{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.114 visninger | Oprettet:

Avl - hvornår er hoppen for gammel? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Ja, som overskriften siger, hvornår er en hoppe for gammel til at få føl?

Her for et stykke tid siden, sad jeg og kiggede lidt efter en skovturspony, bare en ældre, der skulle kunne tage en ridetur en gang i ugen. Jeg faldt over en ældre welsh pony hoppe. Ringede så til ejeren, for at høre lidt om hende.
Ejeren var en ældre herre på lidt over 70, som ville sælge sine heste, da han ikke havde energi til så mange, og hans børn og børnebørn, var ikke heste interesseret.
Nå, men jeg har sådan en ældre hoppe, hun er tilredet, og man kan bare sætte sig op, endda børn. Hun er den perfekte børnepony, hun er godt nok 22 eller 23 men det kan man ikke se eller mærke. Her hos os har hun været avls hoppe, og får nogle gode føl.

Af ren nysgerrighed spørg jeg, hvor mange føl, hun har fået.

Jamen hun har fået 18, og så har hun et hingsteføl nu, som du må få med for 5000'

Takkede nej, til både hoppe og føl.

Hvad er jeres mening?

Jeg synes jo, at hun har været brugt nok, endda for meget. Tænker endda at jeg synes hun har fået 10 føl for meget.
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl - hvornår er hoppen for gammel?
  • emma L
    emma L Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 2
    #2   10. jul 2017 Man nogle gange godt se det på dem, eller deres rynker.
    Men hvis sender mig et biledet af dem er det måske lettere at se hvor gammel den er. ?
    Hilsen Emma


  • #3   10. jul 2017
    Jeg ser intet galt i det. Det er i bund og grund dyrs natur at formere sig.
    Ofte, så oplever avlere at hvis de forsøger og give ældre hopper pauser i forhold til føl så bliver de skøre og kan slet ikke kapere at se andre heste med føl.

    Samt at deres krops holdning og muskler mm. ser dårligere ud hvis man lader dem " falde hen " og bare gå.


  • #5   10. jul 2017 Normalt vil en hest/pony hoppe få et føl om året, så det er da så naturligt som det næsten kan være.

    Mange af de små racer får et føl om året, går på store folde og laver ikke ret meget andet - det er da ægte heste liv.

    Det kan også tages som udtryk for at ponyen er sund og rask.


  • #6   10. jul 2017 Som i skriver det, kan jeg godt se det, at der egentlig ikke er noget galt i det smiley
    Havde ikke lige tænkt den vej smiley


  • #7   10. jul 2017 Min connemara fil sit første føl som 9 årig og så blev hun drægtig igen som 21 årig. Drægtighed nummer to var en stor upser og det tog mega hårdt på hende. Hun skulle bestemt ikke have fået føl igen, men det var jo også 12 år siden hun sidst havde fået føl

  • emma L
    emma L Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 12 Følgere: 1 Svar: 2
    #8   10. jul 2017 ja self, men må jeg se et biledet af hesten/ ponyen så kan jeg måske voder ud fra det. ?


  • #12   10. jul 2017 Den ældste jeg kender fil sit sidste føl som 27 årig og min ene hoppes mor var 25 år da hun fik hende. Det er begge gange gået godt

Kommentér på:
Avl - hvornår er hoppen for gammel?

Annonce