{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
675 visninger | Oprettet:

Min vægt {{forumTopicSubject}}

Hej! smiley

Jeg håber at kunne stille dette spørgsmål uden at blive høvlet ned.

Jeg vejer for meget, og jeg kunne godt tænke mig at skåne hesten jeg rider så meget, som det er muligt.
Han virker ikke mærket af min vægt, og ligeledes har både underviser og andre rutinerede ryttere på stedet givet grønt lys til, at det går mht min vægt og hans størrelse.
Og for en god ordens skyld nævner jeg også, at jeg er i fuld gang med at smide kilo.

Men jeg overvejer at købe en stødabsorberende pad til at lægge under sadlen for at skåne hans ryg mest muligt, men jeg synes, det er en jungle. Hvad bør jeg vælge?
Umiddelbart hælder jeg til en pad af noget gel, da jeg har en idé om, at dette vil fordele trykket, samt "bounce med" i fx letridningen, så stødet ikke bliver så voldsomt, når jeg sætter mig i sadlen (jeg er selvfølgelig opmærksom på ikke bare at kyle mig selv ned i ryggen på ham!)

Hvad tænker I ville være en god investering?

Mvh smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min vægt
  • #1   31. maj 2017 Jeg er super glad for kvaliteten af Acavallo. Jeg har selv et gelpad derfra fordi min sadel ellers glider frem, og det er rigtig lækkert smiley

  • #2   31. maj 2017 Jeg står lidt i samme situation. Jeg synes selv at jeg er for tung til min mule, men arbejder hårdt på at smide mine kg. Desværre skal min i gang med at arbejde mere end bare at være i longe, da han har fået konstateret EMS, og rådet var at ridningen ville hjælpe ham bedre. Jeg er selv meget obs på min vægt og har af efterhånden mange fået af vide at jeg godt kan ride ham. Jeg har dog planer om at når han skal rides så er det maks 30 minutter og det bliver trav med mange skridtpauser lagt ind, og så må han longeres for resten.
    Jeg synes dog selv, at jeg har en ret god balance og styrke til at være skånsom i letridningen, men tænker at selv hvis jeg ikke var, hvis du så lægger en del pauser ind, og begrænser mængden af trav, så burde du kunne klare dig uden en pad. Hvis du vælger en pad skal du også være opmærksom på, om det får sadlen til at evt være for snæver, hvis der kommer mere "fylde" under den. Jeg tror at det er vigtigere med en sadel der bare sidder som den skal.. Min sadel sagde sadelmageren at jeg kun måtte lægge tynde underlag under, da den ellers ikke ville ligge optimalt på min hest.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   31. maj 2017 en pad vil ikke gøre dig lettere, så den skade du vil foresage på hesten, vil komme uanset hvad.
    (ikke sagt at du nødvendigvis skader hesten - men hvis man gør det meget sort/hvidt) smiley


  • #4   31. maj 2017 AMT: Helt sikkert. Men jeg tænker, at en god pad måske vil mindske stødene lidt, når der fx rides letridning.
    Ligesom fx et par gode fodboldstøvler mindsker stødene ved løb smiley


  • #5   31. maj 2017 Jeg er enig med AMT - en pad gør hverken fra eller til ifht din vægt og den belastning du ligger på hestens ryg.

    Desuden er jeg total tilhænger af Dingles overvejelser ifht pauser.

    Og så kommer det vigtigste - du skal selv balancerer således at hesten balancerer sig korrekt, og kan gå korrekt hen over ryggen. Og du skal have total fokus på at hesten går korrekt hen over ryggen, når den bevæger - den må ikke stive sig, slå fra, gå skævt ect.

    Jeg tror, at korrekt ridning er det mest skånsomme mod hesten - det er ikke i sig selv vægten som gør skade.

    Og så kan jeg anbefale gåture med hesten, for at både hest og rytter kommer i form smiley Det år min ollebolle gik med en seneskade, hvor jeg over flere måneder gik tur med ham, der tabte både ham og jeg mig - jeg tabte mig 6 kg den sommer, men gik også tur på 2 timer 5 gange om ugen smiley

    Mvh Charlotte - som heller ikke er en sylfide.


  • #6   31. maj 2017 Jeg havde omhyggeligt IKKE købt en pad, og så stedet fokuseret på at være den bedst mulige rytter.

    Jeg vil hellere se en tung, velkoordineret rytter end en kluntet let rytter.
    Brug pengene på mere undervisning?

    Og så lyt til de andre, når de siger at det ser godt ud.
    Mange mennesker argumenterer med "at der er mange undersøgelser, som dokumenterer 15% reglen" - men hey, jeg mangler stadig at se et ordentligt forsøgsdesign!
    Så har hesten det godt, og i er en velfungerende equipage, så er det jo det som gælder!


  • #7   31. maj 2017 Jeg bruger en gel pad og kunne mærke forskel med det samme. Er stor fan af dem

  • #8   31. maj 2017 Jeg er helt enig Doktor Who. Desværre må man ikke have privat underviser med til stedet, og den eneste der underviser privat, vil jeg simpelthen ikke undervises af... Så derfor er det kun muligt for mig at få undervisning 1 gang om ugen, da der her er en anden underviser.

  • #9   31. maj 2017 Okay Laura.
    Det er møg ærgerligt.

    Men kan du komme ud til andre ridebaner og mødes med underviser der?

    Det trick har jeg engang gjort.


  • #10   31. maj 2017 Det kan jeg desværre ikke, da det er en rideskolehest, jeg har part på, så jeg kan ikke bare tage ham med...
    Så desværre er der kun undervisning 1 gang ugentligt og så ellers alle de råd, jeg kan komme til fra andre på rideskolen samt på nettet


  • #11   31. maj 2017 Hvis man lægger en pad på, risikerer man at gøre sadelkammeret mere snævert - så vil sadlen i stedet klemme og trykke, hvilket kun vil gøre det værre. Som udgangspunkt kan en gelpad være rigtig fint - men kun hvis man er 100% sikker på, at den passer under sadlen. Og det er altså kun fagpersoner, der kan afgøre det... smiley

  • #12   1. jun 2017 Acavallo har lavet en pad der både er trykfordelende og stødabsorberende, den er af memoryfoam med gele, den ville jeg nok vælge. Synes det er en god kombi, at den både fordeler det faste tryk man kommer med, men også absorberer stød fra fx letridning smiley ved Horze i Næstved har dem (tænker også de andre Horze butikker -om ikke andet, kan skaffe dem) til 1149,- (mener jeg)

Kommentér på:
Min vægt

Annonce