{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
417 visninger | Oprettet:

Halt hest konstant {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har et problem med min hest. Jeg har nu haft den i 2 år og den har aldrig fejlet noget. Da jeg i april valgte at flytte gård, skete der det at den hele tiden forvridder sener i sine ben og kommer til skade.

For ca. 4 mdr. siden fik den en ret slem seneskade, og skulle stå 4 mdr i boksro hvorefter vi så er startet på et genoptræningsprogram. det var venstre forben den var gal med. Genoptrænign gik som smurt og hun blev næsten aldrig hævet på sit ben længere.
Desværre skete der så det at 2 uger efter skulle hun syes på selv samme ben, da den havde fået et ret dybt sår, ikke nok med det to uger efter syningen fik hun en kodeledsforvridning på højre bagben.
Og vi skal nu starte forfra igen....

Så mit spørgsmål er nu.
Har i nogle ideer til hvorfor den ligepludselig får så slemme seneskader? Og hvad kan/skal man lige gøre ved det?

Kommentarer på:  Halt hest konstant
  • #1   6. dec Hvor gammel er hesten og hvad har den været brugt til før? Tænker hvis den i sin tid har brugt hårdt og skaderne ligger latent

• #2   6. dec den er fem blev tilredet i sommerferien 2016, så har den fået voksepause ind imellem, og er blevet brugt fast i ca. 1 år til sammen...

• #3   6. dec Jeg tænker, om er den gået ned i foldtid det nye sted?

• #4   6. dec Nej heller ikke, den har faktisk fået mere. Den første skade skete da den var på sommerfold, og gik ude hele tiden. Det skete ret sent på sommeren, hvor det var planlagt at den en måned efter den fik skaden egentligt først skulle komme i boks igen.
    den går ude til ca. 16 nu.

• #5   7. dec Mon der er noget tumult på folden? Det var desværre sådan min brækkede sit griffelben
    Du skriver at den første skade var en ret slem seneskade, så synes jeg at 4 mdr. lyder som meget kort tid at genoptræne på. Det er nok dyrlægen der har givet jer genoptræningsprogrammet, men der er jo ingen der siger man ikke må forlænge det ;). Da min skulle genoptrænes efter hendes skade fordoblede jeg det genoptræningsprogram dyrlægen havde lavet derfor endte med at være 1 år om det. Vi kunne nok godt have klaret det på et par måneder mindre, men i frygt af at skaden ville komme frem igen, tog jeg mig ekstra god tid med genoptræningen, da man desværre ofte hører om heste hvis skader bliver ved med at komme tilbage, fordi de er blevet genoptrænet for hurtigt..

• #6   7. dec Vi har haft en ældre hoppe hos os, som fik en ret grim seneskade ved baghasen.
    Hun var meget hævet og hun stod så inde og blev genoptrænet efter anvisningerne, men blev så igen halt og hævet. Dette er forløbet over 6 måneder, hvor der så blev undersøgt nærmere om det kunne være noget andet da dette var udelukket, så fik hun lov til at genoptræne når hun var halt fri, blev hun så efterfølgende halt, skulle hun have ro til hun ikke var halt mere, og derefter genoptræning helt forfra.

Det er faktisk først her indenfor de sidste 3 måneder hun ikke har haft halte perioder og det er snart et år siden det skete.

Her har masser af skridt på fast underlag, tålmodighed og bitte små baby steps været guld værd.

Kender også en anden med en unghest der stod i 6 måneder, og også fik et tilbagefald en enkelt gang..

Disse regnfulde tider med uendeligt meget mudder giver ikke de bedste betingelser hvis de tager en tonser på folden.

• #7   7. dec der behøver altså ikke at være noget galt, dårlige forhold el. det kan lige så godt være rent uheld

• #8   7. dec Dyrlægen gav os 3 ugers boksro, men jeg mente ikke det var nok så jeg fordoblede det.
    Den fik støttegamacher på, på fold.

Men jeg undrer mig over om der er noget man kan gøre for at forhindrer og nu forbedre de skader den har??

• #9   7. dec Tilføj MSM til din hests foder, det er et vidundermiddel! I forbindelse med min ponys brækkede griffelben, fik hun desværre også nogle skader på nogle af hendes sener, da arvævet havde trykket en del på dem. Vi blev anbefalet af vores venner at bruge MSM og da hun så skulle ind og have scannet sit ben igen, kunne dyrlægerne se en tydelig forbedring. Det er selvfølgelig ikke udelukkende MSM der skabte forbedringen, men jeg er sikker på at det har været en god hjælp.
    Vi giver stadig MSM selvom hun er ovre skaden og har været det i lang tid, vi gør dette i håb om at holde det ved lige og at skaden ikke skal bryde frem igen

• #10   7. dec Jeg tror desværre bare du er godt og grundigt uheldig Jeg står selv midt i sådan en periode...

Rykkede min hest, hvor hun startede med at sparke meget i boksen med bagbenene, fordi hun var sur på sin nye nabo. On/oof var hun halt på højre bagben, fordi hun self. lossede det ind i væggen hele tiden

De gik dog i sig selv efter en 3 uger, hvor hun kun havde været uren ind imellem, nærmest fra dag til dag. Så fik hun slem slem mug på det andet bagben. Sådan noget fugtigt noget uden skorper. Først da hun fik fold gamache på, tørrede det op. Det varede 3 dage, før hun smadrede den gamache, og tilbage stod jeg med en hest med mug for fuld smadder og kæmpe hævelse deromkring.

Jeg får bugt på det i samarbejde med dyrlæge og boksro i 8 dage. Men kun 3 dage skulle der gå, før hun haltede slemt, nu på forbenet! Denne gang en hovbyld. Jeg fik dyrlæge ud, skære dem op og kæmpede så ellers med fodbadning, ble'er og gaffatape. Købte "gummisko" til fold, som hun også smadrede og prøvede at sy en boot selv, som hun også smed. Købte nogle foldboots, som hun også fik moslet i smadder. Den seje kamp mod mudder og hovbyld gav pote.. men igen, kun 2 dage gik der denne gang, så havde hun hovbyld på den anden.. suk.

Denne hovbyld sprang af sig selv med en masse fodbade, og nu har hun fået forsko på i håb om at hun ikke er lige så udsat for hovbylder. Vi døjer stadig med lidt mug, men intet alarmerende.. og hun var for første gang rengående igår i longen.

Jeg synes jeg har passet og plejet hende efter bogen, og været derude hver dag minimum 2 gange om dagen. Tror desværre ikke altid der er en årsag, vi som mennesker kan jo også komme ind i en dårlig periode af sygdom - især når man er ramt, og immunforsvaret er nede, så kommer det næste og det næste.

Held og lykke med din lille hest - jeg føler virkelig med dig

• #11   7. dec Nu er det jo ikke sådan, at hesten har haft 15 skader på et år e.l. Det er da mega uheldigt, det i har været ude for. Men ikke desto mindre ville jeg betragte det som ren og skær uheld. En sår og en kodeledsforvridning vil jeg gå ud fra simpelthen er uheld. Hesten kan jo træde forkert eller blive ramt uheldig i leg på folden osv. Seneskaden kan være rent uheld eller en træningsfejl (for hård belastning, for lidt forberedelse osv) eller kombination af de to.
    Intet af det du skriver, ville få mig til at tro at hesten er uholdbar, at folden er uhensigtsmæssig eller andet i dur.

Giv den tid til at komme sig, genoptræn i roligt tempo og kryds fingre for, at i nu har haft de uheld, i skulle have

• #12   7. dec Hov og så vil jeg da anbefale varieret træning (når du kan træne igen altså), så hesten bruger sig alsidigt og får styrket HELE sin krop - den slags er med til at holde skaderne nede, i hvert fald dem, som man kan forebygge. Hændelige uheld kan ingen jo holde for.

Så hvis ikke du allerede gør det, så sørg for at komme ud fra banen, brug naturen, forskelligt underlag, kuperet terræn, afveksling i "fokusområder" når der trænes på bane osv.

• #13   8. dec Har du mulighed for at komme ud på asfaltvej og gå ville det være godt, det giver utrolig meget styrke til led, sener og muskler Det var også sådan vi skulle genoptræne i det første stykke tid.

Kommentér på:
Halt hest konstant