{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Er dækken nødvendigt {{forumTopicSubject}}

Hej derude, mine tidligere heste har altid gået med dækken, og jeg synes det er noget bøvl..

Jeg har så købt denne 3 års vallak, jeg tror aldrig han har haft dækken på og han går pt i løsdrift og har sat en god bamse pels.

Jeg er så småt begyndt tilridning, dog kun skridt ind til videre, så jeg tænker ikke at smide dækken på ham..

Vil det blive et problem senere når han rigtig kommer igang, eller kan jeg nøjes med at klippe lidt af ham og undgå dækken?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er dækken nødvendigt
  • #1   27. nov 2017
    Nogle kan nøjes med at klippe halsen og hesten så fungere fint uden dækken.
    Andre heste sveder simpelthen for meget til at man kan undgå og klippe hele hesten - og ikke alle har timer til at vente på de tørre igen.
    Nogle heste fryser uden dækken, selvom de har de bedste betingelser for at lade være.
    Og andre synes bare det er meget træls med en hest der er smurt ind i mudder, som skal ind og rides.

    Så se tiden an om det fungere uden.


  • #2   27. nov 2017 Vel jeg har ikke dækken på min bamsepels selvom han har blevet redet hårdt og sveder smiley han går i løsdrift. Jeg skridter altid af i min Ca 20 minutter. Også når det er meget koldt lægger jeg et svede dækken på ham imens jeg rydder op og ordner sadel osv, også bliver han smidt ud igen smiley

    Mvh TT


  • #3   28. nov 2017 Det afhænger af dyret, din måde at holde hest på og hvordan du bruger hesten.

    Det siges, at en svedig pels isolerer langt bedre, end vi mennesker tør tro på.
    Nogle heste bliver dog "flade", hvis man ridemæssigt ønsker at kræve en del af dem i deres bamsepels.
    Nogle ryttere gider ikke skridte af i 20-30 minutter (så er heste normalt rimelig tørre), eller smide ulddækken over hesten mens den spiser sit foder (så tørre den også)
    Enkelte (især islænder) sætter så meget pels at de kan svede af at være på normal stald eller kan ikke køle sig mens man skridter hjem og er vi derude ville jeg tage lidt af pelsen...

    Personlig ville jeg prøve at lade hesten beholde pels uden dækken, se hvad der skete og tage den derfra...


  • #4   28. nov 2017 Da jeg red pony klippede jeg ikke, og min pony gik ikke med dækken. Det var vildt umoderne og alle de andre ponypiger havde klippede heste, og så troppede jeg op med min lille bjørn til stævnerne. Jovidst, hun svedte en hel del, men jeg skridtede bare godt af. Der var så et år hun ikke kunne blive tør på en time, så der bestemte min mor (med stor protest fra mig), at hun skulle klippes på bringen og underhalsen smiley
    Men det er bare for at sige, at det sagtens kan lade sig gøre hvis ikke hesten kampsveder så meget den ikke kan tørre igen smiley


  • #5   28. nov 2017 Personligt er jeg mest tilhænger af dækken, men min kan også sagtens gå uden, jeg er bare en pylrer mor, efter hun en sommer engang fik lungebetændelse. smiley
    Vores alle 5 går med dækner, og 2 af dem bliver redet hver dag hvor de sveder. :)<3


  • #6   28. nov 2017 Alle mine går uden dækken og bruges. Intet problem med det.

  • #7   28. nov 2017 Den ene er aldrig blevet klippet - han har den korteste fine pels året rundt.

    Den anden sætter pels og sveder om efteråret - så han bliver klippet 1-2 gange i løbet af efteråret.

    Begge heste går med dækken, primært fordi jeg ikke gider stå med våde og mudrede heste, når jeg skal ride. Og fordi ham med tynd pels nemt taber sig.

    Begge gik uden dækken ind til de blev rideheste som 4 års.

    Mvh Charlotte


  • #8   28. nov 2017 jeg har to hypper som ikke laver noget, andet end at gå på fold. Flere årsager
    men de har dækner på. gider ikke at to heste som er drivvåde.


  • #9   28. nov 2017 Jeg ville klippe hals, hvis den sveder meget, og lade det være ved det smiley

  • #10   28. nov 2017 Jeg har aldrig brugt dækken. Jo, insekt, pga et hav af bremser. Tror det er fordi jeg har den holdning, at dækkener ikke er godt for noget, udover at forstyrre hestens pelssætning.
    Vel, der er nogen som fryser, så er det ok. Mine har ikke frosset, så ingen behov. Syntes det med mudder, og at man ikke orker en beskidt hest er noget pjat smiley men hver sin mening om det.
    Hvis mine har svedt, gør jeg som Team tindur.
    Har lige læst en artikel et eller andet sted om, at det at svede med pels, og vejret var godt for hesten.
    Men ellers ville jeg, klippe halsen, hvis det bliver nødvendigt, men se tiden an, hvor meget han sveder og hvor ofte han er igang.


  • #11   29. nov 2017 Vi har en med den blødeste bamsepels, men ingen under uld, han fryser når nat temp. kommer under de 15 grader, dvs at han næsten har dækken på hele året. og når der er rigtigt koldt, ligner han mest en reklamesøjle fra alverdens dækkenfirmaer smiley

    Så har jeg en der har en kraftig pels, og ham bliver vi tidelig nød til at klippe for han sveder bare ved at stå stille, og så han får regn dækken på, og når det bliver rigtigt koldt for han et tyndt stalddækken under ( nok mest for min skyld )
    Grunden til dækken er mest fordi de står meget ude hver dag, og når jeg endelig har tid til at ride, har jeg ikke lige en 3 timer ekstra til at ventet på han tørre inden jeg kan sadle op. og så er han meget lys = ser hurtigt ualmindelig beskidt nu.


  • #12   1. dec 2017 Hej alle. Undskyld TS men nu låner jeg lige dit emne.. Håber det er ok.
    Jeg har jo den lille tykke, som har utrolig meget pels, og siden det regner så meget er jeg ved at blive lidt bekymret for at hun går og er for meget våd, især på ryggen og krydset.
    Derfor ville jeg høre med Jer der har mere erfaring med dækkener end mig, om jeg kan klippe hele hende minus benene? Hun går jo i løsdrift og bliver ikke trænet før i det nye år..
    Behøver hun dækken? I så fald hvor meget tænker i? Hun har aldrig vist tegn på at fryse, og hun har ej heller ondt af at skulle bruge energi på at holde varmen..
    Håber I har nogle gode råd smiley

    Mvh TT


  • #13   1. dec 2017 Jeg ville ikke give dækken på, TT, medmindre hun viser tegn på at fryse.

    Men når I skal igang med at træne hende, så kan det jo godt være, at hun sveder så meget, at hun har brug for et dækken smiley


  • #14   1. dec 2017 Så jeg kan sagtens klippe hele hende og ikke smide dækken på? smiley hvor mange gram burde jeg have liggende hvis hun skulle begynde at fryse? smiley

    Mvh TT


  • #15   1. dec 2017 Du kan jo klippe hendes hals, så hun kan få lidt luft den vej, uden at smide dækken på. Men at klippe hendde fuldt, og så ikke give dækken på, ville ikke være smart. Tænker at du kan klippe og starte med 100-150 gram smiley

  • #16   1. dec 2017 Som sagt er det pga ryggen og krydset, så det er det der bør klippes.. Men så er der dækken på..

    Mvh TT


  • #17   2. dec 2017 Ja, så er det dækken på, hvis du ønsker at klippe de steder smiley

  • #18   2. dec 2017 Vil også sige at med en fuldklip og i løsdrift så bør man nok lægge et bette dækken på.
    Når det så er sagt, så har de vel læ de kan gå under? Så tænker at hvis hesten selv synes det var træls, så gik den i læ og blev ikke så våd. Men siden den ikke gør så tænker jeg den er lidt ligeglad. Hvis du lader hest være hest og ikke piller for meget ved dens pels (vaskning, klipning osv), så tvivler jeg meget på at den ikke er bygget godt til næsten alt slags vejr.
    Hestens pels er jo bygge til at kunne modstå regn, så det aldrig kommer helt ind til huden og dermed gør dem kolde.

    Så hvis de altid har noget tyggelse osv, så vil mit råd være “hellere gør for lidt end for meget” lige i denne pels situation smiley


  • #19   2. dec 2017 Jo hun kan gå ind i stalden når det passer hende, men hun gør ikke ret tit.. Jeg bliver jo bekymret fordi så meget regn i meget tyk pels kan give Dermatofilose.. Og da hendes pels er tykkere end de store og ikke tørrer så hurtigt så tænkte jeg at klippe hende var bedst.. Men jeg må nok droppe ideen da hendes ejer der har klipperen og dækken siger at hun ikke kan klippe i så tyk pels.. Så jeg må vel håbe at det går og at I har ret smiley

    Mvh TT


  • #20   2. dec 2017
    Mange med tyk pels får regneksem fordi de ikke når og tørre op. Eneste kur er at forebygge med et dækken på inden det sker eller at klippe når det er sket.


Kommentér på:
Er dækken nødvendigt

Annonce