{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
432 visninger | Oprettet:

Kunstigt væv erstatter forsøgsdyr {{forumTopicSubject}}

Kunstigt væv erstatter forsøgsdyr




Forskere fra Colorado State University har haft held med at udvikle kunstigt væv i laboratoriet, som fremover, i et vist omfang, vil kunne erstatte forsøgsdyr, herunder heste.



Vævsmaterialet, som altså er skabt kunstigt, kan således anvendes til utallige forsøg såsom test af inflammationer, hornhindeskader, lungevævspåvirkning mv.



"Som forsker vil jeg gerne forstå vævscelle-reaktioner, og skabe en mulighed for at lindre og forhindre skader. Som dyrlæge vil jeg gerne minimere eller eliminere smertefulde forsøg på dyr. På kunstigt væv kan jeg gøre begge dele", siger Dr. Tom Eurell, dyrlæge i toksikologi og immunologi.



Dr. Tom Eurell fortæller, at han kan skabe kunstigt hornhinde-væv fra aflivede dyr eller døde mennesker, som er doneret til videnskaben. Ud af én doneret hornhinde kan der faktisk skabes 20- 25 kunstige hornhinder ved at isolere stamceller fra de donerede hornhinder, som så kan anvendes i det det kunstigt skabte vævsmateriale, forklarer han.



Målet at få et større kendskab til sårheling i hornhinden efter skader, og hvad der cellemæssigt sker under en helingsproces. Men kunstigt væv har uanede muligheder, og Dr. Tom Eurell arbejder også med det kunstige væv i forbindelse med et projekt om lungevæv og udsættelse af støvpartikler.



Kilde: Horsetalk


.... jubi smiley sikke en sejer for dyreverden smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kunstigt væv erstatter forsøgsdyr
Kommentér på:
Kunstigt væv erstatter forsøgsdyr

Annonce