{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Ikke lige meget vægt på begge sædeben {{forumTopicSubject}}

Hej alle
I dag fik jeg dressurundervisning og fandt ud af at jeg ikke har lige meget vægt på mine sædeben, men har alt for meget på højre sædeben end venstre, ville høre om jeg på nogen måde kan træne at jeg får lige meget vægt på højre og venstre sædeben eller om jeg skal gå til kiropraktor, eller fysioterapeut eller massør ?

Andre der har prøvet det samme så vil jeg meget gerne vide hvad i gjorde, det har desværre gjort så min hest ikke lytter ordentligt på venstre side


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke lige meget vægt på begge sædeben
  • #1   28. maj 2017 det er der MANGE ryttere der har problemer med og det ses ofte på hesten (jeg er hestemassør - og se ofte problemet på hesten)

    Jeg ville prøve en fys evt. en ridefys smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   28. maj 2017 slettede lige min tidligere kommentar - forstod dit startindlæg efter at jeg havde læst det igennem igen (håber jeg) smiley

    Men du bør tage til en fysioterapeut og blive tjekket for skævheder, asymmetri i muskulatur mm.
    det kræver højst sandsynligt behandling, og derefter træning af dig for at styrke den svage side.


  • #4   29. maj 2017 Håber det er i orden at jeg lige låner emnet.

    Hvad så hvis man ikke har nogle skævheder som de mener kræver behandling?


  • #5   29. maj 2017 IM-Hestemassage
    Må jeg være så fræk og spørger hvordan du ser det på hesten ?


    AMT
    Det var lige præcis det svar jeg gerne ville have, der er mange der siger "det kan du bare træne væk selv" men så tænker jeg hvad så hvis jeg begynder at træne noget og jeg så alligevel ikke har nogen skævheder, så jeg tror det er en god ide jeg tager til en fys.




  • #6   29. maj 2017 Godt du er blevet opmærksom på problemet
    De fleste mennesker er lidt skæve/asymmetriske. Det er bestemt ikke altid det kræver behandling og der findes ikke noget "quickfix" på problemet.

    Når man skal rette sin vægtfordeling på hesten kan det mange gange være en hjælp at tænke lidt anderledes end bare at prøve at presse sig ned til den side man skal lægge vægt til.
    Hvis man derimod tænker at man skal løfte det modsatte sædeben lidt, vil man automatisk få vægten lagt mere over på det andet. Det er vigtigt at man ikke træder ned i stigbøjlen for at flytte vægten, men at bevægelsen foregår i hoften. Hvis man bruger stigbøjlen til at stemme fra med, kommer man i stedet til at lægge kontravægt, og så er man lige vidt.
    Man kan finde teknikken ved at sidde på f.eks. en bordkant med fødderne hængende frit ned. Mens man koncentrerer sig om at sidde ret op, løfter man sit sædeben lidt fra bordet, ved ganske enkelt at løfte hoften lidt. Når man har fundet teknikken, kan man tage den med over på hesten. Hvis det kniber med at lade være med at stemme fra i stigbøjlen, kan man ride uden bøjler et stykke tid. Men så snart man har rettet sig, skal de på igen.
    Man skal til stadighed være opmærksom på sine skævheder og kontinuerligt rette dem. Det bliver man aldrig færdig med smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   29. maj 2017 kailie: alle skævheder bør behandles, eller arbejdes med.

  • #8   29. maj 2017 Amt: jeg har nogle skævheder som hverken fys, kiropraktor eller massør mener der skal gøres noget ved

  • #9   29. maj 2017 En god øvelse for at se hvordan din vægtfordeling er at tage to badevægte, stille dig med en fod midt på hver, bøje let i knæ, se fremad - ligesom du ville gøre hvis du sad på hesten, og så få en anden til at aflæse de to badevægte, som gerne skulle være det samme, eller i hvert fald blive det med tiden. Står du skævt, så prøv at rette til, mens du holder stillingen og få personen til at aflæse på ny.

    At du sidder skævt er selvfølgelig ikke nødvendigvis ensbetydende med at du også står skævt, men det er stor risiko for det. Og dernæst giver det også en fornemmelse af balance og dets midtpunkt smiley

    Og ja, så ville jeg også blive tjekket af en fys, og gerne en som også kan se dig til hest smiley


  • #10   29. maj 2017 Hm..

    Jeg går så imod majoriteten.
    Jeg går lidt ud fra, at der er to slags ryttere.
    Dem, der er klar over at de sidder lidt skævt - og dem, som bare ikke sidder perfekt lige.

    Og udover at kontrollere at sadlen ikke sider skævt, så ved jeg faktisk ikke hvad man kan gøre.
    Men ja, vi mennesker har ofte mindre skævheder, rettelse, perfekt symmetri er meget sjælden i naturen, så jeg tror at ikke på, at en fys kan afhjælpe det.
    Der er du nok bare nødt til at tale med en god underviser


  • #11   29. maj 2017 Ved de rytter det er slemt ved kan du ofte se det på muskulaturen der bliver overdimensioneret i den ene side frem for den anden. Hesten er ofte også bedre til den volte hvor rytteren er stærk mm.

    Det er jo ikke noget jeg konstatere bare ved at se hesten, men jeg snakker ofte med ryttere om de har dette problem. nogle rejser sig også skævt op og giver også problemet smiley


Kommentér på:
Ikke lige meget vægt på begge sædeben

Annonce