{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Overvægtige plage... {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg har to 1 års plage, som desværre er gået hen og blevet en anelse for tykke, efter græsset rigtig er begyndt at gro.
Jeg ville gerne at de tabte sig lidt, og har flere gange tænkt at jeg skulle tage dem af deres baby müsli, HorseLux Grow, og så give dem rene vit/min i stedet for. Men jeg ved ikke om jeg "tør", da anbefalingen siger at de skal have det til de er 3 år.

De er begge 1 år.
De er begge Irish Cobs.
D går på løsdrift med græs.
De får mellem 5-7g HorseLux Grow om dagen (er trappet ned fra 1kg om dagen, men det dur jo heller ikke at de ikke får alt hvad de skal bruge)

Hvad ville I gøre?

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtige plage...
  • #2   29. jun 2017 Gå evt over til en ren vitamin/mineral, der også kan doseres til plage.

    F.eks Regulator Complete eller Urtefarm. Plagene skal som regel doseres efter hvad man regner med deres slutvægt vil være.


  • #3   29. jun 2017 Christina Bak: Havde da heller ikke tænkt mig at de ikke skulle have noget, men jeg tænkte bare om det måske ville være sikkert at køre dem over på vit/min tilskud istedet for?... smiley
    I forevejen bliver de motioneret daglig, efter hvert deres mentale niveau, men jeg har desværre ikke mulighed for at fodre dem mere end 2 gange dagligt, hvilket jeg i forevejen gør smiley

    Camilla: Det var lidt det som jeg tænkte. smiley Men er det helt sikkert at de ville få alt hvad de behøver så, hvis resten af deres foder så kun er græs?


  • #4   30. jun 2017 Altså afhængig af hvor tykke de er? Et eller andet sted ville jeg ikke gøre andet end at måske justere kraftfoderet lidt. Men så de stadigvæk får hvad de skal have. Så snart de vokser lidt. Tænker jeg at de nok skal få brug for det ekstra fedt. smiley

    Er de tjekket for orm? De er ikke bare "oppustet" men decideret tykke?



  • #5   30. jun 2017 Gimlie: De er helt klart tykke og ikke oppustet, plus de lige har fået ormekur, så tænker ikke det er det. smiley Jeg har allerede justeret deres foder fra 1 kg om dagen til mellem 500-700g om dagen, men er simpelthen nervøs for om de så får hvad de skal have...
    Det er ikke fordi de er decideret fede, men bare lidt for meget til den gode side. smiley


  • #6   30. jun 2017 Jeg ville helt klart bare dække dem ind med vitaminer og mineraler. Der er ikke brug for foder, så længe der er næring i græsset. Det er også langt det bedste, at plage er lidt til den slanke side end den tykke i forhold til vækst.
    Når du tænker, at de begynder at blive for slanke, så kan du igen starte op med horselux grow


  • #7   30. jun 2017 Så ville jeg også anbefale at gå over til at give viraminbolcher. Så er du ude over det problem smiley

  • #8   30. jun 2017 Jannie + Gimlie: Okay 1000 tak, så skifter jeg over til rene vitaminer, blev bare i tvivl om man kunne gøre det med plage også... smiley Det er nemlig første gang jeg har plage, og ville nødig gøre noget forkert haha smiley

  • #9   30. jun 2017 jeg har ikke fundet nogle rene vitaminer jeg syntes dækker plage 100..
    mine får fuldfoder hele året, da jeg simpelthen ikke vil risikere de ikke får det de skal og ville slet ikke turde når den kun er 1..

    mine bliver også lidt tykke her over sommeren, men det retter sig for pludselig vokser de også er de ikke tykke mere.. så jeg lever med vægt svingningerne..



  • #10   30. jun 2017 miv: Det er netop derfor jeg ikke har taget dem af deres müsli før nu, fordi jeg ikke tør tage risikoen.. Og så ville jeg lige høre ad, da jeg også har hørt at plage helst ikke skal være til den tykke side, og faktisk til den slanke side, men du siger at det går over?

  • #11   30. jun 2017 http://www.nag.dk/documents/HorsePro%20Elite.pdf

    Så ville jeg skifte over til dette foder. Det er også egnet til ungheste. Og dette er en vitaminblanding. Dsv. Ingen sukker, stivelse eller fibre(Har selv erfaring med det)

    Du skal nemlig være påpasselig med at give dem unghestefoder hvis de samtidig får græs. Da du risikerer at de bliver forfangene. Når det nu er nøjsomme heste du har.


  • #12   30. jun 2017 Gimlie: Tak det vil jeg kigge på! smiley Hvilken plan skal jeg følge? Den til let arbejdende, hårdt arbejdende eller avlsdyr?

  • #13   30. jun 2017 let arbejde og så ud fra kg. smiley

  • #14   30. jun 2017 super smiley 1000 tak

  • #15   30. jun 2017 Velbekommen. Tror du bliver glad for det. Da det er noget godt foder (det med mindste stivelse jeg indtil videre har fundet) som jeg har kunne bruge til både shetlænder, varmblod, welsh cob og en tidligere forfangen fjordhest/araber.
    Og så er det billigt. smiley

    Hvis du beslutter dig for at fortsætte med det. Kan du supplere det med Horsepro fiber(også lavt indhold af sukker/stivelse) men med massere af gode naturlige fedt, olier og fibre i. Den fungerer godt til at holde huld og til muskelsætning. smiley
    Det doseres bare efter behov. Min welsh cob var også nøjsom og klarede sig udemærket på eliten og så noget godt wrap.


  • #16   30. jun 2017 Min tykke plag endte jeg med at fjerne Suregrow fra - han blev bollefed af det.

    Han fik så vit/min tilskud om sommeren - mener det var salvimin grøn og/eller nogle vit/min kiks. Og så Suregrow med afvejet hø/wrap om vinteren.

    Jeg vil dog sige, at man ikke kan forvente at en kraftig hestetype er/skal være slank som en ædel dv.
    Hverken som plag eller voksen.

    Og så er det altså sådan, at INGEN hverken mennesker eller dyr "dør af" eller får ocd/mus/KS at de ikke får deres daglige vitaminpille med nøjagtigt afmålt indhold.
    Jeg er helt med på, at man ikke bare skal fodre dem op over flere år på lidt havre og noget græs - mennn rolig nu jeg tror de fleste heste får mere vit/min tilskud end de fleste mennesker giver sig selv smiley

    Motion og genetik har lige så meget at sige mht udvikling af diverse knogleforstyrelser. Så om pruhesten mangler 2 gram vit/min tilskud i en månedstid eller to ændre ikke noget ved noget.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Overvægtige plage...

Annonce