{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

Hvilken sadel skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Står og er ved at kigge på en barok-inspireret sadel til min hest, som skal bruges et par gange om året. Primært ved specielle lejligheder.
Sagen er den, at jeg har en del valg, og er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge, specielt fordi muligheden for at prøve det ikke er der.


Jeg har valget imellem følgende sadler (alle med læderbom):
Sorenta - bliver specialsyet til min hest. Dog har sælgeren dårligt ry, og jeg har ingen garanti på at hesten kan passe sadlen. Derudover kan jeg risikere at stå inde med sadlen. Har dog fået lov til at betale med paypal, og har deres støtte(har skrevet til dem specifikt om dette), hvis sælgeren viser sig uærlig.

Chezz - sælger med enormt godt ry, og virker også til at være nogen ganske fornuftige sadler, ud fra hvad jeg kan læse mig til. Dog bliver de lige på grænsen af hvad min hest kan bære i anlægsflade. Kvaliteten er derudover ikke noget at råbe hurra for.

Brugt Chezz - en lædersadel, modsat den jeg kan købe fra ny, med paneler fra en hidalgo, og derfor kortere end den anden chezz sadel. Dog har jeg her ingen garanti på at sadlen passer, og kan ikke sende den tilbage hvis den ikke gør. Blev derudover anbefalet af chezz-forhandleren at købe en ny, idet læderbommen tilpasser sig den enkelte hest.


Den fjerde mulighed er at købe en sadel med fast bom i, men dette kræver sadelmager, og jeg ved ikke om jeg er totalt frisk på at køre igennem et sadelræs til "bare" for at få en "hygge" sadel smiley

Hælder pt. imod at købe den brugte chezz, og så sælge den hvis den slet ikke passer. Ved dog ikke om markedet er til det, men det burde vel være muligt at komme af med en kort akademisk sadel.... måske.
Nogen her der kunne tænkes at ville komme med et input? Evt. deres erfaringer vedr. køb af brugt læderboms sadel vs. ny? smiley

Det kan være at det skal siges, at alle sadlerne er i samme prisleje, så der er ikke noget for-imod der smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken sadel skal jeg vælge?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   14. mar 2017 jeg havde ikke valgt nogle af dem, men der imod 4 løsning.

    jeg syntes det er klart det nemmeste at rådfører sig med en sadelmager, fortælle forventninger, og budget, lade sadelmageren finde de mål som passer hesten, også se om denne har en matchene sadel på lager smiley


  • #2   14. mar 2017 Problemet med sadelmageren er, at der ikke umiddelbart er nogen sadelmager der har noget "speciale" i baroksadler, som jeg vil ligge min lid til. De to der kører i mit område, har jeg set for skidt arbejde fra, til at jeg vil bruge penge på dem :)!
    Det er desværre ikke lige så let at finde en barok, som en engelsk sadel, og selv det var et helvede :D!
    Derfor tanken om læderbom.

    Men har også øjne og ører åbne efter en bomsadel, som kunne tænkes at komme til at passe, har ihvertfald ikke travlt smiley
    Så må jeg se om der er andre sadelmagere folk kan anbefale til den tid.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   14. mar 2017 nej, hvis dr ikke lige er en sadelmager i nærheden, så begrænser det nok også muligheden en del smiley

  • #4   14. mar 2017 Det gør det nemlig. Det at den skal bruges så lidt taler også imod det, for har ikke lyst til at købe en dyr kvalitetssadel, som jeg ellers normalt ville være tiltaler af smiley
    Det helt store alternativ kunne være slet ikke at købe en, og så snuppe min lammesadel med bøjler i i stedet. Men ville nu også gerne have lidt mere støtte, hvis hesten beslutter sig for et eller andet smiley


  • #5   14. mar 2017 Hvor har du fundet noget omkring Sorenta? Synes jeg har ledt og ledt efter folks erfaringer, men har kun kunnet finde 3 hvoraf to af dem var fint tilfredse :).

  • #6   15. mar 2017 jeg havde også fravalgt alle og taget en 4 mulighed kan varmt anbefale flexisadler som er mega hjælpsom og kommer forbi og giver råd held og lykke:-)

  • #7   15. mar 2017 Briarwood: Tyske sider; Pferde.de og kaltblutpferde-forum.de. Sorenta har forfærdeligt ry mht. fejl fra sælgers side, tilbagebetaling, reklamationsret osv. Desværre :(! Sadlerne i sig selv skulle efter sigende være okay.

    Charlotte: Har også dårlige erfaringer med Line. Desuden har jeg haft hende ude for et par år siden, og han kan ikke passe Hidalgo, eller Baloun :(!


  • #8   15. mar 2017 Tak, det må jeg lige prøve at kigge på! Planen var nemlig at købe 2 dressur og 2 spring

  • #9   15. mar 2017 Briarwood: Hvis du bestiller derfra, så sørg for at betale med paypal, og sørg for at sadlen ikke er "for" comstummade. Spørg evt. paypal hvor grænsen går for sadlen, idet de ikke tilbyder støtte hvis tingene er lavet specifikt til en.
    Ellers tager de sig nemlig af de problemer der måtte opstå, og garanterer at du kan få pengene tilbage, og kan sende sadlen retur.
    Man kan også tage chancen med costummade, så hjælper de kun hvis tingene aldrig kommer. Mener dog at man skal køre sag inden for 160 dage.

    Kan bla. læse mig til, at der e ren østriger der forgæves har kørt sag imod sorenta, for at få pengene tilbage. Og det er ikke super fedt, specielt ikke hvis du planlægger at lægge for så mange penge i dem smiley


  • #10   15. mar 2017 Tak for tippet! Så må jeg lige få lavet en paypal osv. og så må vi se om jeg kan finde ud af det hehe.

    De virker bare ganske oprigtige at skrive med. Men ja når man ikke kan køre derhen selv, så må man tage sine forbehold.


  • #11   15. mar 2017 Det gør de nemlig, men har oplevet det præcis samme med en anden sælger(ikke sadler dog ;)), og da der så opstod problemer, kunne jeg slet ikke få fat i dem. Så er altid lidt forsigtig, og søger altid nettet godt efter, så jeg kan undgå lignene situationer smiley

  • #12   15. mar 2017 Forståeligt!

    Må se på det, for det er en sadel som ligger inden for mit budget, og jeg vil helst ikke have træbom i mine sadler. Og så er den bette bare rigtig svær at finde sadel til :b.


  • #13   15. mar 2017 Hvorfor ikke kontakte Charlotte Knigge. Hun drev jo BarokAmok før det blev til sadelfitter. Hun må da nok kunne vejlede dig ift mulige sadler, evt over mail hvis du ikke kan få hende ud...
    smiley

    Mvh TT


  • #14   15. mar 2017 TT: Har set hendes arbejde på fire af hestene hvor jeg står, og er ikke noget nær tilfreds med det jeg ser, desværre smiley

  • #15   15. mar 2017 Maria - vil du uddybe problemet? Gerne i pb. Hvad er der galt med sadlerne?

    Mvh TT


  • #16   15. mar 2017 Kender intet til de sadler eller forhandlerer desværre, men faldt lige over denne:
    https://markusholst.com/tack-shop/saddles/me-schooler
    Aflængsfladen ser ud til at være rigtig lille, og så er prislejet heller ikke det vilde smiley Nok ikke en vild kvalitetsaddel, men til hyggebrug og hvis den passer, kunne det da være noget :)!


  • #17   15. mar 2017 Hvorfor ikke vælge en hidalgo?
    Nu er jeg nok farvet - for jeg har netop i sidste uge købt en spansk hidalgo fra Østrig.. Men jeg kan se, at du nævner paneler fra hidalgo, så du kender jo mærket. smiley Hvorfor vil du ikke have sådan en?


  • #19   15. mar 2017 Åh, det er da mig, der lige var for hurtig! Tak smiley

Kommentér på:
Hvilken sadel skal jeg vælge?

Annonce