{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.696 visninger | Oprettet:

Vallak bedækker hoppe {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle I kloge hg'ere smiley

Kom ud til min unge hoppe igår, der hang den dominerende vallak på ryggen af hende, det skal siges jeg har set han er MEGET på og bedækker fuldbyrdet. Men det er første gang han var på en af mine... Han har været på de ældre flere gange når jeg har set det.

Gårdejer siger så at det har han været før og kan ikke se problemet i det. Men ved I evt hvor jeg kan finde dokumentation på at det er forkert? pft smiley


Hilsner fra mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak bedækker hoppe
  • #1   29. apr 2017 Det er derfor vores heste er delt op i hoppefold og vallakfold smiley

  • #2   29. apr 2017 Det kan gøre hopperne urene, så det er meget uhensigtsmæssigt. Havde det været min hoppe var den blevet flyttet med det samme når ikke ejeren af vallakken mener det er et problem.

  • #3   29. apr 2017 Det burde ikke være nødvendigt med dokumentation.. Ville ganske enkelt kræve at enten vallakken eller din hoppe kom på en anden fold..

    Du betaler for at have din hoppe opstaldet , ikke for at få den skadet..
    Skru bissen lidt på..


  • #4   29. apr 2017 Dokumentation kan jeg ikke give..

    men det sted jeg stod sidste år var der en vallak der hoppede på hopperne den ene ente med at skulle igennem diverse behandlinger for at få sat bagparten i orden igen, min blev flækket fuldstændig ved skeden og skulle have rettet bækken pga. den..

    Derudover kan hopperne blive urene

    så ja risikoen er simpelthen for stor hvis gård ejer ikke vil gøre nået ville jeg flytte min hest for det bliver dyrt for dig


  • #5   29. apr 2017 Jeg står i den modsatte grøft med en vallak er er begyndt at bedække smiley

    Jeg fik konstant at vide at det måtte være hoppeejers problem (af anden opstalder, der selv har hopper et andet sted) jeg har ikke samvittighed til at lade det stå på så jeg flytter min vallak, da opdeling ikke er muligt.

    Jeg fik tilmed at vide at hoppeejer "bare kunne give sin hoppe regumate"

    Øhh... det er et hormonpræparat som kun må udleveres af dyrlægen og som potientielt kan være skadeligt for den som giver det! Det så hun som ganske naturligt at give hopperne


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #6   29. apr 2017 Den sorte DV gør det samme hos os han går med min i brunst perioden, han kom nemlig også selv tilskade for år tilbage da han hængte fast i hoppens dækken og forstrakte senerne i knæet, min gamle hoppe tør han ikke spille smart og lækker overfor så det er heldigvis en mulighed hos mig.

  • #7   29. apr 2017 Det er en belastning for hoppen pga. vægten fra vallakken (fx hofterne er udsatte) og så kommer der bakterier ind i hoppen. De får også nemt sår - jeg har stået med en hoppe, som ikke kunne rides i et stykke tid, grundet et sår som var lige der, hvor sadlen skulle være, men at de får sår, er næsten også det mindste problem.
    Jeg har også oplevet, at en vallak, som også bedækkede hopperne, sparkede og bed ud efter mig, da jeg kom for at hente hoppen, som den havde sat sine øjne på. En enorm ubehagelig situation, da heste ellers ikke er onde overfor mennesker, men jeg tror, at den åndssvage vallak så mig som en konkurrent, fordi jeg tog hoppen fra den.


  • #8   29. apr 2017 Tak for alle jeres beskeder smiley er glad for det ikke kun er mig der ser det som et problem

  • #9   30. apr 2017 Jeg ville faktisk skru bissen på og sige til ejer at hvis han ikke synes det er et problem at hans hest bædekker din hoppe, så må han betale de dyrlæge regninger du får for at skylle hende, også for at Osteopat/kiropraktor kommer og låser og retter hende op...hvis han ikke vil betale de, må han flytte sin hest på en anden fold, ellers så flytter du!

    Mvh TT


  • #11   30. apr 2017 Jeg har haft sådan en vallak. Og det er rigtig træls. Han kunne ikke gå med hopperne, han kunne ikke enes med de to unge vallakker, så han gik sammen med galophestene, hopper men da han var islænder prøvede han ikke på det. Men når de havde føl så måtte han gå alene.


    Nu har jeg hoppe, og jeg vil på ingen måde lade hende gå med vallakker. Netop pga risikoen for at hun bliver hoppet på.

    Kan du ikke snakke med dyrlægen? Hvis det nu kommer fra en fagperson, at hestrn kan ende med at blive uren, steril eller få betændelse af det, og at den kan blive skæv i kroppen af hans hoppen op.

    Du skriver ung, hvor ung? En ung ikke færdigudviklet hest skal bestemt ikke bedækkes flere gange. ..


  • #12   30. apr 2017 Sakset fra netdyredoktor

    Hvilken risiko er der for indre skader på hopper?

    Der er altid en risiko for, at hingsten forvolder skade på hoppen. Hingste er meget forskellige når de bedækker, og nogle hingste kan være ret voldsomme.

    Nogle af de skader, der kan forekomme er:

    Rifter i skeden.
    Perforation af skeden.
    Perforation af endetarmen.
    Ødelæggelse af livmodermunden.

    Hvad er symptomerne på indre skader?

    Hvis hoppen kort tid efter en naturlig bedækning viser tegn på uro, der minder om kolik, skal man være opmærksom på, at der under bedækningen kan være sket skade på hendes indre kønsorganer. Hoppen kan vise følgende tegn på sådanne skader:

    Trængninger
    Ømme sig under urinering
    Piske med halen
    Kigge sig om mod bagenden
    Rulle sig eller ligge meget ned
    I nogle tilfælde kan man se blod eller betændelse fra skeden

    Selvom det er en vallak så ville jeg stadig være bekymret for om hoppen tager skade.


Kommentér på:
Vallak bedækker hoppe

Annonce