{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
378 visninger | Oprettet:

Forebyggelse af foldskader {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har netop været på røntgen med min lille DV hoppe som desværre har pådraget sig en lille flænge i knoglen bagerst på koden på højre forben. Dette kræver "heldigvis" kun 2 ugers boksro, hvor vi må gå 10 minutters tur hver dag. Udover de nu allerede 2 uger hun har fået boksro.
Vi er ret sikre på, at denne skade er kommet pga den meget vilde tur hun tog på folden forrige torsdag med høje buk mm, hvorefter hun var stokhalt dagen efter (dog ikke på vej ind fra fold, så vidt jeg så)... Og hun var fortsa stokhalt trods smertestillende igennem 1,5 uge.
Jeg har aldrig været meget for foldgamacher, men må alligevel lige forhøre mig ad, om det er noget I bruger, og hvis ja hvilke?
Jeg tænker ikke jeg kan forhindre min hest i at være hest, men vi vil jo gerne forebygge at hun gør dette igen.. (Hun brækkede også hovsenebenet på folden for 6 år siden)..

Alle gode råd modtages med kyshånd

Kommentarer på:  Forebyggelse af foldskader
  • #1   8. nov OBS. Hesten er på fold alle døgnets lyse timer.

• #2   8. nov Har dyrlægen sagt nogen om skaden kan skyldes slag eller er det rent kraften som benet kommer ned med?

Man kan jo sige gamacher kun tager skravesår og nogle slag, men hvis det skyldes højt pres på knoglen når benet sættes i jorden eller rammer en anden hest så hjælper gamacher desværre ikke rigtigt.

• #3   8. nov Han mener sagtens skaden kan være kommet af en overbelastning i knoglen, i et højt buk fx, eller slag
    Jeg er heller ikke meget for gemacher. Og ja, det kunne jo være man på en eller anden måde kan forebygge. Men det er vidst svært

• #4   8. nov Jeg tænker at hvis skaden kommer af vilde spring o.l. på folden (og altså ikke af slag eller spark) så havde gamacher ikke gjort nogen forskel overhovedet.
    Uheld kan ske uanset hvor godt man pakker fem ind, og min erfaring er, at risikoen for skader med gamacher (evt. Endda pga. Dem) ikke er mindre end uden.
    Jeg har haft en hest med gennemskåret sener på trods af bandager (underlag og bandager var underligt nok intakte, men benet indenunder var ikke) og et brækket ben også med gamacher. Uden gamacher har jeg bla. Haft en overskåret pulsåre.
    Så risikoen er der uanset og med gamacher yderligere risiko for tryk og så pga mudder under gamachen, så medmindre der er helt specielle forhold hos netop DEN hest der gør det tvingende nødvendigt med gamacher ville jeg droppe det.

• #5   8. nov Åh, de kære heste.. Jeg har overvejet bobleplast til hele kroppen inkl ben! Sandor slog en kolbøtte på folden for 3 uger siden og var halt efterfølgende pga et slag på skulder og hofte.. God bedring med hende.
    Har ingen erfaring med foldgamacher - er bange for at de kommer til at nage med alt det mudder - og tænker at det kun er slag (overben) de decideret kan hjælpe imod

• #6   8. nov Hvis det er på grund af et for hårdt pres på knogle i landinger osv. så vil en gamache næppe hjælpe desværre. En gamache kan ikke tage noget af det vertikale pres i benet desværre.

Men specifikt ifht. foldgamacher så har jeg prøvet lidt da jeg have en som lavede en helvedes masse overfladiske sår hele tiden. Startede med springgamacher på forbenene og dressurstrygere på bagbenene, da det lige var det jeg havde liggende. Men elastikken på springgamacherne var noget skrammel, dressurstrygerne var bedre men man skulle stadig passe på elastikkerne.
    Da vi skiftede opstaldningssted og han gik med gamacher det første stykke tid så blev det et sæt Catago Allround da de beskytter stortset hele vejen rundt og ingen elastik så det mindskede risikoen for at nogen skulle få strammet dem for meget.

• #7   8. nov Jeg ved ikke om man har forsket I fold bandager.

Men i gamle dage gav man gamle mennesker med tendens til at falde hoftebeskytter på. En slags polstring om hoften.
    Ideen var velment - men man opdagede at de gamle blev mere kluntede, og faldt mere og brækkede derfor flere knogler med beskyttelse på..

Anyway, er bruddet sket pga vrid under vild leg, kan foldbandager ikke forhindre den bevægelse.
    Jeg ved ikke hvor meget det beskytter imod slag, fx ved spark fra foldmakker.

Jeg havde nok overvejet mest mulig foldtid - for så vidt jeg ved, er det når man lukker heste med ophobet energi ud at foldskader sker

• #8   8. nov Jeg var også bare nysgerrig. Derfor min tråd
    Hesten er på fold hele dagen - helt indtil den står klar ved stalddøren.

• #9   8. nov Skader sker - og jeg tror der er mange skadersom aldrigrigtig opdages.

Jeg tror heller ikke på at divs gamacher/klokker ect gør det store i forebyggelse af alvorlige skader.
    Og jeg tror det bedste man kan gøre er at lade hestene gå på fold på en måde som minimere risikoen for skader.

Fx har jeg et tossehoved af et damp-barn af en hest, hvor et nej fra en anden hest intet betyder. Det har gjort at mine to heste går alene på fold - de kan lege grimeleg hen over hegnet, løbe om kap langs hegnet, men når min rolige fornuftige hest ikke gider lege mere, ja så kan han gå væk fra dampbarnet. Før måtte han bide og sparke før dampbarnet fattede at han ikke gad lege.

Til gengæld er det mine stille og rolige fornuftige hest, som i en sjælden bukspringsserie for 4 år siden, pådrog sig en seneskade pga han slogsig selv.
    Den er han heldigvis kommer sig over.

Så uheld vil desværre kunne ske.

God bedring med hesten.

Mvh charlotte

• #10   8. nov Og jeg tænker lidt på om din hest måske mangler lidt styrke i knoglerne, siden det nu er anden gang den har en knogleskade fra fold?
    Jeg ved ikke hvor meget der kan gøres ved det, men kommer den ud og går på forskelligt underlag? Det er i hvert fald medvirkende til styrke af knogler og ligamenter.
    Og måske en regulering af energiindholdet i foderet vil give lidt mere ro på?

• #11   8. nov Gitte -
    Hun har stået meget stille i år pga diverse ting og sager. Vi var i gang med genoptræning da denne skade opstod.
    Hendes foder er med så lav stivelse og sukker som overhovedet muligt... dette fordi hun i forvejen er en meget fremadgående rød dame under ridning.
    Men det med at træne under forskelligt underlag er måske en ide. Har skov og strand tæt på, men desværre meget meget fladt underlag - altså ingen bakker eller fx skridtbånd jeg kan bruge. Tak for input !

• #12   8. nov Der er blevet givet flere gode råd. Jeg vil også lige nævne et par ting, som jeg lægger mærke til hos mine heste. De går også ude i mange timer. Hvis de begynder at fryse lidt/bliver våde, så tonser de rundt, for at holde varmen. Hvis det er en dag med meget blæst, så løber de forvildede rundt, da heste ikke hører så godt i blæsevejr. Det stresser dem en smule. Er de sultne, så begynder de også at lave ballade. Dvs. tænk disse forhold ind, når du sætter din hest på fold. Lad den undgå de ting, som kan medvirke til, at den tosser rundt. Dvs. fryser den, så giv et tykkere dækken på eller sørg for læ/ly-mulighed på folden. Sørg for nok stråfoder på folden. Ved blæsevejr lukkes hesten på fold i kortere tid, og så motionerer du den i stedet under kontrollerede forhold. Udfordr din hest mentalt hver dag, så den skal tænke lidt. En hest som får brugt hovedet, bliver hurtigere rolig, så det ikke udmøntes i fysisk energi.
    Held og lykke med projektet. Jeg ved godt, at det kan være en udfordring for dig med sådan et legebarn. Har skam selv haft en af slagsen

• #13   8. nov Tak for de mange gode råd Ann!
    Dog har de både løsdrift, træer og huse det give læ. Wrap og hø ad libitum i løsdriften, og så er det stort set ikke mudret da jeg kun har to. Må bare udfordre min store røde noget mere. Må gå lidt i tænkeboks Tak!

• #14   9. nov Jeg må nød til lige at tilføje til Gittes kommentar:

Lige til det, er det rimelig sundt at skridte på asfalt

• #15   9. nov Det må vi skrive ind i den kommende træningsplan. Tak piger :)!!

Kommentér på:
Forebyggelse af foldskader