utryg. Selv om det at sige farvel til min Frieser var noget af det sværeste, jeg nogensinde har gjort, må jeg også nu, hvor det er overstået, erkende, at jeg har gjort både mig selv og hesten en kæmpestor tjeneste. Han har fået ejere, som håndterer ham uden utryghed, hvorfor han selv kan være langt mere tryg og veltilpas, og jeg står tilbage med en pony, som passer mig væsentligt bedre i både størrelse og temperament. Så selv om min oprindelige store drøm var en Frieser, vil jeg den dag i dag ikke bytte min højt elskede Fellpony, som har formået at give mig den fulde glæde ved at være hestepige tilbage igen. smiley


  • #4   1. feb 2017 hvis du sælger ham søde helle, er du så ikke sød og give mig besked evt? vil rigtig gerne blive ved med at følge ham. han var perfekt for mig nemlig havde bare ikke pengene til egen hest.

    men hvis du ikke følger dig helt tryg ved ham ville, jeg nok også have valgt og sælge ham. håber bare han får det lige så godt ved en evt. ny ejer som han har haft det ved dig.. ved du har passet godt på ham. men du skal ikke følge dig utryg ved at ride ham, det kommer der desværre ikke noget godt ud af.


  • #5   1. feb 2017 Jeg tænker at du selvfølgelig kommer hurtigere videre ved at sælge, på den anden side ser jeg at du skriver ture og ringridning, har du prøvet at have en dygtig underviser på fast et par gange om ugen?

    Jeg er selv en nervøs rytter, og havde en noget temperamentsfuld hoppe. Det siger sig selv, at det var et dårligt match, men jeg elskede den hest, og da jeg fik undervisning af en super dygtig berider, så hjalp det rigtig rigtig meget, så måske det ville være værd at investere et par måneder i at se om det ville gøre en forskel? i hvert fald hvis du selv mener at det er drømmehesten.

    Min hoppe fik så desværre kræft på æggestokkene og blev aflivet i en alder af 16, mere hvis du undrer dig over at jeg skriver i datid


  • #6   1. feb 2017 først og fremmest vil jeg sige, der er ingen der kan tage det endelig valg for dig, det er helt op til hvordan du føler som skal afgøre om du sælger eller ej smiley

    Noget helt andet er at jeg som sådan aldrig har været en nervøs eller "forsigtig" på den måde ment at jeg ikke har turde at kæmpe lidt for succes, men man kan vel sige jeg selv har stået i det engang?

    Jeg købte min røde dreng i april 2011. Han var enormt sensitiv, og enormt stresset.. han blev erklæret farlig og uridelig efter som han blot stejlede og bukkede, løb af med en, og generelt ikke var til at håndtere overhovedet, trods alt blev tjekket.. I slutningen af 2012 var jeg begyndt at tvivle, for en af mine veninder fungerede så godt med ham, men sidst hun red ham bukkede han hele tiden så hun ville ham ikke mere.. I starten af 2012 kylede han mig voldsomt af og jeg smadrede ryggen, jeg brød sammen foran min bedstemor (noget jeg ikke bare lige gør..) hun var 100% sikker på at han skulle videre, men det var jeg så slet ikke! sommer 2012 red jeg ham fuldstændig om, begyndte helt forny at lære ham at gå roligt ved min side, til at kunne ride for lange tøjler uden af spadse ud. Jeg har ham endnu og er enormt glad for ham, mine venner der har kendt ham fra starten ved hvor voldsom han har været, og de fleste fatter ikke det er ham smiley

    Som sagt er jeg ikke nervøs, og jeg gir langt fra op smiley men kan godt se hvis man selv er nervøs så skaber det måske flere problemer..


  • #7   1. feb 2017 Tak for jeres input smiley Tror måske også bare, at jeg har brug for at høre, at det er okay, hvis det er jeg vælger at sælge ham.
    Det bare så svært, ville ønske jeg selv kunne lave om på mig selv :S


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #8   1. feb 2017 helle: selvfølgeligt er det ok!!
    det er ærgerligt at så mange tror at det er forkert at sælge en hest.

    men forstår godt hvis man får det indtryk.

    men hvis du føler at i ikke passer sammen, så hellere sælg, end at du kører død i det, og måske helt mister lysten til ridning.


  • #9   1. feb 2017 Selvfølgelig er det ok at erkende, at man har været uheldig at lave et forkert match med en hest, og i nogle tilfælde kan det altså være bedst for både hest og rytter at skilles.

    Med en enkelt undtagelse har jeg udelukkende anskaffet mig heste i den hensigt, at pågældende hest skulle være hos mig til sine dages ende. Af samme årsag mener jeg bestemt heller ikke, man skal give op uden kamp, hvis tingene ikke lige udformer sig, som man havde håbet fra starten. Men nogle gange har man simpelthen bare fejlvurderet enten sig selv eller hesten eller måske begge dele, og så er det altså hverken til gavn eller glæde for nogen af parterne at blive ved og ved med at kæmpe i en uendelighed. smiley


  • #10   2. feb 2017 ja, det jo lige netop derfor det plager mig rigtig meget med tanken om at sælge, da jeg også mener at har man anskaffet sig et dyr så tager man sig af det til dens dages ende. Men en hest lever selvfølgelig også længere og er noget dyre i drift.

    Tror jeg vil give det en skalle med træningen nu foråret kommer og dagene bliver længere og hvis jeg har samme følelse, så er det jo nok det jeg må gøre.

    Mange tak for jeres svar og den gode tone smiley


Kommentér på:
sælge/ ikke sælge?

Annonce