{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.709 visninger | Oprettet:

Heste psykolog (springer over hegnet) {{forumTopicSubject}}

Her kommer en lidt lang smørre....

Jeg er lige kommet hjem , efter en times kamp med min hest...

Hun vil simpelthen ikke gå på en fold, uden comet (hendes vanlige fold kammerat) er der... Hun springer over hegnet 2 minutter efter man er gået...

Idag blev jeg så og tog kampen op med hende, for det kan ikke passe at hun ikke kan gå uden den hest, hvad vil hun så gøre den da han eller hun bliver flyttet????

Hun startede med at springe over leddet... 3 gange (den ene gang gjore hun det, mens jeg stadig havde hende i træktovet)....

så satte jeg halmstrik hen over, så hegnet blev lidt højere... okay tænker hun, her kan jeg så ikke komme over... men så springer jeg da bare over ved siden af... okay tænker jeg... mere blå sor...

Da hun så finder ud af, at hun ikke kan springe over der mere, tyer hun til at springe over de steder hvor det er farligt (steder som hun før, ikke har ville springe over, fordi hun kan se det er umuligt)....

hun sprang så over... okay.. så stiller jeg en veninde der til at skræmme hende væk der fra når hun kommer løbende....

Til sidst, da dr ikke var andre muligheder for hende, end at springe over, hvor der ikke er plads til at lande, eller springe over, hvor hegnet er 3 meter bredt (fordi der er fold på den anden side)... så sprang hun over der, hvor der ikke var plads til at lande... hun lendede så oven i tråden, og fik et lille sår på det ene bagben....

Vi har sat hegnet på hende 4 gange idag (men tror ikke hun har fået stød)... vi kan ikke trække hende ind i hegnet, for at give hende stød, for hun springer bare over det....

Hvad skal jeg gøre???

jeg TUDEDE så tårene stod ud i fede stråler...

for hvis min hest er dømt til et liv, indenfor, så vil jeg hellere aflive hende.. for en hest skal sku ud....

Jeg har overvejet muligheden med en hestehealer eler noget i den stil... men ville det mostro kunne gøre en papfis???

hvad skal jeg gøre med min hest????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste psykolog (springer over hegnet)
  • #1   17. maj 2007 Er der andre heste på folden?

  • #3   17. maj 2007 nej... men der går heste på folden ved siden af...

    der er en hun plejer at gå sammen med... som jeg her i en periode, hvor de begge har været skadet, har lukket ud og ind på samme tid med isabella, så ingen af dem går alene...

    Men det er jo noget pjat, når hun kan se heste, der er masser af æde... og det ALDRIG har været et problem før...


  • #4   17. maj 2007 og forresten.. jeg har forsøgt at sættte hende på fold, med en anden.. den er ikke god nok... så springer hun over.. dog efter længere tid...
    Jeg kan sagtens ride hende uden comet...

    hvis han er på folden, og bliver taget fra hende.. jorde hun helt vildt.. og enten skader sig selv.. eller springer over til sidst


  • #6   17. maj 2007 Er det på samme måde hvis hun bliver lukket ud alene? Eller er det kun hvis han bliver taget fra hende?

  • #7   17. maj 2007 jeg kan næsten ikke forklare det... for jeg er så frustreret....

    På vores rideklub har de 7 forskellige hegn.. hvor hestene er inddelt, efter "oirm" osv.. og man må ikke bare sådan lige lukke andre heste sammen osv...

    De heste isabella og comet skal gå sammen med ellers, må ikke gå sammen med andre, da de har føl (og de går desuden også på sommereng)....


    Jeg ved godt at en hest aldrig bør gå alene.. men nogen gange er der ikke andre valg... jeg kan jo ikke sidde i stalden hele dage... i tilfælde af at hende som har comet skal ud og ride.. og det er jo ikke sikkert hun gider slæbe frem og tilbage på min hest...

    og de skal trækkes ind på samme tid, for hvis hun så tager ham førså, så springer hun bare efter


  • #9   17. maj 2007
    Kristine F
    man kommer aldrig til at kunne sikre at hesten ikke kommer til at gå alene en time på den rideklub.... lige gyldigt hvilket hegn hun er i...

    jeg ANER heller ikke hvad jeg skal gøre når hun skal på sommermark... for der skal hun også gå sammen med comet... men problemet med hvis ejeren af ham nu skal ride når jeg ikke er dr... så er hun tvunget til at tage min hest med ind.. ind i en boks, som der ikke er strøet i.. for det må der ikkke være når hesten er på sommermark


  • #10   17. maj 2007 Hvad med at du prøver at være ude på folden med hende (måske i et tov i starten)? Så du kan være 'selskab'? Så kan hun måske efterhånden vænnes til at du ikke er der.

    Ellers må hegnet jo gøres højere hele vejen rundt, desuden er det ikke nok, at der er heste ved siden af, de skal minimum gå to og to sammen, men det kan jeg så se, at du skriver, at hun hopper ud, hvis det ikke lige er Comet der er der.


  • #11   17. maj 2007 jeg har prøvet at blive der... og også holde hende i snor.. i første forsøg, sprang hun jo over mens jeg havde hende i træktovet...

    andet forsøg blev hun da inde (uden tov).. men gik lidt frem og tilbage..

    da hun så stod stille og spiste hø.. prøvede jeg at gå ud af folden... hun stod stadig.. så gik jeg 5 meter væk... og over var hun.. og direkte ind i stalden *suk*


  • #12   17. maj 2007 Tja.. men ikke bare gå? Måske gøre ligesom, når man lærer en hund at blive siddende uden opsyn?

    Gå lidt væk 30 sek f.eks. - kom tilbage, ros, vær lidt sammen med den - gå lidt igen, lidt længere tid - kom tilbage, ros - færdig.. og så længere tid væk for hver dag - så man 'skubber' grænsen.


  • #13   17. maj 2007
    Charlotte (Esprit) S
    det er prøvet...

    jeg ROSTE hende til skyerne når hun stod stille.. og gav hende en godbid...

    og hun synes bare det er sjovt.,. for hun TRAVER rundt med halen liggene hen over ryggen næsten mens hun PRUSTER som en værre flodhest...

    hun synes jo bare det er sjovt.. og når hun så ligger an til at ville springe råber jeg NEEEEEEJ isabela.... og over er hun...

    hun sprang endda over sådan en "opsadlings bom", fordi den lige stod i vejen


  • #14   17. maj 2007 Tja, det lyder ret problematisk - så har jeg desværre ikk flere råd. Held og lykke med hende!

  • #15   17. maj 2007 er der ingen som kender en hestehvisker/psykolog agtig tingest*???

  • #16   17. maj 2007 På vores rideskole er der ét stort hegn hvor alle hestene går sammen, der kommer de jo umuligt til at gå på folden alene.. Og der er den regl, at hvis der er to heste på marken og man tager den ene ind så tager man den anden med, for den skal ikke stå alene. En hest er jo et flok dyr, den 'må' ikke stå alene..(:

  • #17   17. maj 2007 rideklubben har før haft et stort hegn...

    men det tør de ikke mere.. fordi de "små" piger, ikke kan håndtere det, hvis sådan en som isabella nu vil med ud, når de henter deres ponyer osv


  • #18   17. maj 2007 Ja, for mange heste på folden kan blive et problem, hvis de er en rigtig fusker på folden der ser sit snit til at spæne ud når man står og brokler med hegn og egen hest. Har tit oplevet nogen der vil smutte med ud på den fold hvor fx elevponyerne står. Lyder fornuftigt med mindre afdelinger.
    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Men jeg håber du finder en træner/heste psykolog eller sådanm noget som kan :o)


Kommentér på:
Heste psykolog (springer over hegnet)

Annonce